Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
781/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mies voi tietää miltä naisesta tuntuu. Vaikka kuukautiset tai muu. Siksi valitsen aina naisen. Sori siitä.

miksi ihmeessä gynekologin pitää tietää milä kuukautiset naisesta tuntuu? Eikö ole tärkeämpää, että gynekologi voi tarjota naiselle avun kuukautisiin, jos nainen niihin apua pyytää? Tuohon avun tarjoamiseen ei tarvita gynekologin tietoutta siitä miltä kuukautiset siitä potilaasta itsestään tuntuu, vaan tietoutta siitä mitkä tekijät voivat olla potilaan ongelmien syynä ja osaamista sitten valita sen perusteella tutkimukset ja hoidot. Ja yllättys: ne tutkimukset ja hoidot ovat ihan samoja, olipa lääkärinä mies tai nainen, koska lääkärit noudattavat käypähoitosuosituksia.

Vähän ohis, mu

Niin, minä taas en tuosta näkökulmasta edes puhunut, koska minusta on itsestään selvää, että jotkut naiset voivat haluta vain naispuoliselle gynekologille, koska heillä on jotain ennakkoluuloja tai tarumoja esim. Kirjoitin itse siitä näkökulmasta, että on  väärin väittää, että miespuolinen gynekologi ei voi olla hyv/ymmärtää/osaa, koska ei ole nainen.

Vierailija
782/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ironista miten akatkin valittaa naisten vapaista valinnoista, mutta sukunimiä saa rauhassa valita aina miehen eduksi. Syrjintänne maksetaan vielä julkisista varoista. Haluatte varmaan selittää, miksi tyttöjä ei haluta sukunimen takia? Minä en ole VALINNUT sitä että koko sukuni syrjii minua koska jokainen OLETTAA minun vaihtavan nimeä vain koska te heterot syrjitte naisia. Se ei ole TASA-ARVOA ETTÄ MINUA KIUSATAAN TEIDÄN VALINTOJENNE TAKIA.

Missäs tuomitsette sen että tyttöjä abortoidaan miesten sukunimien takia? :) Kehtaattekin pillittää miesten "syrjinnästä" samalla kun itse syrjitte naisia iänikuisella vapausargumentilla. Kertokaapa ihmeessä, miksi miehet pakottivat naisen vaihtamaan nimeä 50 vuoden ajan? Onko naiset lailla kieltäneet miehiltä lääkärinammatin harjoittamisen? :)

Otin itse mieheni sukunimen, koska kyllästyin silloisen asuintaoni juoruämmiin. Tuli heille sitten vaikeuksia enää löytää minua mistään ja saada juorujensa kohteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mies voi tietää miltä naisesta tuntuu. Vaikka kuukautiset tai muu. Siksi valitsen aina naisen. Sori siitä.

miksi ihmeessä gynekologin pitää tietää milä kuukautiset naisesta tuntuu? Eikö ole tärkeämpää, että gynekologi voi tarjota naiselle avun kuukautisiin, jos nainen niihin apua pyytää? Tuohon avun tarjoamiseen ei tarvita gynekologin tietoutta siitä miltä kuukautiset siitä potilaasta itsestään tuntuu, vaan tietoutta siitä mitkä tekijät voivat olla potilaan ongelmien syynä ja osaamista sitten valita sen perusteella tutkimukset ja hoidot. Ja yllättys: ne tutkimukset ja hoidot ovat ihan samoja, olipa lääkärinä mies tai nainen, koska lääkärit noudattavat käypähoitosu

Mutta naisethan on teidän mukaanne miehiä. 50% naisen perimästä on mieheltä, eli teidän sukunimilogiikallanne naisgynelle meno on sama asia kuin miesgynelle meno, koska naisgynen perimä on mieheltä. Eli mitään ongelmaa ei ole.

Jännä miten vänkäätte vastaan kun nainen haluaakin suosia naisia eikä päinvastoin.

Vierailija
784/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän on naisia opiskelijoina vaikka kuinka, ei muuta kuin treeniä vaan. 

Vierailija
785/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ironista miten akatkin valittaa naisten vapaista valinnoista, mutta sukunimiä saa rauhassa valita aina miehen eduksi. Syrjintänne maksetaan vielä julkisista varoista. Haluatte varmaan selittää, miksi tyttöjä ei haluta sukunimen takia? Minä en ole VALINNUT sitä että koko sukuni syrjii minua koska jokainen OLETTAA minun vaihtavan nimeä vain koska te heterot syrjitte naisia. Se ei ole TASA-ARVOA ETTÄ MINUA KIUSATAAN TEIDÄN VALINTOJENNE TAKIA.

Missäs tuomitsette sen että tyttöjä abortoidaan miesten sukunimien takia? :) Kehtaattekin pillittää miesten "syrjinnästä" samalla kun itse syrjitte naisia iänikuisella vapausargumentilla. Kertokaapa ihmeessä, miksi miehet pakottivat naisen vaihtamaan nimeä 50 vuoden ajan? Onko naiset lailla kieltäneet miehiltä lääkärinammatin harjoittamisen? :)

Otin itse mieheni sukunimen, koska kyllästyin silloisen asuintaoni juoruämmiin. Tuli hei

Surkea argumentti. Miksi miehillä ei ole mitään tarvetta kadota ja vaihtaa nimeä? Ja huomaa sovinismisi :D Mikset vaihtanut nimeä ennen? Miksi nimi ei ole sinun suvustasi? Naistenhan nimet on aina miehen, eli miksi mies ei voi kantaa sinun äitisi, eli miehen nimeä? Älä selittele sukupuolen takia valittua nimeä huuhaalla. Ihan te syrjitte naisia. Tehän ette edes halunneet vapauttaa lakia ja nyt se on muka vapaata.

Miehet muuten vihaavat tyttöjä koska he vaihtavat nimeä ;) Kertoisitko miksi, kun eikö se olekaan ihan sama asia kantaa oman isän ja appiukon nimeä? MIEHILLE NÄYTTÄISI OLEVAN VISSI ERO ;)

Vierailija
786/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tämä ole tasa-arvo ongelma mutta sitten se on, jos työnantaja ei halua ottaa valtavaa riskiä palkaamalla vakituiseksi synnytysikäistä naista?

Tämä on ongelma niiden muutaman miehen kannalta, jotka vielä erikoistuvat gynekologiaan. Siis heidän näkökulmastaan. Se ei kuitenkaan estä heitä toimimasta lääkärinä tai estä naisia saamasta hyvää gynekologista hoitoa. Ongelma on mittakaavaltaan pieni. 

Se, että synnytysikäisiä naisia ei palkata töihin koskee kokonaisia ikäluokkia. Tämä vaikuttaa naisen työuraan myös myöhemmin. Koskee vaikutuksiltaan koko kansantaloutta, eli mittakaava on suuri.

Synnytysikäisiä naisia syrjitään teidän heteroakkojen takia. Esim. minä täysin seksitön, perheetön nainen joudun syrjityksi teidän jalkojen avaajien takia. Te perheelliset

Jännä miten jokainen nimi on miehen, mutta miehet haluavat estää tyttöjen syntymän. Olisiko se kuitenkin eri asia? ;) kysykääpä miehiltänne, hehän teidän ihmisyytenne arvottavat alas appiukon nimen takia. Mites nyt niin, eikö se olekaan ihan sama kenen miehen nimi teillä on? Miehille näyttäisi oleman elämän ja kuoleman asia ;) kas kun ette haasta heitä!

Vierailija
787/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kun mä olin töissä yksityisellä valtakunnallisessa ajanvarauksessa, ihan jokainen mies, joka osasi kysyä andrologia (urologien erityispätevyys, sekä naisia että miehiä) tai miesten seksuaaliterveyden asiantuntijaa, halusi miespuolisen lääkärin. No problemo, yleensä kysyinkin onko toiveita. Mutta tämä ei varmaan ole syrjintäongelma?

Kun nainen ei halua miehen lähelle tai miehen käpelöitäväksi, oli tilanne sitten mikä hyvänsä, se tuntuu olevan monille ongelma. 

Vierailija
788/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku hullu floodasi koko keskustelun. 

Vierailija
789/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä aina mielummin mennyt miesgynekologille. On outoa jos toinen nainen ronkkii alapäätä.

Eli sinulle tilanne on seksuaalinen. Ok.

No eikä ole. Mistä ihmeestä keksit jotakin noin sairasta?? Gynekologilla käyminen ei todellakaan ole mitään seksuaalista eikä se ole mitenkään mukavaa. Vielä epämukavampaa se on jos tutkimuksen tekee nainen. Mikä hel vetti siinä on, että täällä ei saisi kertoa omaa mielipidettään ja sitä miten itse asiat kokee. Aina joku pas kapää tulee siihen soittamaan suutansa ja kuvittelee kaikkea sairasta. Mene oikeasti hoitoon hel vetin oksetus.

Ei seksuaalinen tarkoita, että kiihottuisit, vaan sitä, että jos koet luonnollisemmaksi sen, että alapäätäsi tutkii mies, pidät tilannetta lähtökohta

Näinhän se on.

Sanotaan sitten sukupuolista, jos sana seksuaalinen saa kommentoijan kuohduksiin.

Se, että pitää vähemmän epämiellyttävänä miestä jalkojensa välissä kuin naista on juurikin sitä, seksuaalista ilman että se liittyisi seksiin.

Ja tunteahan saa ihan miten vaan ja valita myös gynekologinsa onneksi millä perusteella vaan.

Vierailija
790/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei arvon professori Polo ole 24/7 jalat levällään tutkimusmateriaalina opiskelijoille, jotteivat miesopiskelijaparat jää ilman käytännön harjoitusta? Turha syyllistää potilaita - jokainen saa itse valita, keneltä lääkäriltä ostaa tarvitsemansa palvelut ja milloin. Todella mautonta Pololta väittää muuta.

Vierailija
791/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni naisten ja miesten tulisi saada päättää saako heidän intiimialueitaan koskea nainen vai mies. Ja ilman syyllistämistä syrjinnästä. Ihan sama mikä on oma kokemuksesi, muiden kokemukset ovat erilaisia, eikä omasi niitä poista.

Lisäksi pitää muistaa, että gynekologiset tutkimukset ovat erilaisia. Osassa käsi työnnetään todella syvälle, ja kyllä, itse arvostan että käsi on tällöin pieni ja ranne kapea.

Mitä tutkitaan kun käsi työnnetään todella syvälle?

Mm tunnustellaan sisäelimet.

Alakautta mm.maksa ja perna?

Vierailija
792/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on luontevampi olo naisgynellä. Joskus oli uutinen miesgynestä joka oli salaa kuvannut asiakkaitaan. Tiedän tietenkin että kaikki eivät tee noin, mutta jäipähän kummittelemaan mieleen. 

Joku suomalainen miesgynehän imi asiakkaidensa rintoja.

Joutui oikeuteen, mutta yhä jatkaa työtään tai "työtään"...

Vierailija
793/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoi

Suora lainaus:

"Opetuspotilaita oli aivan liian vähän. Oli turhauttavaa, kun vain yksi opiskelija sai tutkia yhden gynekologisen potilaan. Jos esim. 5 opiskelijaa voisi tutkia saman potilaan, niin silloin saisi 5 kertaa enemmän harjoittelua gynekologisen statuksen tekemisestä.

9 kuukauden terveyskeskusharjoittelun aikana joutuu kuitenkin tekemään gynekologisia tutkimuksia ja mahdollisesti asentamaan kier

Tuon perusteella uskin voi ketään 1 d 1 ootiksi sanoa. Itsestä tuntuisi ehkä hiukan raskaalta gynekologisena potilaana, jos viisi ihmistä tekisi minulla sisätutkimuksen samalla käyntikerralla, etenkin, kun kohdun runko-osani on aina ollut jotenkin hiukan ärtsy ja reagoi sisätutkimukseenkin supistelemalla, niin ajatus siitä, että saisin voihkaista kivusta viisi kertaa peräkkäin versus yksi tai maksimissaan kaksi kertaa, niin se olisi nounou. ultraukseen voi

Edelleenkään ei yksittäisten naisten tule huolehtia, että opiskelijoilla on harjoitteluobjekteja.

Lopettakaa naisten syyllistäminen tälläkin.

Vierailija
794/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää sukupuolisyrjintää ja asenteellisuutta naisilta.

Vierailija
795/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksavan asiakaskunnan syyllistämistä.

Pidettäisiin varmasti erikoisena, jos muut palveluntarjoajat alkaisivat syyllistää palvelusta maksavia asiakkaita.

Naisia näköjään voi haukkua ja syyllistää ihan mistä vaan täysin seuraamuksitta. 

Vierailija
796/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidettäisiin varmasti erikoisena, jos muut palveluntarjoajat alkaisivat syyllistää palvelusta maksavia asiakkaita.

Naisia näköjään voi haukkua ja syyllistää ihan mistä vaan täysin seuraamuksitta. 

Eli palveluntarjoajien syrjiminen sukupuolen, rodun yms. perusteella on sinusta ihan OK ja hyvä homma?

Vierailija
797/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli palveluntarjoajien syrjiminen sukupuolen, rodun yms. perusteella on sinusta ihan OK ja hyvä homma?

Aiheesta ei edes puhuttaisi tällä voluumilla, ellei kyseessä olisi naisten itsemääräämisoikeus omaan kehoon.

Maksava asiakas päättää mille palveluntarjoajalle vie euronsa, ei tässä mitään syrjintää ole. Pelkkä preferenssi.

Jos yrityksellä ei ole asiakkaita/ yrityksen tuote/palvelu ei myy, yritys ei kannata ja se lopetetaan. Ei yritys syyllistä asiakkaita, kun eivät käy ostoksilla. 

Vierailija
798/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on tutkinut sekä nais- että miesgynekologit. Yksi naispuolinen oli varsin kovakourainen, muut kaikki ovat olleet helläkätisiä ja selostaneet aina, mitä tekevät.

Vierailija
799/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheesta ei edes puhuttaisi tällä voluumilla, ellei kyseessä olisi naisten itsemääräämisoikeus omaan kehoon.

Maksava asiakas päättää mille palveluntarjoajalle vie euronsa, ei tässä mitään syrjintää ole. Pelkkä preferenssi.

Jos yrityksellä ei ole asiakkaita/ yrityksen tuote/palvelu ei myy, yritys ei kannata ja se lopetetaan. Ei yritys syyllistä asiakkaita, kun eivät käy ostoksilla. 

Paitsi nuo poronkasvattajat, joille jää porot pakastimiin kun eivät älyä tulla etelään myymään ja laskea hintaa. Mutta tätä elinkeinoa ei ehkä pitäisi kutsua yritystoiminnaksi.

Vierailija
800/873 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pi**un räpläämisen ohella tykkään myös imeä nuorten naisten rintoja. Se kuuluu tutkimukseen, joten turha valittaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000212320.html

Ammattitaitoinen miesgyne