Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
421/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran yksi miesopiskelija yritti ottaa multa papakoetta. Ei onnistunut millään. En tiedä mitä kummaa alapäässäni oikein on mutta hän haki sitten vanhemman naispuolisen kokeen ottajan ja heti onnistui.

Riitti se yksi kerta harjoituskappaleena oloa.

Miespuolinen vajaa nelikymppinen neuvolalääkäri mutisi sisätutkimusta aloittaessaan jotain että mistäs kautta tänne sitten En kuullut kunnolla enkä voinut uskoa korviani. En tiedä oliko olevinaan vitsi, mutta teki kyllä todella epämukavan olon. Aikansa räpelsi, ei saanut kohdunsuuta näkyviin millään. Päätyi sitten tunnustelemalla tutkimaan jotain liittyen kohdunsuun asentoon tms. Ihan turha sorkkiminen ja jäi pska maku tuosta oudosta muminasta, kun en yhtään tajunnut enkä vieläkään tajua, mitä sillä tarkoitti. En tietääkseni ole rakenteellisesti niin poikkeava, että mitään epäselvää pitäisi olla siinä, mistä sisätutkimus tehdään. Jotenkin hyvin vaikea kuvitella naista heittämässä samanlaista kommenttia ennen tutkimuksen aloitusta. On mulla huonoja kokemuksia naistenkin tekemistä tutkimuksista, mutta ei näin outoja ole olleet.

Vierailija
422/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu miehenäkin oikealta että nainen saa itse valita gynekologin sukupuolen. Toivottavasti näin on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, etteikö miesgynekogit voisi olla päteviä, varmasti monet ovatkin ja ottavat potilaan hyvin huomioon. 

Se saattaa liittyä uskontoon tai kulttuuriin. Heille on sattunut jotain tai heillä on huonoja kokemuksia.

Kiinnittäisin huomiota tähän lauseeseen, missä nämä juurisyyt ovat? 

Yhtälailla ymmärrän, jos mies haluaa miehen tutkivat intiimejä paikkojaan ja keskustella niihin liittyvistä hoidoista. 

Lisänä vielä, että itselläni ollut joskus sellainen vaiva, jota monet nuoret lääkärit eivät ole koskaan nähneetkään ja asia on uusi, mihin olisi hyvä saada lisää harjoittelua ja sitä mukaa osaamista laajemmin vaivan hoitamisessa. Sallin tuolloin jopa 5 opiskelijan olevan läsnä hoidon aikana, yksi tutki ja muut tarkkailivat. Näistä viidestä yksi oli miesopiskelija. Koin asian tärkeänä, koska se oli tuskallinen vaiva, eikä tuolloin yhden miehen läsnäolo haitannut. 

Vierailija
424/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina valinnut naisen. Maksan hoitoni yksityisellä itse ja siksi valitsen hoitohenkilöni itse. Koen, että naisen on helpompi ymmärtää, etenkin kun en aina asioihin perehtymättömänä löydä oikeita sanoja erilaisille oireille ja tunteille, joita minulla on.

Jos voisi valita, valitsisin aina myös naiskätilön, mielellään itse synnyttäneen. Nimimerkillä esikoisen synnytyksessä oli mieskätilö, jonka mukaan ponnistusvaiheessa ei tunnu kipua, näin on naiset hänelle kuulemma kertoneet. Voin kertoa että kyllä tuntui, repesin myös pahasti ja tunsin arjessa alapääkipua yli puoli vuotta synnytyksen jälkeen ihan arjen tilanteissa

Vierailija
425/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä tämä on trendi nykyään eli tasa-arvo ei ole naisille tärkeä arvo kun kyse ei ole omasta edusta. Lääkärissäkäynti on vaivansa hoidattamista varten ja julkisin varoin kustannetut palvelut pitää pystyä toteuttamaan sukupuolesta riippumatta. Jos ei hoitoa halua, niin siitä on oikeus kieltäytyä mutta tässä pitäisi olla ehdoton ei mukana sitten jatkossa eli kyseistä vaivaa ei enää hoideta kun siitä on kieltäydytty. On tässä artikkelissa yksi valopilkkukin:

Mikä näistä ominaisuuksista vaikuttaa eniten gynekologin valintaasi?

Lääkärin ammatillinen kokemus

28.8% (3858 ääntä)

Lääkärin sukupuoli

30.7% (4116 ääntä)

Lääkärin ikä

1.4% (187 ääntä)

Lääkärin tapa kohdata potilas

39.2% (5257 ääntä)

Eli kuitenkin lopulta tärkein tekijä ennakkoluulojen lisäksi on lääkärin tapa kohdata potilas, ja tässähän miehet (joilla on sosiaalisia kykyjä) ovat naiselle parempia pelottavissa tilanteissa. Naisia toiset naiset eivät pelkää etukäteen mutta miehet taas usein ovat alkujännityksen purkauduttua turvallisempia.

Vierailija
426/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei... Miehet haluavat erektio ym. vaivoissaan aina mieslääkärille, mutta sehän on tietysti vaan täysin ymmärrettävää eikä siitä saa syyllistää miehiä. Se on herkkä aihe nääs. Nainen puolestaan on hankala oikuttelija jos hänellä on toiveita kuka hänen alapäähänsä koskisi.

En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta ja tutut miehet ovat käyneet naisurologilla joten hieman epäilen nyt kertomustasi. Itse en ole vielä tarvinnut tuon takia käydä mutta kun ikää tulee niin itse menen sille kenelle aika sattuu julkisella.

T: Mies

Vierailija
427/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ehkä siinä 37- vuotias kun aloin vasta gynekäynnit ottamaan vähän rennommin. Ainahan se jollain tasolla jännittää, eillei muuta niin toivoo ettei ole kauheasti jännityksen takia ilmaa vatsassa. Joten mikäs ihme siinä on että monet valitsevat naisgynen. Paitsi en valitse enää sitä, joka on myös urologi. Oli ainoa kerta kun työnsi sormensa myös hanuriin, toki kertoi ensin mitä meinaa tehdä, mutta suoli ei ollut ihan tyhjä. En osannut sellaiseen varautua.

Vierailija
428/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joudun itse maksamaan gynekologin palveluista, on minulla oikeus valita lääkäri vaikka hiusten värin perusteella jos niin haluan.

Vierailija
429/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Jos jo opiskeluaikana on kokenut aika paljon potilaiden kieltäytymisiä sukupuolensa takia, on ymmärrettävää, että miespuolinen opiskelija ei valitse erikoisalaa, jossa hän kokee syrjintää."

Niin, sukupuolisyrjintä on ihan ok kunhan se kohdistuu oikeaan sukupuoleen, sama rasismin kanssa. Voi tätä nykyajan sivistystasoa ja periaatteettomuutta!

Vierailija
430/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, kun on lääketieteellisestä toimenpiteestä kyse niin aivan sama kuka siellä ropeltaa, kunhan osaa asiansa. Siinä ei ole mitään seksuaalista ja samanlainen römpsäke se on kaikilla.

Eikö miesgynelle voisi saada nopeammin ajan tms. ?

Miesgynelle saa todennäköisesti nopeammin ajan, juuri siksi, että he eivät ole niin suosittuja. Minusta on kyllä törkeää valittaa, että miesopiskelijoita ei kohdella tasa-arvoisesti. Naisilla ei ole mitään velvollisuutta antaa miesten koskea itseään, jos eivät halua. Naisen keho ei ole lääkärin harjoitusväline, jos potilas ei siihen suostu. Suostumiseen ei ole mitään velvoitetta.

Vierailija
431/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran yksi miesopiskelija yritti ottaa multa papakoetta. Ei onnistunut millään. En tiedä mitä kummaa alapäässäni oikein on mutta hän haki sitten vanhemman naispuolisen kokeen ottajan ja heti onnistui.

Riitti se yksi kerta harjoituskappaleena oloa.

Miespuolinen vajaa nelikymppinen neuvolalääkäri mutisi sisätutkimusta aloittaessaan jotain että mistäs kautta tänne sitten En kuullut kunnolla enkä voinut uskoa korviani. En tiedä oliko olevinaan vitsi, mutta teki kyllä todella epämukavan olon. Aikansa räpelsi, ei saanut kohdunsuuta näkyviin millään. Päätyi sitten tunnustelemalla tutkimaan jotain liittyen kohdunsuun asentoon tms. Ihan turha sorkkiminen ja jäi pska maku tuosta oudosta muminasta, kun en yhtään tajunnut enkä vieläkään tajua, mitä sillä tarkoitti. En tietääkseni ole rakenteellisesti niin poikkeava, että mitään epäselvää pitäisi olla siinä, mistä

Minustakin se opiskelijan räpellys oli hassua, sillä olin silloin jo yhden jarran synnyttänyt, joten ei siellä mitäön ylivoimaista estettäkään olisi pitänyt olla.

Edellinen kommentoija.

Vierailija
432/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuten sanottu, asiakkaalla on oikeus valita kenen kanssa asioi. Toki jos annetaan mahdollisuus niin ennakkoluuloja voi yrittää murtaa, mutta ei väkisin. Hieno juttu, että sinulla on hyviä kokemuksia, osalla ei ehkä ole. Sen sijaan että syyllistetään asiakkaita, niin pitäisikö pohtia enemmin mitkä ovat syyt näin toimimiseen ja miten mielikuvia ja kokemuksia parannetaan? (Muuten: eivät kaikki miehetkään halua mennä naislääkärille kertomaan "miestenvaivoista")."

Ei ole oikeutta valita kenen kanssa asioi, vaan Suomessa on oikeus kieltäytyä hoidosta. Vain yksityisellä on oikeasti tuollainen oikeus mutta julkisella sellaista ei oikeasti ole.

Vierailija
433/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, kun on lääketieteellisestä toimenpiteestä kyse niin aivan sama kuka siellä ropeltaa, kunhan osaa asiansa. Siinä ei ole mitään seksuaalista ja samanlainen römpsäke se on kaikilla.

Eikö miesgynelle voisi saada nopeammin ajan tms. ?

Miesgynelle saa todennäköisesti nopeammin ajan, juuri siksi, että he eivät ole niin suosittuja. Minusta on kyllä törkeää valittaa, että miesopiskelijoita ei kohdella tasa-arvoisesti. Naisilla ei ole mitään velvollisuutta antaa miesten koskea itseään, jos eivät halua. Naisen keho ei ole lääkärin harjoitusväline, jos potilas ei siihen suostu. Suostumiseen ei ole mitään velvoitetta.

Minusta naisten on törkeää valittaa yhtään missään tasa-arvosta joa omat asenteet ovat islamin mukaiset.

Vierailija
434/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan koe miesgynellä käyntiä miellyttäväksi. Tuntuisi oudolta jos nuori komea mies tutkisi alapäätäni tai samoin jos vanha mies tutkisi. En kyllä ylipäänsä tykkää käydä gynellä mutta usein olen joutunut käydä sillä minulla on gynekologinen sairaus. 

N27

Vierailija
435/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus opettaa. Nuorena on tullut käytyä mieslääkäreilläkin mutta enää en mene jos ei ole pakko. Enkä mene myöskään ulkkikselle. Niitäkin on kokeiltu.

Potilaan oikeuksiin kuuluu valinnanvapaus. Se on potilaan itsemääräämisoikeuden rikkomista jos julkisella ei näitä toiveita oteta huomioon.

Vierailija
436/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Jos jo opiskeluaikana on kokenut aika paljon potilaiden kieltäytymisiä sukupuolensa takia, on ymmärrettävää, että miespuolinen opiskelija ei valitse erikoisalaa, jossa hän kokee syrjintää."

Niin, sukupuolisyrjintä on ihan ok kunhan se kohdistuu oikeaan sukupuoleen, sama rasismin kanssa. Voi tätä nykyajan sivistystasoa ja periaatteettomuutta!

Ajattelen ihan samoin. Ei sukupuolisyrjintä ole sallittua milloinkaan. Moni täällä esittää aivan käsittämättömän typeriä kommentteja. Miesgynet leimataan pervoiksi, raiskaajiksi ja huonoiksi lääkäreiksi sukupuolensa perusteella. 

Hyvä asiasta on mielestäni keskustella. Emme me naisetkaan saa syrjiä. Jos ajattelet, että miesgynekologit ovat automaattisesti pervoja ahdistelijoita, niin todennäköisesti kyse on omista harhoistasi ja ennakkoluuloistasi. Ennakkoluuloja on tärkeää tehdä näkyväksi. Vain kyseenalaistamisen kautta syrjintä pystytään poistamaan. Syrjintäähän tuo on, jos lääkärin ammattitaito arvioidaan sukupuolen mukaan.

Vierailija
437/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisinaan kun nainen on rohkaistunut miehen tutkittavaksi, palaute voi olla todella myönteistä. Potilas voi sanoa miesopiskelijalle, että tämä teki tutkimuksen hyvin ja hänestä tulee hyvä lääkäri.

Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo."

Vierailija
438/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ujostuttaa omat värkit vai???

Vierailija
439/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ujostuttaa omat värkit vai???

Joo, ja on ennakkoluuloja.

Vierailija
440/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiennyt, että miesgynejä edes on enää, eikä näytä olevan käyttämäni terveysjätin listoillakaan. Akuuttiongelmassa joskus vuosia sitten kävin miesgynellä, oli asiallinen kaikin puolin. Kuitenkin mielummin käyn naisen vastaanotolla, mulle alapään tutkiminen on aina ikävää ja jotenkin nöyryyttävää, mutta hoidettava on. Oli yksi työterveyslekuri, mies, joka tarkisti meidän naisten rinnat, ei väliä miksi vastaanotolle menit. Luutavasti se hiton hiplaaja aiheutti mulla sen, että en mieslääkärille välttämättä mene. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi