Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?
Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.
M
Kommentit (1101)
Naiset voisivat käyttää tätä metatyö taitoaan paremmin jo parisuhteen alkumetreillä ja neuvotella se työnjako.
Ja nyt kun teillä on lista töistä, joita oikeasti teette, on hyvä vielä vilkaista sitä kriittisellä silmällä. Onko siellä sellaisia töitä ja toimia, joita teette tavan, muiden miellyttämisen tai sen vuoksi, että äiti opetti? Niistäkin on lupa luopua.
En tee mitään metatöitä. Se mitä sillä käsitetään kuuluu työhön, tehtävään tai muuhun tavalliseen askareeseen eikä mulla ole tarvetta erotella sitä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oikeastiko pitää tehdä suurtakin ajatustyötä ja suunnitelmia, että osaa viedä lapsen seuraavan viikon torstaina neuvolaan?"
Perheellisetkin ihmiset ovat töissä. Töistä ei usein pääse lähtemään silloin kun itse haluaa. Onko puolisosi aina kotona, joten hän hoitaa aina lasten asiat?
Niin, pitää toki vähän järjestellä, mutta ei tuo mitään ydinfysiikkaa ole.
Ei kukaan ole niin väittänytkään, mutta kyllä se aikaa ja energiaa vie!
Niin tekee pskalla käyminenkin, mutta en minä sitä työksi kutsu .
Paskantaminen ei ole metatyötä. Kommentistasi huomaa, ettei sinull
"Onko metatyötä laskujen maksaminen? Kahvikuppinsa peseminen? Terveytensä tagkistuttaminen? Pyykin pesu joka muuttuu äärettömän rasittavaksi kun seassa on jonkun toisen vaatteita?"
Laskujen maksaminen ei ole metatyötä, metatyötä on sen miettiminen, kumpi laskun maksaa (jos erilliset tilit) tai miltä tililtä lasku maksetaan ja riittäähän vaaraa sitten myös säästötilille, kun kaikki laskut on maksettu.
Kahvikupin peseminen ei ole metatyötä, mutta metatyötä on miettiä, tarvitseeko kuppi pestä tänään vai riittääkö, että sen laittaa tiskikoneeseen ja ottaa huomenna kaapista puhtaan.
Pyykin pesu ei ole metatyö vaan sen miettiminen, millaisia pyykkejä pitää pestä minäkin päivänä, eli tarvitseeko lauantaille puhtaaksi lapsen peliasu vai torstaiksi miehen kauluspaita, ja mitä pyykkejä näiden kanssa voi laittaa samaan koneelliseen. Ja missä välissä pyykkikoneen ehtii laittaa päälle, kun on lapsen treenitkin illalla ja samaan aikaan miehen sählyvuoro.
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisivat käyttää tätä metatyö taitoaan paremmin jo parisuhteen alkumetreillä ja neuvotella se työnjako.
Ja nyt kun teillä on lista töistä, joita oikeasti teette, on hyvä vielä vilkaista sitä kriittisellä silmällä. Onko siellä sellaisia töitä ja toimia, joita teette tavan, muiden miellyttämisen tai sen vuoksi, että äiti opetti? Niistäkin on lupa luopua.
Äiti opetti.😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
En tee mitään metatöitä. Se mitä sillä käsitetään kuuluu työhön, tehtävään tai muuhun tavalliseen askareeseen eikä mulla ole tarvetta erotella sitä erikseen.
Eli teet metatöitä, mutta et vaan käytä sitä käsitettä työn suunnittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en lapsettomana sinkkuna osannut aavistaakaan, mitä kaikkea ylimääräistä hommaa lasten myötä tulee. Jos olisin tiennyt, niin olisin luultavasti jättänyt lapset tekemättä. Moni onkin nykyään tehnyt noin ja siitä on yhteisuntakin huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on sitä, että kun puolisoni ilmoittaa olevansa menossa työmatkalle viikon päästä, niin minä pyykkään että hänellä on tarpeeksi puhtaita ja olosuhteisiin sopivia vaatteita koko reissun ajaksi, katson että hänen passinsa on voimassa, katson että reseptilääkkeet riittävät koko reissun ajaksi ja jos ei riitä, niin käsken hänen uusimaan reseptin ja hakemaan lisää. Varmistan että hänellä on mukana työmaalla tarvittavat kortit ja tuhannet muut asiat, mitkä hän on edellisillä kerroilla unohtanut.
Ilman näitä mies olisi lähtöaamuna lentokentällä vanhentuneella passilla ja laukussa vain paskaisia alkkareita. Siitä voidaan tietysti keskustella, että onko se minun työpanokseni tarpeellista. Minusta on, sillä se olen sitten silti minä, joka ajaa kentälle viemään sitä unohtunutta läppärinjohtoa tai yrittää selvittää, missä passin saa uusittua puolessa tunnissa.
Unohdit mainita, että merkkaat kalsarit, jotta mies tietää, mitä pitää minäkin päivänä. Muutoin olisi samoissa kalsareissa koko viikon.
Myönnetään, että ottamalla itselleen uusavuttoman (ja muutenkin avuttoman) puolison, varmistaa sen, että huolehtia todella monesta asiasta. Puolisosi kaltaiset ihmiset ovat onneksi vähemmistössä. Muutenhan se lentokone olisi puoliksi tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee metatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino opettaa ihmisille, jotka eivät ymmärrä, mitä metatyö on, on itse lopettaa kokonaan sen tekeminen.
Töissä olen testannut tätä myös. Yhtäkkiä ei olekaan kaapissa paristoja, kahvimaitoa eikä käsipaperia. Sitten voihkitaan että voi voi, miten voi olla tämmöistä.
Jos on kahvimaito vähissä, haetaan lisää. Samalla vähän suklaata ja jotain hedelmiä. Ei meillä kukaan voihki vaan joku hakee kaupasta.
Ei varsinaisesti tuota ongelmia.
Taas tuo kuuluisa Joku, joka hoitaa asiat kuntoon. Arvaan, että tietyt henkilöt eivät koskaan hae mitään vaan odottavat, että Joku muu tekee sen.
Kyllä se konttorilla aika pitkälti menee niin, että m
Ja ne on aina ne samat ihmiset, jotka joutuvat sinne kauppaan menemään. Sitten joukossa on yksi tai kaksi, jotka laittavat tyhjät maitotölkit jääkaappiin, kun niiden roskiin laittaminen on niin työlästä. Kyllä sieltä tippa tai kaksi vielä tulee, kun oikein ravistaa. Maito pitää ostaa omalla rahalla eikä kaikki kuitenkaan maksa osuuttaan vaan sitä pitää muistuttaa uudestaan ja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee metatöitä.
Ai, sinä olet sellainen hetkessä eläjä, jolle tilanteet aina tulee ihan yllättäen vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee metatöitä.
Eli vaihdat auton renkaat siinä vaiheessa, kun on jo lumi maassa. Hoksaat aamulla, että kahvi on loppu kun et ollut tajunnut ostaa sitä. Ihmettelet vessanpöntlöllä, milläs nyt perse pyyhitään, kun unohtui ostaa vesspaperia. Pakkaat lomamatkalle, ja huomaat siinä hetkessä, että uikkarit ovatkin jo hiutuneet käyttökelvottomiksi ja joudu ostamaan uudet sitten paikan päällä. Heräät aamulla kylmässä talossa, kun lämmitysöljy olikin päässyt loppumaan. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt kun teillä on lista töistä, joita oikeasti teette, on hyvä vielä vilkaista sitä kriittisellä silmällä. Onko siellä sellaisia töitä ja toimia, joita teette tavan, muiden miellyttämisen tai sen vuoksi, että äiti opetti? Niistäkin on lupa luopua.Minä en lapsettomana sinkkuna osannut aavistaakaan, mitä kaikkea ylimääräistä hommaa lasten myötä tulee. Jos olisin tiennyt, niin olisin luultavasti jättänyt lapset tekemättä. Moni onkin nykyään tehnyt noin ja siitä on yhteisuntakin huolissaan.
Sama homma, tosin en olisi mistään hinnasta jättänyt muksuja tekemättä.
Nämä poikamiesviikot osoittavat aina hyvin sen kuinka paljon metatyötä perhe-elämä vaatii. Kun ei tarvitse huolehtia kuin itsestä, voi aina luovia tilanteen mukaan. Muksujen kanssa täytyy olla koko ajan askeleen edellä, koska niitä luovimista tarvitsevia yllättäviäkin tilanteita tulee koko ajan. Homma muuttuu miltei haastavammaksi kun lapset kasvavat. Vanhimmainen muksu on jo siinä iässä, että harjoitellaan omatoimisuutta erilaisissa asioissa. Tämä ei suinkaan ole vähentänyt metatyötä, vaan kaikki samat asiat täytyy ensin itse suunnitella ja sitten syöttää lapselle niin, että tukee omatoimiseksi kasvatusta.
Tuossa hommassa on muuten hyvin oivaltanut sen minkä takia perheen metatyöt saattavat kasaantua toiselle aikuiselle. Kun aikataulut on tiukkoja ja hommaa on paljon, on monesti helpompi tehdä vaan itse. Siinä se asian eteen päin nopeati saaminen vaan pitkällä tähtäimellä kääntyy itseään vastaan, kun yhtäkkiä lapsi onkin iso ja edelleen passattava, saati se että toisesta vanhemmasta on tullut lähinnä se arjen apuri jolle täytyy kaikki erikseen opastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin askarella itselleni mitali! Minulla on oman egon jatke, jonka avulla voin päteä. Aplodeja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee metatöitä.
Eli vaihdat auton renkaat siinä vaiheessa, kun on jo lumi maassa. Hoksaat aamulla, että kahvi on loppu kun et ollut tajunnut ostaa sitä. Ihmettelet vessanpöntlöllä, milläs nyt perse pyyhitään, kun unohtui ostaa vesspaperia. Pakkaat lomamatkalle, ja huomaat siinä hetkessä, että uikkarit ovatkin jo hiutuneet käyttökelvottomiksi ja joudu ostamaan uudet sitten paikan päällä. Heräät aamulla kylmässä talossa, kun lämmitysöljy olikin päässyt loppumaan. jne.
Ei ei ja ei ja silti en tee metatöitä. Niistä hössöttäminen on pelkkää itsensä korostamista ja esilletuomista. Eikä jankkauksesi mun mielipidettä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee metatöitä.
Paitsi eihän tuo voi lähteä mihinkään lomamatkalle, koska ei tee metatöitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt kun teillä on lista töistä, joita oikeasti teette, on hyvä vielä vilkaista sitä kriittisellä silmällä. Onko siellä sellaisia töitä ja toimia, joita teette tavan, muiden miellyttämisen tai sen vuoksi, että äiti opetti? Niistäkin on lupa luopua.Minä en lapsettomana sinkkuna osannut aavistaakaan, mitä kaikkea ylimääräistä hommaa lasten myötä tulee. Jos olisin tiennyt, niin olisin luultavasti jättänyt lapset tekemättä. Moni onkin nykyään tehnyt noin ja siitä on yhteisuntakin huolissaan.
Heh, olisit tehnyt metatöitä...lasta suunnitellessa kannattaisi tehdä sitä ajatustyötä, eikä vain silkasta jalkojen levittämisen ilosta levittä niitä jalkojaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin askarella itselleni mitali! Minulla on oman egon jatke, jonka avulla voin päteä. Aplodeja!
Tuo, että suunnittelit itsellesi mitalin askartelemisen tiettyä tarkoitusta varten, on metatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista.
Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...Siis normaalia arkea, mistä jotkut tekevät itselleen jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa?
Tietenkin se on normaalia arkea, mitäs muutakaan? Kuten on siivoaminen, auton renkaiden vaihto, ruohonleikkuu, töissä käynti jne. myös ihan normaalia arkea. Vaikeaa siitä tulee, jos yhden ihmisen kontolla on liikaa.
Meillä nämä "metatyöt" on ainakin sitä, että suunnittelen viikon niin, että lapsi ehtii futistreeneihin 3x viikossa (asutaan syrjässä, ei pääse bussilla) Sen lisäksi, että muistan aikataulut, täytyy myös omat työt suunnitella niin, että pääsen lähtemään ajoissa viemään lasta. Myös ruoka pitää suunnitella niin, että sitä riittää seuraavallekin päivälle, kun ei ehdi tehdä ruokaa ennen treenejä, tai pitää muistaa hommata jääkaappiin jotain sellaista ruokaa, jota lapset voivat syödä itsekseen lämmittämällä mikrossa. Pitää myös muistaa missä treenit on minäkin päivänä, muistaa pestä treenivaatteet ja huolehtia että ne kuivuvat ajoissa. Tämä on siis vain treeneihin liittyvää metatyötä, tähän päälle kaikki muu elämä; kaverisynttärit, lahjat niihin, hammaslääkärikäynnit (kesken työpäivän tottakai), vanhempainilta, leirikouluasioiden järjestelyä, lapsen korvien rei'itysaika, koiran rokotukset jne. Nämä nyt siis sellaisia asioita, joita meillä on viimeisen viikon tai kahden aikana ollut. Ja kuten sanottu, tähän päälle kaikki kotityöt, ruuanlaitot jne mitkä nyt eivät vaadi sen erityisempää muistamista. Kyllä haluaisin nähdä, että naimisissa oleva mies hoitaisi nämä kaikki asiat, ILMAN että häntä pidetään mitenkään erityisen hienona miehenä. Varmasti heitäkin on, mutta vähemmässä määrin.
No ei meillä puolillakaan ole edes yrityksen korttia, joilla noita hankintoja tekisi.