Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle luvattiin työpaikka, mutta viikkoa myöhemmin sainkin tietää, että kyseessä on palkaton työkokeilu

Vierailija
14.10.2024 |

Viikko sitten sain viestin hakemastani työpaikasta, että nyt vihdoin olisi töitä tarjolla. Kesällä tästä jo puhuimme ja olen odottanut tuota, kuin kuuta nousevaa. Viikon ajan oon ehtinyt läheisilleni kertoa kuinka vihdoin taloudellinen tilanne paranee ja mieheni ei tarvitse yksin käydä töissä.

Tänään sitten oli sovittu keskustelu puhelimitse, jossa puhuttaisiin tulevasta työkuviosta niin paikan pomo kertokin, että kyseessä on työkokeilu. Siis palkaton kokeilu. Ette usko miten voi olla paha mieli. Olen itkenyt koko päivän. 

Kommentit (201)

Vierailija
61/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku puolen vuoden harjoittelu on täysin naurettavan pitkä. Kyllä sen jo muutamassa viikossa näkisi miten tyyppi hoitaa hommat.

6kk koeaika vakkarisopparillakin on ihan normaalia. 

Teillä menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Työkokeilu ei ole koeaika eikä työharjoittelua. Sen pitäisi olla vaikeasti työllistyville vähän niinkuin "tutustu työelämään" -jakso, mutta käytännössä sitä käytetään ilmaistyövoiman hankkimiseen.

Vierailija
62/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimusta ei pidä kirjoittaa. Se on vapaa ehtoista mennä työkokeiluun. Työkokeilu on kehitysvammaisille tarkoitettua.

Aphan saattaa hyvinkin olla kehitysvammainen tai ainakin tuntea itsensä sellaiseksi pitkän työttömyyden jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän olet työtön niin en oikein tiedä onko sinulla mitään valinnanvaraa. Jos et mene niin olet kieltäytynyt osoitetusta työpaikasta ja tuet katoavat ja tulee karenssi. Parempi vaan mennä orjaksi niin ehkä joskus onni kääntyy. 

Olennaista on, ettei missään vaiheessa suostu palkattomaan työkokeiluun, eikä edes epäröi kysyttäessä siten että te-toimiston virkailija voisi merkitä suostumuksen papereihinsa.

Vierailija
64/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus noiden kautta voi irrota palkallinen työpaikkakin, mutta valitettavasti osa firmoista myös vaan käyttää palkattomia ilmaistyövoimana ilman aikomustakaan palkata ketään.

Asun pienellä paikkakunnalla, jossa on muutenkin huonosti töitä tarjolla ja täällä nimenomaan käytetään noita työkokeiluja ainoastaan ilmaisena työvoimana ja muka lupaillaan jatkoa, jota ei sitten koskaan tule. -ap

Joo ei. Siitä voi tulla karenssi kun et ole käytössä työvoimana. Ilmoitat vain, että et tule, etkä harrasta talkoita. Tuostahan lähtee korvauksetkin.

Vierailija
65/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyppä sieltä työpaikasta että miksi ne tarvii ilmaisen työntekijän. Olen itse monta kertaa kysynyt enkä ole selvää vastausta saanut. Olen kysynyt firman liikevaihdosta myös ja voitosta paljonko firma tekee voittoa. On sillä haastattelijalle mennyt suu mutrulle kun olen kysellyt kaikenlaista ja sanonut että yritän selvittää haluaako ne vaan ilmaisen työntekijän vai onko varaa maksaa palkkaa.

Sinunlaistasi pas.kiaista en koskaan ottaisi töihin. 

Taitaapa käyttämäsi nimitys sopia paremmin sinuun

Vierailija
66/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän olet työtön niin en oikein tiedä onko sinulla mitään valinnanvaraa. Jos et mene niin olet kieltäytynyt osoitetusta työpaikasta ja tuet katoavat ja tulee karenssi. Parempi vaan mennä orjaksi niin ehkä joskus onni kääntyy. 

Olennaista on, ettei missään vaiheessa suostu palkattomaan työkokeiluun, eikä edes epäröi kysyttäessä siten että te-toimiston virkailija voisi merkitä suostumuksen papereihinsa.

Siinähän menee sitten kaikki uramahdollisuudet! Onnea vaan elämäntehtävällesi Sittarin kassalla. 

Vierailija
67/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus noiden kautta voi irrota palkallinen työpaikkakin, mutta valitettavasti osa firmoista myös vaan käyttää palkattomia ilmaistyövoimana ilman aikomustakaan palkata ketään.

Asun pienellä paikkakunnalla, jossa on muutenkin huonosti töitä tarjolla ja täällä nimenomaan käytetään noita työkokeiluja ainoastaan ilmaisena työvoimana ja muka lupaillaan jatkoa, jota ei sitten koskaan tule. -ap

Joo ei. Siitä voi tulla karenssi kun et ole käytössä työvoimana. Ilmoitat vain, että et tule, etkä harrasta talkoita. Tuostahan lähtee korvauksetkin.

Näin laiskoja ovat suomalaiset. Ei yhtään talkoohenkeä että saataisiin Suomi nousuun. 

Vierailija
68/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyppä sieltä työpaikasta että miksi ne tarvii ilmaisen työntekijän. Olen itse monta kertaa kysynyt enkä ole selvää vastausta saanut. Olen kysynyt firman liikevaihdosta myös ja voitosta paljonko firma tekee voittoa. On sillä haastattelijalle mennyt suu mutrulle kun olen kysellyt kaikenlaista ja sanonut että yritän selvittää haluaako ne vaan ilmaisen työntekijän vai onko varaa maksaa palkkaa.

Sinunlaistasi pas.kiaista en koskaan ottaisi töihin. 

On se kumma kun ei saa kysyä.

Vierailija
69/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käsitä sitä että ihminen antaa kohdella itseään näin, on minutkin kusetettu töihin sillä että huijataan sen olevan oikea työ mutta sitten paljastetaan ettei olekkaan kun olet jo ehtinyt hetken sitoutua siihen että sinulla on töitä.

Minä olen pitäny huolen että olen kyllä saanut palkkani niistä, yksi pieni k-kauppa vaihtoi omistajaa yhden samanlaisen ketku tempun jälkeen kun kävi jekkuja, varmaan sattumalta.

Vierailija
70/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin laiskoja ovat suomalaiset. Ei yhtään talkoohenkeä että saataisiin Suomi nousuun. 

Kuinka näin saamme Suomen nousuun, kun ei täällä kenelläkään ole varaa kuluttaa eli luoda minkäänlaista kasvua. Kenelle nämä talkootöillä teettävät firmat edes myy niitä tuotoksiaan, ei ainakaan työntekijöilleen.

Vierailija
71/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on nähty ketkä on ne on liian hienot ihmiset osallistuun mihinkään, menkää vttuun jeesustelemasta, teiltä porsastelijoilta me opittiin se oman navan tuijotus.

Vierailija
72/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku puolen vuoden harjoittelu on täysin naurettavan pitkä. Kyllä sen jo muutamassa viikossa näkisi miten tyyppi hoitaa hommat.

6kk koeaika vakkarisopparillakin on ihan normaalia. 

Teillä menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Työkokeilu ei ole koeaika eikä työharjoittelua. Sen pitäisi olla vaikeasti työllistyville vähän niinkuin "tutustu työelämään" -jakso, mutta käytännössä sitä käytetään ilmaistyövoiman hankkimiseen.

98% yrityksistä ei ota lainkaan työkokeilijoita, koska heistä on enemmän vaivaa kuin hyötyä. Kunnalle päiväkotiin ja osuusliikkelle hyllyttämään pääsee, mutta työkokeilupaikka vaikka pankissa ei olekaan mikään tavallinen juttu.

Vierailija
73/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita mitään asiakkaan suostumusta! Työkokeilu on palvelu siinä missä muutkin, ei niihin tarvitse lupaa kysyä.

;Mutta työnantaja ei voi yksin päättää, että joku otetaan työkokeiluun, työkkäri on sopimuksessa kolmas osapuoli,

Vierailija
74/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka näin saamme Suom

Miksi minun pitäisi maksaa kahden perheen kulutus eli palkasta sekä oman perheen että verojen välityksellä jonkun työtävieroksuvan perheen?

Vierailija
75/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyviäkin kokemuksia työkokeiluista. Molemmilla kerroilla työkokeilun jälkeen puolen vuoden palkkatukityö. Mutta joo, kannattaa harkita huolellisesti ja tehdä vain yhden kuukauden tai maksimissaan kahden kuukauden kokeiluja. Työkokeiluja on helppo jatkaa jos se on työnantajan ja kokeilijan mielestä perusteltua. Siksikään työkokeiluun ei kannata lähteä asenteella ettei tee mitään tai perseilee työkokeilun.

Vierailija
76/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimusta ei pidä kirjoittaa. Se on vapaa ehtoista mennä työkokeiluun. Työkokeilu on kehitysvammaisille tarkoitettua.

Työkokeilu voidaan järjestää esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

Henkilöltä puuttuu ammatillinen koulutus tai hän suunnittelee alan tai ammatin vaihtoa.

Tavoitteena on silloin selvittää, kiinnostaako ala tai ammatti tai onko jokin tietty ala tai ammatti mahdollinen.

Henkilö pohtii, olisiko yrittäjyys sopiva uravaihtoehto

Henkilö on ollut poissa työmarkkinoilta esimerkiksi työttömyyden tai lastenhoidon takia, ja työkokeilulla selvitetään, onko hänen osaamisensa ajan tasalla ja minkälaista tukea hän tarvitsee päästäkseen takaisin työhön.

Henkilö on ollut aiemmin toisen maan työmarkkinoilla, ja työkokeilulla selvitetään hänen edellytyksiään työllistyä Suomessa ja millaisia palveluja hän siihen tarvitsee.

Vierailija
77/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita mitään asiakkaan suostumusta! Työkokeilu on palvelu siinä missä muutkin, ei niihin tarvitse lupaa kysyä.

;Mutta työnantaja ei voi yksin päättää, että joku otetaan työkokeiluun, työkkäri on sopimuksessa kolmas osapuoli,

Tottakai tarvitaan asiakkaankin suostumus. Muuten kirjoitit täyttä asiaa. Pidempään työelämästä sivussa olleelle työkokeilu voi olla jopa välttämättömyys, että voi työllistyä.

Vierailija
78/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aphan saattaa hyvinkin olla kehitysvammainen tai ainakin tuntea itsensä sellaiseksi pitkän työttömyyden jälkeen. 

En ole kehitysvammainen, enkä tunne itseäni kehitysvammaiseksi. Olen kyllä tehnyt työtä kehitysvammaisten ohjaajana ja heilläkin usein on työpaikka. En tiedä oliko kommenttisi minusta tarkoitettu jotenkin haukkumasanaksi, mutta kehitysvammaiset ovat ihan yhtä arvokkaita ihmisiä, kuin muutkin. Heillä vain on kehityksessä erilaisia häiriöitä ja puutteita.-ap

Vierailija
79/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet yrittäjät pärjäävät juuri sillä etteivät maksa killinkiäkään kellekään kuin itselleen ja ottavat harjoittelijoita peräperään. Esim setäni firma pohjoisessa on käyttänyt varmaan sataa harjoittelijaa ilman palkkaa. Palkkaa saa vain setä vaimo ja kaksi poikaa.

Vierailija
80/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muuttaa Suomesta pois.

Muuta sinä iigori jonnekin, esimerkiksi Syyriaan, Irakiin tai Iraniin. Niiden kanssahan te veljeilette.

Asun jo Tanskassa. Täällä saa töistä palkkaa.

Kaikki koulutetut muutti pois Venäjältä.