Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
161/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä mene mieslääkärille muissakaan asioissa kuin pakon edestä.

Tyypillistä akkain harjoittamaa seksismiä.

Vierailija
162/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni gynekologin sukupuolella ei ole juurikaan väliä. Kumpiakin ollut tässä vuosien varrella. Jos yksityiseltä varaan ajan päädyn yleensä kuitenkin naiseen. Viimeisellä kerralla, kun sattui olemaan miesgyne, niin huomasin, ettei hän ollut kauhean perillä naisten vaivoista, jotka eivät liittyneet suoraan anatomiaan. Tutkimuksen ja diagnoosin teki hyvin, mutta hormonitoiminnan muutoksista ja stressin vaikutuksesta siihen oli ihan pihalla. Lisäksi hän oli aika ehdoton mielipiteissään. Kävin saman vaivan takia uudelleen naisgynellä, joka ymmärsi heti paremmin ongelmani ja kertoi kaikki hoitovaihtoehdot Suomessa. Saattoi olla sattumaa, mutta toisaalta nainen kyllä ymmärtää paremmin naisen elämää.

Tämä. Mulle on joskus mieslääkääri asentanut kierukan. Pelkäsin etukäteen pirusti. Oli täysin kivuton ja ihmeen rentokin kokemus, hyvä huumori oli hänellä ja tuntui olevan tark

Kerrot kyllä nyt enemmän omista ennakkoluuloistasi, kun mieslääkäreistä. 

Nuorikin miesgyne on nähnyt enemmän vaihdevuosi-ikäisiä naisia kuin sinä, joten kyllä sillä sitä perspektiiviä on. Ja koska asia ei koske sitä itseään, sillä on neutraalimpi perspektiivi. Ulkopuolelta asiat näkee aina selkeämmin kuin sisältä. 

Ja voisihan se sinun naisgynesikin olla sellainen, jolla ei ole ollut lainkaan vaihdevuosioireita, ja vähättelee siksi. Katsos kun neljänneksellä ne menee ihan itsekseen, ilman mitään oireita, joten ei se naissukupuoli gynellä todista, että sillä olisi asiasta yhtään enempää omakohtaista kokemusta kuin miehelläkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet siellä minun alapäässä häärää muutenkin  niin ei ole outoa. Ja niin kuin joku jo mainitsi niin miehet ovat hellävaraisempia kuin naiset.

Eivät todellakaan ole. Mistä tällainen yleistys on lähtenyt liikkeelle? Kovakouraisia ovat olleet kaikki joilla olen ollut.

Varmaan kyse on omista kokemuksista,  kuten sinullakin. 

Huomioitavaa on, että useimmat, joiden mielestä miesgynet ovat hellävaraisempia, ovat itse n. 50+ ikäisiä. Eli ovat käyneet gynellä aikana, jolloin naiset ovat olleet alalla harvinaisuus. Ehkä sitten on sattunut se ainoa nainen olemaan kovakourainen? Toisaalta myös yleiset käytöstavat ja normit ovat muuttuneet. Vanhanajan gynekologit olivat herrasmiehiä. 

Vierailija
164/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina vähän ihmetellyt, miksi joku mies yleensä haluaa erikoistua gynekologiksi. Kertokaapa hyviä syitä.

Minun  gynekologini kertoi, että oli sairaalalääkäri ensin, mutta huomasi, ettei kestä valvomista yhtään. Joten erikoistui siksi gynekologiksi. 

Olen tällä palstalla ennenkin kertonut, että insinööriksi sen olisi pitänyt ruveta, niin innoissaan se on kaikista niistä ultrauslaitteista ym. Ei malta edes eläkkeelle jäädä, vaikka ikää on 70. 

Vierailija
165/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi! Ei mitään väliä gynen sukupuolella! Ammattilaisia kaikki. 

Monessa m..muuttajakulttuurissa on ehdottomasti kielletty, että vieras mies, vaikka kuinka gynekologi, tutkisi naisen alapäätä.

No nää kaikki kieltäytyvät on tietenkin tietyn kulttuurin edustajia. 

Ei ole. Olen ihan suomalainen, perus tapakristitty. En ole mennyt enkä mene miesgynelle.

Vierailija
166/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynelle meno on aika inhottavaa muutenkin, jotenkin nöyryyttävää talsia persus paljaana mutta muuten pukeissa, kiivetä siihen pöydälle, asetella jalat telineisiin ja leväyttää koko komeus spottivalojen paisteeseen. Niin keski-ikäinen äiti-ihminen kuin olenkin. Ja jotenkin ajatus siitä, että kaiken sen päälle tavarani äärelle kumartuu vieras mies sitä kaivelemaan, on vaan jotenkin liikaa. Vaikka sen kuinka järjellä ymmärrän, että tekevät vain työtään ja voivat olla vaikka miten taitavia. Sen verran estoinen sitten kuitenkin olen. 

Vierailija
167/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä taas näitä eri kulttuureista tuleviin liittyviä juttuja? Itse olen lähinnä mieluummin hakeutunut miesgyneille, jos valita saa, koska ovat usein hellävaraisempia.

Sama. Olen käynyt enimmäkseen miesgyneillä. Kerran naisella. 

Saman muuten huomaa papa-kokeessa: kerran on ottanut mies, kahdesti nainen. Saatte arvata, millä kerralla en tuntenut yhtään mitään. 

Sama pätee muuten hammaslääkäreihin ja suuhygienisteihin. Miehet on paljon, paljon, paljon helläkätisempiä. 

Ja muutenkin luovat turvallisemman ilmapiirin kuin naiset. 

Ja mun kohdalla miehet ovat olleet kovakouraisia ja vähätteleviä. Tajuan kuitenkin ettei kaikki ole sellaisia. Tällaisia yleistyksiä EI voi tehdä.

Vierailija
168/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesgynekkölogit, mutta miksei myös naisgynet ovat perverssejä- koska mieti sitä aikaa ennen gyneksi opiskelua- miks täysin kokenematon ihminen haluaa näin suoraan tirkistelyammattiin??

Vierailija
169/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina vähän ihmetellyt, miksi joku mies yleensä haluaa erikoistua gynekologiksi. Kertokaapa hyviä syitä.

Minun  gynekologini kertoi, että oli sairaalalääkäri ensin, mutta huomasi, ettei kestä valvomista yhtään. Joten erikoistui siksi gynekologiksi. 

Olen tällä palstalla ennenkin kertonut, että insinööriksi sen olisi pitänyt ruveta, niin innoissaan se on kaikista niistä ultrauslaitteista ym. Ei malta edes eläkkeelle jäädä, vaikka ikää on 70. 

Lisään tähän vielä, että gynekologin on sitäpaitsi helpompi perustaa yksityispraktiikka kuin vaikkapa kardiologin. Sekin on varmaan monella motivaattorina. 

Vierailija
170/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna opiskelijoiden enää ikinä osallistua tutkimiseeni ja hoitooni, olivat mitä sukupuolta tahansa. Osallistun ihan kylliksi olemalla nettoveronmaksaja.

Vierailija
171/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukka siis oikeasti vertaa mieslääkärin tekemää sisätutkimusta raiskaukseen?!? Tiedättekö, että on olemassa myös lesboja? Kyllä itse sanoisin, että ällömpää olisi joku nainen räpläämässä alapäätä kuin mies.

Itse ajattelen, että lääkärin sukupuolella ei ole väliä. He näkevät varmasti joka päivä kymmenittäin römpsiä, eikä varmaan voisi vähempää kiinnostaa.

Jos tarkoitat minua, joka sanoin Koska minä en halua että vieras mies koskee alapäähäni. Tuntuisi suurin piirtein raiskaukselta. Siksi., niin en verrannut miesgynekologin tekemää sisätutkimusta raiskaukseen vaan kuten kirjoitin niin minä en siihen halua ja se tuntuisi minusta lähes samalta kuin raiskaus jos siihen joutuisin.

Kyllä minä tiedän, ettei se miesgynekologi tee muuta kuin työtään. Pointti on se, että minä en mene miesgynekologille, koska minusta se tuntuu pahalta. Samalla tavalla se potilas, joka ei syystä tai toisesta halua mennä naisgynekologille voi valita miesgynekologin. En siis väitä, että miesgynekologeissa olisi mitään vikaa. Minä en vain itse halua sellaiselle mennä. Jos sitä on noin vaikeaa ymmärtää niin kannattaa koittaa asettua toisen ihmisen asemaan. Ihmisillä voi olla traumoja tai ahdistusta vaikkei sinulla olisikaan.

Vierailija
172/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei ole mitään creepyä. Täysin normaalia ja hyvää asiakaspalvelua ehdottaa mieslääkäriä, jotta pääsisit lääkäriin nopeammin.

Totta. Mutta jos asiakkaalle tuli creepy fiilis niin asiakas päättää mille palveluntarjoajalle menee. 

Ehkä olisi muutenkin jo aika kasvattaa paksumpaa nahkaa !

Jos on varaa maksaa niin nahka saa olla ihan kuinka pehmeä tahansa.

Tarkoitin tuota Creepy fiilistä, elämä tuo eteen jatkossa vaikka mitä, emme vaan pysy pumpulissa kasvatettuina.

On se kurjaa kun naisen ei enää tarvitse kärsiä ja kärvistellä joka käänteessä? 

Vierailija
173/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynelle meno on aika inhottavaa muutenkin, jotenkin nöyryyttävää talsia persus paljaana mutta muuten pukeissa, kiivetä siihen pöydälle, asetella jalat telineisiin ja leväyttää koko komeus spottivalojen paisteeseen. Niin keski-ikäinen äiti-ihminen kuin olenkin. Ja jotenkin ajatus siitä, että kaiken sen päälle tavarani äärelle kumartuu vieras mies sitä kaivelemaan, on vaan jotenkin liikaa. Vaikka sen kuinka järjellä ymmärrän, että tekevät vain työtään ja voivat olla vaikka miten taitavia. Sen verran estoinen sitten kuitenkin olen. 

Kulta pieni, jos toinen mies katselee pimppaasi spottivalossa rahaa vastaan, et se sinä ole jolla siinä tilanteessa on jotain hävettävää. 

Jos se on jollekulle nöyryytys, niin sille lääkärille. 

Muistan, miten joskus nuorena mietin ennen gynelle menoa että pitäisikö sheivata jalat tai siistiä häpykarvoja. Mutta sitten muistin, että minähän maksan sille siitä tutkimuksesta, joten eiköhän normi pesullakäynti ole riittävää huomioimista gyneä kohtaan. Mitä sitä palveluskunnan mielipiteistä välittämään. 

Vierailija
174/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No  ei tietenkään miehelle  !🤮🤮🤮  Ei todellakaan !!   t.  nainen  

Vierailija
175/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä gyneksi opiskellut mies on nähnyt näkymiä ihan tarpeeksi, että toimii ihan sukupuolettomasti toimessaan. Ei varmaan halua vapaa-ajalla nähdäkkään alapäitä.

Vierailija
176/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesbonaisetkin joskus ovat gynejä.

Vierailija
177/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukka siis oikeasti vertaa mieslääkärin tekemää sisätutkimusta raiskaukseen?!? Tiedättekö, että on olemassa myös lesboja? Kyllä itse sanoisin, että ällömpää olisi joku nainen räpläämässä alapäätä kuin mies.

Itse ajattelen, että lääkärin sukupuolella ei ole väliä. He näkevät varmasti joka päivä kymmenittäin römpsiä, eikä varmaan voisi vähempää kiinnostaa.

Jos tarkoitat minua, joka sanoin Koska minä en halua että vieras mies koskee alapäähäni. Tuntuisi suurin piirtein raiskaukselta. Siksi., niin en verrannut miesgynekologin tekemää sisätutkimusta raiskaukseen vaan kuten kirjoitin niin minä en siihen halua ja se tuntuisi minusta lähes samalta kuin raiskaus jos siihen joutuisin.

Kyllä minä tiedän, ettei se miesgynekologi tee muuta kuin työtään. Pointti on se, että minä en mene miesgynekologille, koska minusta se tuntuu pahalta. Sam

Tämä on ihan ok, kunhan itse maksat. Julkisella puolella ei minusta kenelläkään pitäisi olla oikeutta valita lääkärin sukupuolta. 

Olen itsekin nainen, mutta onhan se nyt naurettavaa että aikuiset naiset kyllä jakavat pimperoaan miehille minkä jaksavat, mutta sitten gynen sukupuoli pitäisi saada valita. 

Kuten sanottu, itse maksamalla saa mennä kenelle lystää.

Vierailija
178/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis transnaisgynegologi?

Vierailija
179/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on sika

Nainen on emakko 

Vierailija
180/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne kertovatkin hyviä peitetarinoita, jotka saisivat päivittäin pervoilla. Mutta epäilen, että naisgyneiten joukossa on kyllä paljon myös les