Yllätyin, kun kakkostyypin diabetekseni todennut lääkäri totesi, että me otamme nämä asiat hyvin vakavasti.
Miksi? Onhan maailmassa paljon tätäkin vakavampia tauteja.
Kommentit (434)
Vaikeaa on tämä diabeteksen ehkäisy!
Söin juuri vesirinkelin ja mieli tekisi hirmuisesti toista, mutta tiedän, että en saisi. Kävelylle lähdössä, mutta ei se herkkujen kaipuuta pois vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuurossa annoskoko ratkaisee, rasvattoman maitoon keitetty kaurapuurokauhallinen kera lasillisen rasvatonta maitoa ja ruokalusikallinen vähäsokerista omatekemää omenasosetta ei nosta sokeria yli kahdeksaan.
Riisipuuroa kannattaa välttää.
Totta ihmeessä nostaa ja vielä kun käytät rasvatonta maitoa.
Ei nostanut Libreseurannassa.
Vierailija kirjoitti:
Hei minulla juuri todettu Diabetes 2,olen normaalipainoinen ja harrastukset aina olleet liikunnalliset esim. ratsastus ,uinti ,pitkät lenkit ja pyöräily.Ikää kohta 62 v.Äidillä todettiin myös vanhempana D 2 joten perimää löytyy.Luulin aina etten saa "elintapa" sairautta koska elän hyvin ja terveeellisesti,mutta kuinkas kävi:=)Nyt lääkeillä mennään.
Miksi et halua hoitaa sairauttasi sopivalla syömisellä?
Vierailija kirjoitti:
Söin juuri vesirinkelin ja mieli tekisi hirmuisesti toista, mutta tiedän, että en saisi. Kävelylle lähdössä, mutta ei se herkkujen kaipuuta pois vie.
Eipä se makean kaipuu rinkeliä syömällä poistukaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei minulla juuri todettu Diabetes 2,olen normaalipainoinen ja harrastukset aina olleet liikunnalliset esim. ratsastus ,uinti ,pitkät lenkit ja pyöräily.Ikää kohta 62 v.Äidillä todettiin myös vanhempana D 2 joten perimää löytyy.Luulin aina etten saa "elintapa" sairautta koska elän hyvin ja terveeellisesti,mutta kuinkas kävi:=)Nyt lääkeillä mennään.
Tsemppiä Sinulle! Jatka liikuntaa! Seuraile sokereita välillä tiuhemmin, niin huomaat, miten paljon hiilihydraatteja kestät sokerin nousematta, pyri normaaleihin sokeriarvoihin!
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuurossa annoskoko ratkaisee, rasvattoman maitoon keitetty kaurapuurokauhallinen kera lasillisen rasvatonta maitoa ja ruokalusikallinen vähäsokerista omatekemää omenasosetta ei nosta sokeria yli kahdeksaan.
Riisipuuroa kannattaa välttää.
Syömäkelvotonta epäruokaa tuo sinun puurosi on, hyi hele, kurriin keitetty puuro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin juuri vesirinkelin ja mieli tekisi hirmuisesti toista, mutta tiedän, että en saisi. Kävelylle lähdössä, mutta ei se herkkujen kaipuuta pois vie.Eipä se makean kaipuu rinkeliä syömällä poistukaan.
Millä se poistuu? Täydellinen herkuttomuus välillä auttaa, mutta välillä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua hoitaa sairauttasi sopivalla syömisellä?
Sopiva syöminen tarvitaan ( mitä se sitten kenenkin mielestä tarkoittaa), mutta ei se lääkkeiden tarvetta ja hyötyjä poista!
On jotenkin niin eksklusiivinen olo.
1dl kaurahiutaleita = n.23hiilihydraattia
2dl maitoa on 10 hh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meillä päin yleisin syy tuon taudin saamiseen on perimä, halusit tai et. Omassa tuttavapiirissä moni erittäin terveellisesti elänyt sen on saanut, toki ovat ruokavaliolla saaneet taudin pysymään lääkkeettömänä. Ota asioista oikeasti selvää ennen kuin lätiset läpiä päähäsi."
80-90% kakkostyypin diabeetikoista on ylipainoisia. Täällä ylipainoiset taputtelee toisiaan selkään (mm 67 yläpeukkua em. kommentille) "juu ei johdu ylipainosta, vaan geeneistä."
Täällä geenialueella on monesti myös niin, että ylipainoisille se diabetes ei iske ollenkaan, jos suvussa ei sitä ole. Mitäpäs siihen sanot bessrwisser ?
Missäs tälläinen geenialue sijaitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
192: Kevyt liikunta menee millä tahansa ruokavaliolla, mutta kun puhutaan oikeasti kuntoa kohottavasta pitkäkestoisesta liikunnasta, hiilareita tarvitaan myös diabeetikolla eivätkä ne ole mikään haitta. Nimenomaan raskas liikunta laskee insuliiniresistenssiä. Sohvaperunoille hiilarit voivat tietysti olla haitallisia.
Hiilareita ei ihminen tarvitse mihinkään. Lihasten glykokeenivarastot palautuvat yhtä nopeasti rasva-adaptoituneella. Se rasva-adaptoituminen ottaa vain aikansa.
Osa ihmisistä on aivopesty uskomaan, että ihmisen pitää saada tasaisesti hiilihydraatteja eli sokeria, koska aivot tarvitsevat sokeria. Taustalla lienee rasvaa ja (eläin)proteiineja vastaan taistelevat pro kasvisravinto ihmiset ja asiantuntijat.
Kyllä, aivot tarvitsevat jatkuvasti sokeria ja elimistö tekee tätä eli glukoosia vereen ihan mistä tahansa energiaravintoaineesta ja rasva- ja lihaskudoksesta tarvittaessa. Itse syön klo 19-20 maissa viimeisen aterian. Pelkällä mustalla aamukahvilla lähden ajamaan 3-4 tunnin pyörälenkkejä 70-100 km. Ekat 70 km menee kuin tyhjää, sitten alkaa tulla vasta makean himoa ja nälkää. Jotenkin naurattaa nämä, jotka ei pärjää ilman välipaloja, "koska verensokeri laskee". Elimistön voi totuttaa monenlaiseen.
Me ihmiset olemme erilaisia. Näen sen lapsenlapsistani, sisarukset. Molemmat syötetty samalla lailla terveellisesti, sokeria ei taloudessa taida edes olla. Toinen on nälkäkiukku-tyyppi, toinen painaa päivän ruokaa muistamatta.
Itse olen lapsesta lähtien kärsibyt hypoglykemiasta, verensokeri laskee liian alas. Taju hämärtyy, puhe puuroutuu, tärisyttää. No dp lääkkeiden myötä se oire jäi pois kypsässä 70 v iässä kun dp puhkesi.
Kuka haluaa aamulla juoda mustaa kahvia, yöks!
Vierailija kirjoitti:
2dl maitoa on 10 hh
Niin, entäpä sitten?
Melkein kaikkea voi syödä ja juoda, kunhan muistaa kohtuuden.
No need for anyone to help me mix martinis, roast the wienies, bake the blinis, now that I'm free.
Kun tämä tauti todetaan niin tuleeko siihen aina messiin mukaan myös diabetes hoitaja? Onko pakollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl maitoa on 10 hh
Niin, entäpä sitten?
Kiinnitän huomiota että suurempi hiilihydraattimäärä nostaa enemmän verensokeria,1-diabetikko.
No huhhuh!