Psykoosien erilaiset harhat
Jäin miettimään kun psykoosissa ihminen kokee erilaisia harhoja ja ajatus vääristymiä, on niin vainoamista, myrkytyksiä, jumal harhoja sekä mitä villeimpiä salaliittoja ja muuta sekavaa käyttäytymistä. Ja puhutaan juuri nyt kunnolla harhaisesta ihmisestä.
Usein kuitenkin ihmisellä selkeästi on jokin aihealue myös pahimmassa psykoottisuudessaan, esimerkiksi turvattomuuden tunteessa maailmanloput, vainoamiset ja hyökkäyksen kohteeksi joutuminen kun taas jotkut vaihtavat ulottuvuuksia uskoen delfiinien viisauksiin ja vessapaperirullassa pyhiä tekstejä jälleensyntyneiltä puilta, ovat Jumalan lähettiläitä jne. aiheet ovat uskonnollisia.
Itse kysymys kuuluukin määrääkö ihmisen oma persoona ja tietämys oman psykoosin aiheet? Voiko ihmisellä joka ei tiedä tai ole yhtään kiinnostunut elämässään aiheesta x saada psykoosia jossa oirehtii asiasta x?
Onko olemassa tutkimuksia tai tietoa jossa psykoottinen ihminen esimerkiksi puhuisi ja tietäisi aiheesta josta ei koskaan ole aiemmin tiennyt? Vai perustuuko psykoosin aihealueet aina oman itsensä mielenkiintoihin ja tietotasoon?
En tarkoita nyt, että puheissa pitäisi olla mitään logiikkaa ja lauseet lentelevätkin monella tiuhaan tahtiin ilman punaista johtolankaa mutta niissäkin ihmisellä yleensä on tiettyjä aiheita (vaikkei niillä mitään yhteistä olisikaan).
Miten ja millaiseksi oma ensipsykoosi siis määriytyy ja voiko aihealueita tietää ennen psykoosin puhkeamista? Perustuuko ne lainkaan omille mieltymyksille sekä peloille vai täysin arpapeliä mitä osuu kohdalle?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Minulle psykoosiini tuli raamattu ja olin yksi raamatun keskeisistä henkilöistä. En ole tippaakaan uskonnollinen.
Entä raamattu-taustaa? (Uskisperhe tai jotain)
mie oon kovasti kauhujuttujen (kirjat, leffat) ystävä ja samalla pienoinen pelkuripupu, joten mulle varmaan tulis kauhujuttuja(IIIIK)psykoosissa.
Olen psykiatrinen sairaanhoitaja. Onhan ne usein sellaisia asioita jotka liittyvät henkilöön itseensä. On ollut potilaana sotilas jonka komennus ei loppunut kentälle, lapsena hyväksikäytetty jota lapsuuden mörköhahmot jahtasivat vielä nelikymppisenä, kummisetää ja muita mafiaelokuvia rakastava joka eli osastolla mafiapomon elämää jne.
Ei ole vielä tullut vastaan ettei mitään kytköksiä aiheeseen ole.
Ei niin minkäänlaista. Kuuluin kirkkoon lapsena kyllä, ja uskonnontunneilla tuli käytyä mutta siitä on vuosia kun niitä tarinoita tuli kuultua. Psykoosin jälkeen kiinnostus raamattuun kyllä kasvoi. Siellä esiintyvät symbolit ym.
Ainakin iäkkäämmillä harhaisilla on keskenään hyvin samanlaisina toistuvia harhoja, esim. että joku laskee asuntoon myrkkykaasua postiluukusta. En sitten tiedä onko tämä jokin ikäpolvijuttu ja onko tuollaisia tapauksia ja pelottelua ollutkin nykyisten ikäihmisten elinaikana? Niin tai näin, tuo toistuu aina vain.
Heti tuli mieleen tämä "whassapp urkintaa väkivaltaa" tyyppi.
Vaikuttaa tosi sekopäältä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin iäkkäämmillä harhaisilla on keskenään hyvin samanlaisina toistuvia harhoja, esim. että joku laskee asuntoon myrkkykaasua postiluukusta. En sitten tiedä onko tämä jokin ikäpolvijuttu ja onko tuollaisia tapauksia ja pelottelua ollutkin nykyisten ikäihmisten elinaikana? Niin tai näin, tuo toistuu aina vain.
Jostain joskus luin, että psykoosioiretta olisi enemmän kaupungeissa kuin maalla. Mitenkähän paikkaansa pitävä asia sekin on. Voiko joskus olla ihan kiusantekoakin taustalla siellä, missä on ihmisiä enemmän, eikä varsinaista psykoosisairautta olisikaan. (Onko eri oppilaitoksissakin taintyöpaikoilla kerrottu vuosikymmenten aikana erilaisia asioita, mihin kiinnittää huomiota ihmisen käyttäytymisessä ja hänen elinolosuhteissaan, mistä voi mitäkin psyykkeen häikkää havainnoida)
Minulla ne liittyvät jollain tavalla siihen mitä olen kokenut, lukenut tms. Esim. luin netistä paljon eräästä aiheesta ja sitten kun psykoosi pari kuukautta myöhemmin puhkesi niin tuli harhat siihen liittyen. Kyseessä on omalla kohdallani ennemmin se, että tieto yhdistyy erikoisella tavalla, kuin täysin päästä keksityistä jutuista.
Voisi olettaa, että 90 prosenttia hihhuliuskovaisista on psykoottista.
Yhden parikymppisen tuttavan harhat olivat hyvin arkisia. Uskoi, että luonaan vieraileva kaveri virtsaa hänen pyykkikoneeseensa, ja vastaavaa. Toisaalta hänellä sitten oli ääni, joka kehotti häntä surmaamaan itsensä, tai hänen perheelleen tapahtuisi pahoja asioita. Nämä ovat kuitenkin mielestäni aika lähellä normaalielämää; pieniä epäilyksiä, syyllisyyttä ja sietämätöntä ahdistusta. Ja sitten onkin toinen ääripää nämä psykoottiset, jotka uskovat olevansa FBI:n agentteja.
Pistooli povarissa ladattuna ilman varmistinta
Vierailija kirjoitti:
Minulla ne liittyvät jollain tavalla siihen mitä olen kokenut, lukenut tms. Esim. luin netistä paljon eräästä aiheesta ja sitten kun psykoosi pari kuukautta myöhemmin puhkesi niin tuli harhat siihen liittyen. Kyseessä on omalla kohdallani ennemmin se, että tieto yhdistyy erikoisella tavalla, kuin täysin päästä keksityistä jutuista.
Voihan ihminen olla opiskellut, vaikka yliopistossakin useampaa eri alaa (tai muita alempien koulutustasojen eri ammatteja opiskeltuna kokonaan tai osin) ja yhdistyyhän niissäkin kohdin ihmisten ajatuksissa asioita opiskelun myötä ja sehän saatetaan tulkita vahvuudeksi. Jos joku itsekseen lukee paljon erilaisista asioista niin niissäkö kohdin tehdäänkin helpommin tulkintoja psykoosista, vaikka siitä ei välttämättä ole kyse silloinkaan. Tarkempia esimerkkejä ei taida olla yleisesti luettavissa, kuunneltavissa missään. (Entä esim. ADHD/ADD ominaisuuden vaikutus asioiden erikoisella tavalla yhdistelyyn eli tulkitaanko sitä (tai siihen suuntaan olevaa ominaisuutta, joka ei kaikki dg kriteerejä kuitenkaan täytä) vahvuutta välillä väärin esim. psykoosin suuntaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ihminen olla opiskellut, vaikka yliopistossakin useampaa eri alaa (tai muita alempien koulutustasojen eri ammatteja opiskeltuna kokonaan tai osin) ja yhdistyyhän niissäkin kohdin ihmisten ajatuksissa asioita opiskelun myötä ja sehän saatetaan tulkita vahvuudeksi. Jos joku itsekseen lukee paljon erilaisista asioista niin niissäkö kohdin tehdäänkin helpommin tulkintoja psykoosista, vaikka siitä ei välttämättä ole kyse silloinkaan. Tarkempia esimerkkejä ei taida olla yleisesti luettavissa, kuunneltavissa missään. (Entä esi
Kyse oli ihan kunnon harhoista. Esim. lukee putinista ja tulee myöhemmin harhat joissa luulee vastaantulevia putiniksi valeasussa, uskoo putinin pitävän sotavankina, paholainen antaa merkkejä putinista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ihminen olla opiskellut, vaikka yliopistossakin useampaa eri alaa (tai muita alempien koulutustasojen eri ammatteja opiskeltuna kokonaan tai osin) ja yhdistyyhän niissäkin kohdin ihmisten ajatuksissa asioita opiskelun myötä ja sehän saatetaan tulkita vahvuudeksi. Jos joku itsekseen lukee paljon erilaisista asioista niin niissäkö kohdin tehdäänkin helpommin tulkintoja psykoosista, vaikka siitä ei välttämättä ole kyse silloinkaan. Tarkempia esimerkkejä ei taida olla yleisesti luettavissa, kuunneltavissa missään. (Entä esi
Tarkoitin, että tieto yhdistyy hyvin oudolla tavalla. En viitsi antaa esimerkkiä, koska en halua olla tunnistettava. Mutta siihen tyyliin, kuin unissa päivän tapahtumat voivat yhdistyä hyvin oudolla tavalla. Lopputuloksena ajatuksenkulussa ei ole juurikaan järkeä.
Minulla oli sekä uskonnollisia harhoja, uskoin joidenkin ihmisten olevan enkeleitä ym. Sitten pelkäsin jotain huumesalaliittoa, että minut olisi lavastettu huumeiden myyjäksi ja joutuisin vankilaan. Lisäksi pelkäsin yhtä henkilöä ja uskoin hänen salakuuntelevan minua tai tekevän lapsilleni jotain pahaa. En tiedä mistä nuo harhat tuli, en ole uskovainen, en käytä/ myy huumeita. Ja tuo henkilö oli kyllä mäntti, mutta tuskin olisi minulle mitään tehnyt.
Vierailija kirjoitti: Tarkoitin, että tieto yhdistyy hyvin oudolla tavalla. En viitsi antaa esimerkkiä, koska en halua olla tunnistettava. Mutta siihen tyyliin, kuin unissa päivän tapahtumat voivat yhdistyä hyvin oudolla tavalla. Lopputuloksena ajatuksenkulussa ei ole juurikaan järkeä.
Mun entisellä kumppanilla elämässä tapahtuneet asiat yhdistyivät päässä jotenkin virheellisesti, ja hänellä kyllä ikään kuin oli ihan kokonaisia muistoja, mutta ne oli liimattu yhteen aivan eri tapahtumista ja puhutuista asioista. Jutut olivat aivan uskomattomia ja usein yliluonnollisia, mutta hänelle ne olivat tosia. Hän ei kuitenkaan ollut psykoottinen ja nämä ihmeelliset yhdistelmät koskivat nimenomaan muistoja aiemmista ajoista. Jotakin tällaista ehkä tapahtuu nykyhetkessä, kun psykoosi iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Tarkoitin, että tieto yhdistyy hyvin oudolla tavalla. En viitsi antaa esimerkkiä, koska en halua olla tunnistettava. Mutta siihen tyyliin, kuin unissa päivän tapahtumat voivat yhdistyä hyvin oudolla tavalla. Lopputuloksena ajatuksenkulussa ei ole juurikaan järkeä.
Mun entisellä kumppanilla elämässä tapahtuneet asiat yhdistyivät päässä jotenkin virheellisesti, ja hänellä kyllä ikään kuin oli ihan kokonaisia muistoja, mutta ne oli liimattu yhteen aivan eri tapahtumista ja puhutuista asioista. Jutut olivat aivan uskomattomia ja usein yliluonnollisia, mutta hänelle ne olivat tosia. Hän ei kuitenkaan ollut psykoottinen ja nämä ihmeelliset yhdistelmät koskivat nimenomaan muistoja aiemmista ajoista. Jotakin tällaista ehkä tapahtuu nykyhetkessä, kun psykoosi iskee.
Voi psykoosissa mennä muistotkin tuollaisiksi. Minulla meni. Ja vastaava tosiaan myös nykyhetkessä. Kuulostaa minusta hyvin erikoiselta tapaukselta tuo entisen kumppanisi tilanne. Ei kai tuo normaaliakaan voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa siltä, että ex-kumppanisi muistia on manipuloitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa siltä, että ex-kumppanisi muistia on manipuloitu.
Anteeksi, mutta naurahdin tällaiselle kommentille psykoosiaiheisessa keskustelussa. :D En tiedä oliko se tarkoituskin.
Minulle psykoosiini tuli raamattu ja olin yksi raamatun keskeisistä henkilöistä. En ole tippaakaan uskonnollinen.