Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?

Vierailija
15.10.2024 |

Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.

M

Kommentit (1101)

Vierailija
261/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisille on lähes maailmanloppu esim. jos lapsen kaverin synttäreille ei ole hankittu lahjaa, kun lapsi on lähdössä synttäreille. Puhumattakaan jos koko syntymäpäivät unohtuvat. Tälläiset asiat eivät ole elämässä oikeasti tärkeitä.

Minä en vihaa lapsiani niin paljon, että ehdoin tahdoin pistäisin heidät tilanteeseen, jossa he kokevat häpeää. Jos sinulla on lapsia, niin tiedät, miten tärkeä heille on kaverille ostettu lahja. Paitsi että eihän sinulla niitä lapsia ole.

Vierailija
262/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikani muutti tänä kesänä asumaan yksin ja havahtui vasta nyt kaikkiin metatöihin, mitä yksin asuvallakin on. Minä siis pitkälti huolehdin kaiken muistuttelun ja suunnittelun, kun poika asui kotona.

Monta asiaa on huomannut ihan arjessaan kantapään kautta. Joistain olen muistuttanut. Jotkut olen tietänyt, mutta antanut pojan kokea sen tilanteen, että hups, tämähän olisi pitänyt hoitaa ajoissa. Usein olen sitten "pelastanut" näissä tilanteissa, jos poika on pyytänyt. Joissain tilanteissa on hoitanut asian jotenkin muuten. 

Tärkeää tuo metatöihin havahtuminen. Mieheni (50 v) ei niitä vieläkään huomaa. 

Niin miksi te äidit kasvatatte tällaisia poikia?  

Ainakin neljäs feminismin aalto on menossa, mutta kodin töiden vastuunjako on suoraan seitsemänkymmentäluvulta.

Hyvä kysymys. Miten apupojat saadaan kasvamaan aikuisiksi ja projektivastaavat irrotettua vallankahvoista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei metatöistä kuule muualla kuin tällä palstalla joten se on vain mt-tapausten "töiden" tekemistä.

Vierailija
264/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oikeastiko pitää tehdä suurtakin ajatustyötä ja suunnitelmia, että osaa viedä lapsen seuraavan viikon torstaina neuvolaan?"

Perheellisetkin ihmiset ovat töissä. Töistä ei usein pääse lähtemään silloin kun itse haluaa. Onko puolisosi aina kotona, joten hän hoitaa aina lasten asiat?

Niin, pitää toki vähän järjestellä, mutta ei tuo mitään ydinfysiikkaa ole. 

Järjestely on se, mitä kutsutaan metatyöksi.

Kuulostaa keksityltä ongelmalta. Ei elämä ole järjestelyä vaan päättämistä ja toteuttamista.Tai sitten vain haaveilua.

En suostuisi olemaan parisuhteessa joku järjestelijä. Miksi kukaan suostuu?

Tämä ei kyllä liity metatyöhön enää.

Vierailija
265/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei metatöistä kuule muualla kuin tällä palstalla joten se on vain mt-tapausten "töiden" tekemistä.

Se metatyö muistuu mieleen, kun huomaat että joku muu on unohtanut ostaa vessapaperia sinulle.

Vierailija
266/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se metatyö muistuu mieleen, kun huomaat että joku muu on unohtanut ostaa vessapaperia sinulle.

Ja sieltä ilmoittautui ensimmäinen "töiden" tekijä.

Vierailija
267/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisille on lähes maailmanloppu esim. jos lapsen kaverin synttäreille ei ole hankittu lahjaa, kun lapsi on lähdössä synttäreille. Puhumattakaan jos koko syntymäpäivät unohtuvat. Tälläiset asiat eivät ole elämässä oikeasti tärkeitä.

Minä en vihaa lapsiani niin paljon, että ehdoin tahdoin pistäisin heidät tilanteeseen, jossa he kokevat häpeää. Jos sinulla on lapsia, niin tiedät, miten tärkeä heille on kaverille ostettu lahja. Paitsi että eihän sinulla niitä lapsia ole.

Ja tästä syystä kasvatat kädettömiä lapsia, jotka vielä omillaan asuessaan soittaa pitääkö koko makaroni-pussi keittää kerralla? Kyllä, työkaverini naureskelee kahvipöydässä miten tyhmiä hänen poikansa nyt kyselee, kun muutti asumaan yksin. 

Vierailija
268/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä kuuluisaa miettimistä mitä yksikään nainen ei haluaisi tehdä vaan haluaisi olla tunteiden vietävänä täysin miettimättä

Vierailija
269/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluikäinen lapseni haluaa ja osaa käydä hakemassa itse sen kaverinsa näköisen lahjan itse. 

Ja on se lahja joskus unohtunutkin, mutta sitten ollaan käyty yhdessä kaverin kanssa leffassa. 

Vierailija
270/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tästä syystä kasvatat kädettömiä lapsia, jotka vielä omillaan asuessaan soittaa pitääkö koko makaroni-pussi keittää kerralla? Kyllä, työkaverini naureskelee kahvipöydässä miten tyhmiä hänen poikansa nyt kyselee, kun muutti asumaan yksin. 

Sinä taas pistät taaperosi tekemään itselleen ruuat, kun sinua ei huvita. No, minun omat lapset ovat jo aikuisia ja osaavat hoitaa asiansa. Työkaverisi on yhtä tyhmä ja ilkeä kuin sinä.

Vierailija
271/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sieltä ilmoittautui ensimmäinen "töiden" tekijä.

Sitä samaahan sinäkin teet, koska ilmeisesti hoidat tällaiset kodin asiat teillä. Onnea, olet toiminnan mies!

Vierailija
272/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satunnaiset epätäydellisyydet ei ole lapsen vihaamista. Hätä keinot keksii ja tämän tyyppiset tilanteet opettaa sitä ongelman ratkaisua kykyä. Elämä on elävää oppimateriaalia. 

Vierailija
273/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset sitä miettimistä ja suunnittelua vaatii mutta yksikään nainen ei sitä itse haluaisi tehdä vaan naisten mielestä kaiken pitäisi aina tapahtua niin kuin nainen haluaa ja vaatii ilman että naisen tarvii laittaa tikkua ristiin sen eteen ja lapsien ja miehen on palveltava ja tehtävä aina kaikki niin kuin nainen haluaa ilman että naisen tarvii pyytää tai edes miettiä sitä. Ainoa vaan että yksikään nainen ei ole sanonut miten se naisten ajatustenluku onnistuu kun sitähän naiset vaatii

Vierailija
274/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vessapaperi loppuu, pyllyn voi pestä. 

Vierailija
275/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satunnaiset epätäydellisyydet ei ole lapsen vihaamista. Hätä keinot keksii ja tämän tyyppiset tilanteet opettaa sitä ongelman ratkaisua kykyä. Elämä on elävää oppimateriaalia. 

Ja sitäpaitsi tämä on sitä hetkessä elämistä ja spontaaniutta, jota kaikkien pitäisi kokeilla enemmän!

Vierailija
276/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vessapaperi loppuu, pyllyn voi pestä. 

Miksi sitä on sitten edes ollut teillä?

Vierailija
277/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden muksun vuoroviikkona isänä kun mietin mitä kaikkea metatyötä tein viime viikolla (lapsiviikko), niin tuskin saan edes listattua kaikkia.

Homma alkaa sunnuntaina, kun muksut tulevat luokseni. Aamulla katson mitä kaikkea täytyy ostaa jääkaappii lapsia ajatellen. Samalla suunnittelen illalla tehtävän arkiruoan, josta riittäisi syötävää ma-ti välille. Käyn lukujärjestyksen ja Wilma-viestit läpi. Toisella muksulla on uintia koulussa, varmistan onko uikkarit meillä vai äidin luona. Laitan lasten äidille viestin, että muistaa pakata vanhemman muksun mukaan uikkarit. Nuoremmalla on päiväkodissa torstaina retkipäivä, joten muistutan samalla pakkaamaan lämpimämmän haalarin mukaan. Muksut saapuvat illalla. Yhdessä pakataan seuraavan päivän koulu- ja päikkyreput. Varmistan, että vanhempi lapsi on tehnyt läksyt. 

Läksyjen ja seuraavan päivän tavaroiden valmiiksi laitto toistetaan jokaisena viikon iltana. Lapset lähtevät perjantaina mummolaan viikonlopuksi ja siitä äitinsä isovanhemmille alkuviikoksi. Keskustelen omien vanhempien kanssa siitä mitä aikovat tehdä viikonloppuna, jotta osaan pakata oikeat kamppeet mukaan. Sama keskustelu ja suunnittelu käydään lasten äidin kanssa.

Keskiviikkona suunnittelen illan ja loppuviikon ruuat ja käyn kaupassa töiden jälkeen. Haen nuorimmaisen päiväkodista ja saan kuulla, että hänen toinen saappaansa on mennyt rikki (jukoliste tätä nykypäivän laatua). Uusi saapas tarvitaan mummolareissuja varten. Vanhempi lapsi on voittanut 20 € lahjakortin XXL:n uimakisoissa ja haluaa mennä ostamaan sillä uuden uistimen ensi viikonloppua varten. Vaihdan suunnitelmat lennosta, että tostaina mennäänkin koulun jälkeen mäkkäriin ja sen jälkeen käydään ostamassa saappaat ja uistimet.

Aikataulutan perjantaille lasten viemisen mummolaan ja kuinka ehdin siinä välissä siivoamaan kämpän ennen kuin käyn hakemassa naisystävän juna-asemalta. Torstaina varmistan, että kaikki lasten tavarat on pakattu tulevia mummolareissuja varten.

Tässä on nyt vaan ne asiat jotka äkkiseltään muistan. Varmasti olen tehnyt paljon muutakin suunnittelua. Joku voi sanoa, että tuo metatyö on turhaa, mutta kyllä sitä kahden lapsen kanssa arki olisi melkoista kaaosta, jos kaikki mietittäisiin vasta sitten kun asiat tulee eteen. 

Vierailija
278/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä taas pistät taaperosi tekemään itselleen ruuat, kun sinua ei huvita. No, minun omat lapset ovat jo aikuisia ja osaavat hoitaa asiansa. Työkaverisi on yhtä tyhmä ja ilkeä kuin sinä.<

Tuliko nyt kivempi olo?

Vierailija
279/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino opettaa ihmisille, jotka eivät ymmärrä, mitä metatyö on, on itse lopettaa kokonaan sen tekeminen.

Töissä olen testannut tätä myös. Yhtäkkiä ei olekaan kaapissa paristoja, kahvimaitoa eikä käsipaperia. Sitten voihkitaan että voi voi, miten voi olla tämmöistä. 

Jos on kahvimaito vähissä, haetaan lisää. Samalla vähän suklaata ja jotain hedelmiä. Ei meillä kukaan voihki vaan joku hakee kaupasta.

Ei varsinaisesti tuota ongelmia.

Taas tuo kuuluisa Joku, joka hoitaa asiat kuntoon. Arvaan, että tietyt henkilöt eivät koskaan hae mitään vaan odottavat, että Joku muu tekee sen.

Kyllä se konttorilla aika pitkälti menee niin, että maidon kohtapäätäuhkaavan tai jo tapahtuneen loppumisen tapahtuessa huikataan "onko joku menossa kauppaan?. Joku vastaa, että joo. Kohta on taas maitoa.

Vierailija
280/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän miehenkin sukulaisiin yhteyttä, mietin lahoja ja miten tapaamme. Viime kädessä siksi, että omilla lapsillani tulee aikuisena olemaan läheiset välit serkkuihinsa. En usko, että liioittelen, kun sanon, että olen säästänyt miehelleni kymmeniä tuhansia euroja vaan onnistumalla sopimaan kyteviä sukuriitoja. Näihin liittyy se metatyö - sukulaisten huomioiminen, eri ihmisten rajoitteiden muistaminen,  auttaminen ja myös rajojen vetäminen eli vääntäminen siitä, että me emme ole suvun romujen säilytysvarasto. 

Minulla on ihan oikeat työt myös, mutta kyllä nämä sukusuhdetyöt välillä ovat ihan sivutoimeen verrattava savotta. Mistään autorenkaista tai pyykkivuoroista ei ole kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme