Auttakaa - ylipainoa 10 kg ja olen nyt 6 viikkoa ollut ruokavaliolla + tunnin kävely 4 krt / vk ja salitreeni 3 krt / vk -
paino ei ole tippunut yhtään. Salilla olen käynyt ennenkin ja nyt lähes vuoden taion jälkeen pystyn tekemään aikaisemmilla painoilla. Kiitos!
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
"lähes vuoden taion jälkeen pystyn tekemään aikaisemmilla painoilla"
Eli et ole kehittynyt, etkä kehittymässä. Liikunnan pitää tuntua eli tulla hiki ja hengästyä.
Samaa mietin kuulostaa siltä että liikunta on aivan liian kevyttä. Kuntosalitreeni tulee tehdä sillain, että vikojen settien jälkeen et kyseistä liikettä jaksaisi enää yhtäkään toistoa tekemilläsi sarjapainoilla.
Painon pudotuksessa kannattaa kalorien laskun lisäksi kiinnittää huomiota ettei tule piilokaloreita napostelusta ja että ruokarytmi on säännöllinen. Ravinnon laatuunkin kannattaa kiinnittää huomiota jotta elimistö ja ruuansulatus toimii kunnolla. Rypsiöljyä, vaaleajauho pohjaisia leipomuksia ja kaikkea voimakkaasti sokerilla makeutettua kannattaa vältellä. Monet terveellisiksi mielletyt jutut, kuten vaikka kuivatut hedelmät sisältävät ihan helvetisti sokeria myös. Tutustu ravintosisältöihin. Joillain ihmisillä voi erilaiset lievät intoleranssit myös aiheuttaa ongelmia vaikka juuri jaksamisen osalta ja häiritä suoliston toimintaa, yleisimpinä eri makeutusaineet, maitotuotteet, soija tai gluteeni.
Kuinka vaikeaa ihmisille on käsittää, että ainoastaan kaloreilla ja kulutuksella on merkitystä. Ei ole mitään väliä, mistä ne kalorit tulevat, hiilareista, proteiineista vai rasvoista, kalorit ovat kaloreita, ja merkityksellistä ei ole myöskään se, että milloin syö, paitsi siinä tapauksessa, jos "väärään aikaan" syöminen aiheuttaa ahmimiskohtauksia tms. Tietysti eri energiaravintoaineissa on eri määrä energiaa ja se kannattaa huomioida.
Kun oivaltaa tämän, on helppo laihtua. Mutta täytyy olla itselleen rehellinen. Mitkään vippaskonstit eivät auta "voin syödä proteiinia ja rasvaa mielin määrin, silti laihdun". Et voi, vaan sinun on syötävä vähemmän kuin kulutat ja kuten tässä on moneen kertaan todettu, niin nainen saa syödä todella vähän laihtuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla paino tippunut heinäkuusta vähän yli viisi kiloa; Käyn kaksi kertaa viikossa salilla, kävelen päivittäin koiran kanssa vähintään tunnin reippaita lenkkejä ja pyöräilen pari kertaa viikossa. On muuten uskomattoman vähän kaloreita, mitä painonpudotukseen voi syödä. Itsellä huomaan, että jos päivittäiset kalorit nousee yli 1400, painonpudotus pysähtyy. Samoin, jos erehdyn syömään leipää, sama homma. Nää on yksilöllisiä juttuja, mutta tosiasia on, että naisella kalorit on vedettävä aika minimiin, että paino putoaa. Olen 50 v, 162 cm ja nyt 76 kiloa. Tavoite painaa alle 65 kg.
Minä olen 56v nainen.pituus 170cm paino 68, käyn salilla , syön terveellisesti, haluan painaa 65kg..en saa koskaan pois tuota 3kg..et sinäkään..älä edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrin syömään 1200 kaloria vuorokaudessa. Käytännössä se tarkoittaa vain kolmea ateriaa, joista yksi on lämmin. En kiinnitä huomiota energiaravintoaineisiin, vaan syön mitä milloinkin. Ei kroppa tiedä, mistä ne kalorit tulee, ainoastaan kaloreiden määrä ratkaisee. Totta kai voisin kiinnittää enemmän huomiota ruoan energiatiheyteen, jolloin voisin syödä useammin, jos söisin kevyemmin. Mutta olen sen verran herkkusuu, että mieluummin syön hyvää ruokaa harvemmin. Syön myös iltapainotteisesti, koska silloin pystyn nukkumaan, nälkäisenä en. Ostin monivitamiinia, jotta pahempia puutostiloja ei pääse syntymään.
Näillä keinoin olen laihtunut 12 kiloa vuodenvaihteen jälkeen. Aluksi oli todella vaikeaa ja nälkä oli koko ajan, mutta tilanne tasoittui. Enää en edes pysty syömään isoja an
Painolla on iso merkitys terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrin syömään 1200 kaloria vuorokaudessa. Käytännössä se tarkoittaa vain kolmea ateriaa, joista yksi on lämmin. En kiinnitä huomiota energiaravintoaineisiin, vaan syön mitä milloinkin. Ei kroppa tiedä, mistä ne kalorit tulee, ainoastaan kaloreiden määrä ratkaisee. Totta kai voisin kiinnittää enemmän huomiota ruoan energiatiheyteen, jolloin voisin syödä useammin, jos söisin kevyemmin. Mutta olen sen verran herkkusuu, että mieluummin syön hyvää ruokaa harvemmin. Syön myös iltapainotteisesti, koska silloin pystyn nukkumaan, nälkäisenä en. Ostin monivitamiinia, jotta pahempia puutostiloja ei pääse syntymään.
Näillä keinoin olen laihtunut 12 kiloa vuodenvaihteen jälkeen. Aluksi oli todella vaikeaa ja nälkä oli koko ajan, mutta tilanne tasoittui. Enää en edes pysty syömään isoja annoksia.
Laihdutat itseäsi
Mulle on aivan sama, olenko laihaläski vai en, pääasia on, että olen normaalipainossa.
Tämä on ehkä huono ajattelutapa. Terveyden kannalta tärkeämpää on kehonkoostumus, ja erityisesti lihasmassan merkitys mitä enemmän tulee ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävely kuluttaa keskimäärin sen 400 kaloria tunnissa. YKSI kinkku-juustovoileipä sisältää noin 350 kaloria. Jos tunnin kävelyn päälle syö kaksi, niin siinä meni hyöty siitä kävelystä, jos laihtua haluaa. Tämä nyt vain esimerkkinä siitä, että kuinka vähän liikunnalla pystyy lopulta vaikuttamaan, jos ei kiinnitä huomiota syömiseen.
Edelleen sitä mieltä, että kulutan kävelemällä enemmän kuin istumalla.
Varmasti niin, mutta silti kävelyssä kuluneet kalorit on aika nopeasti kuitattu parilla voileivällä. Ei sillä tietenkään väliä ole, jos haluaa painon pysyvän ennallaan, mutta jos haluaa laihtua, niin siinä tapauksessa sillä on väliä.
Seli seli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävely kuluttaa keskimäärin sen 400 kaloria tunnissa. YKSI kinkku-juustovoileipä sisältää noin 350 kaloria. Jos tunnin kävelyn päälle syö kaksi, niin siinä meni hyöty siitä kävelystä, jos laihtua haluaa. Tämä nyt vain esimerkkinä siitä, että kuinka vähän liikunnalla pystyy lopulta vaikuttamaan, jos ei kiinnitä huomiota syömiseen.
Varmasti niin, mutta silti kävelyssä kuluneet kalorit on aika nopeasti kuitattu parilla voileivällä. Ei sillä tietenkään väliä ole, jos haluaa painon pysyvän ennallaan, mutta jos haluaa laihtua, niin siinä tapauksessa sillä on väliä.
Seli seli
Todennäköisempää on myös, että kävelylenkillä tekee vähemmän mieli syödä voileipiä kuin sohvalla istuessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vaikeaa ihmisille on käsittää, että ainoastaan kaloreilla ja kulutuksella on merkitystä. Ei ole mitään väliä, mistä ne kalorit tulevat, hiilareista, proteiineista vai rasvoista, kalorit ovat kaloreita, ja merkityksellistä ei ole myöskään se, että milloin syö, paitsi siinä tapauksessa, jos "väärään aikaan" syöminen aiheuttaa ahmimiskohtauksia tms. Tietysti eri energiaravintoaineissa on eri määrä energiaa ja se kannattaa huomioida.
Kun oivaltaa tämän, on helppo laihtua. Mutta täytyy olla itselleen rehellinen. Mitkään vippaskonstit eivät auta "voin syödä proteiinia ja rasvaa mielin määrin, silti laihdun". Et voi, vaan sinun on syötävä vähemmän kuin kulutat ja kuten tässä on moneen kertaan todettu, niin nainen saa syödä todella vähän laihtuakseen.
Onha se näinkin joo, mutta kyllä se ravinnon laatu merkittävässä osassa sitä on kuinka hyvin vaikka liikuntaohjelmaa pystyy suorittamaan. Ihmiset tapaavat yleensä myös laskea kalorit alakanttiin, jolloin niistä paljon hiilaria omaavista ruuista tuleekin hupskeikkaa aika paljon enemmän kuin ajattelikaan. Jos tavoitteena on myös elämäntapa remontti, ei nyt ainakaan ehdointahdoin kannata sellaista ruokaa syödä joka nostaa kolesteroli- ja sokeriarvot tappiin vaikka nyt kalorimäärät järkeviä olisikin.
Vierailija kirjoitti:
On totta, että suklaata syömällä ja kaljaa juomalla sohvalla voi laihtua kun vaan syö ja juo riittävän vähän.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö muuten, että puolikkaassa pizzassa on vähemmän kaloreita, kuin kerroshampurilaisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, että suklaata syömällä ja kaljaa juomalla sohvalla voi laihtua kun vaan syö ja juo
Niin on. Se on totuus, että sillä keinoinkin voi laihtua, jos tavoite on vain laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli
Todennäköisempää on myös, että kävelylenkillä tekee vähemmän mieli syödä voileipiä kuin sohvalla istuessa.
Todennäköisempää on myös, että kävelylenkillä lihaskunto paranee paremmin kuin sohvalla istuessa.
Ja sitä liikuntaa tukee enemmän esim kasvismunakas, kuin kinkku- juustovoileipä.
Joo, ymmärrän kyllä mitä tässä haetaan, mutta liikunnan valitseminen on aina parempi vaihtoehto, kuin passiivisuus.
Lainaukset eivät toimi. Onhan se selvää, että jos laihtuu ja rasvaa palaa, niin suhteellisesti lihasmassa silloin kasvaa. Jos nyt vähänkään liikkuu, niin lihakset eivät merkittävästi surkastu, vaikka laihduttaisi sohvalla istuen. Siinä tapauksessa tietenkin niin käy, jos on ennen ollut lihaksikas ja siirtyy sohvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota mitat vyötärön ympärys ja lantio ja kuvia alusvaateilla. Ne kertovat enemmän kuin vaa'!an lukema. Jos lihaksia tulee lisää, ne painavat eikä näy välttämättä painossa
Lihasmassaa on vaan mahdotonta saada lyhyessä ajassa niin paljoa, että se näkyisi vaa'an lukemassa.
Niinpä, keski-ikäinen AV mamma aloitettuaan liikunnan / salitreenaamisen voi laittaa tavoitteeksi noin 500g lihasmassaa parissa vuodessa ja se on siinä. Enempää ei ole ikä tule.
Vertailukohtana voi sanoa että keskivertomies saa noin. 5kg puhdasta lihasmassaa 5v treenillä jos kaikki menee putkeen. Enempi saa jos on hyvät geenit eli on lihaksikas jo luonnostaa ja ei tarvi treenata, tai käyttää aineita.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä hevonpaskaa.
Nimenomaan sillä mitä syödään ja milloin syödään on iso merkitys koska.. hormitoiminta. Ohan se nyt tyhmemmällekin selvää että berliininmunkki ja kanafile vihanneksilla ei ole ensinkään sama asia. Ensimmäinen on terveydelle haitallinen ja jälkimmäinen on terveyttä edistävä.
Kokeile että et syö enää klo 18 jälkeen mitään, itsellä se toimii hyvin. Joku voisi sanoa että tämä on jotain pätkäpaastoilua, ehkä onkin. Olen lukenut useammasta jotka on pudottanut painoa tällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä hevonpaskaa.
Nimenomaan sillä mitä syödään ja milloin syödään on iso m
En puhunut terveydestä mitään vaan kaloreista. Laihdut vain jos syöt vähemmän kuin kulutat. Fysiikan laki, eikä hormonit kumoa sitä, vaikka moni niin haluaa uskotella.
Tunnin kävelylenkki kuluttaa 200-500 kcal riippuen vauhdista. Salillakin voi käydä niin monella eri tavalla, että sekään ei välttämättä tuota enempää kuluta. Jos et muuten ole aktiivinen päivällä, voi olla, että päivittäinen kalorikulutuksesi on aika lähellä 1800 kcal. Ehkä ei kannattaisikaan nyt keskittyä siihen laihtumiseen vaan liikunnan lisäämiseen. Pikkuhiljaa alat lisätä tahtia, painoja, ota jotain sykettä nostavaa mukaan salille (esim. 30-60 min kuntopyöräilyä, juoksumattoa, soutamista). Kun kalorikulutus nousee, painokin vielä laskee. Toki ruokavalion kannattaa olla kunnossa ja ruoan laadukasta, mutta 1800 kcal kuulostaa ihan hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla paino tippunut heinäkuusta vähän yli viisi kiloa; Käyn kaksi kertaa viikossa salilla, kävelen päivittäin koiran kanssa vähintään tunnin reippaita lenkkejä ja pyöräilen pari kertaa viikossa. On muuten uskomattoman vähän kaloreita, mitä painonpudotukseen voi syödä. Itsellä huomaan, että jos päivittäiset kalorit nousee yli 1400, painonpudotus pysähtyy. Samoin, jos erehdyn syömään leipää, sama homma. Nää on yksilöllisiä juttuja, mutta tosiasia on, että naisella kalorit on vedettävä aika minimiin, että paino putoaa. Olen 50 v, 162 cm ja nyt 76 kiloa. Tavoite painaa alle 65 kg.
Mä olen vuoden nuorempi ja saman pituinen, lähtöpaino samoissa kuin sinulla. Mulla putosi 14 kg ihan pelkällä ruokavaliolla, mutta kaloreita oli jotain 1500 - 1600 kCal luokkaa / pvä. Syön paljon kasviksia ja marjoja, vähän hedelmiä (en edes joka viikko), sopivasti proteiineja sekä hyviä rasvoja (kasviöljyt, pähkinät, siemenet). Painan tällä hetkellä 61-12 kg, tää on mulle hyvä. Paino putosi pääasiassa tammi-toukokuun välillä, sen jälkeen olen sitä ylläpitänyt samalla ruokavaliolla. Herkutteluhetkiäkin mahtuu väliin kun on runko kunnossa. Liikuntaa lisäsin (entisestä liikuntarytmistä siis) nyt syksyllä.
Eli onnistuu laihtuminen myös vaihdevuosi-ikäisellä naisessa.
-33
Aika paljon kaloreita kyllä, jos laihtuminen tavoitteena. Minulla painon pysymiseen samana vaaditaan laskurin mukaan 1900 kaloria.