Opiskelu pilasi elämäni
Tuntuu ettei elämässä ole mitään järkeä. Lukiossa ajattelin, että tämä on nyt sitä raskainta aikaa elämässä ja kun vain pääsen opiskelemaan ja muuttamaan kotoa pois asiat helpottuu (nyt lähinnä huvittaa tämä ajatuksenkulku). Pääsin suoraan lukiosta yliopistoon alalle jolle halusin, ajattelematta sen tarkemmin mitä maisterin tutkinto alalla jossa palkka on huonoa ja palkkakehitys olematonta tulisi tarkoittamaan tulevaisuuteni kannalta. Opiskeluaika ei ole ollut hienoa aikaa, aloitin korona-aikana etäopetuksessa uudessa kaupungissa enkä solminut juuri mitään uusia ihmissuhteita lukuunottamatta toksista suhdetta joka vuosien jälkeen päättyi kuin päättyikin. Nyt olen pian valmistumassa yli 30 tuhannen euron opintolainan kera, jolla olen maksanut pelkästään elämiseen liittyviä pakollisia kuluja kuten ruokaa, lääkärikuluja sekä vuokraa kalliista yksiöistä koska opiskelija-asuntoa en koskaan saanut (ja kyllä, olen lisäksi jatkuvasti käynyt töissä). Parisuhdetta ei ole enkä jaksa sellaista enää edes etsiä. Suurimpia unelmia esim. harrastusten suhteen en pääse vieläkään toteuttamaan, sillä tulen maksamaan suurikorkoista opintolainaani pois kymmenien vuosien ajan jolloin pienestä palkasta jäänee käteen vähemmän kuin kouluttamattomalle siivojalle. Kaduttaa että ikinä menin opiskelemaan. Nyt olen vain velkaantunut ja uupunut raskaista opinnoista ja valmistuminen ei tule tätä tilannetta helpottamaan mitenkään. Jotenkin melkein huijattu olo. Hävettää oma elämäntilanne ja surettaa että olen hukannut nuoruuteni tähän. Samalla tuntuu että monilla muilla ystäväpiirissäni on asiat moninkerroin paremmin. Vanhemmilta on saatu isot säästöt joten opintolainalta on voitu välttyä, valmistutaan hyväpalkkaisiin ammatteihin ja elämästä nautitaan matkustelun, parisuhteiden ja harrastusten merkeissä. Itselläni ei ole enää mitään odotettavaa. En pysty tekemään mitään niistä asioista joita haluaisin tehdä ja joita kohtaan tunnen paloa. Nyt valmistun vain ikuiseen oravanpyörään jossa käyn töissä elääkseni ja muuta ei ole. Miten ihmeessä tällaista elämää jaksaa elää?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka on lainan vähennyksen jälkeen n. 1800€. Brutto toki parempi kuin siivoojalla.
Mistä sä tiedät paljonko siivoojan nettopalkka on mahdollisen lainan jälkeen! Huono vertaus. Paljos sun netto on ennen lainan vähennystä?
Joo mäkin katkera ku valmistuin just ennen koronaa ja sit en enää saanukkaa töitä
Miten olet noin paljon velkaa tarvinnut, eihän sitä edes kelalta noin paljon saa, jos olet töissäkin käynyt koko ajan. 2020 alkoi korona ja siis opiskelusi?
Jos olet senjälkeen ollut seurustelusuhteessa ei voi olla vuosikausia sen loppumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan en siivoojia mitenkään haukkunut, totesin vain, että viiden vuoden opiskeluiden jälkeen tulen tienaamaan saman verran kuin he massiivisen lainan kera. Ja olen itsekin siis siivoojana työskennellyt, arvostus heitä kohtaan on korkealla. Valmistun alalle jolla työllisyys on hyvää joten työttömyys ei ole pääasiallinen huoleenaiheeni vaan toimeentulo pienellä palkalla.
Ap
Sinä vertaat omaa palkkaa miinus lainakulut, siivoojan palkkaan ilman lainaa. Mikä on väärin, koska sillä siivoojalla on tietty omat lainat maksettavana. Aikuisilla usein on.
Aikoinaan tyttäreni ei ottanut yhtään opintolainaa, asui kimppakämpissä, gradun alkaessa muutti yksiöön. Teki töitä ja kaikki kesät oli töissä.
Poika otti kaikki kelan lainat mutta hän reissasi vähän väliä ulkomailla, eli leveämmin. Eikä osannut syödä halvasti. Maksoi ne kyllä pois heti töihin päästyään hyvillä palkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan en siivoojia mitenkään haukkunut, totesin vain, että viiden vuoden opiskeluiden jälkeen tulen tienaamaan saman verran kuin he massiivisen lainan kera. Ja olen itsekin siis siivoojana työskennellyt, arvostus heitä kohtaan on korkealla. Valmistun alalle jolla työllisyys on hyvää joten työttömyys ei ole pääasiallinen huoleenaiheeni vaan toimeentulo pienellä palkalla.
