Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla
Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.
Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.
- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.
Kommentit (873)
Itse maksaen menen mieluummin naiselle. Kiireellisessä tapauksessa olen kyllä käynyt miehelläkin. Julkisella ei minusta voi valita.
Kerran kävin miesgynellä ja hänellä ei ollut minkäänlaista tietoa kuvailemistani emätintunteista. Minulla oli silloin ollut pitkään kipuja ja tuo hit le rin näköinen tyyppi oli kovakourainen tutkimuksissaan. Karmea kokemus. Ei enää ikinä miestä minun alapäätä operoimaan jos minä saan valita.
Mä olen aina käynyt yksityisellä, ja siellähän voi valita. Naiseen olen aina päätynyt, ensisijaisesti siksi, että kuvittelen, että naisella olisi aavistus siitä, mikä sattuu ja kuinka paljon. Kestän huonosti sisäelinkipua ja mm toistuvat kolonoskopiat ovat olleet traumaattisia ennen i.v. -kipulääkitystä. En halua gynen sattuvan, valitettavasti siltä ei aina voi välttyä.
Kaikkein miellyttävin kokemus kierukan asennuksesta on eräs miespuolinen gynekologiopiskelija, joka kertoi olevansa aiemmalta ammatiltaan raksamies. Olihan siinä naisgynekologi häntä ohjaamassa, mutta todella hyvä kokemus oli. Minulle ei ole gynekologin sukupuolella väliä, kun sellaiselle sattuu terveyskeskuslääkärin sijasta pääsemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi! Ei mitään väliä gynen sukupuolella! Ammattilaisia kaikki.
Ystäväpiiri ja suku täynnä lääkäreitä. Ammatilaisia, juu toki, jopa ihan huippua, mutta ihmisiä yhtä kaikki.
En menisi naisena miesgynekologille.
Mikä muu kuin nainen olet mielestäsi, jos on asiaa gynelle? Miksi tuo pitää erikseen kertoa kuin jokin vam.mainen?
Ei kai siinä mihtään,palkka juoksee eikä tarvi tehdä mitään,koska tottakai naiset saa valita mieleisensä gynelogin. Unelma duuni,5000-8000 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole mennyt miesgynelle enää sen jälkeen, kun törmäsin todella asiattomaan. Ei siinä mitään, että hän otti ylipainoni puheeksi, se on terveyteen ja hormoneihin vaikuttava asia, ja liittyi mahdollisesti kuukautishäiriööni minkä takia siellä olin, mutta että hän suostutteli laihduttamaan, koska sitten minusta tulisi kaunis, saisin miehen ja lapsiakin! Sanoin, että ei kiitos, en kyllä halua mitään parisuhdetta enkä lapsia, ja hän alkoi vänkäämään siitä, että se on defenssi joka monilla obeeseilla naisilla on, ettei muka halua kun oikeasti tiedostavat etteivät saisi ketään vaikka haluaisivat.
Siis mit vit!? Kai ilmoitit asiattomasta kohtelusta!? Että miesgyne oikein arvioi asiakkaan ulkoisen viehättävyyden!? Vahvistaa sen, etten jatkossakaan käy miesgynellä arvioitavana. Hyi he lv!
Minä kävin joskus 80-luvun alussa Turussa miesgynellä, kun kuukautiset jäi pois ja epäilin raskautta. En kuitekaan ollut raskaana ja pyysin sitten siinä samalla käynnillä ehkäisypillerit ja näin miten tuo mies paheksui pilleripyyntöäni. Tuntui, että piti minua jotenkin huonona ihmisenä, kun halusin pillerit. Tuli kyllä huonot fiilikset. Muistan tuon vieläkin, vaikka siitä on jo ikuisuus aikaa.
Kysyi vielä, että etkö sinä sitten haluakkaan olla raskaana. No en, mutta jos olisin ollut, olisin kyllä sen lapsen tehnyt, mutta kun en ollut, niin siirsin äidiksi tulemista 10 vuodella.
Voihan sitä tietysti olla vaikka naisista pitävä nainenkin gynenä. Kukapa sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu miessiivoojien työskentelystä uimahallin naisten puolella.
SUOLLAT TAAS TÄYTTÄ PASKAA KUTEN KAIKKI PERSUT!
Naisilla ei ole mitään uimahalleissa työskenteleviä miessiivoojia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpiiri ja suku täynnä lääkäreitä. Ammatilaisia, juu toki, jopa ihan huippua, mutta ihmisiä yhtä kaikki.
Mikä muu kuin nainen olet mielestäsi, jos on asiaa gynelle? Miksi tuo pitää erikseen kertoa kuin jokin vam.mainen?
Tarkoittaa: jos olisin nainen.
Suomen kieli on ilmeisesti vaikea asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma ymmärryksesi ei taida riittämään siihen, että tuolla viitataan siihen, että tuo kommentoija EI itse ole nainen?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä mihtään,palkka juoksee eikä tarvi tehdä mitään,koska tottakai naiset saa valita mieleisensä gynelogin. Unelma duuni,5000-8000 euroa kuussa.
Meinaatko, että palkka juoksee jos ei ole yhtään potilasta? Yleensä ei.
Vierailija kirjoitti:
Typerä kommentti. Nainen saa tasan tarkkaan itse päättää millä gynellä käy. Miesgynellä ei ole mitää asiaa meikäläisen alakertaan.
Mies edes ymmärrä naisen sukupuolielinten päälle kuten toinen nainen. Outoa tuo miesten kiinnostus gynegologiaan. Lukekoot urologiksi.
Julkisella puolella lääkärin sukupuolta ei saa itse päättää.
Onhan se ongelma, että miespuoliset opiskelijat eivät pääse opettelemaan sisätutkimuksen tekemistä opiskeluaikanaan, tilanne voi kuitenkin tulla vastaan myöhemmin terveyskeskustyöskentelyssä, siinäpä sitten yksiksesi harjoittelet, ei varmaan kivaa sen paremmin potilaalle kuin lääkärillekään.
Vierailija kirjoitti:
Työntäköön Päivi Polo tasa-arvoisuutensa ja oikeudenmukaisuutensa syvälle vittuunsa. Aika vaihtaa opetustehtävistä pois.
Onhan Päivi Pololla itse käytössään opetusvälineet. Hän voi ottaa itse asiakseen opetusmateriaalin tuoton, kun kokee asiassa niin suurta "epätasa-arvoisuutta" (oikeasti, mikä tätä ihmistä vaivaa?).
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kävin miesgynellä, mutta nykyään ymmärrän vaatia naisgynen. Miesten käsittelyyn en enää mene, se on mielestäni kiusallista ja loukkaa minun päätösvaltaani siitä, kuka mies saa alapäähäni koskea.
Hauskaa tässä on, että myös miehet valitsevat mieluiten naishoitajan tai -lääkärin, kun kyse on sukuelimiin kajoavasta hoidosta. Eräskin antoi perusteeksi sen, ettei hän ole homoseksuaali. Teki kyllä mieli sanoa, että laitanpa tänne merkinnän että jatkossa sinua hoitavat pelkästään miespuoliset henkilöt, sillä me emme ole seksipalvelu.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä tietysti olla vaikka naisista pitävä nainenkin gynenä. Kukapa sen tietää.
Tuo on täysin eri asia. Nainen on nainen vaikka olisi lesbo. Mies on mies vaikka olisi homo. En siltikään haluaisi miestä ronkkimaan alapäätäni. Tämä ei ole seksuaalista. Ei vaan ole kiva, kun vieraan miehen edessä olet vehkeet levällään:D
Tyypillistä naisten harjoittamaa syrjintää.