Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?

Vierailija
15.10.2024 |

Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.

M

Kommentit (1101)

Vierailija
101/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista. 

Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...

Siis normaalia arkea, mistä jotkut tekevät itselleen jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa? 

Ei se ole ylitsepääsemättömän vaikeaa, mutta jatkuva ennakoiminen, suunnittelu, varmistelu, aikatauluttaminen jne vaatii valtavasti energiaa, varsinkin jos joutuu vastaamaan kaikesta tästä yksin. Toki voi heittäytyä virran mukaan ja tehdä asioita fiiliksen mukaan, mutta sanoisin, että varsinkin lapsiperheessä elämä on huomattavasti sujuv

No ainakin metapelleilyn alle kaatuvat av-mammat tuntuvat aika stressaantuneilta.

Vierailija
102/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metwurstin pilkkominen on metatyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista. 

Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...

Kai sinä tajuat että nuo on normaalia elämää, jopa lapsettomilla on aikatauluja ja kauppa listoja, kotityöt on tehtävä jne. Ja yhtäkkiä kun on lapsia normaaliin elämään kuuluvat asiat onkin työtä. 

Vierailija
104/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis normaalia arkea, mistä jotkut tekevät itselleen jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa? 

Sanoo se, jonka ei tarvitse välittää siitä, onko vessapaperi loppumassa vai ei, koska joku toinen on ajatellut asiaa ja hankkinut ajoissa lisää vessapaperia. Ja jos ei ole, niin se toinen ihminen saa huudot siitä, ettei ole vessapaperia, koska jotenkin mystisesti se on vain toisen homma, ei molempien vessapaperien käyttäjien. Tätä ovat meta

jaa oikein vessapaperin huolehtiminen. Jos on valinnut puolisokseen tuollaisen nahjuksen, niin se on ihan oma häpeä. Tunnen kyllä perheen, missä vaimo pakkaa miehenkin matkatavarat ja saa palautetta jos jotain puuttuu. Mutta noin tyhmät ihmiset selvästi ansaitsevat toisensa.

Vierailija
105/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoo se, jonka ei tarvitse välittää siitä, onko vessapaperi loppumassa vai ei, koska joku toinen on ajatellut asiaa ja hankkinut ajoissa lisää vessapaperia. Ja jos ei ole, niin se toinen ihminen saa huudot siitä, ettei ole vessapaperia, koska jotenkin mystisesti se on vain toisen homma, ei molempien vessapaperien käyttäjien. Tätä ovat meta

Jotenkin ihmeellisesti olen aina onnistunut ostamaan vessapaperia ilman projektisuunnitelmaa ja prosessikaaviota.

Ja jos sinulle huudetaan, jos vessapaperi on loppu, suosittelen pikaista eroa. 

Vierailija
106/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatyö on sitä, että kun puolisoni ilmoittaa olevansa menossa työmatkalle viikon päästä, niin minä pyykkään että hänellä on tarpeeksi puhtaita ja olosuhteisiin sopivia vaatteita koko reissun ajaksi, katson että hänen passinsa on voimassa, katson että reseptilääkkeet riittävät koko reissun ajaksi ja jos ei riitä, niin käsken hänen uusimaan reseptin ja hakemaan lisää. Varmistan että hänellä on mukana työmaalla tarvittavat kortit ja tuhannet muut asiat, mitkä hän on edellisillä kerroilla unohtanut. 

Ilman näitä mies olisi lähtöaamuna lentokentällä vanhentuneella passilla ja laukussa vain paskaisia alkkareita. Siitä voidaan tietysti keskustella, että onko se minun työpanokseni tarpeellista. Minusta on, sillä se olen sitten silti minä, joka ajaa kentälle viemään sitä unohtunutta läppärinjohtoa tai yrittää selvittää, missä passin saa uusittua puolessa tunnissa.

Siis teetkö jopa tuollaista. Minä lopetin kaiken sellaisen metatyön, jonka tekemättömyys ei kostaudu muulle perheelle. Elämä opettaa sitten tuota miestäkin. Teen jopa niin, että kun ollaan lähdössä jonnekin matkalle, niin olen ilmoittanut ukolle, että hän ei saa koskea meidän muiden matkalaukkuihin yms. vaan hänellä on oma matkalaukku. Minulla ei vaan hermo kestänyt sitä viime tipan koheltamista hänen tavaroiden kanssa, kun hän availi matkalaukkuja ja "järjesteli" niitä, saattoi nostaa jotain matkalaukusta sivuun ja jätti sen sitten pois sieltä ja minä jouduin kulkemaan perässä varmistamassa, että mitään ei ole poistettu. 

Sen verran teen, että matkalle tarvittavat liput ja passit on minulla laukussa, koska koen, että me muutkin vähän kärsimme, jos ukko on unohtanut passin kotiin tai jotain muuta sellaista joka vaikuttaa meidänkin matkaan. Muuten on ihan sama mitä pakkaa tai jättää pakkaamatta. Ja kun on yhteisiä lapsia, niin lasten takia on vaan pakko jotain hoitaa hänen puolestaan, jottei lasten tarvitse millään tavalla osallistua kaaokseen. Matkalle ei ole kiva lähteä karmeassa kaaoksessa, jota meillä perheen isä kyllä harrastaa ihan aina. Me lasten kanssa puemme illalla valmiiksi laitetut matkan ajan vaatteet päälle, syömme rauhassa ja sitten kun isä on koheltamisensa lopettanut, otamme eteisessä olevat valmiiksi pakatut laukut ja kukin oman reppunsa yms. mukaamme jne. Ja isälle on kerrottu aika milloin lähdemme ja kyllä hän siihen on mukaan ehtinyt vielä (aina ehkä n. 5 min myöhässä yms. mutta huijaan häntä vähän lähtöajassa, jotta oikeasti ehdimme kentälle). 

Ja mies vielä aina retostelee kavereille, että hän on niin nopea pakkaamaan ja lähtemään, että.... Nooo, ei siis pakkaa mitään lapsille tai esim. pesuaineita, aurinkorasvoja, yms. Mutta perillä kohteessa on sitten aina ensimmäisenä kyselemässä, että missä on sakset, missä on laastaria, missä on sitä.... Ei siis ikinä opi ymmärtämään mitä on metatyöt. 

Vierailija
107/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kenkien ja ulkovaatteiden hankkiminen. Pitää suunnitella mitä pitää ostaa seuraavalle kaudelle ja mikä menee vielä, minkä voi kierrättää seuraavalle lapselle jne. Pitää tietää millaista tarvitaan (vesipilarit, materiaalit) ja jos haluaa selvitä kohtuullisin kustannuksin, pitää aloittaa sopivien vaatteiden hankkiminen hyvissä ajoin (nettikirpparit, kirpparit, alennusmyynnit). 

Onneki ei ole persaukinen, niin pystyi ihan kävelemään kauppaan, kun tarvitsi uusia vaatteita. 

Vierailija
108/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyö on sitä, että kun puolisoni ilmoittaa olevansa menossa työmatkalle viikon päästä, niin minä pyykkään että hänellä on tarpeeksi puhtaita ja olosuhteisiin sopivia vaatteita koko reissun ajaksi, katson että hänen passinsa on voimassa, katson että reseptilääkkeet riittävät koko reissun ajaksi ja jos ei riitä, niin käsken hänen uusimaan reseptin ja hakemaan lisää. Varmistan että hänellä on mukana työmaalla tarvittavat kortit ja tuhannet muut asiat, mitkä hän on edellisillä kerroilla unohtanut. 

Ilman näitä mies olisi lähtöaamuna lentokentällä vanhentuneella passilla ja laukussa vain paskaisia alkkareita. Siitä voidaan tietysti keskustella, että onko se minun työpanokseni tarpeellista. Minusta on, sillä se olen sitten silti minä, joka ajaa kentälle viemään sitä unohtunutta läppärinjohtoa tai yrittää selvittää, missä passin saa uusittua puolessa tunnissa.

