Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
541/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei asiakas! Teen kotigynegoloki käyntejä.Olethan nuori ja kaunis nainen joka tarvitsee gynekologitarkastukaen, sillä minä hoidan käynnit nyt kotonasi. Toivon että miehesi ei ole paikkalla sillä tarvitsen työrauhan "perusteelliseen" tarkastukseen aaah uuh.

T. Kaljamaha gynekologi 59 v mies

Vierailija
542/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin, ja jos potilas kieltäytyy hoidosta joka on tarjottu niin sitä ei tarvitse tarjota uudelleen. Potilaalla ei

Vähänpä tiedät."

Tiedän asian perinpohjaisesti koska olen alalla töissä ja olen lukenut lait läpi koulussa.

Et selvästikään ole sisäistänyt asiaa.

t. Toinen alalla oleva.

Kyllä olen ja sinun pitäisi oikeasti tutustua lakeihin.

Jännittyneenä odotan, että kerrot missä lain kohdassa sanotaan, että naisen on pakko suostua gynekologiseen tutkimukseen miespuolisen opiskelija tekemänä.

Oletkin selvästi i d i o o t t i koska en ole väittänyt tuota. Opettele lukemaan ja ymmärtämään lukemasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa naisista on piilolepakoita koska vain nainen kelpaa gyneksi. Kannattaa siis miesgynen identifoitua naiseksi niin riittää asiakkaita.

Vierailija
544/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö miehet naisurologilla, eivät.  Naislääkärit ei opi urologiaa. 

Minä kävin. Ujostutti vähän muttei niin paljon että olisin jättänyt yhden ylimääräisen patin sentakia tutkituttamatta. Ei onneksi ollut syöpä.

Enkä oikein usko että miehillä on samalaisia esteitä sukupuolen mukaan.

Vierailija
545/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kävin naisgynekologilla ja hän vähätteli endometrioosioireitani. Odotan menopaussin alkamista ja pitäisi kierukka vaihtaa, mutta en ole uskaltanut mennä, kun se kuulemma sattuu hirveästi. En ole jaksanut mennä labratestiinkään ja sekin maksaa. Naisten taudit ovat alidiagnosoituja. Ylipäätään kaikki naisten sairaudet pitäisi hoitaa yhdessä paikassa. Työterveydessä niitä ei hoideta. 

Olen kuvitellut, että naisgynekologit olisivat mukavampia kuin miehet, mutta ei se aina niin mene. 

Miksi naisgynekologit olisivat kategorisesti mukavampia kuin miehet?

Miesgynekologit voivat olla tosi mukavia.

Ei kai kukaan valitse naisgynekologia pelkän mukavuuden vuoksi?

Vierailija
546/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet täälä keskustelussa antavat oivan kuvan itsestään, sitten ihmettelevät miksi ei mennä mieslääkärille :D

Vierailija
547/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset kaivavat omaa kuoppaansa tällä käytöksellä, koska lääkärien erikoistumishalut menevät trendeittäin niin että menee useita vuosia että on joku hittiala jonne lääkärit hakeutuvat ja toisia kartetaan. Kun mieslääkärit eivät tänne kelpaa ja naisia ei tulevina vuosina kiinnosta kun joku toinen erikoisala on mielenkiintoisempi niin tulee tekijäpula. No omahan on ongelmanne.

T: Mies terveydenhoitoalalta

Vierailija
548/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet täälä keskustelussa antavat oivan kuvan itsestään, sitten ihmettelevät miksi ei mennä mieslääkärille :D

Mistä sinä tiedät keskustelijoiden sukupuolen? Oletatko että kaikki naiset ovat kanssasi samaa mieltä ja eri mieltä olevat ovat miehiä?

Vierailija
549/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on tämä "ihan vain periaatteesta"-jankkaaja, joka luulee, että tämä on tasa-arvo kysymys.

Vierailija
550/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät keskustelijoiden sukupuolen? Oletatko että kaikki naiset ovat kanssasi samaa mieltä ja eri mieltä olevat ovat miehiä?

Älä esitä tyhmää.

Vierailija
551/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä esitä tyhmää.

En esitä. Kerrotko mistä tiedät keskustelijoiden sukupuolen?

Vierailija
552/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset kaivavat omaa kuoppaansa tällä käytöksellä, koska lääkärien erikoistumishalut menevät trendeittäin niin että menee useita vuosia että on joku hittiala jonne lääkärit hakeutuvat ja toisia kartetaan. Kun mieslääkärit eivät tänne kelpaa ja naisia ei tulevina vuosina kiinnosta kun joku toinen erikoisala on mielenkiintoisempi niin tulee tekijäpula. No omahan on ongelmanne.

Höpö höpö. Lääkärin ammattiala naisistuu koko ajan. Miksi naisia ei kiinnostaisi naistentaudit?

Vierailija
553/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on tämä "ihan vain periaatteesta"-jankkaaja, joka luulee, että tämä on tasa-arvo kysymys.

Joo, niinhän se Päivi Polokin on vain trolli joka tuosta YLE:llä puhuu. Eihän muillakaan voi olla periaatteita kun sinullakaan niitä ei ole.

Vierailija
554/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin, ja jos potilas kieltäytyy hoidosta joka on tarjottu niin sitä ei tarvitse tarjota uudelleen. Potilaalla ei

Vähänpä tiedät."

Tiedän asian perinpohjaisesti koska olen alalla töissä ja olen lukenut lait läpi koulussa.

t. Toinen alalla oleva.

Tässä vielä aluehallintoviraston tulkinta laista: "Potilas voi valita, kuka laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö häntä hoitaa terveydenhuollon toimintayksikössä".

Toki tiedän, että nykyisessä tilanteessa tämä ei todellakaan toteudu.

Vierailija
555/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Varsinkin kun miettii, että naistentaudit on ihan lasten kengissä niin tajuaa millainen misogynia naistentaudeissa on. Eihän ne tiedä mitään naisten elimistöstä koska naisia ei ole tutkittu. Ei ne tiedä liikunnan vaikutuksista, ei siitä miten kuukautiskierto vaikuttaa energiatasoihin, peri ja menopaussi tietämys on täysin olematonta. Näköjään se on niin, että siellä on miehet keskittyneet kaikki nämä sata vuotta mitä naisia on suunnilleen ronklattu niin lähinnä pillujen räpläämiseen, mutta mitään lääketiedettä ei ole jaksettu tehdä.

Pillujen räplääminen ja sitten tämä kuuluisa selällään synnyttäminen, että isukki (tai nykyään lääketeollisuuden edustaja) saa perverssin exhibitionistisen kokemuksen siitä, kun vauva tulee verisenä vaginasta.

lääkis ei ole paikka, jossa "opetetaan". Lääkis on yliopisto ja yliopistoissa luetaan itse ja tentitään. Luennoilla voidaan käydä, mutta ennen luentoja luetaan itse se aihe, ja luennolla sitten käydään sama aihe läpi, ehkä luennoiva opettaja sitten kertoo käytännön kautta asioita. Ammattikouluissa ennen opetettiin, esim. hoitajia, mutta nykyisin hoitajatkin opettelevat asiat pääsääntöisesti itse lukien.

Vierailija
556/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsen aina naisgynekologin.

Asuin rapakon takana aikoinaan, siellä eka tapaaminen gynen kanssa alkoi puolen tunnin jutteluhetkellä. Tarkoituksena tutustua uuteen potilaaseen kokonaisuutena. Seuraavaksi pukukoppiin vaihtamaan pinkki paperikuituinen  vaate päälle ja tutkimuspöydälle. Se oli hyvin potilasta kunnioittava ja asiallinen kohtaaminen. 

Onneksi Suomessa ei mene puolta tuntia puheeseen ennen. Ettei tarvitse pelätä liian kauan. Suoraan asiaan. Joskin tutkimuksen aikana puhuminen voi olla hankalaa.

Vierailija
557/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Lääkärin ammattiala naisistuu koko ajan. Miksi naisia ei kiinnostaisi naistentaudit?

Lue kommenttini ja koeta ymmärtää lukemasi. Juurihan sanoin että nämä menevät trendinomaisesti ja joku ala on aina vähiten suosittu.

Vierailija
558/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia ei todennäköisesti kiinnosta täälläkään miehiä paskanvertaa. On vaan niin että monia miehiä ärsyttää se että tasa-arvoa ajetaan mitä mitättömimpiinkin asioihin, jos se on vähänkään naisilta pois. Sitten taas naiset itse ovat hiirenhiljaa tai jopa suuttuvat kun nostetaan esiin miehiä koskevia tasa-arvo ongelmia? Ja niitä selitellään sukupuolten eroilla tai sanotaan suoraan että niin se vain on ja voi voi.

Kuka sen päättää missä pitää menään tasa-arvon mukaan ja missä ei? Se ei voi mennä niin että sen päättää yksin naiset.

Vierailija
559/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä tiedät."

t. Toinen alalla oleva.

Tässä vielä aluehallintoviraston tulkinta laista: "Potilas voi valita, kuka laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö häntä hoitaa terveydenhuollon toimintayksikössä".

Toki tiedän, että nykyisessä tilanteessa tämä ei todellakaan toteudu.

Aluehallintoviraston tulkinta on väärä eikä sillä ole lainvoimaa.

Vierailija
560/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa naisista on piilolepakoita koska vain nainen kelpaa gyneksi. Kannattaa siis miesgynen identifoitua naiseksi niin riittää asiakkaita.

Siellä käydään turvallisuussyistä naisilla, ettei ole miehiä paikalla, ellei ole jotain mikä vaatii miestä esimerkiksi kirurgi. Ei siksi että nainen olisi lepakko. Voi hyvää päivää. Voi joukossa olla joku entinen mies sitä ei tiedä.