Rolf Nordmo kertoi poliisille ampuneensa Janne Puhakan haulikolla sanoi syyksi parisuhteen päättymisen
Puhakan puoliso 66-vuotias norjalainen eläinlääkäri Rolf Nordmod on kertonut poliisille ampuneensa Puhakkaa haulikolla ja aiheuttaneensa uhrin kuoleman.
Tutkinnanjohtaja Matti Högman sanoo Ylelle, että Nordmod on siis myöntänyt teon.
Kommentit (7150)
löydänköhän minäkin 57-vuotiaana 19-vuotiaan tyttöystävän
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapaus on kaikkinensa niin erikoinen, että olisi mahdoton käsikirjoittaa. On norjalaista kaapista tullutta homopappaa, nuorta jääkiekkoiljahomoa, ylikirurgi-proffahomppea, ja näiden jokaisen ympärillä pörräävä kansanedustajaa josta ei tiedä onko lintu vai kala. On sydänleikkausta, aseenhakumatkoja Norjaan, homppebaareja, erilaisia mrhasuunnitelmia metsästysreissusta saunanlauteille, ja useita koiria joista riidellään kuka kaitsee mitäkin. On häitä ja hautajaisia ja oikeudenkäyntejä. Hautajaisissa on ex-ministerihomppes ja tummahipiäistä kansanedustajahomppea sekä oikeudenkäynnissä TV-julkkishomppea ja uutta nuorta dädi-issue pojua ja somevälirikkoja. Sitten kaikki viestittelyt ja puhelut ja draamat näiden kesken.
Murhapäivään mahtuu tapahtuman lisäksi naapureita ja verenpunaisia ostoskuitteja ja suudelmia ja jenkkimatkaa, patonkia ja kaiken kruunaa ikkunan takana kurkkiva Mäkinen.
Tämä olisi uskomatonta TV-dr
Pariviotta menee niin hyvinkin saadaan kattoa teeveestä.
tuleekohan tästäkin tv-julkkis kuten eräistä suomalaisista tuomituista tappajista
Vierailija kirjoitti:
löydänköhän minäkin 57-vuotiaana 19-vuotiaan tyttöystävän
Jos lähet Tailantiin niin taatusti.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa sitä Puhakkaa on väkisin aiheeseen pakotettu vanhemman miehen puolelta, lähtijän se melkein yhtä vanhan äijän luo heti kun pääsi. Minä kuvittelin että olisi ottanut nyt itsensä ikäisen mutta tainnut oikein etsimällä etsiä näitä hyvätuloisia ikämiehiä. Noin iso ikäero kun on niin ei siinä kyllä ajatusmaailmaa paljon kohtaa mutta tainnut ollakin vain toisella rakkautta ja toisella pelkkää hyödyn ottamista. Ilmanko norjalainen teki mitä teki kun totuus valkeni ja huomasi että miten sitä oli käytetty hyväksi, menetti kaiken omaisuutensa nuoren pojan takia kun sitä elätti.
Eiköhän se omaisuus mennyt kalojen kitoihin, kun norskilla oli se epäonninen kalabisnes.
Joillakin on todella kova tarve puolustaa tappajaa. Yäk!
Vierailija kirjoitti:
"Kylläpä täällä on taas kirkkokuoro koolla."
"Kuinka monta suomessakin pääsis vuosittain hengestään jos pettäminen riittäis syyksi?"
Aika moni, joo. Se ei olekan yleensä se, joka sattuu eniten (yleensä ei haluta olla sellaisen kanssa joka ei halua olla itsen kanssa, vaan halutaan päästä irti mahdollisimman nopeasti kun tämä asia on selvinnyt), vaan se, miten ero hoidetaan. Petos ja sen jälkeinen jättäminen on ikävin tapa hoitaa ero.
"Emmekä edes tiedä pettikö Janne vai eikö Rolffille mennyt jakeluun kun Janne sano että tämä on tässä ja nyt erotaan?"
Emmekä tiedä sitä vaikka Rolf olisikin ymmärtänyt ja meni sen takia sekaisin.
"Rolffihan nyt oli varmaan viimisen puolvuotta pienessä maistissa nonstop."
Sen voi ilmeisesti sitten tietää, mutta ei sitä, että Janne olisi pettänyt...
Oikeuslääketieteellisen tutkimuksen tehneelle lääkärille Nordmo jaaritteli puolen tunnin ajan suhteen käänteistä. Lääkäri kuvaili Nordmon käytöstä kiihtyneeksi.
Hän sanoi, että ajatus Jannesta toisen miehen kanssa oli hänelle liikaa, lääkäri kertoi esitutkinnassa.
Hän puhui "hänen Jannestaan", sanomalla "my Janne".
Paikalla tutkimuksessa ollut poliisimies kuvaili tapahtumia samalla tavalla. Vanhempi konstaapeli kertoi Nordmon sanoneen, että jos hän ei saa Jannea, niin ei saa kukaan muukaan.
Hän oli vielä niin rakastunut Janneen eikä voinut kuvitella elämäänsä ilman häntä, niin se oli sitten kääntynyt näin, että hän ajatteli, ettei kukaan muukaan saa Jannea.
Yli kymmenen vuotta kestänyt parisuhde oli rakoillut etenkin vuoden 2024 aikana. Suhdetta oli Nordmon mukaan varjostanut muun muassa rahahuolet.
Syyskuun puolessavälissä Puhakka kertoi Nordmolle, että suhde on ohi. Hän oli ihastunut toiseen. Puhakka muutti pois yhteisestä asunnosta samana päivänä.
Seuraavan kuukauden ajan Nordmo koetti vimmatusti selvittää uuden kumppanin henkilöllisyyttä. Norjalaisystävän mukaan vaikutti siltä, että Nordmon oli pakko saada tietää miehen nimi.
Kun Puhakka ei sitä itse paljastanut, tenttasi Nordmo asiasta Puhakan lähipiiriltä.
Poliisikuulustelujen perusteella on epäselvää, milloin ja millä tavoin Nordmo tämän henkilöllisyyden selvitti. Joka tapauksessa 11. lokakuuta, eli kaksi päivää ennen henkirikosta, nimi oli Nordmon tiedossa.
Tuon perjantain hän käytti etsimällä verkosta tietoa miehestä, koettaen muun muassa selvittää tämän osoitteen. Oikeudessa Nordmo kuitenkin kiisti olleensa asiasta pakkomielteinen. Hänen mielestään on ollut vain luonnollista olla utelias entisen puolison uudesta kumppanista.
Ystävälleen Tapani Mäkiselle Nordmo väitti Puhakan itse nimenneen miehen noin viikkoa ennen surmaa. Mäkinen kertoi poliisille, että Nordmo oli hirveän utelias kuulemaan yksityiskohtia heidän suhteestaan ja tekemisistään.
Rolf halusi hirveästi tietää, mutta tieto lisäsi tuskaa.
Ajattelisin, että mikäli Jannen tulo asunnolle tapahtui Nordmon aloitteesta, on teon suunnitelmallisuus yhä vain helpompi todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kylläpä täällä on taas kirkkokuoro koolla."
"Kuinka monta suomessakin pääsis vuosittain hengestään jos pettäminen riittäis syyksi?"
Aika moni, joo. Se ei olekan yleensä se, joka sattuu eniten (yleensä ei haluta olla sellaisen kanssa joka ei halua olla itsen kanssa, vaan halutaan päästä irti mahdollisimman nopeasti kun tämä asia on selvinnyt), vaan se, miten ero hoidetaan. Petos ja sen jälkeinen jättäminen on ikävin tapa hoitaa ero.
"Emmekä edes tiedä pettikö Janne vai eikö Rolffille mennyt jakeluun kun Janne sano että tämä on tässä ja nyt erotaan?"
Emmekä tiedä sitä vaikka Rolf olisikin ymmärtänyt ja meni sen takia sekaisin.
"Rolffihan nyt oli varmaan viimisen puolvuotta pienessä maistissa nonstop."
Sen voi ilmeisesti sitten tietää, mutta ei sitä, että Janne o
No eikö ne lapsetkin kovasti vakuutelleet että alkoholiongelma sillä isäukolla vaan on. Niin hieno esikuva muuten.
Puhakka ja Nordmo eivät olleet kertoneet erostaan julkisuuteen. Puhakka oli vielä erikseen pyytänyt Nordmolta, ettei tämä lavertele hänen asioistaan muille.
Tätä pyyntöä Nordmo ei noudattanut. Hän kertoi parisuhteen päättymisestä muun muassa naapurilleen sekä Puhakan ystäväpariskunnalle.
Ihmisten pitää tietää, miksi näytän näin huonolta, hän kertoi ajatelleensa.
Nordmo kertoi erosta perheenjäsenilleen jo 15. syyskuuta, eli samana päivänä. Aikuisten lastensa mukaan Nordmo puhui asiasta paljon vielä kolmisen viikkoa myöhemmin, kun he viettivät yhdessä aikaa mökillään Norjassa.
Norjalaisystävän mukaan Nordmo vielä noihin aikoihin haikaili siitä, että suhde voisi jatkua.
Nordmo on itse kiistänyt tämän. Hän on useaan otteeseen toistellut, että hyväksyi eron piakkoin, vaikka se olikin vaikea sulattaa. Hän kiisti tarkoittaneensa sitä, mitä sanoi lääkärintutkimuksessa.
En ole ajatellut, että [uusi kumppani] vei Jannen minulta.
Janne ei enää rakastanut minua, ja hän jätti minut. Rakastin Jannea viimeiseen minuuttiin asti. Se oli menetys, kun hän jätti minut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea huomata kuinka moni täällä on Rolfin puolella. Tulee mieleen amerikkalaiset murhasarjat. Niissä monesti on tämän kaltaisia tapauksia ja se murhaaja on narsisti, joka osaa esittää ihmisille hyvää ihmistä, joka uhriutuu ja saa empatiaa osakseen. Todella laskelmoivaa käytöstä Rolfilta. Selkeästi on suunnitellut murhaa pidempään.
En halua olla ahdasmielinen, mutta valitettava totuus on se, että jos vanha ihminen tarkoituksenomaisesti etsii nuorta kumppania, hänellä ei ole kaikki kunnossa. Monesti taustalla on halu pystyä dominoimaan nuorta ihmistä, joka ei ole vielä kehittynyt aikuiseksi. Myös nuori etsii vanhasta ihmisestä isähahmoa. Nämä suhteet lähes aina päättyy ikävästi ja ovat ongelmallisia. Molemmat hyötyvät jollakin tavalla toisistaan.
Aivan. Nordmolla oli Puhakan tavatessaan sen verran ikää,
Nordmon aikaisempi suhde päättyi kosak mies ei halunnut muuttaa Oslosta Trondheimiin josta Nordmo sai töitä.
Rolf Nordmo itkee vuolaasti.
Janne, rakas, olen äärimmäisen pahoillani.
Nordmo takeltelee sanoissaan. Hän puhuu kyynelten lävitse.
Mies pahoittelee myös Puhakan omaisille aiheuttamaansa kärsimystä.
Täällä on sanottu, minkälaista on menettää lapsensa. Minulla itselläni on kolme lasta.
Minusta tuntuu, että anteeksi on vain sana. Haluan silti, että kaikki ymmärtävät, kuinka pahoillani olen.
Kyyneleet lakkaavat. Ääni on jälleen selkeä.
Näinä päivinä on puhuttu paljon siitä, etten ole pystynyt päästämään Jannesta irti. Haluan nyt sanoa, etten suunnitellut Jannen tappamista.
En ollut pakkomielteinen, hän sanoo taas itkien.
Käsittämättömän suuret luulot itsellään hiirenhampaisella, amis Jonnella, kun tuppautui huippuhaluttuun eläinlääkäriin, jonka status on miljardeja korkeampi kuin omansa.
Ja myös charmikas, HOT ulkonäkönsä verrattuna olmi Puhakkaan. Vinonaamaiseen, vinokaulaiseen punatukkaan. Joilla punahiuksisilla on värittömät ripset ja kulmat.
Ei kujluisi minun tuttavapiiriin, puhumattakaan ystävista, tuollainen feikki koiran ystävä, joka eläimiäkin stressatakseen, vie uuden elättäjän luo Rolfin ainoaa, uskollista ystävää, pikku pentu Fridaa.
Sain anonyymin vihakirjeen, että minun olisi pitänyt päästää hänestä irti. Ja että minun olisi pitänyt tyytyä 10 onnelliseen yhteiseen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Puhakka ja Nordmo eivät olleet kertoneet erostaan julkisuuteen. Puhakka oli vielä erikseen pyytänyt Nordmolta, ettei tämä lavertele hänen asioistaan muille.
Tätä pyyntöä Nordmo ei noudattanut. Hän kertoi parisuhteen päättymisestä muun muassa naapurilleen sekä Puhakan ystäväpariskunnalle.
Nordmo kertoi erosta perheenjäsenilleen jo 15. syyskuuta, eli samana päivänä. Aikuisten lastensa mukaan Nordmo puhui asiasta paljon vielä kolmisen viikkoa myöhemmin, kun he viettivät yhdessä aikaa mökillään Norjassa.
Norjalaisystävän mukaan Nordmo vielä noihin aikoihin haikaili siitä, että suhde voisi jatkua.
Nordmo on itse kiistänyt tämän. Hän on useaan otteeseen toistellut, että hyväksyi eron piakkoin, vaikka se olikin vaikea sulattaa. Hän kiisti tarkoittaneensa sitä, mitä sanoi lääkärintutkimuksessa.
En ole a
Miten Janne olisi hoitanut erosta ja uudesta parisuhteesta tiedottamisen, jos Rolfilla ei olisi pimahtanut pää? Ensin tunnelmallinen, mustavalkoinen kuva Jannesta ja Rolfista, jossa kerrotaan raskain sydämin erosta ja miten tärkeitä he ovat vielä toisilleen ja tulevat aina olemaan. Kaikki pikkujulkkiset julkaisevat sydämiä Instassa sydäntäsärkevään päivitykseen. Kesällä Janne julkaisee kuvia luksuslomakohteesta, josta tarkkasilmäiset seuraajat voivat havaita toisen miehen uikkarit tai kaksi samppanjalasia. Loppukesästä kuva molempien ristityistä käsistä ja hästäkinä love. Syksyllä sitten uuden rakkaan naama julki.
En ymmärrä itseäni. Miten tämä saattoi tapahtua. Mutta se tapahtui ja siitä.... Olen niin pahoillani kuin se on vain mahdollista. Kiitos, Nordmo sanoi itkien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordmo on itse kiistänyt tämän. Hän on useaan otteeseen toistellut, että hyväksyi eron piakkoin, vaikka se olikin vaikea sulattaa. Hän kiisti tarkoittaneensa sitä, mitä
Rolf muuttaa takaisin Norjaan, nauttii perheestään, lapsistaan ja lapsenlapsistaan. Nukkenaamainen Sergey Hilman alkaa piirittää Rolfia.
Vierailija kirjoitti:
Sain anonyymin vihakirjeen, että minun olisi pitänyt päästää hänestä irti. Ja että minun olisi pitänyt tyytyä 10 onnelliseen yhteiseen vuoteen.
Vois itsekin lähettää Rollelle anonyymin vihakirjeen. Onkohan postiosoite vaan Länsi-Uudenmaan Putka :D