Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?
Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.
M
Kommentit (1101)
Teen perheenisänä paljon pientä metatyötä. Olen luonteeltani aika paljon rauhallisempi ja ns. hitaampi kuin perheen äiti ja tytär, ja pystyn sen ansiosta ennakoimaan tilanteita joissa jompi kumpi perheemme naisosapuolista on tulossa kovaa vauhtia johonkin, missä on jotain särkyvää tai kaatuvaa. Kokemus on opettanut, että jos en tee tätä metatyötä, meillä särkyy tai kaatuu vähän väliä jotain. Koen onnistuneeni aika monta kertaa pelastamaan mm. elektronisia laitteita lattialta ennen kuin niiden päälle astutaan, juomalaseja pöydiltä, lipastoilta ja tuoleilta ennen kuin ne kaatuvat, ja isompia tavaroita pois sohvalta ennen kuin ne putoavat. Ja huom: nämä tavarat eivät juuri koskaan ole olleet minun omilta jäljiltäni näissä paikoissa, mutta kuten sanoin, sellaisina kertoina kun en ole luottanut vaistooni ja pelastanut näitä tavaroita ajoissa, on sattunut niin vahinkoja kuin läheltä piti -tilanteita.
Mielestäni tämä on kuitenkin vain huvittava ero perheenjäsenten persoonallisuuksien välillä. Jos itse tarvitsen esim. tuolia, katson rauhassa ettei tuolilla ole mitään ennen kuin istun siihen tai siirrän sitä johonkin, mutta olen huomannut etten voi vaatia samaa perheemme naisilta, koska he vain ottavat sen tuolin ja jos siinä sattuu silloin olemaan juomalasi (mikä on kyllä jo itsessään hauskaa että tavara on jätetty tuollaiselle paikalle), niin se lentää sitten menemään, ja jos tuolia siis nostetaan ja sen vieressä on jotain muuta tavaroita niin nekin ottavat herkästi osumaa samassa yhteydessä. Näen sen oikeastaan vahvuutena, että kykenen ennakoimaan tällaisia tilanteita. Toisinaan teen metatyöni jo useita tunteja ennen potentiaalista vahinkoa, ja toisinaan sitten taas käytän kaiken oman nopeuteni silloin kun huomaan, että vahinko on edessä vain sekuntien päästä. :D
Puolisoni sitten tosin osaa ennakoida laajemmassa mittakaavassa asioita ja tekee sitä isompaa metatyötä mm. pesemällä pyykkiä todella hyvissä ajoin, jos olemme vaikkapa lähdössä pidemmäksi aikaa reissun päälle. Tällaisissa tilanteissa olen itse ollut se putkiaivo, joka tottuneesti pakkaa laukun edellisenä päivänä ennen lähtöä ja ottaa ne vaatteet mukaan jotka sattuvat olemaan puhtaina. Mutta toki tässä on täytynyt harjoitella itsekin tekemään tuota ennakointia, ettei tällainen isompi metatyö jää pelkästään perheenäidin vastuulle. Lapsilta tällaista ennakointia ei kuitenkaan voi mitenkään vaatia, eli se jää aikuisten vastuulle, ja ideaalitilanteessa molemmat aikuiset kantavat vastuuta eikä vain toinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee minuutteja viedä roskat roskikseen. Talvella vielä pitää pukeutua sitä varten. Siksi on ihan järkevää, että seuraavaksi ulos menevä ottaa ovensuusta roskapussit mukaansa.
Jos perheessä on pieniä lapsia, niin ei heitä voi jättää tuoksikaan ajaksi yksin vaan heidät pitäisi pukea mukaan. Muutamasta minuutista tulee helposti puoli tuntia.
Tuossa on paljon jo sitä metatyötä mukana. Mutkattomampaa viedä mennessään muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikromanagerointia ja kontrollointia missä nainen miettii kuinka saa teetettyä ja maksatettua kaiken miehellä ja mahdollisilla lapsilla että itse pääsee mahdollisimman helpolla
Hä, et todellakaan ymmärrä mikromanageroinnista yhtään mitään. Se, että mieskin osallistuu kodinhoitoon, ei ole mitään mikroa. Sehän on vain sen miehen omien asioiden hoitoa, eli oman osuuden. Miksi naisen kuuluis tehdä se miehen puolesta?
Maksattaminen on sit taas tätä, joka ei yleisesti koske suomalaisia. Tätä nää "gurut" maailmalta jankuttaa, et naiset haluavat vaan elättäjän. Ja sit urpot uskoo. Suomalainen nainen on ehkä itsenäisin, mitä voi olla, maailman mittapuulla katsottuna. Elättävät itsensä ja jopa lapsensa yksin, vaikka isäkin olisi olemassa. Toki miehet yleensä hoitavat osuutensa, mut näitä urpojakin ikävä kyllä löytyy.
Vähän ohis aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on esimerkiksi näinkin yksinkertaiset asiat osoittautuneet mahdottomiksi miehelleni:
Asumme kaksikerroksisessa talossa, joten laitan aina portaikon alapäähän ja yläpäähän tavaroita, jotka voisi viedä alhaalta ylös tai ylhäältä alas muutenkin siinä kulkiessaan.
20 vuoteen ei ole mies napannut tähän ideaan, vaan jopa loikkii ja hyppii tavaroiden yli ennemmin.
Roskiksen vie joskus, jos valmiiksi vien sen ulko-oven eteen. Usein senkin yli loikkkii tai hyppii.
Hänen autonsa on parkissa metrin päässä siitä roska-astiasta, johon pussi on matkalla. Eli aamuisin ei olisi mikään ongelma sujauttaa sitä pussia sinen samalla kun lähtee töihin.
Ei hyvää päivää...tämän on pakko olla provo? Onko naisella toisiaan jotain kotitaloudellista valtaa jättää asioita puolitiehen ja odottaa, että joku muu sitten homman loppuun?
Tuohan on se erityisesti maatalojen naisille selkärankaan juurtunut tapa, että vie mennessäs, tuo tullessas, tee ollessas. Siksi asioita "jätetään puolitiehen", että ne tehdään loppuun sitten, kun ollaan muutenkin menossa esimerkiksi toiseen kerrokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 40 sivua tekstiä, eikä vieläkään yhdeltäkään metatyön kieltäjältä tai vähättelijältä konkreettista esimerkkiä siitä kuinka pyörittävät perhearkea ilman metatyötä.
Tämä kertoo kaiken oleennaisen siitä onko se työ turhaa vai, vai ylipäätään olemassa.
Miehet ei vaadi samanlaista etukäteissuunnittelua niin kuin naiset vaativat että voi uhriutua myöhemmin kun naisen tekemät suunnittelut ei toteutunut täydellisesti jonka jälkeen alkaa haukkumaan miestä ja keksimään valheita miehestä. Mies ja nainen on erilaisia vaikka hyvin harva nainen tämän haluaa myöntää kun naiset haluavat että mies muuttuu naisen kaltaiseksi että pääsee paremmin palvelemaan naista.
Oletteko itse huomannut että naiset jotka nalkuttavat ja uhriutuvat meta töistä on ihan joka kerta sitä että mies ei tee täsmällisesti niin nainen haluaa/vaatii/ etukätee
En ole huomannut tuollaista. Oon huomannut, et osa miehistä ovat jääneet teinin tasolle ja kiukuttelevat, kun heiltä odotetaan osallistumista. Siis sen oman osuuden tekemistä. Normimies hoitaa hommansa. Ja puhuu sen kumppaninsa kanssa käytännön järjestelyistä, jos on syytä puhua. Näissä perheissä ei kukaan uhriudu. Tunnen tällaisia enemmän.
Mitä noihin lasten pieneksi jääneisiin vaatteisiin tulee, niin ei meillä ainakaan ole tilaa säilyttää niitä asunnossa helposti saatavilla, vaan ne säilytetään häkkivarastossa, mistä ne pitää tietysti raahata aina asuntoon kun kokeillaan mikä kenellekin sopii. Vaikka ne on siististi pakattu ja vaikka minulla on suunnilleen se mielikuva mikä on käyttökelpoista, se on silti aikaa vievä operaatio. Ei mitenkään kuormittavaa, ei ylivoimaista, vaan normaali homma mikä vaan pitää tehdä säännöllisesti. Siihen vain liittyy metatyötä alkaen siitä, että miettii koska niitä on järkevää sovittaa, että sen homman ehtii tehdä kerralla valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikromanagerointia ja kontrollointia missä nainen miettii kuinka saa teetettyä ja maksatettua kaiken miehellä ja mahdollisilla lapsilla että itse pääsee mahdollisimman helpolla
Jos suunsoittamisen sijaan olisit lukenut ketjua, tietäisit, että sillä suunnittelulla ja ennakoinnilla naiset pyrkivät myös säästämään rahaa. Ketjun miehet ovat olleet sitä mieltä, että uudet vaatteet ostetaan sillä hetkellä, kun vanhat ovat liian pienet. Maksoi mitä maksoi. On siis myös miehen rahahojen etu, että tukee vaimoan näissä hankkeissa.
Vierailija kirjoitti:
"Menitkö tuollaisen naisen kanssa parisuhteeseen vai mihin perustat väitteesi?"
Olen jättänyt useampiakin naisia jotka käyttäytyy noin kun olen yrittänyt sitä parisuhdetta. Eikä edes nais tyypillä ole merkitystä kun niitä naisia on yhdistänyt ainoastaan sukupuoli
No sinä olet ainoa yhteinen nimittäjä noissa omissa hankkeissasi. Joko valintakriteerisi ovat kyseenalaiset, tai sitten tulkitset naisia väärin.
Kaikki tuntemani naiset hoitavat oman talouden.
Tämä metatyö on turhuuden huippu. Hommat ohjautuu lähes itsestään ilman jatkuvaa etukäteispohdintaakin. Varmaan joku autistinen juttu ettei voi elää yhtään hetkessä vaan pitää olla täydelliset suunnitelmat kaikkeen miten seuraava minuutti, tunti, päivä, viikko, kuukausi, vuosi, elämä tulee menemään. Sitten aina suunnitelma uusiksi kun tapahtuu poikkeama. Kyllä siinä saa pään täyteen hölynpölymetatyötä. Voi olla varmaan aiheutua jostain muustakin viasta päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hä, et todellakaan ymmärrä mikromanageroinnista yhtään mitään. Se, että mieskin osallistuu kodinhoitoon, ei ole mitään mikroa. Sehän on vain sen miehen omien asioiden hoitoa, eli oman osuuden. Miksi naisen kuuluis tehdä se miehen puolesta?
Maksattaminen on sit taas tätä, joka ei yleisesti koske suomalaisia. Tätä nää "gurut" maailmalta jankuttaa, et naiset haluavat vaan elättäjän. Ja sit urpot uskoo. Suomalainen nainen on ehkä itsenäisin, mitä voi olla, maailman mittapuulla katsottuna. Elättävät itsensä ja jopa lapsensa yksin, vaikka isäkin olisi olemassa. Toki miehet yleensä hoitavat osuutensa, mut näitä urpojakin ikävä kyllä löytyy.
Vähän ohis aiheesta.
Vaikka kuinka te naiset kiellätte naisten kieroilun olemassa olon niin ei se kieroilu todellisuudessa poistu. Eli siis mielestäsi mies osallistuu kotitöihin vasta sitten kun tekee kaiken mitä nainen mielessään suunnittelee mutta ei halua itse sitä tehdä?
Ainakin treffaillessa naiset vaatii jatkuvasti miestä maksamaan ne treffit ja yhdessä asumisessa nainen maksattaa miehellä isomman osan yhteisistä maksuista kun mies tienaa enemmän vaikka se vaadittavan elintason päättää yksin nainen ja nainen aiheuttaa suurimman osan niistä yhteisistä kuluista.
Naisilla niin äärimmäisen harvoin puheet ja teot kohtaa kun suurin osa naisista sanoo tekevänsä yhtä kun todellisuudessa tekee toista.
Sinun on aika turha naisena alkaa miehelle selittämään mitä naiset haluaisivat tehdä kun miehet näkee vain mitä nainen todellisuudessa tekee välittämättä siittä mitä nainen sanoo haluavansa tehdä
"Menitkö tuollaisen naisen kanssa parisuhteeseen vai mihin perustat väitteesi?"
Hauskaa. Tähänhän vastaus on, että olisiko pitänyt olla kristallipallo??
Kun nainen ajaa itsensä metatyönalkkiin, vika on siinä, että mies on muututtunut siaksi. Miehet taas joutuvat tilanteisiin sen vuoksi, että ovat valinneet naisen pinnallisilla määritelmillä.
Mitäs, jos nainen ei ole kaunotar ja hänestä halutaan muiden ominaisuuksiensa vuoksi erota? Mahdotonta!
Vierailija kirjoitti:
Tämä metatyö on turhuuden huippu. Hommat ohjautuu lähes itsestään ilman jatkuvaa etukäteispohdintaakin. Varmaan joku autistinen juttu ettei voi elää yhtään hetkessä vaan pitää olla täydelliset suunnitelmat kaikkeen miten seuraava minuutti, tunti, päivä, viikko, kuukausi, vuosi, elämä tulee menemään. Sitten aina suunnitelma uusiksi kun tapahtuu poikkeama. Kyllä siinä saa pään täyteen hölynpölymetatyötä. Voi olla varmaan aiheutua jostain muustakin viasta päässä.
Kerta olet tästä asiasta noin varma, niin ole ihmeessä ensimmäinen joka kykenee antamaan esimerkin siitä kuinka perhearkea pyöritetään ilman metatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Metatyötä on tehty aina, kauan ennen kuin koko sanaa on edes keksitty. Metatyö tarpeellisissa asioissa ei tarkoita, etteikö voisi elää myös hetkessä, eikä metatyö tarkoita sitä, että elämää aikataulutettaisiin minuutin tarkkuudella ja mentäisiin rikki jos aikataulu pettää.
Mun äiti on tämmönen supermetatyöläinen. Se tekee tarkat suunnitelmat itselleen, aikuisille lapsilleen ja muillekin sukulaisilleen. Sitten repii hullua stressiä kaikesta mikä ei ole tapahtunut kuten hänestä kuuluisi tapahtua sekä muistuttelelee ja häiriköi tätä joukkoa. Pahimmillaan menee tekemään toisillekin asiat kuten ne pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on sitä, että kun puolisoni ilmoittaa olevansa menossa työmatkalle viikon päästä, niin minä pyykkään että hänellä on tarpeeksi puhtaita ja olosuhteisiin sopivia vaatteita koko reissun ajaksi, katson että hänen passinsa on voimassa, katson että reseptilääkkeet riittävät koko reissun ajaksi ja jos ei riitä, niin käsken hänen uusimaan reseptin ja hakemaan lisää. Varmistan että hänellä on mukana työmaalla tarvittavat kortit ja tuhannet muut asiat, mitkä hän on edellisillä kerroilla unohtanut.
Ilman näitä mies olisi lähtöaamuna lentokentällä vanhentuneella passilla ja laukussa vain paskaisia alkkareita. Siitä voidaan tietysti keskustella, että onko se minun työpanokseni tarpeellista. Minusta on, sillä se olen sitten silti minä, joka ajaa kentälle viemään sitä unohtunutta läppärinjohtoa tai yrittää selvittää, missä passin saa uusittua puolessa tunnissa.
Mä en kyllä vaivautuisi yhdenkään miehen takia tollaseen. Kyllä se oppii, kun muutaman kerran yrittää työmatkalle ilman voimassaolevaa passia ja vaihtovaatteita, ja ottaa paskamyrskyn tuulettimeen pomolta sen takia. EVVK
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista.
Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...Siis normaalia arkea, mistä jotkut tekevät itselleen jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa?
Noi hoitaa yksin, jos elää yksin. Jos perheessä on toinenkin aikuinen, niin silloin se hoitaa noista oman osansa.
Ei ne ole vaikeita asiaoita silloin, kun ne eivät ole vaikeita asioita. Osa näköjään ymmärtää tän siten, et kun mainitaan sana metatyö, tarkoittaa se suoraan: vaikeaa, marttiyryyttä, pomottamista, vaikeaa, raskasta, stressaavaa jne. Se on kuitenkin asia, jota kaikki tekevät. Joka tapauksessa. Toiset enemmän, toiset vähemmän. Yleisesti helpottaa arjen sujumista ja säästää rahaa.
Kun on kuormittunut, milloin mistäkin syystä, muuttuu raskaaksi ja haastavaksi. Etenkin, jos taloudessa on kaksi aikuista, joista toinen on huithapeli.
Kuvaavaa on se, kun monille se arjen pyöritys helpottuu eron myötä. Siis ensin kaikki on tosi hankalaa ja kaikki takkuaa. Kun erotaan, kaikki arkiset asiat helpottuu. Näitä kertomuksia ovat kertoneet sekä miehet että naiset. Kun on lapsia perheessä, työmäärä ei kuitenkaan vähene eron myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suunsoittamisen sijaan olisit lukenut ketjua, tietäisit, että sillä suunnittelulla ja ennakoinnilla naiset pyrkivät myös säästämään rahaa. Ketjun miehet ovat olleet sitä mieltä, että uudet vaatteet ostetaan sillä hetkellä, kun vanhat ovat liian pienet. Maksoi mitä maksoi. On siis myös miehen rahahojen etu, että tukee vaimoan näissä hankkeissa.
Ja samoin ajellaan erikseen hakemaan kaupasta jotain, kun ei voi miettiä etukäteen mitä huomenna tarvitsisi. Puolisoni esimerkiksi lähti yhtenä iltana hakemaan lääkettä apteekista 15 km päästä, koska se oli ainut avoinna oleva apteekki. Ei voinut hoitaa sitä silloin kun käveli lähiapteekin vierestä, joten teki sitten haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on tämmönen supermetatyöläinen. Se tekee tarkat suunnitelmat itselleen, aikuisille lapsilleen ja muillekin sukulaisilleen. Sitten repii hullua stressiä kaikesta mikä ei ole tapahtunut kuten hänestä kuuluisi tapahtua sekä muistuttelelee ja häiriköi tätä joukkoa. Pahimmillaan menee tekemään toisillekin asiat kuten ne pitäisi tehdä.
Äitisi on rajaton kontrollifriikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on sitä, että kun puolisoni ilmoittaa olevansa menossa työmatkalle viikon päästä, niin minä pyykkään että hänellä on tarpeeksi puhtaita ja olosuhteisiin sopivia vaatteita koko reissun ajaksi, katson että hänen passinsa on voimassa, katson että reseptilääkkeet riittävät koko reissun ajaksi ja jos ei riitä, niin käsken hänen uusimaan reseptin ja hakemaan lisää. Varmistan että hänellä on mukana työmaalla tarvittavat kortit ja tuhannet muut asiat, mitkä hän on edellisillä kerroilla unohtanut.
Ilman näitä mies olisi lähtöaamuna lentokentällä vanhentuneella passilla ja laukussa vain paskaisia alkkareita. Siitä voidaan tietysti keskustella, että onko se minun työpanokseni tarpeellista. Minusta on, sillä se olen sitten silti minä, joka ajaa kentälle viemään sitä unohtunutta läppärinjohtoa tai yrittää selvittää, missä passin saa uusittua puolessa tunnissa.
Samaa mieltä. Siinä kotoa lähdön ja koneen nousun välissä en vastaisi edes puhelimeen, koska sieltä olisi tulossa joku pyyntö jota minun pitäisi lähteä suorittamaan hänen puolestaan.
Kyllähän se näin on. Tää roskapussi-esimerkki on tästä kans hyvä. Hän, joka sen pussin toimittaa siihen ovelle koordinoi päässään sen, että seuraava uloslähtijä sen sit vie mennessään eteenpäin. Tämä, joka loikkii sen pussin yli, ei suo puolikastataan ajatusta koko roskikselle.