Miehet on kehitysvammaisia. He on itse valinneet sen roolinsa. Nainen tässä yrittää pitää miehensä leivänsyrjässä kiinni koska jos pomolle selviää, että firman työntekijä on kehitysvammainen, joka ei kykene edes pitämään alkeellisesti itsestään huolta niin sehän saa potkut!

Vierailija
109/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju osoittaa, että metatyöt ovat täysin keksimällä keksitty ongelma, jotta äidit sitten voivat paukuttaa henkseleitään kun on niin rankkaa. 

Vierailija
110/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä tajuat että nuo on normaalia elämää, jopa lapsettomilla on aikatauluja ja kauppa listoja, kotityöt on tehtävä jne. Ja yhtäkkiä kun on lapsia normaaliin elämään kuuluvat asiat onkin työtä. 

No se nyt ei ollutkaan se pointti että niitä tehtäviä on ylipäänsä olemassa, vaan se, että nämä tehtävät kaatuvat 99% naisen vastuulle sitten, kun perhe on perustettu. Se mieskin, joka pystyi ennen tekemään kauppalistansa itse ei enää muista edes, mitä maitoa perheessä juodaan. 

Vierailija
111/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä sekoilet. Mieheni on aina hoitanut jouluaterioiden tekemisen ja kutsunut vieraat jne. Toki lapselle ostin lahjoja mutta en tee sitä enää, koska hän ei halua. Ei kaikkien elämä ole niin ankeata kuin sinulla.

Miehesi siis teki metatyöt. 

Vierailija
112/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä kertoo vain avuttomien sukupolvesta: pitää erikseen suunnitella, että maksetaan laskut tai viedään roskat ihan kuin aivotoiminta ei riittäisi siihen, että ilman erillistä sopimusta itsensä tai asuinkumppanin kanssa osaisi viedä täyden roskapussin roskikseen. Ei ihme, että 30-40v naiset kokevat uupuvansa kotitöiden taakan alle, kun erikseen pitää miettiä ja palaveroida siitä, kuka kilpailuttaa vakuutukset tai varaa omistamalleen autolle katsastuksen.

Paras minusta mitä olen kuullut on "päiväkotiviemisten suunnittelu". Sepä vaatii varmaan kolmen viikon metatyön kun pohtii, että kuka, miten, millä, mihin aikaan ja miksi ihmeessä vie kenet hoitoon. Ja toiset kolme metatyöviikkoa menee siihen, kun pohditaan, pitääkö se lapsi hakea sieltä kotiinkin, kun ei ennätä, kun pitää järjestellä viherkasvien kasteluvuoroja.

Missä muuten on tässä keskustelusta puuttuvat jouluverhojen vaihto, lehtitilaukset (ml. verkkolehdet), lääkehuolto ja lamppujen vaihto.

Vierailija
113/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, ihan normaalia arkea, mutta kun se lankeaa perheessä useimmiten äidin vastuulle. Kuinka moni isä tietää esim. minkä kokoiset vaatteet ja kengät lapsille hankitaan?

Joo mies kyllä tietää kun vie sen lapsen vaateostoksilla siellä se selviää, ai niin ei voi kun ostaa väärän merkkisiä ja värisiä ja mitä sitten muut sanoo

Vierailija
114/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon jo vaihtanut talvirenkaat, ihan omatoimisesti. Ei tarvinnut metatöitä.

Kesäsaunan laittanut talviteloille, tilannut polttopuita seuraaviksi 5 vuodeksi. En tarvinnut mitään metatyötä, enkä uhriutunut niiden takia.

M

Mites sun vanhempien joululahjat ja kummipojan rippijuhlat? Mahtuuko puku ja onko lahja hankittu? Vanhempainyhdistys pitää kans halloweenjuhlat, oletko jo leiponut ja hankkinut koristeita ja monarin avaimet?

Vanhemmat ovat edesmenneitä, kummipojat ei pääse vielä vuosikymmeneen ripille. Puku ostetaan jos tarvis. Lahja hankitaan myöhemmin. Halloween on amerikkalaista höpöä, en  leivo, koristeet ovat monivuotisia ei tarvi joka vuosi ostaa uusia. Jne.

Ja kuka hullu leipoo? 

KUKA HULLU SYO SITÄ NYKYPÄIVÄNÄ

sokeria

voita

vehnäjauhoa

Vierailija
115/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä esim kaksi päivää suunnitellut milloin vien puhjenneen autonrenkaan paikattavaksi. Vaimon mielestä olen käyttänyt tähän metatyöhön liikaa aikaa. 

Olen kanssa oppinut, että pitääkin listata metatöitä oikein kunnolla ja tehdä ne tosi vaikeasti. Minulla on vuosittain toistuva kalenterimuistutus nuohoojaa varten. Mutta tämä on selvästi väärä tapa. Nuohoojaa pitää aikatauluttaa parin päivän työn verran, kilpailuttaa, sopia kissan kaiman serkun kanssa kuka kastelee naapurin kukat nuohouksen aikanan. Mitä unohdin?

Vierailija
116/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se nyt ei ollutkaan se pointti että niitä tehtäviä on ylipäänsä olemassa, vaan se, että nämä tehtävät kaatuvat 99% naisen vastuulle sitten, kun perhe on perustettu. Se mieskin, joka pystyi ennen tekemään kauppalistansa its

No onko teillä oikein joku erityinen merkki mitä sen maidon pitää olla ? Ei ole ihme että saat itse tehdä listat kun pitää olla joku tietty merkki, toinen ei kelpaa vaikka samasta lehmästä tulisi 

Vierailija
117/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ylipääsemättömän vaikeaa, ei edes vaikeaa. Merkittävä osa metatyöstä tapahtuu muiden kotitöiden ohessa. Ongelma on se, että osa ihmisistä, yleensä miehet, eivät tunnusta metatyön olemassaoloa.

Ongelma on se, että naiset eivät edes hyväksy miehen "metatyötä" vaan haluaa tehdä ihan kaiken itse. Ja sitten vinkuvat kun on niin raskasta. 

Se lapsi ei hajoa, vaikka päiväkotivaatteet eivät olisi värisävyiltään täysin yhteensopivia. Näin yksi esimerkki naurettavasta palautteesta mitä aikanaan sain. 

Vierailija
118/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se nyt ei ollutkaan se pointti että niitä tehtäviä on ylipäänsä olemassa, vaan se, että nämä tehtävät kaatuvat 99% naisen vastuulle sitten, kun perhe on perustettu. Se mieskin, joka pystyi ennen tekemään kauppalistansa its

Kaatuuko ne naiselle, vai kerääkö hän ne itselleen, koska vain hänellä on se Oikea Tapa tehdä asiat? 

Vierailija
119/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju osoittaa, että metatyöt ovat täysin keksimällä keksitty ongelma, jotta äidit sitten voivat paukuttaa henkseleitään kun on niin rankkaa. 

Sinähän pääset tästä ongelmasta eroon, kun hoidat nuo asiat itse. Vai eikö maistu?

Vierailija
120/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon jo vaihtanut talvirenkaat, ihan omatoimisesti. Ei tarvinnut metatöitä.

Kesäsaunan laittanut talviteloille, tilannut polttopuita seuraaviksi 5 vuodeksi. En tarvinnut mitään metatyötä, enkä uhriutunut niiden takia.

M

Mites sun vanhempien joululahjat ja kummipojan rippijuhlat? Mahtuuko puku ja onko lahja hankittu? Vanhempainyhdistys pitää kans halloweenjuhlat, oletko jo leiponut ja hankkinut koristeita ja monarin avaimet?

Osaan ostaa lahjat ja pari pukuakin omistan. Vanhempain yhdistyksessä vaimo ei edes koskaan käynyt. Itse olin mukana kuusi vuotta. Eikä ollut edes vaikeaa. Leppoisaa harratelua työelämään verrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi