Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
221/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittele itsesi tutkimaan naisten römpsiä tai miesten kaluja päivästä toiseen. Ei varmasti pätkääkään kiinnosta vilkaista, muuta kuin 200 e maksusta. Että ihan rauhassa voitte mennä sekä mies- että naisgyneille. Itse olen käynyt kummankin sukupuolen edustajilla. Ei mitään eroa.

Olette ennakkoluuloisia! Ihan hyvä, että asia nostetaan esiin. Ei syrjintää pidä sallia missään muodossa. Ei se syrjintä ole yhtään hyväksyttävämpää, vaikka tekijänä on vähemmistöön kuuluva tai heikommassa asemassa kategorisesti oleva. Se on vähän sama kuin lastani kiusasi tummaihoinen lapsi. Ei se kiusaamisesta tee sallittua. 

Potilaalle tutkimus ei ole jokapäiväinen kokemus eikä hänelle makseta vaan hän maksaa. Potilaalla on oikeus itse palvelusta maksaessaan valita lääkärinsä.

Vierailija
222/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehiä on nykyään liian vähän monissa ammateissa. Saisi olla enemmän lääkäreinä,opettajina, lastentarhanopettajina, sairaanhoitajina, optikoina, hammaslääkääreinä, kirjastonhoitajina jne. 

Tasapuolinen sukupuolijakauma parantaa työpaikkojen ilmapiiriä.

Naisia on liian vähän monissa ammateissa. Esim. huoltotyöntekijöiksi naisia kaivattaisiin kipeästi. Inhottaa päästää talon huoltomiehiä kotiini korjaamaan.

Viimeksi oli ilmastoinnin huoltamassa nainen ja mies. Minusta tosi kiva juttu ja fiksusti mietitty työpari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan gynekäynnistä 200-300€ ja valitsen tasan tarkkaan naislääkärin, koska maksan asiantuntevasta palvelusta. Käyn muutenkin aina naislääkärillä, hammaslääkärini ja yleislääkärini ovat naisia. Kun varaan ajan hierojalle tai muuhun vastaavaan hoitoon, on kyseessä naispuolinen palveluntarjoaja. Minä maksan, minä päätän kuka minuun koskee. Siinä ei proffien nillitykset auta. 

H uora

Erikoista nimittelyä naiselle, joka ei halua miehen käpälöivän itseään. Jos haluaisi, silti nimiteltäisiin vastaavalla tavalla. Menee tunteisiin, kun nainen omaa vahvan itsemääräämisoikeuden omaan kehoonsa ja päättää kuka kulloinkin häntä saa koskettaa. 

Vierailija
224/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain idiootti menee miesgynekologille.

Vierailija
225/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mies joka on alapääni kanssa tekemisissä on aviomieheni.

Vierailija
226/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai mitä jos vaan tässäkin kunnioitetaan naisten omaa tahtoa? Mua ei kiinnosta paskan vertaa, mitä joku miesgyne tai professori tästä ajattelee. Pelkään gynejä ja jokaikinen käynti on ollut ihan kamala. Mulle ei ole tullut vastaan yhtään empaattista, ystävällistä tai edes peruskäytöstapoja omaavaa gyneä. Mua on satutettu todella pahasti, ja itsemääräämisoikeuttani on rikottu. Monesti olen ajatellut, että tuolle alalle hakeutuvat tuntuvat omaavan jtn psykopaatin piirteitä. Jos mä en halua mennä miesgynelle niin en mene, ja siinä on ihan turha yhdenkään professorin tai miesgynen uhriutua. Voisivat miettiä ihan kokonaisvaltaisesti, miksi suurimmalla osalla naisista on pelkästään huonoja kokemuksia gynekäynnistä. Ai niin mutta sehän ei käy, koska silloin pitäisi myöntää, että naiset kärsii eikä heitä osata kohdella oikein, ja sehän taas ei käy. Tässä asiassa vaan potilaan mielipiteellä on väliä, ja sitä pitää arvostaa.

Ker

Minut on raiskattu elämässä muutamaan kertaan ja todellakin päätän kuka minuun koskee ja miten. Naisten kanssa ei tarvitse käydä vääntöä siitä mitä suostumus tarkoittaa. Gynekin/ lääkäri kysyy vielä vastaanotolla erikseen lupaa suorittaa sisätutkimus. Myös kertoo mitä on tekemässä. 

Vierailija
227/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina vähän ihmetellyt, miksi joku mies yleensä haluaa erikoistua gynekologiksi. Kertokaapa hyviä syitä.

Jotkut erikoistuvat gastroenterologiaan eli vatsan ja suoliston sairauksiin. Yhdellä lääkärillä luki henkilökuvauksessaan, että erityinen mielenkiinnon kohde ovat paksusuolentähystykset. Joten ei se halu erikoistua gynekologiaankaan nyt niin outoa minusta ole.

Vierailija
228/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittele itsesi tutkimaan naisten römpsiä tai miesten kaluja päivästä toiseen. Ei varmasti pätkääkään kiinnosta vilkaista, muuta kuin 200 e maksusta. Että ihan rauhassa voitte mennä sekä mies- että naisgyneille. Itse olen käynyt kummankin sukupuolen edustajilla. Ei mitään eroa.

Olette ennakkoluuloisia! Ihan hyvä, että asia nostetaan esiin. Ei syrjintää pidä sallia missään muodossa. Ei se syrjintä ole yhtään hyväksyttävämpää, vaikka tekijänä on vähemmistöön kuuluva tai heikommassa asemassa kategorisesti oleva. Se on vähän sama kuin lastani kiusasi tummaihoinen lapsi. Ei se kiusaamisesta tee sallittua. 

Potilaalle tutkimus ei ole jokapäiväinen kokemus eikä hänelle makseta vaan hän maksaa. Potilaalla on oikeus itse palvelusta maksaessaan valita lääkärinsä.

Tietenkin on oikeus valita. Mutta voit sinä silti hieman niitä omia ennakkoluulojasi tuulettaa. Se, että lääkäri leimataan sukupuolen perusteella huonoksi, ei minusta ole ok. 

Meillä kaikilla on ennakkoluuloja ja niitä on ihan hyvä tiedostaa.

Vierailija
229/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesgyne, joka pitää tasa-arvokysymyksenä sitä että _hän_ ei saa tarpeeksi ronkittavia sen ohi, että _naispotilas_ saisi päättää kuka hänen arimpia ja yksityisimpiä tutkimuksiaan tekee, osoittaa kyllä sen sortin misogyniaa, etten äkkiä hänelle tutkimusta varaisi.

Aivan täysi mahdollisuus on opiskella urologiksi, turha ulista. 

Syynä sisäistetty kulttuurillinen naisviha. Näkee ketjustakin. Harmitus on suuri, kun mies voi valita kuka intiimimpään kajoaa.

Miehet eivät useinkaan voi edes ymmärtää, etteivät naiset halua esitellä itseään tuntemattomille miehille, saati että tuntematon mies kajoaa naiseen. Ilmeisesti miehillä on usein toisin ja he mielellään antavat tuntemattoman naisen koskettaa ja esittelevät itseään? Outoa kyllä jos näin on. 

Hei, ne lähettää peniksensä kuvia kelle tahansa randomille. Yksi tyyppi lähetti minulle peniksestään kuvan ja kyseli että jaanhan sen myös kavereilleni. Kun sanoin että en tee niin alkoi tivata miksi en.

Vierailija
230/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin pippeliä katsoi naislääkäri. Hyi ällöö.

Vierailija
231/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa taas miten naiset miehiä aidosti arvostaa. Kaikki on aina automaattisesti jotain rikollisia rais kaajasikoja.

Vierailija
232/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitaan laki, jossa ei ole mahdollista syrjiä yleisellä puolella lääkäriä sukupuolen perusteella. 

Silloin tänne ei kannata muuttaa, kun tietää jo etukäteen sääntömme.

Entä me suomalaiset naiset jotka ei halua mieslääkärillä käydä?

Vierailija
233/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassista että miesten mielestä on suurta epätasa-arvoa ja syrjintää se, että he eivät pääse käsiksi naisten alapäihin.

Vierailija
234/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa taas miten naiset miehiä aidosti arvostaa. Kaikki on aina automaattisesti jotain rikollisia rais kaajasikoja.

Se on sitä parempaa yleistämistä. Mutta se on väärin jos mies vaikkapa yleistää kaikki naiset of-hupakoiksi.

Vierailija
235/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesgyne, joka pitää tasa-arvokysymyksenä sitä että _hän_ ei saa tarpeeksi ronkittavia sen ohi, että _naispotilas_ saisi päättää kuka hänen arimpia ja yksityisimpiä tutkimuksiaan tekee, osoittaa kyllä sen sortin misogyniaa, etten äkkiä hänelle tutkimusta varaisi.

Aivan täysi mahdollisuus on opiskella urologiksi, turha ulista. 

Syynä sisäistetty kulttuurillinen naisviha. Näkee ketjustakin. Harmitus on suuri, kun mies voi valita kuka intiimimpään kajoaa.

Miehet eivät useinkaan voi edes ymmärtää, etteivät naiset halua esitellä itseään tuntemattomille miehille, saati että tuntematon mies kajoaa naiseen. Ilmeisesti miehillä on usein toisin ja he mielellään antavat tuntemattoman naisen koskettaa ja esittelevät itseään? Outoa kyllä jos näin on. 

Hei, ne lähettää peni

Tuollaisia miehiä ei vaan voi ymmärtää. Hulluja. 

Vierailija
236/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klassista että miesten mielestä on suurta epätasa-arvoa ja syrjintää se, että he eivät pääse käsiksi naisten alapäihin.

Oletteko noin sairaita että kuvittelette siitä jotain muuta kuin lääkärin ammatinharjoittamista?

Vierailija
237/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole oikein syrjiä ketään sukupuolen perusteella.

Olet varmaan sitäkin mieltä, että nainen ei voi toimia pappina eikä sähkömiehenä. 

Vierailija
238/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole syy miksi en halua mieslääkäriä. Eikä ammattitaito. On muu syy.

Vierailija
239/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Suorastaan järkyttävää! En voi ymmärtää tätä. 2024 menossa ja tuntuu ettemme ole menneet yhtään eteenpäin tasa-arvossa ja rakenteellisen naisvihan purkamisessa. Surullista. 

Vierailija
240/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Varsinkin kun miettii, että naistentaudit on ihan lasten kengissä niin tajuaa millainen misogynia naistentaudeissa on. Eihän ne tiedä mitään naisten elimistöstä koska naisia ei ole tutkittu. Ei ne tiedä liikunnan vaikutuksista, ei siitä miten kuukautiskierto vaikuttaa energiatasoihin, peri ja menopaussi tietämys on täysin olematonta. Näköjään se on niin, että siellä on miehet keskittyneet kaikki nämä sata vuotta mitä naisia on suunnilleen ronklattu niin lähinnä pillujen räpläämiseen, mutta mitään lääketiedettä ei ole jaksettu tehdä.

Tuntuu turhauttavalta selittää miesgynekologille, miltä kuukautiskivut tuntuvat. Mieluummin menen naiselle. Minua häiritsi myös se kun neuvolan terkkarini oli lapseton keski-ikäinen nainen. Olisin halunnut synnyttäneen, jolla olisi omakohtaista kokemusta raskaudesta ja synnytyksestä.