Ap
Ala, johon vaaditaan yliopistotutkinto, työllisyys on hyvä, mutta palkka on sama kuin siivoojalla.
Onko tuollaisia aloja olemassakaan??
Lastentarhanopettaja, veikkaan.
Ei ole, eikä tule, eikä valmistu enää lto:iksi eli lastentarhanopettajiksi, se muuttui tovi sitten varhaiskasvatuksen opettajiksi se titteli. Ja vakasososionomi toinen.
Ihan samaa mietin tänä aamuna että paskan myivät :D Oon menossa takaisin alalle jolla olin töissä ennen yliopisto-opintoja, tällä kertaa haen kyllä esimiestehtäviin että kattoo tuleeko tästä mitään. Yliopistokoulutusta ja kokemusta vastaavia duuneja on tällä hetkellä auki koko maassa kourallinen ja niihin hakee niitäkin joilla on kokemusta paljon enemmän kuin mulla, joten ei ole pääsyä. Ja toisaalta ei oikeastaan haluakaan.
Oon siis tykännyt opinnoista mutta tutkimuspuoli ei kiinnosta ollenkaan, ja muutenkin olen ehkä ollut hampaat irvessä suorittamassa tutkintoa loppuun, koska "ei voi luovuttaa ja mitähän vanhemmat sanoo", lol. Opintojen aikana on tullut toimittua opetustehtävissä ja tajusin, että ihmisten johtaminen on enemmän oma juttu kuin itse alan hommat. Eli aion tässä pikkuhiljaa kurssittaa itteeni siihen suuntaan.
Eli suosittelisin katsomaan taaksepäin ja miettimään, miten voisit käyttää jo oppimaasi hyväksi. Vaikeeta tää on hyväksyä että ei mene asiat kuten ns. piti, mutta toisaalta helpottaa ajatus ettei mun ehkä tarvitsekaan valmistua maisteriksi alaltani, ainakaan heti. Ettei se olekaan maailmanloppu. Itse asiassa voi olla ihan hyväkin juttu, sillä "ylikoulutus" on todellinen ilmiö.
Aloitus on keksitty, köyhänä kolmen korkeakoukutetun äitinä näen heti. Ilman mitään tukea kotoa, ehkä joitain satasia, eivät noin velkaantuneita olleet. Joku saattoi kelan lainaa nostaa. Töitä tekivät kesät ja lomat ja kahdella iltatyö.
Näin jälkikäteen olen tosi pahoillani etten yksinkertaisesti pystynyt heitä auttamaan kuin kannustamaan kun opiseluväsymys iski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka on lainan vähennyksen jälkeen n. 1800€. Brutto toki parempi kuin siivoojalla.
Mistä sä tiedät paljonko siivoojan nettopalkka on mahdollisen lainan jälkeen! Huono vertaus. Paljos sun netto on ennen lainan vähennystä?
No no no. 1800 nettona on hyvin lainojen jälkeen.
Verrataanpa keskusteluihin eläkkeistä. 1800 brutto eläkettä pidetään jo ansaitsemattomana etuna, huijauksena, jättisummana.
Luojan kiitos omani ei ole tarvinnut opintolainaa ottaa, 4.vuosi yliopistossa alkoi, se siitä vielä puuttuisi, kun ei tiedä työllistymisestäkään (vaikkei olekaan ns humanistiala eli töitä olettaisi olevan ja tekijöistä pula) nykymaailman menossa eikä tietenkään henkilön muusta voinnista jne, kaikki voi muuttua.
Mutta ap, ota pala kakkua kerrallaan, älä mieti hirveän isoja kokonaisuuksia ja pitkälle, vaan hetki ja tilanne kerrallaan, laajempi tyyli helposti uuvuttaa ja alkaa ahdistamaan. Sinulla on kuitenkin se koulutus, yliopisto-opinnot on kuitenkin jonkinlainen arvo jo sinällään, ja töitä tiedossa?!
Minulla näitä omia vertauslukuja. Tyttäreni on yht.kuntatieteitten maisteri, hänen ystävättärensä lähihoitaja. Kun tytär sai ensimmäisen vakipaikan, opiskeluaikana oli jo työkokemustakin karttunut, hänen nettopalkkansa oli sama kuin viisi vuotta työtä tehneellä kaverillaan bruttopalkka. Sattumoisin tiesin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina pitää haukkua siivoajia? Meinasin tsempata mutta ei tuon takia enää huvittanut.
Saman huomasin.
Minä, "kouluttamaton" siivooja maksoin maisteriopintojen opintolainan pois siivoustyöllä!!
Veikkaan että ala on kirjallisuus. Olen kuullut, että esim. kirjastoihin on valmistuttuakin todella vaikea päästä, paikkoja vähän ja ovat haluttuja. Lisäksi ottavat mieluummin amk-informaatikkoja tms eikä kirjallisuudentutkijoita. Kustantamoihin vielä vähemmän paikkoja. Nykyään kirjallisuudenopiskelijan ei ole edes pakko opiskella opettajan pätevyyttä, mutta eipä opettajankaan työnkuva ja palkka erityisen kummoisia ole opiskelumäärään nähden. Mihin kirjallisuuden opiskelijat työllistyvät?
Vierailija kirjoitti:
Tilanteesi ei ole niin huono kuin luulet. Puhu jollekin läheisellesi joka tietää raha-asioista jotain ja tehkää yhdessä laskelmia ja suunnitelmia? Itse maksoin yli 10 000€ opintolainan pois kansaneläkkeestä muutamassa vuodessa.
Asuit sitten ilmaiseksi jossain?
Mä oon opiskellu 15 vuotta. Gradu vielä kesken. Lainaa 0e. Säästöjäkin on. Vakava sairaus ollut koko ajan läsnä ja tuista säästänyt. Opintotuet loppunu aikapäiviä sitten. Miten voi 5 vuodessa saada tommoset lainat aikaan. Anteeks nyt vaan?
Varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksessa suositaan nykyään maisteriopintoja. Maisterit saattavat saada parempaa palkkaakin kuin kandit. Palkkakehitys on heikkoa mutta työllistyminen melkoisen varmaa, joten minä, joka olen tämän ammattikunnan edustaja, olen melko varma, että tästä alasta kyse.
Sittenhän voisi suunnata päiväkodin johtajaksi tai jatkokouluttautua varhaiskasvatuksen erityisopettajaksi, jos haluaa edetä urallaan. Ensimmäinen viiden vuoden kokemuslisä ei kyllä ole kuin satasen kieppeillä, henkilökohtaista lisää voi saada saman verran. Verotettavalla ruokailuedulla brutto itselläni 3200 € kieppeillä. Opintolainaa lyhennän 160 € kuussa, sitä on jäljellä vähän alle kymppitonni. Ai niin, olen lisäksi burnoutin partaalla. Että sikäli juu, jotain muuta olisi kannattanut opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet noin paljon velkaa tarvinnut, eihän sitä edes kelalta noin paljon saa, jos olet töissäkin käynyt koko ajan. 2020 alkoi korona ja siis opiskelusi?
Jos olet senjälkeen ollut seurustelusuhteessa ei voi olla vuosikausia sen loppumisesta.
Miten voi mielestäsi 6000€/vuosi elämiseen olla holtiton summa? Tämä tekee 500€/kk. Opintotuki ja asumistuki eivät edes yhdessä ole riittäneet kattamaan vuokriani, lisäksi sähköt, vesimaksu, vakuutukset, ruoka, lääkärikulut, vaatteet yms. Näitä kaikkia asioita olen joutunut rahoittamaan sekä opintolainan että työnteon avulla, koska 300-400€kk mitä lainasta jäi vuokran jälkeen ei ikävä kyllä ole riittänyt kulujeni kattamiseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on keksitty, köyhänä kolmen korkeakoukutetun äitinä näen heti. Ilman mitään tukea kotoa, ehkä joitain satasia, eivät noin velkaantuneita olleet. Joku saattoi kelan lainaa nostaa. Töitä tekivät kesät ja lomat ja kahdella iltatyö.
Näin jälkikäteen olen tosi pahoillani etten yksinkertaisesti pystynyt heitä auttamaan kuin kannustamaan kun opiseluväsymys iski.
Mitä tällä yritetään sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mielestäsi 6000€/vuosi elämiseen olla holtiton summa? Tämä tekee 500€/kk. Opintotuki ja asumistuki eivät edes yhdessä ole riittäneet kattamaan vuokriani, lisäksi sähköt, vesimaksu, vakuutukset, ruoka, lääkärikulut, vaatteet yms. Näitä kaikkia asioita olen joutunut rahoittamaan sekä opintolainan että työnteon avulla, koska 300-400€kk mitä lainasta jäi vuokran jälkeen ei ikävä kyllä ole riittänyt kulujeni kattamiseen.
ap
Lisään vielä, että tämä on nimenomaan se summa minkä on laskettu riittävän opiskelijan toimeentuloon, ei siis mikään poikkeuksellinen laina. Lisääkin olisin voinut nostaa esim kesäisin, mutta olen sen sijaan käynyt töissä.
Ei nettopalkkaa tällai ilmsista, että ensin vähennellään lainat pois!