Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla
Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.
Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.
- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.
Kommentit (873)
Miehiä on nykyään liian vähän monissa ammateissa. Saisi olla enemmän lääkäreinä,opettajina, lastentarhanopettajina, sairaanhoitajina, optikoina, hammaslääkääreinä, kirjastonhoitajina jne.
Tasapuolinen sukupuolijakauma parantaa työpaikkojen ilmapiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi! Ei mitään väliä gynen sukupuolella! Ammattilaisia kaikki.
Monessa m..muuttajakulttuurissa on ehdottomasti kielletty, että vieras mies, vaikka kuinka gynekologi, tutkisi naisen alapäätä.
No nää kaikki kieltäytyvät on tietenkin tietyn kulttuurin edustajia.
Eikös niillä ole reikä lakanassa ettei puoliso näe toosaan ?
Ei ole. Kuka näitä järjettömiä huhuja aloittaa ja sitten levittää?
Persut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porukka siis oikeasti vertaa mieslääkärin tekemää sisätutkimusta raiskaukseen?!? Tiedättekö, että on olemassa myös lesboja? Kyllä itse sanoisin, että ällömpää olisi joku nainen räpläämässä alapäätä kuin mies.
Itse ajattelen, että lääkärin sukupuolella ei ole väliä. He näkevät varmasti joka päivä kymmenittäin römpsiä, eikä varmaan voisi vähempää kiinnostaa.
Jos tarkoitat minua, joka sanoin Koska minä en halua että vieras mies koskee alapäähäni. Tuntuisi suurin piirtein raiskaukselta. Siksi., niin en verrannut miesgynekologin tekemää sisätutkimusta raiskaukseen vaan kuten kirjoitin niin minä en siihen halua ja se tuntuisi minusta lähes samalta kuin raiskaus jos siihen joutuisin.
Kyllä minä tiedän, ettei se miesgynekologi tee muuta kuin työtään. Pointti on se, että minä en mene mie
Tuskin olet nainen. Eivätkä läheskään kaikki naiset jakele pimperoaan kaikille. Ihan ihme kommentti, muka naiselta.
Eli jos maahanmuuttaja haluaa naislääkärin, se on hyväksyttävää kulttuurin takia. Jos suomalainen nainen haluaa naislääkärin, se on syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Miehiä on nykyään liian vähän monissa ammateissa. Saisi olla enemmän lääkäreinä,opettajina, lastentarhanopettajina, sairaanhoitajina, optikoina, hammaslääkääreinä, kirjastonhoitajina jne.
Naisia on liian vähän monissa ammateissa. Esim. huoltotyöntekijöiksi naisia kaivattaisiin kipeästi. Inhottaa päästää talon huoltomiehiä kotiini korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet siellä minun alapäässä häärää muutenkin niin ei ole outoa. Ja niin kuin joku jo mainitsi niin miehet ovat hellävaraisempia kuin naiset.
Eivät todellakaan ole. Mistä tällainen yleistys on lähtenyt liikkeelle? Kovakouraisia ovat olleet kaikki joilla olen ollut.
Varmaan kyse on omista kokemuksista, kuten sinullakin.
Huomioitavaa on, että useimmat, joiden mielestä miesgynet ovat hellävaraisempia, ovat itse n. 50+ ikäisiä. Eli ovat käyneet gynellä aikana, jolloin naiset ovat olleet alalla harvinaisuus. Ehkä sitten on sattunut se ainoa nainen olemaan kovakourainen? Toisaalta myös yleiset käytöstavat ja normit ovat muuttuneet. Vanhanajan gynekologit olivat herrasmiehiä.
Olivat tavallaan juu. Ylipäätään lääkärit olivat aivan eri yhteiskuntaluokkaa ja siksi ehkä myös herrasmiehiä.
Toisaalta muistan sen ylimielisyyden. Eräskin entisajan miesproffa kertoi hyvin asiantuntevana, että ehkäisypillereistä ei aiheudu mitään mainittavia sivuvaikutuksia. Silloin pillerit olivat aika vahvaa tavaraa ja sivuvaikutuksia todellakin oli.
Voisivatko miehet mennä vastaavanlaiseen tutkimus tilanteeseen jalat samalla tavalla naisen tutkittavaksi.
En tiedä, jotenkin siinä tulee potilaana avuton, nolo ja töllistelty olo.
Kuitenkin, jossain tilanteissa haluan ammattilaiselta apua, jolla on kokemusta miltä vaikkapa tietyt oireet tuntuu ja sitä kautta osaa auttaa.
Kuvittele itsesi tutkimaan naisten römpsiä tai miesten kaluja päivästä toiseen. Ei varmasti pätkääkään kiinnosta vilkaista, muuta kuin 200 e maksusta. Että ihan rauhassa voitte mennä sekä mies- että naisgyneille. Itse olen käynyt kummankin sukupuolen edustajilla. Ei mitään eroa.
Olette ennakkoluuloisia! Ihan hyvä, että asia nostetaan esiin. Ei syrjintää pidä sallia missään muodossa. Ei se syrjintä ole yhtään hyväksyttävämpää, vaikka tekijänä on vähemmistöön kuuluva tai heikommassa asemassa kategorisesti oleva. Se on vähän sama kuin lastani kiusasi tummaihoinen lapsi. Ei se kiusaamisesta tee sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia on liian vähän monissa ammateissa. Esim. huoltotyöntekijöiksi naisia kaivattaisiin kipeästi. Inhottaa päästää talon huoltomiehiä kotiini korjaamaan.
Hyvä pointti. Aina jännittää huoltomiehen kohtaaminen. Naisen kanssa olisi mukavampi asioida näissäkin tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni gynekologin sukupuolella ei ole juurikaan väliä. Kumpiakin ollut tässä vuosien varrella. Jos yksityiseltä varaan ajan päädyn yleensä kuitenkin naiseen. Viimeisellä kerralla, kun sattui olemaan miesgyne, niin huomasin, ettei hän ollut kauhean perillä naisten vaivoista, jotka eivät liittyneet suoraan anatomiaan. Tutkimuksen ja diagnoosin teki hyvin, mutta hormonitoiminnan muutoksista ja stressin vaikutuksesta siihen oli ihan pihalla. Lisäksi hän oli aika ehdoton mielipiteissään. Kävin saman vaivan takia uudelleen naisgynellä, joka ymmärsi heti paremmin ongelmani ja kertoi kaikki hoitovaihtoehdot Suomessa. Saattoi olla sattumaa, mutta toisaalta nainen kyllä ymmärtää paremmin naisen elämää.
Tämä. Mulle on joskus mieslääkääri asentanut kierukan. Pelkäsin etukäteen pirusti. Oli täysin kivuton ja ihmeen rentokin kokemus, hyvä huumori oli hänellä ja tuntui olevan tark
Olen itse nyt vaihdevuosien kynnyksellä. Vanhempi naispuolinen gyne yksityisellä sanoi suurinpiirtein näin: "vaihdevuodet varmaan on tuloillaan, ei niille mitään voi tehdä, ei niihin mitään lääkettä ole, hormonit vain lisäävät syöpäriskiä, parempi vain kärsiä". Sitten jouduin sairaalaan polille pahan kuukautisvuodon vuoksi, siellä gynekologi, nuorempi nainn sanoi suurinpiirtien näin "voi, ei noista oireista tarvi kärsiä yhtään enempää kuin sietää, keinoja on olemassa ja toimivaa lääkitystäkin löytyy, sinun kohdallasi en olisi huolissaan syöpäriskistä, koska lähisuvussasi ei näit syöpiä ole ollut ja olet terve. Kyllä me oireet saadaan pois helpostikin, ei naisenkaan tarvitse kärsiä turhaan". Mikä ero.... en voi näin vähäisellä kokemuksella sanoa, että ero johtuu gynekologin iästä, mutta jotenkin ajattelin, että olipa hyvä, että sattui sellaiset monsterimenkat, että minut laitettiin sairalaan ja sielä sitten gyne, joka oli ihan sitä mieltä, että esivaihtarioireitakin kannattaa ehdottomasti hoitaa ja hoitotapoja on useita ja aina löytyy joku, joka toimii, jos joku ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö naislääkäreiden työnjälki ole keskimäärin parempaa verrattuna mieslääkärien työnjälkeen? Mieslääkärit tekevät hyvää jälkeä muille miehille mutta syystä tai toisesta naispotilaiden hoito ontuu. Naislääkärit tekevät tasaisen hyvää jälkeä kaikille potilaille sukupuolesta riippumatta. Ero näkyy toipumisajoissa, kuolleisuudessa, kaikessa.
Kun tämä ilmiö on kerta olemassa, niin kuka ottaa riskin siitä että noinkin henkilökohtainen osa-alue hoidettaisiin lepsusti :/ Psori vaan.
Minut leikkasi kokenut miesgyne ja hän teki hyvää jälkeä. Muutkin lääkärit kehuivat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittele itsesi tutkimaan naisten römpsiä tai miesten kaluja päivästä toiseen. Ei varmasti pätkääkään kiinnosta vilkaista, muuta kuin 200 e maksusta. Että ihan rauhassa voitte mennä sekä mies- että naisgyneille. Itse olen käynyt kummankin sukupuolen edustajilla. Ei mitään eroa.
Olette ennakkoluuloisia! Ihan hyvä, että asia nostetaan esiin. Ei syrjintää pidä sallia missään muodossa. Ei se syrjintä ole yhtään hyväksyttävämpää, vaikka tekijänä on vähemmistöön kuuluva tai heikommassa asemassa kategorisesti oleva. Se on vähän sama kuin lastani kiusasi tummaihoinen lapsi. Ei se kiusaamisesta tee sallittua.
Onko se nyt sitten kiusaamista, että valikoi minkälaista palvelua ostaa? Syyllistynkö syrjintään, jos en käy syömässä Ranen kebapia vaan valitsen mieluummin salaatin kantakuppilassani?
Ei nyt mene oikein läpi.
Ketä kiinnostaa, minne naiset menee lääkäriin? Erikoistukoot naisopiskelijat römpsään, niin saadaan lahjakkaat miehet johonkin merkittävämmälle erikoistumisalalle.
ei ole minua kertaakaan raiskattu, kun synnyttämässä olen ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt sitten kiusaamista, että valikoi minkälaista palvelua ostaa? Syyllistynkö syrjintään, jos en käy syömässä Ranen kebapia vaan valitsen mieluummin salaatin kantakuppilassani?
Ei nyt mene oikein läpi.
Olet ennakkoluuloinen ja syrjit lääkäreitä sukupuolen mukaan. Tunnusta vain ennakkoluulosi!
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä tietysti olla vaikka naisista pitävä nainenkin gynenä. Kukapa sen tietää.
Mutta naisena tuntee ja tietää silti naisen anatomiasta enemmän kuin mies. Se on se suurin syy miksi valitsen naisgynekologin. Mutta kyllä ne muutkin syyt painaa. Joku sen jo sanoikin että gynekologit oli pitkään miehiä ja silti gynekologia on ihan lapsen kengissä verrattuna muihin lääketieteen aloihin. Miesten kiinnostus tainnut olla muualla kuin tieteessä.
Eikö naisgyne sitten ole kukatahansa?
Ei. Se gynekologi jonka valitsen ei ole kuka tahansa. Aikaa varatessani valitsen ensinnäkin naisgynekologin. Lisäksi tarkistan arvostelut, muiden suositukset ja gynekologin esittelytekstin. Ei siis ole kuka tahansa. Valitsen gynekologini huolella. Hyväksi todetulla käyn jatkossakin jos vain aikoja on saatavilla.
Miksi sama ei onnistu miehen kohdalla? Annat kuitenkin miehen työntää elimensä sisääsi?
Se, että rakastelee omaa miestään, on täysin eri asia eikä rakastelemista voi verrata gynekologikäyntiin. Miksi ihmeessä vertaat oman miehen kanssa rakastelemasta ventovieraan miehen suorittamaan lääkärintutkimukseen, joka ei todellakaan ole naiselle mikään mieluinen kokemus. Ihan pimeää porukkaa palstalla..
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan laki, jossa ei ole mahdollista syrjiä yleisellä puolella lääkäriä sukupuolen perusteella.
Silloin tänne ei kannata muuttaa, kun tietää jo etukäteen sääntömme.
Ai tämä meni maahanmuuttokeskusteluksi. No ei siinä mitään, voinkin kertoa oman ihmetyksen aiheeni. Olen nimittäin itse hoitaja ja minulla on ollut joitakin muslimikulttuurissa eläviä työkavereita. Naiset eivät missään nimessä voi hoitaa miesasiakkaita, mutta saman kulttuurin miehillä ei ole mitään rajoitusta ketä he avustavat ja hoitavat, vaikka olisi kuinka intiimistä toimesta kysymys.
Tai mitä jos vaan tässäkin kunnioitetaan naisten omaa tahtoa? Mua ei kiinnosta paskan vertaa, mitä joku miesgyne tai professori tästä ajattelee. Pelkään gynejä ja jokaikinen käynti on ollut ihan kamala. Mulle ei ole tullut vastaan yhtään empaattista, ystävällistä tai edes peruskäytöstapoja omaavaa gyneä. Mua on satutettu todella pahasti, ja itsemääräämisoikeuttani on rikottu. Monesti olen ajatellut, että tuolle alalle hakeutuvat tuntuvat omaavan jtn psykopaatin piirteitä. Jos mä en halua mennä miesgynelle niin en mene, ja siinä on ihan turha yhdenkään professorin tai miesgynen uhriutua. Voisivat miettiä ihan kokonaisvaltaisesti, miksi suurimmalla osalla naisista on pelkästään huonoja kokemuksia gynekäynnistä. Ai niin mutta sehän ei käy, koska silloin pitäisi myöntää, että naiset kärsii eikä heitä osata kohdella oikein, ja sehän taas ei käy. Tässä asiassa vaan potilaan mielipiteellä on väliä, ja sitä pitää arvostaa.
Kerran jouduin miesgynelle ja voi luoja mikä hirviö se oli. Suoranaisesti haukkui minua, ja kun itkin, kehtasi väittää että teeskentelen koska "ei sinulla ole tuntoa tässä kohtaa kehoa". Huusin hänelle takaisin, että mistäs hän sen tietää, kun hänellä ei ole emätintä, kohdunsuuta tai kohtua. Kun jähmetyin pelosta enkä pystynyt liikkumaan, tää tarrasi vyötäröstä kiinni ja veti alas tutkimuspöydällä, kysymättä lupaa. Tämä Suomessa 2020-luvulla. Valitti siitä, miten vaikeata kaikki on minun kanssani ja vien häneltä turhaan aikaa. Mainittakoon myös, että mulla on seri-tausta, jonka lääkäri tiesi etukäteen. Tein valituksen hänestä. Kirjallisena annetussa vastauksessa vakuuteltiin, että lääkäri on käyttäytynyt oikein ja tavalla, jonka on kokenut parhaimmaksi potilaan kanssa. No, lääkärin "parhaimmaksi kokema lähestymistapa" aiheutti mulle traumaperäisen stressihäiriön, kiitos siitä! Pienenä vinkkinä niille, ketä näitä hirviöitä opettaa: opettakaa niille, miten kohdellaan potilasta inhimillisesti! Ja kaikki naiset, jos teitä ei joku lääkäri osaa kohdella oikein, niin laittakaa heti palautetta, jos ette pysty siinä tilanteessa lääkärille sanomaan suoraan (esim. minä en pysty, koska menen shokkiin).
Mites miehet? Haluavatko he mieluummin naisen vai miehen tutkivan huonosti toimivaa, tulehtunutta, pahanhajuista, vikaantunutta sukukalleuttaan ja työntävän jopa sormeaan päivänpaistamattomaan paikkaa eturauhastutkimuksessaan?