Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla
Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.
Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.
- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.
Kommentit (873)
En todellakaan halua enää koskaan miesgynekologille. Takana muutama kokemus, jossa kipua vähätelty ja kohdeltu muutenkin alentuvasti ja viimeisimmän kokemuksen jälkeen päätin että vastedes gyne on aina nainen, poikkeuksetta.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri olisi monelle oikeampi osoite kuin gynekologi.
Mitäs siellä psykiatrilla pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan halua enää koskaan miesgynekologille. Takana muutama kokemus, jossa kipua vähätelty ja kohdeltu muutenkin alentuvasti ja viimeisimmän kokemuksen jälkeen päätin että vastedes gyne on aina nainen, poikkeuksetta.
Niin minä mieleni loukkasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hän tietää. Varaa aika vain ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aivan eri asia opettaa jotain geneeristä asiaa, jossa ei ole sukupuolella merkitystä, kuin olla kyse nainen tilanteessa, jossa käsitellään naisten asioita, joita lähes kaikki naiset ovat kokeneet jossain vaiheessa elämäänsä."
Ja kaikkia naisia vaivaaviin vaivoihin et ole saanut oikeaa hoitoa miesgyneltä? Mikäli näin on, mies ei ole tehtäviensä tasalla. Vai onko kuitenkin vain fiilis joka ratkaisee. Kun miehet ovat pahoja ja sikoja, niin on mukavampi jutella naisten kanssa? Tuo taas vaatii muuta hoitoa kuin mitä gyne pystyy tarjoamaan.
Miehet on kivoja ja ihania. Työskentelen miesvaltaisella alalla ja he on ihan parhaita työkavereita. Naiseuteen liittyvät asiat hoidan mieluummin naisen kanssa, mutta jos vaihtoehtona on joko hoitaa miehen kanssa tai olla hoitamatta, valitsen ehdottomasti miehen.
Oot aika säälittävä
Minulle on aivan sama, mitä sinun itsetuntosi kestää ja mitä ei. Minun mielipiteeni on, että olet säälittävä ja naurettava.
Olin nuorempana huoleton pyllistelijä gynetutkimusten suhteen. Kävin usein myös miesgynellä. Joitakin kertoja uusin e-pillerireseptin myös käymällä ihan tk-lääkärillä. Kerran tk-lääkäriksi osui nuori mies. Hän oli ehkä hieman vaivautunut, totesi, että kyllä se tutkimuskin täytyy tehdä. Hän jutteli sitten myös sellaista, josta päättelin, että hän arveli minun olevan rahapulassa ja sen takia olin hakeunut terveyskeskukseen, enkä gynelle. Rahaa varmaan halusinkin säästää, vaikken ollut rahapulassa.
Vanhemmiten olen käynyt mieluummin naisten vastaanotolla.
"Minulle on aivan sama, mitä sinun itsetuntosi kestää ja mitä ei. Minun mielipiteeni on, että olet säälittävä ja naurettava."
Mikäli tuntisit minut, et varmasti antaisi tuollaista diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hän tietää. Varaa aika vain ajoissa.
Minä en tiedä. Siksi kysyin, mitä siellä pitäisi tehdä. Kannattaa olla valmis perustelemaan kommenttejaan. Mutta eipä yllätä tuollaiset vastaukset, jossa ei vastata kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiketi asiakas saa valita kenelle haluaa mennä. Ihan samanlaisia ennakkoluuloja on muuallakin, teknisellä alalla työskentelevänä naisena on aina silloin tällöin törmännyt siihen että varsinkin vanhemmat miesasiakkaat kyselevät mielummin mieheltä "koska naiset eivät näitä teknisiä asioita niin tiedä". Ja tässä siis kyse vain käytön tuesta eikä mistään niin intiimistä.
Olen kyllä itsekin törmännyt epäempaattisiin mieslääkäreihin, jotka kohtelevat potilasta kuin ruumiinosaa, eivätkä kuin ihmistä. Mutta ei tietenkään saisi yleistää.
Niin. No, eikö olisi hyvä, jos ne miesasiakkaat suhtautuisivat sinuun samalla tavoin kuin niihin miestyöntekijöihin, vai oletko samaa mieltä, ettet ymmärrä tekniikasta mitään?
Itse olen käynyt monella erinomaisella mieslääkärillä. Ihan paskapuhetta, olisivat epäempaattisia. Typerää yleistä
Kuten sanottu, asiakkaalla on oikeus valita kenen kanssa asioi. Toki jos annetaan mahdollisuus niin ennakkoluuloja voi yrittää murtaa, mutta ei väkisin. Hieno juttu, että sinulla on hyviä kokemuksia, osalla ei ehkä ole. Sen sijaan että syyllistetään asiakkaita, niin pitäisikö pohtia enemmin mitkä ovat syyt näin toimimiseen ja miten mielikuvia ja kokemuksia parannetaan? (Muuten: eivät kaikki miehetkään halua mennä naislääkärille kertomaan "miestenvaivoista").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi! Ei mitään väliä gynen sukupuolella! Ammattilaisia kaikki.
Monessa m..muuttajakulttuurissa on ehdottomasti kielletty, että vieras mies, vaikka kuinka gynekologi, tutkisi naisen alapäätä.
Maassa pitää osata olla maan tavalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo, tässä sitä taas syyllistetään naisia, että aiheuttavat miehille epätasa-arvoa kun eivät halua opiskelijapoikien tulla tutkimaan värkkiään. Jokaisella on oikeus valita, kenet päästää katselemaan intiimialueitaan, aivan sama, onko kyse lääkäristä vai ei. Lääkäritkin ovat ihmisiä ja opiskelijat varsinkaan eivät varmasti osaa vielä täysin pelkästään asiantuntijan roolissa suhtautua potilaaseen - kuvitelkaa nyt vaikka nuori parikymppinen opiskelijapoika, joka näkee ensimmäistä kertaa naisen alapään vastaanotolla (joskus se ensimmäinen kertakin on). Aivan varmasti herää muitakin ajatuksia kuin pelkästään lääketieteellisiä. Itse en halua asettaa itseäni tuohon asemaan ja jos joku kehtaa minua siitä syyllistää, niin huh huh.
Heh. No aikamoinen käteenvetomestari saa olla, jos ei parikymppisenä ole vielä kertaakaan nähnyt naisen alapäätä.
Usko pois että lääkikseen hakeutuvista kirjaviisaista aika moni on keskittynyt läksyihin sen verran intensiivisesti, ettei kovin ihmeellistä elämänkokemusta välttämättä ole tuossa iässä. Varsinkin nykyään, kun vapaa-aikakin vietetään laitteita räpeltäen.
Vierailija kirjoitti:
Naisurologeja taitaa muuten olla nollaa lähenevä lukumäärä.
Urologit hoitavat myös naisten urologisia vaivoja. He eivät ole erikoistuneet pelkästään miesten alapään vaivoihin.
Itse en muista oliko minua tutkinut urologi mies vai nainen. Se tutkimus pelotti niin paljon että muistikuvat jäivät hataraksi. Toivon todella etten toista kertaa joudu siihen tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Varsinkin kun miettii, että naistentaudit on ihan lasten kengissä niin tajuaa millainen misogynia naistentaudeissa on. Eihän ne tiedä mitään naisten elimistöstä koska naisia ei ole tutkittu. Ei ne tiedä liikunnan vaikutuksista, ei siitä miten kuukautiskierto vaikuttaa energiatasoihin, peri ja menopaussi tietämys on täysin olematonta. Näköjään se on niin, että siellä on miehet keskittyneet kaikki nämä sata vuotta mitä naisia on suunnilleen ronklattu niin lähinnä pillujen räpläämiseen, mutta mitään lääketiedettä ei ole jaksettu tehdä.
Pillujen räplääminen ja sitten tämä kuuluisa selällään synnyttäminen, että isukki (tai nykyään lääketeollisuuden edustaja) saa perverssin exhibitionistisen kokemuksen siitä, kun vauva tulee verisenä vaginasta. Ei haittaa vaikka vähän aiheutuu naisille vaurioi
samoin niissä opinnoissa sivuutetaan miten kilpirauhasasioita hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
"Minulle on aivan sama, mitä sinun itsetuntosi kestää ja mitä ei. Minun mielipiteeni on, että olet säälittävä ja naurettava."
Ihan sama, millainen ihminen muuten olet, esittämiesi juttujen perusteella olet säälittävä ja naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, millainen ihminen muuten olet, esittämiesi juttujen perusteella olet säälittävä ja naurettava.
Se on sinun kokemuksesi, ei fakta.
Typerä kommentti Pololta. Jos on kerran mahdollisuus kieltäytyä mieslääkärin tutkimuksesta, niin sitten on. Ylipäänsä jos joutuu koulutukselliseksi koe-eläimeksi, niin pitäisi saada itse vaikuttaa siihen, kuka tutkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kerran kävin miesgynellä. Se oli synnytystapa-arviointi. Väänsi alapäätäni niin kovaa ja ilkeästi, että sen koommin en ole miesgyneä edes harkinnut.
Ymmärrän täysin, että naiset menevät alapääasioissa mieluummin naislääkärille. Niin itsekin teen.
Sukupuolitat yksittäisen ihmisen osaamattomuuden. Oletko muutenkin rasisti?
Kyllä. Sukupuolitan. Koska edellisen tarkastuksen teki naislääkäri ja se meni ihan ok. Sukupuolitan vastakin ja minulla on siihen täysi oikeus.
En mene enää mieshammaslääkärillekään vaikka ennen menin. Ylipäätään valitsen lääkäreikseni nykyään aina naisia. Suomalaisia naisia. Niille on helpompi puhua vaivoistaan.
Sama täällä. Ulkomaalaiselle mieslääkärille en menisi ikinä.
Minä käyn kivalla naisgynellä, kyllä nainen ymmärtää paremmin naiskehon asiat kun on omakohtaista kokemusta.
Okei... Miehet haluavat erektio ym. vaivoissaan aina mieslääkärille, mutta sehän on tietysti vaan täysin ymmärrettävää eikä siitä saa syyllistää miehiä. Se on herkkä aihe nääs. Nainen puolestaan on hankala oikuttelija jos hänellä on toiveita kuka hänen alapäähänsä koskisi.
Itsetuntoni kestää olla joissain asioissa naisten kanssa erimieltä.