Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu pilasi elämäni

Vierailija
13.10.2024 |

Tuntuu ettei elämässä ole mitään järkeä. Lukiossa ajattelin, että tämä on nyt sitä raskainta aikaa elämässä ja kun vain pääsen opiskelemaan ja muuttamaan kotoa pois asiat helpottuu (nyt lähinnä huvittaa tämä ajatuksenkulku). Pääsin suoraan lukiosta yliopistoon alalle jolle halusin, ajattelematta sen tarkemmin mitä maisterin tutkinto alalla jossa palkka on huonoa ja palkkakehitys olematonta tulisi tarkoittamaan tulevaisuuteni kannalta. Opiskeluaika ei ole ollut hienoa aikaa, aloitin korona-aikana etäopetuksessa uudessa kaupungissa enkä solminut juuri mitään uusia ihmissuhteita lukuunottamatta toksista suhdetta joka vuosien jälkeen päättyi kuin päättyikin. Nyt olen pian valmistumassa yli 30 tuhannen euron opintolainan kera, jolla olen maksanut pelkästään elämiseen liittyviä pakollisia kuluja kuten ruokaa, lääkärikuluja sekä vuokraa kalliista yksiöistä koska opiskelija-asuntoa en koskaan saanut (ja kyllä, olen lisäksi jatkuvasti käynyt töissä). Parisuhdetta ei ole enkä jaksa sellaista enää edes etsiä. Suurimpia unelmia esim. harrastusten suhteen en pääse vieläkään toteuttamaan, sillä tulen maksamaan suurikorkoista opintolainaani pois kymmenien vuosien ajan jolloin pienestä palkasta jäänee käteen vähemmän kuin kouluttamattomalle siivojalle. Kaduttaa että ikinä menin opiskelemaan. Nyt olen vain velkaantunut ja uupunut raskaista opinnoista ja valmistuminen ei tule tätä tilannetta helpottamaan mitenkään. Jotenkin melkein huijattu olo. Hävettää oma elämäntilanne ja surettaa että olen hukannut nuoruuteni tähän. Samalla tuntuu että monilla muilla ystäväpiirissäni on asiat moninkerroin paremmin. Vanhemmilta on saatu isot säästöt joten opintolainalta on voitu välttyä, valmistutaan hyväpalkkaisiin ammatteihin ja elämästä nautitaan matkustelun, parisuhteiden ja harrastusten merkeissä. Itselläni ei ole enää mitään odotettavaa. En pysty tekemään mitään niistä asioista joita haluaisin tehdä ja joita kohtaan tunnen paloa. Nyt valmistun vain ikuiseen oravanpyörään jossa käyn töissä elääkseni ja muuta ei ole. Miten ihmeessä tällaista elämää jaksaa elää?

Kommentit (187)

Vierailija
81/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin melkein huijattu olo? Siis kuka sinua on tuossa huijannut, muut kuin sinä itse itseäsi!

Lähinnä siinä mielessä että nuoria painostetaan opiskelemaan ja sen tekemällä luvataan hyvä tulevaisuus. Lisäksi se, että koulutukseni vaatii maisterin tutkinnon on mielestäni kohtuutonta suhteessa palkkaan josta työssä maksetaan. Opintolainasysteemissä ei ole huomioitu matalapalkka-aloja. Oletus on, että maisteri tienaa yli mediaanin ja kykenee ongelmitta maksamaan opintolainan takaisin. Näin ei kuitenkaan läheskään kaikilla aloilla ole, ja tätä minun mielestä pitäisi selkeämmin korostaa nuorille. 

Eikö järki sano, että vastavalmistuneena kukaan ei tule saamaan yli mediaanitulon palkkaa? Maisterin opinnoilla ei pitkälle pötkitä, se ei ole mikään automaatti sille, että oo, opiskelin 3 vuotta, nyt pitäisi saada ainakin 10 000e /kk liksaa. Huhuu, valot päälle.

Vierailija
82/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin melkein huijattu olo? Siis kuka sinua on tuossa huijannut, muut kuin sinä itse itseäsi!

Lähinnä siinä mielessä että nuoria painostetaan opiskelemaan ja sen tekemällä luvataan hyvä tulevaisuus. Lisäksi se, että koulutukseni vaatii maisterin tutkinnon on mielestäni kohtuutonta suhteessa palkkaan josta työssä maksetaan. Opintolainasysteemissä ei ole huomioitu matalapalkka-aloja. Oletus on, että maisteri tienaa yli mediaanin ja kykenee ongelmitta maksamaan opintolainan takaisin. Näin ei kuitenkaan läheskään kaikilla aloilla ole, ja tätä minun mielestä pitäisi selkeämmin korostaa nuorille. 

Tuo ongelma on kyllä enemmän amk-opinnoissa. On paljon matalapalkkaisia aloja, joihin tarvitaan amk-tutkinto.

Sen sijaan vastaavia aloja maisterin tutkinnolla on vaikea keksiä ellei taide- ja kulttuurialaa jätetä laskuista. Ap ei suostu kertomaan alaansa, vaikka kysytty on. Se on epäilyttävää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin tuntuu huijatulta. Opiskelen taidealan yliopistossa.

Kaikella rakkaudella mutta kai nyt hyvä ihminen ymmärsit kuinka hankalaa taiteella on ansaita järkeviä rahoja.

Vierailija
84/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö järki sano, että vastavalmistuneena kukaan ei tule saamaan yli mediaanitulon palkkaa? Maisterin opinnoilla ei pitkälle pötkitä, se ei ole mikään automaatti sille, että oo,

Ei kai kukaan puhunutkaan vastavalmistuneen palkasta tai kymppitonnista. Miksi siis keksit päästäsi olkiukkoja? Eikö ole itse asiaan kommentoitavaa?

Vierailija
85/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin edelleen ap:n alaa. Hänen kertomus ei täsmää. Varman työllisyyden matalapalkka-aloja maisterin tutkinnolla on vähän.

Sosiaalityö ei ole matalapalkka-ala. Varhaiskasvatus ei vaadi maisterin tutkintoa. Luokanopettajat ei ole matalapalkkaisia ja palkka nousee iän ja vastuiden myötä. Lisäksi tutkinnolla voi tehdä muutakin. Mikä se ala siis voi olla?

Kirjastoala. Siellä tosin ei ole töitäkään. 

Vierailija
86/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ongelma on kyllä enemmän amk-opinnoissa. On paljon matalapalkkaisia aloja, joihin tarvitaan amk-tutkinto.

Sen sijaan vastaavia aloja maisterin tutkinnolla on vaikea keksiä ellei taide-

Alani on täällä kertaalleen jo mainittu. En viitsi tarkemmin sitä avata, koska olen näistä asioista avautunut myös lähipiirilleni joten olisin melko helposti tunnistettavissa. Kyseessä on kuitenkin ala jossa palkkakehitystä tapahtuu n. viiden vuoden välein parilla sadalla eurolla. Etenemismahdollisuuksia ei käytännössä ole. Aloituspalkka alle 3k.

Ap

Vierailija
87/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on psykologi? Varma työ mutta useimmat ei hirveän rahakkaita. Ja masennustendenssi usein ajaa jostain syystä psykalle.

Pakko sanoa etten jaksa oikein sympata työssäkäyvää korkeakoulutettua yksinasuvaa ihmistä, joka ei mielestään tule toimeen palkallaan. Sun rahankäytössä on jotain vialla jos näin todella on. Mihin ne rahat kuluu? Jos on kallista asua niin muuta! Ihan vaikka kokonaan uudelle paikkakunnalle, kerran alalla hyvä työtilanne! 

Todella moni joutuu tulemaan toimeen paljon vähemmällä, ja elämänkin on voinut pilata ilman kutsua saapunut sairaus, itse tehtyjen koulutus- ja kulutusvalintojen sijaan. Kannattaa joskus harrastaa vertailua sinne toiseenkin suuntaan, niin alkaa kohtuullistua asenteet. Varma työ on jo sellaista luksusta, mitä useimmilta puuttuu. 

Vierailija
88/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin edelleen ap:n alaa. Hänen kertomus ei täsmää. Varman työllisyyden matalapalkka-aloja maisterin tutkinnolla on vähän.

Sosiaalityö ei ole matalapalkka-ala. Varhaiskasvatus ei vaadi maisterin tutkintoa. Luokanopettajat ei ole matalapalkkaisia ja palkka nousee iän ja vastuiden myötä. Lisäksi tutkinnolla voi tehdä muutakin. Mikä se ala siis voi olla?

Kirjastoala. Siellä tosin ei ole töitäkään. 

Joten sekään ei voi olla ap:n ala. Vaikuttaa entistä enemmän trollilta. Etenkin se, että hän on käynyt monta kertaa vastailemassa, mutta ei kommentoi mitään kun kysytään alaa. 

Vierailija
89/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on psykologi? Varma työ mutta useimmat ei hirveän rahakkaita. Ja masennustendenssi usein ajaa jostain syystä psykalle.

Pakko sanoa etten jaksa oikein sympata työssäkäyvää korkeakoulutettua yksinasuvaa ihmistä, joka ei mielestään tule toimeen palkallaan. Sun rahankäytössä on jotain vialla jos näin todella on. Mihin ne rahat kuluu? Jos on kallista asua niin muuta! Ihan vaikka kokonaan uudelle paikkakunnalle, kerran alalla hyvä työtilanne! 

Todella moni joutuu tulemaan toimeen paljon vähemmällä, ja elämänkin on voinut pilata ilman kutsua saapunut sairaus, itse tehtyjen koulutus- ja kulutusvalintojen sijaan. Kannattaa joskus harrastaa vertailua sinne toiseenkin suuntaan, niin alkaa kohtuullistua asenteet. Varma työ on jo sellaista luksusta, mitä useimmilta puuttuu. 

Psykologeilla on kyllä hyvät mahdollisuudet hyvään palkkaan, varsinkin yksityisellä. En tiedä yhtään köyhää psykologia ja tiedän heitä useampia.

Vierailija
90/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä aloitus! Lieneekö keksitty?

Mitä alaa olet opiskellut?

Vierailija
91/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologeilla vastavalmistuneen palkka on nykyään yleensä yli 4000, joten ei mielestäni mikään matalapalkka-ala.

Vierailija
92/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö järki sano, että vastavalmistuneena kukaan ei tule saamaan yli mediaanitulon palkkaa? Maisterin opinnoilla ei pitkälle pöt

Ei kai kukaan puhunutkaan vastavalmistuneen palkasta tai kymppitonnista. Miksi siis keksit päästäsi olkiukkoja? Eikö ole itse asiaan kommentoitavaa?

No, miksi koet olevasi huijattu? Ei kukaan ole luvannut hyvää tulevaisuutta HETI opintojen päätyttyä ja niin, ettei tarvitsisi tehdä mitään. Eikö kukaan ole sinulla selittänyt, että työelämässä on palkkakehitys, jossa alkuun palkka on matalampi, sitten jos osoitat kyvykkyytesi opinnoistasi riippumatta, niin voit saada lisää palkkaa. Rajaa ansioille ei ole, jos olet korvaamaton lahjakkuus. Jos et tuota ole ymmärtänyt, niin kai se elämä on pilalla, jos ei osaamisesi riitä kantamaan työurallasi. Ei se opiskelu siihen maisterinpaperiin lopu, vaan pitää opetella uutta lähes koko työuran ja osoittaa luovuutta.

Vierailija
93/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö järki sano, että vastavalmistuneena kukaan ei tule saamaan yli mediaanitulon palkkaa? Maisterin opinnoilla ei pitkälle pöt

Ei kai kukaan puhunutkaan vastavalmistuneen palkasta

Ongelmana tosiaan onkin se, että palkkakehitys valitsemallani alalla on hyvin heikkoa tai jopa olematonta verrattuna muihin maisterin tutkinnon vaativiin aloihin. En tietenkään oleta, että heti valmistumisen jälkeen pääsisin nauttimaan mitään jättimäistä palkkaa millään alalla (pl. jotkin poikkeukset kuten lääkärit). Mutta koska alallani palkkakehitys on mitä se on, ei tilanne tule muuttumaan vuosienkaan saatossa. Ja se tässä nyt hieman harmittaa. 

ap

Vierailija
94/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ap luokanope? En tosin tiedä, onko työllisyys kuinka hyvä, mutta palkka on ihan hyvä. Keskipalkka lähemmäs 4000 euroa kk. 

Vierailija
95/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko ap luokanope? En tosin tiedä, onko työllisyys kuinka hyvä, mutta palkka on ihan hyvä. Keskipalkka lähemmäs 4000 euroa kk. 

Näin saattaa olla 20 vuoden työkokemuksen jälkeen. Eikä sinne neljään tonniin päästä edes silloin.

Vierailija
96/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Ap on luokanopettaja? Mun tytär opiskelee myös luokanopettajaksi, hän on aivan innoissaan siitä.  Hän opiskelee myös ihan vieraassa kaupungissa aika kaukana kotoa. Hän on vähän introvertti ja ujo, joten vaikea saada ystäviä tai seurustelukumppania. Nyt kuitenkin yliopistolta on pari kurssikaveria tulleet läheisemmiksi tyttäreni kanssa, niin ei tarvitse ihan yksin olla. Tytär asuu myös kalliissa yksityiseltä vuokratussa asunnossa, mutta se on mieluinen ja kauniisti sisustettu. Kesätöissä hän on käynyt, jotta saa siitä rahaa vuokrakuluihin. Talvella opiskelujen ohella ei tee töitä vaan rahoittaa elämisen säästöillään.

Jos lähtöbruttopalkka on melkein 3k, niin mun mielestä se ei ole mikään järkyttävän huono. Eikös opintolainasta saa sitä paitsi jtkn anteeksi jos valmistuu määräajassa? 

Mä luulen, että sun ongelma on se, että valitsit ehkä väärän alan? Oletko sen takia hieman pettynyt ja masentunut?

Vierailija
97/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali vali. Mitä jos vertailisit itseäsi välillä "alaspäin"? Miten ne, jotka eivät koskaan kyenneet opiskelemaan, jotka sairastuivat vakavasti, vammautuivat, kuolivat? Ole onnellinen, sillä olet elossa ja sinulla on koulutus. Itse aloitin opinnot jo 20 vuotta sitten, eikä vieläkään ole paperit taskussa. Velkaa pitää lyhentää, vaikkei ole edes työpaikkaa.

Vierailija
98/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin saattaa olla 20 vuoden työkokemuksen jälkeen. Eikä sinne neljään tonniin päästä edes silloin.

Tilastokeskus kertoo, että kaikkien luokanopettajien mediaanipalkka on yli 3800 euroa. Tarkoittaa sitä, että puolet tienaa tätä paremmin ja puolet huonommin. Työuran aikainen palkka on siis oikein hyvä ja lomat pitkät. Jos vastavalmistuneella onkin huono palkka, se nousee merkittävästi työuran aikana.

Lisäksi tutkinnolla voi tehdä muutakin kuin opettaa peruskoulussa. Itselläni on luokanopettajan koulutuksen suorittanut työkaveri asiantuntijatyössä koulutus- ja konsultointitehtävissä. Ihminen voi tehdä koulutuksellaan monenlaisia töitä, kun pitää silmät auki ja mielen avoimena.

Vierailija
99/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa maassa korkeakoulutus maksaa sen 30000 vuodessa opintomaksuina, ja lainat on sitten vähintään 100000. Opekoulutuksesta voi jatkaa hallintoon tai erityispuolelle. Tai vaikka aikuiskoulutukseen ja HR -hommiin. Negatiivisuus ei vie mihinkään.

Vierailija
100/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu pilasi elämäsi? Kuulostaa siltä kuin sinulla ei olisi elämästäsi mitään vastuuta. Jos haluat tehdä asioita jotka maksavat, sinun olisi pitänyt mennä opiskelemaan korkeapalkkaista alaa. Kuulostaa siltä, ettet ole silloin miettinyt elämääsi juurikaan eteenpäin. Itse en kehtaisi sinun tilanteessasi valittaa. Sinun kannattaa yrittää luopua tuosta uhriutumisesta. Kaikkeen ei voi elämässä itse vaikuttaa, mutta moniin asioihin voi.

Sinulla on mahdollisuus vielä opiskella tutkinto, jolla saisit parempaa palkkaa. Käy töissä ja säästä ennen sitä muutama vuosi. Sinuna hakeutuisin myös jonnekin ammattilaiselle juttelemaan, olet näköalaton.

Etkö saa hyvityksen osasta opintolainastasi? Vai etkö valmistunut tavoiteajassa?

18-vuotias minä oli kieltämättä ajattelematon. Halusin nopeasti muuttaa kotoa pois ja aloittaa oman eläm

Itse opiskelin toisen maisterin tutkinnon työn ohessa maksellen samalla opintolainaani pois. Kyllä Suomessa on poikkeuksellisen halpaa ja joustavaa opiskelu, monet opiskelevat työn ohessa ja ilman mitään tukia. Riippuu toki koulutusalasta, mitä opiskelee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi