Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla
Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.
Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.
- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.
Kommentit (873)
Ei minulla ole mitään miesgynekologeja vastaan. Muutama heistä on ollut paljon parempi kuin yksikään naisgynekologi. Aika monta gyneä on tullut tavattua, kun takana on pari gynekologista leikkausta ja kolme synnytystä ja muita erinäisiä käyntejä. Sairaalassahan ei juuri voi itse mitään valita.
Toisaalta en ihmettele, että jos joku kieltäytyy opiskelijan tutkimuksesta. Minä olen aina antanut opiskelijoiden olla mukana. Tosin oli se vähän yllätys, kun esikoisen synnytystapa-tutkimuksessa oli mukana iso lauma opiskelijoita, tosin ainoastaan yksi heistä tutki "opettajan" lisäksi, muut vain katselivat. Jos opiskelijat eivät pääse harjoittelemaan, niin miten he oppisivat.
Ainoastaan kerran olisin kieltäytynyt opiskelijan toimenpiteestä. Esikoisen synnytyksessä oli lääkäri-opiskelija mukana. Kätilö olisi antanut hänen tikata episitomian, mutta kysäisi samalla, onko tämä ennen ommellut. Kun vastaus oli ei, olin valmis kieltäytymään, mutta opiskelija jatkoi, ettei hän myöskään halua nyt tikata, kun ei ole sitä ennen harjoitellut. Minäkään en olisi halunnut olla ensimmäinen harjoittelukappale tuossa tilanteessa.
Olen antanut myös hoitajaharjoittelijoiden olla mukana terveyskeskuskäynnillä. Viimeisimpänä oli fysioterapeutti harjoittelijana mukana fysioterapiakäynnillä. Käynti oli varmaan normaalia pidempi, kun niin fysioterapeutti ja harjoittelija molemmat tekivät diagnoosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Miesgynekkölogit, mutta miksei myös naisgynet ovat perverssejä- koska mieti sitä aikaa ennen gyneksi opiskelua- miks täysin kokenematon ihminen haluaa näin suoraan tirkistelyammattiin??
Kutta eiväthän terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Ei taida tulehtuneet, pahaltatuoksuvat, repeilleet ym. vehkeet juuri himoja herättää. Itsellä (miehenä) tulisi vain paha ol moneksi päiväksi.
Synnytystilanteissa ei minua haitannut joku mieslääkäri ollenkaan. Mutta gynellä käynillä en tykkää kun kysytään, saako miesharjoittelija tulla katsomaan- joskus annoin luvan- ja se häpeäntunne oli valtava, en enää suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo, tässä sitä taas syyllistetään naisia, että aiheuttavat miehille epätasa-arvoa kun eivät halua opiskelijapoikien tulla tutkimaan värkkiään. Jokaisella on oikeus valita, kenet päästää katselemaan intiimialueitaan, aivan sama, onko kyse lääkäristä vai ei. Lääkäritkin ovat ihmisiä ja opiskelijat varsinkaan eivät varmasti osaa vielä täysin pelkästään asiantuntijan roolissa suhtautua potilaaseen - kuvitelkaa nyt vaikka nuori parikymppinen opiskelijapoika, joka näkee ensimmäistä kertaa naisen alapään vastaanotolla (joskus se ensimmäinen kertakin on). Aivan varmasti herää muitakin ajatuksia kuin pelkästään lääketieteellisiä. Itse en halua asettaa itseäni tuohon asemaan ja jos joku kehtaa minua siitä syyllistää, niin huh huh.
Joo ainahan se on heti mielessä. Varsinkin kun mammapalstan mummo aukaisee haaransa ja sieltä lemahtaa vahvan sillin haju niin nuori o
Miksi kirjoitat noin epäasiallista tekstiä tänne? Ketään nuorta opiskelijapoikaahan ei pakoteta ryhtymään juuri gynekologiksi. Hajuista kärsivä varmaan valitsee jonkun toisen erikoistumisalan.
Vierailija kirjoitti:
Miesgyne, joka pitää tasa-arvokysymyksenä sitä että _hän_ ei saa tarpeeksi ronkittavia sen ohi, että _naispotilas_ saisi päättää kuka hänen arimpia ja yksityisimpiä tutkimuksiaan tekee, osoittaa kyllä sen sortin misogyniaa, etten äkkiä hänelle tutkimusta varaisi.
Aivan täysi mahdollisuus on opiskella urologiksi, turha ulista.
Syynä sisäistetty kulttuurillinen naisviha. Näkee ketjustakin. Harmitus on suuri, kun mies voi valita kuka intiimimpään kajoaa.
Miehet eivät useinkaan voi edes ymmärtää, etteivät naiset halua esitellä itseään tuntemattomille miehille, saati että tuntematon mies kajoaa naiseen. Ilmeisesti miehillä on usein toisin ja he mielellään antavat tuntemattoman naisen koskettaa ja esittelevät itseään? Outoa kyllä jos näin on.
En ole lesbo joten tietenkin mies tutkimaan!
aikoinaan kävin yths:llä gynekologilla ja hän oli mies, jännitti, koska oli 1. gynekologinen tutkimus minulle ja vähän se miessukupuolikin, mutta oli tosi asiallinen tyyppi, harmaantunut mies, hyvin helläkätinen (sen huomasin myöhemmin, kun jouduin käymään vuosien päästä sairaalassa polilla gynellä ja siellä oli vanhempi nainen teki sisätukitmuksta ilmeisen kiireisenä ja kyrpiityneenä siihen, että hänelle tyrkättiin polipäivä)
en silti preferoi erikseen miestä tai naista gynekologiksi, minulle ihan sama, mutta tuon vanhemman naisgynen nimen laitoin visusti muistiin, koska päätin, että ei koskaan häntä enää minun lääkärikseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesgyne, joka pitää tasa-arvokysymyksenä sitä että _hän_ ei saa tarpeeksi ronkittavia sen ohi, että _naispotilas_ saisi päättää kuka hänen arimpia ja yksityisimpiä tutkimuksiaan tekee, osoittaa kyllä sen sortin misogyniaa, etten äkkiä hänelle tutkimusta varaisi.
Aivan täysi mahdollisuus on opiskella urologiksi, turha ulista.
Syynä sisäistetty kulttuurillinen naisviha. Näkee ketjustakin. Harmitus on suuri, kun mies voi valita kuka intiimimpään kajoaa.
Miehet eivät useinkaan voi edes ymmärtää, etteivät naiset halua esitellä itseään tuntemattomille miehille, saati että tuntematon mies kajoaa naiseen. Ilmeisesti miehillä on usein toisin ja he mielellään antavat tuntemattoman naisen koskettaa ja esittelevät itseään? Outoa kyllä jos näin on.
Nainen voi valita, piti kirjoittamani..
Sillin haju... Ihminen oli alkujaan kala sanoi tuntematon Lahtinenkin.
En ole ikinä ollt miesgynekolilla enkä ikinä tule menemään.
kerran käynyt naisgynellä ja se riitti, sekin siksi kun vakigyne oli saikulla. En ikinä menisi naisgynelle, mielummin jättäisin sitten menemättä kokonaan, senverran tyly tyyppi oli. Ja nainen myös tietää miten satuttaa esim. rintojen tutkinnassa.
Suurimman osan aikuisikääni kävin miesgynekologeilla. He olivat asiallisia ja helläkätisiä. Hyvä on nykyinen naisgynekologinikin. Hyviä kokemuksia on kummastakin.
Vierailija kirjoitti:
Synnytystilanteissa ei minua haitannut joku mieslääkäri ollenkaan. Mutta gynellä käynillä en tykkää kun kysytään, saako miesharjoittelija tulla katsomaan- joskus annoin luvan- ja se häpeäntunne oli valtava, en enää suostuisi.
mitä häpesit....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porukka siis oikeasti vertaa mieslääkärin tekemää sisätutkimusta raiskaukseen?!? Tiedättekö, että on olemassa myös lesboja? Kyllä itse sanoisin, että ällömpää olisi joku nainen räpläämässä alapäätä kuin mies.
Itse ajattelen, että lääkärin sukupuolella ei ole väliä. He näkevät varmasti joka päivä kymmenittäin römpsiä, eikä varmaan voisi vähempää kiinnostaa.
Jos tarkoitat minua, joka sanoin Koska minä en halua että vieras mies koskee alapäähäni. Tuntuisi suurin piirtein raiskaukselta. Siksi., niin en verrannut miesgynekologin tekemää sisätutkimusta raiskaukseen vaan kuten kirjoitin niin minä en siihen halua ja se tuntuisi minusta lähes samalta kuin raiskaus jos siihen joutuisin.
Kyllä minä tiedän, ettei se miesgynekologi tee muuta kuin työtään. Pointti on se, että minä en mene mie
Itse maksan kyllä. Ei täälläpäin maata edes pääse julkiselle gynekologille paitsi lapsettomuushoitoihin.
Olen käynyt miesgynekologilla jopa kahdella eri ja synnytyksessäkin oli mieskätilö.
Ei muuten ole koskaan gynekologilla käydessä nolottanut. Sen sijaan on kerran nolottanut, kun ensin olin jonottanut päivystyksessä yöllä monta tuntia. Lopulta otettiin sydänsähkökäyrä. Hoitaja oli nuori mies, joka suoraan komensi riisumaan yläosan paljaaksi. Sattui olemaan talvi ja sukkahousut jalassa, joten samoin tein housutkin pois. Ei ollut tullut ajeltua säärikarvoja hetkeen. Järjenvastaista, mutta nolotti se siinä tilanteessa eniten.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet tytöt ja naiset ovat kokeneet raiskauksia, epämiellyttävää koskettelua ja nimittelyä miesten taholta. Ymmärrän hyvin, että kieltäytyvät miesgynekolista. En itsekkään näille halua mennä. Kun sairastin rintasyövän, niin leikkaava mieskirurgi kehui rintojani, tuntui vähän oudolta? Ja ultraääni tutkija mies kouri rintojani, vaikka se tutkimuukseen ei kuulunut lainkaan ja uteli kaikkea elämästäni, mikä ei hänelle mielestäni kuulunut lainkaan. En toki näihin kysymyksiin vastaillut. Epäilen siis suuresti miesten käyttäytymistä naisten intiimien paikkojen suhteen eli mielummin nainen.
No tämäpä juuri. Ei huvita kaiken elämässä koetun huutelun, nimittelyn ja väkisinkopeloinnin jälkeen enää ehdoin tahdoin ventovieraan miehen kopeloitavaksi.
Kurjia kokemuksia sinulla.
Gynekologiksi opiskelu nyt ei ole mikään perusihmisoikeus, eikä sisätutkimuksen harjoitusalustana oleminen kansalaisvelvollisuus. Jos alkaisin maalata kuukautisveritauluja niin epä kehtaisi valittaa, ettei markkinoita ole. Jos ei ole markkinaa, niin vaihtaa erikoistumisalaa ja ongelma ratkesikin sillä.
Ja naishoitsujen pesuista valittaneelle äijälle tiedoksi: kyllä mullekin on mieshoitsu laittanut ekg-läpyskät kiinni. Joskus voi käydä näin. Mutta kun omalla rahallani menen ja kalliisti maksan, niin naiselle menen, ja vielä tarkkaan tarkastan suositukset ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi! Ei mitään väliä gynen sukupuolella! Ammattilaisia kaikki.
Monessa m..muuttajakulttuurissa on ehdottomasti kielletty, että vieras mies, vaikka kuinka gynekologi, tutkisi naisen alapäätä.
No nää kaikki kieltäytyvät on tietenkin tietyn kulttuurin edustajia.
Eikös niillä ole reikä lakanassa ettei puoliso näe toosaan ?
Ei ole. Kuka näitä järjettömiä huhuja aloittaa ja sitten levittää?
Riippuu vähän mistä kulttuurista tuossa vihjataan. Reikä lakanassa on käytössä puolisoiden välisessä kanssakäymisessä joillain vanhoillisilla juutalaisilla.
Mutta kuka tietää, ehkä siitä saisi uutta potkua? Kaikki on nähty.
Se on sitä tasa-arvoa eli miehet lytätään maan rakoon. Oikeasti itsellä on paremmat kokemukset mies gynekologeista. Mietin myös kun nykyisin on muotia olla sukupuolettomia tai vaihtaa lennosta sukupuolta, niin mitä väliä sillä sitten on onko mies vai nainen gynelogina ? Ja kun katsoin tuota Ylen juttua niin jännästi tästäkin gynelogin sukupuolesta on tehty ongelma vasta tällä vuosituhannella, taitaa olla pahimpia kitisijöitä nämä jotka ovat kaikkein suvaitsevaisempia netissä