Opiskelu pilasi elämäni
Tuntuu ettei elämässä ole mitään järkeä. Lukiossa ajattelin, että tämä on nyt sitä raskainta aikaa elämässä ja kun vain pääsen opiskelemaan ja muuttamaan kotoa pois asiat helpottuu (nyt lähinnä huvittaa tämä ajatuksenkulku). Pääsin suoraan lukiosta yliopistoon alalle jolle halusin, ajattelematta sen tarkemmin mitä maisterin tutkinto alalla jossa palkka on huonoa ja palkkakehitys olematonta tulisi tarkoittamaan tulevaisuuteni kannalta. Opiskeluaika ei ole ollut hienoa aikaa, aloitin korona-aikana etäopetuksessa uudessa kaupungissa enkä solminut juuri mitään uusia ihmissuhteita lukuunottamatta toksista suhdetta joka vuosien jälkeen päättyi kuin päättyikin. Nyt olen pian valmistumassa yli 30 tuhannen euron opintolainan kera, jolla olen maksanut pelkästään elämiseen liittyviä pakollisia kuluja kuten ruokaa, lääkärikuluja sekä vuokraa kalliista yksiöistä koska opiskelija-asuntoa en koskaan saanut (ja kyllä, olen lisäksi jatkuvasti käynyt töissä). Parisuhdetta ei ole enkä jaksa sellaista enää edes etsiä. Suurimpia unelmia esim. harrastusten suhteen en pääse vieläkään toteuttamaan, sillä tulen maksamaan suurikorkoista opintolainaani pois kymmenien vuosien ajan jolloin pienestä palkasta jäänee käteen vähemmän kuin kouluttamattomalle siivojalle. Kaduttaa että ikinä menin opiskelemaan. Nyt olen vain velkaantunut ja uupunut raskaista opinnoista ja valmistuminen ei tule tätä tilannetta helpottamaan mitenkään. Jotenkin melkein huijattu olo. Hävettää oma elämäntilanne ja surettaa että olen hukannut nuoruuteni tähän. Samalla tuntuu että monilla muilla ystäväpiirissäni on asiat moninkerroin paremmin. Vanhemmilta on saatu isot säästöt joten opintolainalta on voitu välttyä, valmistutaan hyväpalkkaisiin ammatteihin ja elämästä nautitaan matkustelun, parisuhteiden ja harrastusten merkeissä. Itselläni ei ole enää mitään odotettavaa. En pysty tekemään mitään niistä asioista joita haluaisin tehdä ja joita kohtaan tunnen paloa. Nyt valmistun vain ikuiseen oravanpyörään jossa käyn töissä elääkseni ja muuta ei ole. Miten ihmeessä tällaista elämää jaksaa elää?
Kommentit (187)
Vaihda alaa, hyvä ihminen! Mikset ole vaihtanut jo?
30 tonnia ei ole paljon opintolainaa. En jaksa kuunnella näitä opintolainastaan ruikuttajia. Ilmeisesti he luulevat, että muiden opiskelijaelämä on ollut ilmaista - ei ole!
Opiskelun rahoittamisen vaihtoehdot ovat: opintolaina tai palkkatyö tai näiden yhdistelmä. Pelkällä opintorahalla ei ole tarkoituskaan tulla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jo harhaluulo, että opintolaina on halpakorkoista. Opintolainat on olleet vuodesta 1992 lähtien markkinakorkoisia. Niissä ei ole matalia korkoja vaan korot on se sama Euribor kuin muissakin lainoissa + pankin marginaalikorko siihen päälle.
Niin, se on halpakorkoista, koska siinä on olematon marginaali. Toki korko muuttuu niin kuin kaikissa lainoissa (paitsi niissä missä on erikseen sovittu kiinteä korko).
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan en siivoojia mitenkään haukkunut, totesin vain, että viiden vuoden opiskeluiden jälkeen tulen tienaamaan saman verran kuin he massiivisen lainan kera. Ja olen itsekin siis siivoojana työskennellyt, arvostus heitä kohtaan on korkealla. Valmistun alalle jolla työllisyys on hyvää joten työttömyys ei ole pääasiallinen huoleenaiheeni vaan toimeentulo pienellä palkalla.
Ap
30 000 euroa ei ole mikään massiivinen laina. Et sinä riepu nyt ole oikein tässä maailmassa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan en siivoojia mitenkään haukkunut, totesin vain, että viiden vuoden opiskeluiden jälkeen tulen tienaamaan saman verran kuin he massiivisen lainan kera. Ja olen itsekin siis siivoojana työskennellyt, arvostus heitä kohtaan on korkealla. Valmistun alalle jolla työllisyys on hyvää joten työttömyys ei ole pääasiallinen huoleenaiheeni vaan toimeentulo pienellä palkalla.
Ap
Ala, johon vaaditaan yliopistotutkinto, työllisyys on hyvä, mutta palkka on sama kuin siivoojalla.
Onko tuollaisia aloja olemassakaan??
Lastentarhanopettaja, veikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka on lainan vähennyksen jälkeen n. 1800€. Brutto toki parempi kuin siivoojalla.
Jos asumiseen ei mene ihan hirveästi rahaa, niin tuo summa riittää vaikka mihin.
Näin yksinasuvana asumiseen menee lähes puolet.
Ap
Eli 900-1000 e jää rahaa kaikkeen muuhun? Ihan ok summa lapsettomalle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Menitkö "opiskelemaan" jotain paskaa kuten "varhaiskasvatusta"? Sitten ei auta mikään. Sulla ei näköjään ole nettiä, silmiä, korvia, vanhempia tai edes opoa, joka kertoisi alan realitetit.
Mitä tapahtuisi, jos kukaan ei enää menisi opiskelemaan varhaiskasvatusta? Päiväkodit ovat kuitenkin se, joka nyky-yhteiskunnassa lapset kasvattaa...
Ap, hae keskusteluapua. Olet selvästi henkisesti jumissa etkä näe mitään valoa. Oikeasti ei sun tilanne ole mitenkään huono. Päinvastoin.
Suurin ongelma on, että olet ilmiselvästi masentunut. Et jaksa enää edes toivoa kumppania, vaikka olet tosi nuori. Näet tulevaisuuden vain puurtamisena ilman syytä.
Lisäksi kuulostaa perusteettomalta väitteeltä, ettei alallasi olisi palkkakehitystä. Jos olet maisteri ja koulutusta vastaavassa työssä, mikä ihmeen ala se muka on, jossa ei ole mahdollista edetä uralla?
Sellaista alaa ei olekaan. Jos olet esim. sosiaalityöntekijä, palkkasi nousee todennäköisesti ja voit edetä johtotehtäviin. Sama pätee muihinkin aloihin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksiköhän tämä kaikki pälkähti päähäsi vasta valmistumisen kynnyksellä? Mitä työtilanteesta ja näkymistä puhuttiin yliopistolla, mitä opiskelukaverisi aikovat?
Älä yritä selittää ettet tunne ketään. Jos näin on, olet toivoton tunari: missään ei ole niin helppo hankkia ystäviä kuin yliopistossa.
Kuulostat tyhmältä tai masentuneelta. Rasti oikeaan ruutuun. Masennus on parempi vaihtoehto, sen voi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ala, johon vaaditaan yliopistotutkinto, työllisyys on hyvä, mutta palkka on sama kuin siivoojalla.
Varhaiskasvatuksen opettajan työ ei vaadi maisterin tutkintoa.
Keskityt nyt valmistumiseen ja hyvän työn saamiseen. Unohda toistaiseksi raha-asiat. Kun sinulla on tutkinto takataskussa ja vakituinen työsuhde/työkuviot ovat selkeät, ja kuukausittainen talous balanssissa, niin sitten katsot mikä se tilanne on. Ja kyllähän se siitä.
Itse maksoin opintolainan kerralla pois. Valmistumisen jälkeen ei ollut mitään tietoa oman alan hommista. Menin suorittavan portaan hommiin ja palkka oli 11 euroa tunti. Siitä lähdettiin. Olin tyytyväinen, kun edes jotain rahaa sain jostain. Opintojen aikana oli kuukausia että piti syödä kuormasta eli ei ollut mitään tuloja välttämättä moneen kuukauteen. Tämä jättikin syvän säästeliäisyyden.
Kuitenkin sitten siitä päästiin parempiin hommiin askel askeleelta ja en keskittynyt yhtään siihen että kuinka huono palkka oli tai kuinka paljon velkaa oli niskassa. Keskityin oleelliseen. Saman sanon aloittajalle. Keskity nyt tekemiseen ja se kantaa kyllä hedelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lastentarhanopettajan ei tarvitse olla maisteri. Kandin tutkinto riittää.
Opiskelu pilasi elämäsi? Kuulostaa siltä kuin sinulla ei olisi elämästäsi mitään vastuuta. Jos haluat tehdä asioita jotka maksavat, sinun olisi pitänyt mennä opiskelemaan korkeapalkkaista alaa. Kuulostaa siltä, ettet ole silloin miettinyt elämääsi juurikaan eteenpäin. Itse en kehtaisi sinun tilanteessasi valittaa. Sinun kannattaa yrittää luopua tuosta uhriutumisesta. Kaikkeen ei voi elämässä itse vaikuttaa, mutta moniin asioihin voi.
Sinulla on mahdollisuus vielä opiskella tutkinto, jolla saisit parempaa palkkaa. Käy töissä ja säästä ennen sitä muutama vuosi. Sinuna hakeutuisin myös jonnekin ammattilaiselle juttelemaan, olet näköalaton.
Etkö saa hyvityksen osasta opintolainastasi? Vai etkö valmistunut tavoiteajassa?
Vierailija kirjoitti:
30 tonnia ei ole paljon opintolainaa. En jaksa kuunnella näitä opintolainastaan ruikuttajia. Ilmeisesti he luulevat, että muiden opiskelijaelämä on ollut ilmaista - ei ole!
Opiskelun rahoittamisen vaihtoehdot ovat: opintolaina tai palkkatyö tai näiden yhdistelmä. Pelkällä opintorahalla ei ole tarkoituskaan tulla toimeen.
Olipa ääliämäinen kommentti. Ihan kuin ihmiset ei tajuaisi, ettei opintoraha riitä. Kuvitteletko kertovasi jotain uutta? Lisäksi opintotuki ei nykyään yleensä riitä alanvaihtoon, ellei sitä vaihtoa tee heti opintojen alussa. Eikä alaa noin vain vaihdeta vaan pitää päästä vielä sisäänkin sinne uudelle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksiköhän tämä kaikki pälkähti päähäsi vasta valmistumisen kynnyksellä? Mitä työtilanteesta ja näkymistä puhuttiin yliopistolla, mitä opiskelukaverisi aikovat?
Älä yritä selittää ettet tunne ketään. Jos näin on, olet toivoton tunari: missään ei ole niin helppo hankkia ystäviä kuin yliopistossa.
Kuulostat tyhmältä tai masentuneelta. Rasti oikeaan ruutuun. Masennus on parempi vaihtoehto, sen voi hoitaa.
Kyllä se on ollut mielessä koko ajan. Tilanne vain realisoituu nyt valmistumisen kynnyksellä. Opintojen alkutaipaleella opintolainasta myös puhuttiin ilmaisena rahana sen matalien korkojen vuoksi, enkä miettinyt tilannetta erityisen paljon sillä vaihtoehtoja ei ollut ja jotenkin oli eläminen rahoitettava. Nyt tilanne on tietysti eri. Kieltämättä koen olevani melko tyhmä kun päätin hyvillä arvosanoilla mennä opiskelemaan alaa viiden vuoden ajan jolla hädintuskin saa opintolainaa maksettua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Huomaatko ollenkaan, kuinka ilkeä olet. Mitä lisäarvoa sinun arvoton kommenttisi toi tähän keskusteluun. Ala-arvoa, ei muuta.
Miksi et ap kerro alaasi? Voisimme sitten katsoa, onko tuo väite totta, ettet tule ikinä saamaan parempaa palkkaa. En millään keksi, mikä maisterin tutkintoon johtava koulutus tällainen olisi. Vieläpä alalla, jossa työtilanne on hyvä.
Katsotkohan näkymiäsi vähän turhan pessimistisesti?
hae töitä ulkomailta. Voi löytyä jotain kivaa, vaikka olisi ns. pehmeältä alalta tutkinto. Suomessa ei tutkintoja arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuulostat tyhmältä tai masentuneelta. Rasti oikeaan ruutuun. Masennus on parempi vaihtoehto, sen voi ho
Huhuu, ap, mikset vastaa mikä ala? En usko sanaakaan, että olet alalla, jossa et voi päästä paremmille palkoille. Miksi et vastaa alakysymykseen?
Alasi työllistää hyvin, vaatii maisterin tutkinnon, mutta palkka tulee ikuisesti olemaan huono. Mikä ihmeen ala tämä oikein on? Voisitko vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa ääliämäinen kommentti. Ihan kuin ihmiset ei tajuaisi, ettei opintoraha riitä. Kuvitteletko kertovasi jotain uutta? Lisäksi opintotuki ei nykyään yleensä riitä alanvaihtoon, ellei sitä vaihtoa tee heti opintojen alussa. Eikä alaa noin vain vaihdeta vaan pitää päästä vielä sisäänkin sinne uudelle alalle.
Tietysti pitää. Luuletko että se on mulle uutinen?
Mutta ap on provo. Valivalivali eikä mikään neuvo kiinnosta.
Minäkin opiskelin yliopistosta tutkinnon, jolla perinteisesti oli vähän työpaikkoja. Laitoksen proffa ihan suoraan sen esittelyluennossaan kertoi. Olisi pitänyt lopettaa opiskelu siihen. Mutta nuorena ja huolettomana jatkoin opiskelua, valmistuin maisteriksi ja sitten alkoi kamppailu töistä. Olisi pitänyt heti valmistumisen jälkeen viimeistään aloittaa uudet opinnot, mutta en jaksanut. Niin olen ajelehtinut eteenpäin.