Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla
Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.
Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.
- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ironista miten akatkin valittaa naisten vapaista valinnoista, mutta sukunimiä saa rauhassa valita aina miehen eduksi. Syrjintänne maksetaan vielä julkisista varoista. Haluatte varmaan selittää, miksi tyttöjä ei haluta sukunimen takia? Minä en ole VALINNUT sitä että koko sukuni syrjii minua koska jokainen OLETTAA minun vaihtavan nimeä vain koska te heterot syrjitte naisia. Se ei ole TASA-ARVOA ETTÄ MINUA KIUSATAAN TEIDÄN VALINTOJENNE TAKIA.
Missäs tuomitsette sen että tyttöjä abortoidaan miesten sukunimien takia? :) Kehtaattekin pillittää miesten "syrjinnästä" samalla kun itse syrjitte naisia iänikuisella vapausargumentilla. Kertokaapa ihmeessä, miksi miehet pakottivat naisen vaihtamaan nimeä 50 vuoden ajan? Onko naiset lailla kieltäneet miehiltä lääkärinammatin harjoittamisen? :)
Otin itse mieheni sukunimen, koska kyl
Koska miehelläni on äärettömän kaunis sukunimi, kun taas meidän suvussa on joko vaikeita sukunimiä ulkomaalaisille (asun puolittain toisessa maassa) tai sitten sukunimet ovat laatua harmaistaharmain tai tylsistätylsin tai yleisimmistäyleisin.
No, ei tietenkään. Eiväthän he tiedä naisten asioista yhtään mitän.
Sillähän ei ole mitään tekemistä asian kanssa, että sinne gynekologille päästäkseen pitää ensin käydä yleislääkärin ronkittavana, vaikka tämä sanoo heti, ettei tiedä näistä asioista juurikaan. Pahimmillaan pitää käydä useampi kerta ennen kuin lähetetään eteenpäin.
Sitten ihmetellään, kun potilas ei enää halua opiskelijoita ja haluaa mieluummin samaa sukupuolta olevan, kun pääsee lopulta sinne vastaanotolle.
tämähän olisi helposti ratkaistavissa. Ainakin tämän palstan perusteella monet naiset itkevät sitä miten julkiselle gynelle ei pääse ja miten ei ole rahaa tilllä kuin kaksi euroa, kun kela leikkasi tukia ja voi olla mahdollists, että kaikki kodinkoneet hajosivat samaan aikaan eikä siksi ole puskurirahaakaan gynekäyntiin.
No... julkinen puoli voisi järjestää vaikka kerran kuukaudessa pop-in gynekologin vastaanottoja naisille, jonne voisi mennä ihan vain perustarkastukseen tai jotain vaivaansa näyttämään ja siellä pop-in vastaanotolla olisi sitten ohjaava gyne ja 1-2 opiskelijaa. Opiskelijat saavat tutkia gynen ohjauksessa ja palstanainen saa haluamansa gynekäynnin ja kuulla ehkä, että kaikki on hyvin. Ja jos ei ole, niin sitten gyne tietenkin määräisi hoidon tai mahdollisesti kirjoittaisi lähetteen polille tarkempiin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Sillähän ei ole mitään tekemistä asian kanssa, että sinne gynekologille päästäkseen pitää ensin käydä yleislääkärin ronkittavana, vaikka tämä sanoo heti, ettei tiedä näistä asioista juurikaan. Pahimmillaan pitää käydä useampi kerta ennen kuin lähetetään eteenpäin.
Sitten ihmetellään, kun potilas ei enää halua opiskelijoita ja haluaa mieluummin samaa sukupuolta olevan, kun pääsee lopulta sinne vastaanotolle.
Noin se julkisessa terveydenhuollossa menee ja on aina mennyt: potilas tapaa ensin yleislääkärin, joka tarkistaa yleisterveyden ja ehkä määrää peruslabroja. Sen jälkeen, jos tarve vaatii ja erikoissairaanhoidon lähetekriteerit täyttyvät, niin potilas lähetetään erikoissairaanhoitoon tutkimuksiin. Tuo on kusannustehokasta ja niin pitää toimia, koska pelataan verorahoilla. Ja jos sattuu joku lääkäri, joka toteaa etti tietä näistä asioista mitään, niin toivoa sopii, että se lääkäri sitten valistaa itseään niiden puuttellisten tietojensa suhteen.
Mitään ihmeitä ei alakerran ronklaamisella (Av.ltä opittu termi) kyllä nähdä, kun kyseessä on normaali suht terve nainen.
Se nyt vaan on aikoinaan otettu lääketieteessä normiksi, että naisen täytyy antaa kajota sisäänsä vaikka pillereitä hakiessa.
Joskus olisi kiinnostavaa kuulla gynekologin selostavan, mitä kaikkea hän milläkin välineellä näkee ja tuntee, myös sormillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se julkisessa terveydenhuollossa menee ja on aina mennyt: potilas tapaa ensin yleislääkärin, joka tarkistaa yleisterveyden ja ehkä määrää peruslabroja. Sen jälkeen, jos tarve vaatii ja erikoissairaanhoidon lähetekriteerit täyttyvät, niin potilas lähetetään erikoissairaanhoitoon tutkimuksiin. Tuo on kusannustehokasta ja niin pitää toimia, koska pelataan verorahoilla. Ja jos sattuu joku lääkäri, joka toteaa etti ti
Ainakaan omalla kohdallani tuo ei ole säästänyt senttiäkään vaan on maksanut todella paljon, kun hoidon saaminen on viivästynyt, kun kierrätetään kerta toisensa jälkeen yleislääkärillä samasta vaivasta. Viimeksi meni lopulta päivystys- ja osastohommiksi. Päivystyslääkäri oli aika hiljaa, kun sanoin, että olen käynyt tämän takia kolmesti kolmen kuukauden sisällä. Viimeisin kerta oli samalla viikolla, kun jouduin hakeutumaan päivystykseen.
Siis tuo Polo itkee sitä, että miehet eivät pääse katsomaan ja koskemaan pllua. Olkoonkin kyse opiskelusta. Naisia täytyy näköjään syyllistää miesten pahasta mielestä ihan joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Joku hullu floodasi koko keskustelun.
sukunimihullu.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo Polo itkee sitä, että miehet eivät pääse katsomaan ja koskemaan pllua. Olkoonkin kyse opiskelusta. Naisia täytyy näköjään syyllistää miesten pahasta mielestä ihan joka asiassa.
Tosi lapsellista kommentointia kuten lähes koko ketju. Polo valittelee sitä, ettei lääkäriopiskelijat pääse tekemään lääkäriopintoihin pakollisena kuuluvia käytännönharjoitteluja sukupuolisyrjinnän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei halua mieshierojalle, mutta käy kyllä mieslääkärillä. En ole koskaan kyseenalaistanut tätä, hänellä on tietysti täysi vapaus valita.
Mä en halua käydä miesgynellä. Se olisi varsin vaivaannuttavaa, ja fakta on että mies ei voi ikinä tietää miltä naisesta tuntuu. Siksi valitsen aina vähintään keski-ikäisen naisgynen, silloin voin olla suhteellisen varma siitä että lääkäri on tietoinen miltä minusta tuntuu ja miten koen eri naiseuteen liittyvät fysiologiset muutokset.
Mutta sairauden hoito ja tunnistaminen ei yhäkään ole kiinni siitä tuntemuksesta. Tämähän on ihan jotain taikauskoon verrattavaa hokemista, ne on sairauksia joihin on diagnostiset kriteerit ja sen mukainen hoitosuositus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi lapsellista kommentointia kuten lähes koko ketju. Polo valittelee sitä, ettei lääkäriopiskelijat pääse tekemään lääkäriopintoihin pakollisena kuuluvia käytännönharjoitteluja sukupuolisyrjinnän vuoksi.
Ei ole mitään syrjintää, jos ei halua miehen koskevan alapäähänsä. Siinähän valittelee. Naisten syyllistäminen se lapsellista on.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ihmeitä ei alakerran ronklaamisella (Av.ltä opittu termi) kyllä nähdä, kun kyseessä on normaali suht terve nainen.
Se nyt vaan on aikoinaan otettu lääketieteessä normiksi, että naisen täytyy antaa kajota sisäänsä vaikka pillereitä hakiessa.
Joskus olisi kiinnostavaa kuulla gynekologin selostavan, mitä kaikkea hän milläkin välineellä näkee ja tuntee, myös sormillaan.
Tuo ei ole lääketieteen normi: siksi julkiselle gynelle ei pääse kuin tietyillä kriteerein. Sen sijaan (jostain syystä) edelleen nykypäivänäkin on paljon naisia, jotka kuvittelevat, että gynellä pitää käydä tyyliin kerran vuodessa perustarkastuksessa. Ei tarvitse. Silloin vain tarvitsee, jos on jotain sellaista, jonka kontrollointiin tarvitaan gyneä ja jotain sellaista, mitä pitää seurata.
Olen neljäkymppinen nainen, enkä ole käynyt koskaan gynekologilla. En myöskään ole menossa kun en pysty menemään, en edes naiselle. Köyhänä työttömänä yksityiseen ei ole edes rahaa. Koen tuon tilanteen niin nöyryyttävänä ja yksityisyyteeni kajoamaan, että jätän väliin. Saisin vain hirveän paniikkikohtauksen. Olen aseksuaali ja autismikirjolla. En pidä kosketuksesta ja ihan normaalikin sosiaalinen kanssakäyminen on hyvin vaikeaa. En myöskään oikein siedä kosketusta. Tiedän, että lääkärin välttelyssä on riskinsä, mutta nöyryytyksen ja huonon kohtelun vuoksi en vaan halua, enkä pysty lääkärissä käymään. Tuskin edes saisin oikeaa diagnoosia tai hoitoa. Jos esim. sairastaisin syöpää kuolisin mieluiten ilman, että vaivaa olisi edes diagnosoitu. Tuon autismikirjon diagnoosin sain tavallaan vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
vaikea on löytää miehiäkään miespuolisen gynen vastaanotolle gynekologiseen tutkimukseen..... ei tuossa siis naisia ole syyllistetty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei halua mieshierojalle, mutta käy kyllä mieslääkärillä. En ole koskaan kyseenalaistanut tätä, hänellä on tietysti täysi vapaus valita.
Mä en halua käydä miesgynellä. Se olisi varsin vaivaannuttavaa, ja fakta on että mies ei voi ikinä tietää miltä naisesta tuntuu. Siksi valitsen aina vähintään keski-ikäisen naisgynen, silloin voin olla suhteellisen varma siitä että lääkäri on tietoinen miltä minusta tuntuu ja miten koen eri naiseuteen liittyvät fysiologiset muutokset.
Mutta sairauden hoito ja tunnistaminen ei yhäkään ole kiinni siitä tuntemuksesta. Tämähän on ihan jotain taikauskoon verrattavaa hokemista, ne on sairauksia joihin on diagnostiset kriteerit ja sen mukainen hoitosuositus.
Minusta on ollut aina hämmentävää tällä palstalla miten ja millaisella logiikalla jotkut naiset/kirjoittajat oikeasti etenevät elämässään. Siis samaa mieltä sinun kanssa, joka yrittää selittää taas kerran, että lääkärin työssä ei ole väliä lääkärin omista tuntemuksista, koska lääkärin työ perustuu tutkimukseen, löydöksiin ja tieteelliseen tietoon. Mutta tällä palstalla liian moni ihminen ei tuota tajua.
Kun olen lääkärissä, ajattelen ja koen olevani lääkärissä, en ajattele lääkärin sukupuolta tai sukupuolielimiä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ollut aina hämmentävää tällä palstalla miten ja millaisella logiikalla jotkut naiset/kirjoittajat oikeasti etenevät elämässään. Siis samaa mieltä sinun kanssa, joka yrittää selittää taas kerran, että lääkärin työssä ei ole väliä lääkärin omista tuntemuksista, koska lääkärin työ perustuu tutkimukseen, löydöksiin ja tieteelliseen tietoon. Mutta tällä palstalla liian moni ihminen ei tuota tajua.
No ei kyllä aina liity "löydöksiin ja tieteelliseen tietoon", sanotaan vaan, että vika on sun päässä, nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei arvon professori Polo ole 24/7 jalat levällään tutkimusmateriaalina opiskelijoille, jotteivat miesopiskelijaparat jää ilman käytännön harjoitusta? Turha syyllistää potilaita - jokainen saa itse valita, keneltä lääkäriltä ostaa tarvitsemansa palvelut ja milloin. Todella mautonta Pololta väittää muuta.
mistäs tiedät ettei ole ollut tutkimusmateriaalina? Ja vaikka olisi, niin sekin olisi vain yksi alapää ja kun se vielä kuuluu lääkärille, niin tuskin olisi mikään aito potilaskohtaaminen, jossa potilaana on ehkä vähän nolosteleva ja asioista tietämätön nainen. lääkärien kun pitää oppia tutkimaan niitä oikeita potilaita, joilla kaikilla tai vähintään suurella osalla on joku este tai esto, joka ptää ottaa huomioon. eikä polokaan syyllistänyt mitään, totesi vain faktan, että miespuolisilla lääkäriharjoittelijoilla on vaikeuksia päästä tekemään
No ei varmasti ole itse ollut tutkimusmateriaalina. Kuvitteletko tosiaan, että proffa alentuu opiskelijoiden ronkittavaksi? Nyt herätys ja takaisin reaalimaailmaan!
mistäs tiedät ettei ole ollut tutkimusmateriaalina? Ja vaikka olisi, niin sekin olisi vain yksi alapää ja kun se vielä kuuluu lääkärille, niin tuskin olisi mikään aito potilaskohtaaminen, jossa potilaana on ehkä vähän nolosteleva ja asioista tietämätön nainen. lääkärien kun pitää oppia tutkimaan niitä oikeita potilaita, joilla kaikilla tai vähintään suurella osalla on joku este tai esto, joka ptää ottaa huomioon. eikä polokaan syyllistänyt mitään, totesi vain faktan, että miespuolisilla lääkäriharjoittelijoilla on vaikeuksia päästä tekemään potilastyötä harjoitteluaikana.