Lapsiperheiden siisteys/likaisuus, sokeutuvat omalle käytökselleen ja elämälleen
Vähän provosoiva aloitus, mutta näitä asioita mietin aina kun käyn lapsiperheellä kylässä tai muuten näen heitä.
Lapsiperheen koti ei tietenkään voi olla koskaan putipuhdas. Osaako joku lapsensa jo aikuiseksi kasvattanut sanoa nyt jälkikäteen, että sokeuduitteko sille kotinne likaisuudelle lapsiarjessa?
Usein lasten tulon myötä koti on ollut likainen senkin jälkeen, kun se on heidän sanojensa mukaan vieraita varten jynssätty. En uskalla enää istahtaa huoletta heidän sohvalleen, kun olen muutaman kerran istunut ruoan tähteisiin tai pissaan/ulosteeseen. Tai kun lapsi syö tiputellen ruokaa maahan. Tippuneet muruset jätetään sinne maahan, "pianhan imuroidaan kuitenkin", ja sitten ne muruset kulkeutuvat jalkapohjien mukana ympäri kotia. Kun lapsiperhe tulee kylään, niin he tuovat mukanaan sen likaisuuden vaatteissaan. Ja sitten minä rapsuttelen kuivunutta pilttiä pois matostani, tai pyyhin likaisia kädenjälkiä ikkunoistani.
Enkä ole mikään siisteysfriikki, päinvastoin, kotini on aika siivoton. Erona, että täällä sotkuna on paksu pölykuorrutus sekä vaatteita ja tavaroita siellä täällä, ei räkää sohvassa tai epämääräisiä vesilammikoita maassa.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin lapsi pitää kovaa ääntä jossain julkisella paikalla. Kun vanhemmille sanoo, että tuo saattaa kiljuminen saattaa sattua ihmisten korviin, niin vanhemmat naurahtavat "eihän tämä vielä mitään, kuulisitpas millaisia desibelejä tämä lapsi tuottaa kotona kiukutellessaan!". Noh, mitä sitten? Vaikka te olette tottuneet tuohon, niin se ei poista sitä faktaa, että se huuto ottaa näiden tuntemattomien ihmisten korviin.
Voipi olla, mutta eihän vanhemmilla ole mitään keinoa sulkea sen pilttinsä suuta. Ennen vanhaan annettiin piiskaa, kunnes osasi pitää suun kiinni, nykyään pitäisi vaan keskustella taaperon kanssa, että voi kulti kun ei ole kivaa tuollainen.
Kannattaisi opetella joku tapa. Tuollainen kiljuminen rikkoo kaikkien korvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No nyt tuli lopulta tämäkin 😁 Tuntevat itsensä yksinäisiksi jne.
Lapsia hankimattomat ihmiset eivät välttämättä ole yksinäisiä ja vailla läheisiä.
Lapsia hankkineet voivat olla yksinäisiä eikä heillä välttämättä ole läheiset välit lapsiinsa."
Toki näin on, mutta on myös totta, mitä tuo kirjoittaja sanoi. Perheenjäsenet Suomessa ovat yleensä ne, jotka huolehtivat. Toki monella on läheisiä sukulaisiakin (esim. mulla on lapseton täti, josta sukulaiset pitävät huolta). Sinä reagoit nyt tuolla hymiöllä, mutta kannattaa ihan oikeasti katsella vähän ympärilleenkin ja miettiä, miten nämä asiat _yleensä_ menevät.
Kaikki ovat yksilöitä, jokaisen elämä on erilainen. Lapsettomuuden valinneet järjestävät elämänsä siten kuin itse haluavat, eivät siten, kuin sinä tai naapurin maija.
En tosiaan viestissäni kirjoittanut, että sinun pitäisi järjestää elämäsi niin kuin minun tai naapurin Maijan. Vastasin vain siihen, mitä kirjoitit. Ihmiset tosiaan ovat yksilöitä, mutta toisaalta myös useimmilla ihmisillä toistuvat tietyt kaavat elämässä, ja huolenpito varsinkin usein noudattelee tiettyjä kaavoja.
Vierailija kirjoitti:
"Kuka sanoo, ettei lapsettomalla voi olla perhettä?"
Noh, toki lapsettomalla on isä ja äiti, mahdollisia sisaruksia ja puoliso. Kun puhutaan vanhenevasta ihmisestä, on toki etunsa sillä, että on olemassa niitä nuorempia ihmisiä, usein omia lapsia, jotka ovat tukena ja apuna. Jos kaikki läheiset ovat suunnilleen ikätovereita tai vanhempia, avun antaminen voi olla hankalampaa.
Kun ne lapset eivät välttämättä ole tukena ja apuna.
Mikseivät läheiset voisi olla muita kuin ikätovereita tai vanhempia?
"Ei ole keksitty. Ihmettelen, miksi sinulla on niin suuri tarve kuvitella, että vapaaehtoisesti lapsettomat olisivat jotenkin kateellisia lapsiperheille?"
Mistä muusta tällaisten lapsivihamielisten aloitusten tarve sitten kumpuaa?
Selitä minulle, miksi esim tämä ketju aloitettiin?
Miksi lapseton kutsuu lapsiperhettä kylään tai menee sinne vierailulle, jos niin kovasti inhoaa ko ihmisiä, että aloittaa parjaavan ketjun?
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole keksitty. Ihmettelen, miksi sinulla on niin suuri tarve kuvitella, että vapaaehtoisesti lapsettomat olisivat jotenkin kateellisia lapsiperheille?"
Miksi lapseton kutsuu lapsiperhettä kylään tai menee sinne vierailulle, jos niin kovasti inhoaa ko ihmisiä, että aloittaa parjaavan ketjun?
Kannattaa lukea ketjun otsikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun menee kaverilla käymään, ei tarvitse ottaa kuin muutama askel niin sukat ovat jo ihan tahmaiset. Siitä melusta puhumattakaan. Kaveri on vaan että ihanaa, kun meidän lapsista lähtee ääntä, ovat niin voimakastahtoisia persoonia! Ja minulla soi korvat koko loppuillan. Ei tee kovin usein siellä mieli vierailla. Luojan kiitos olen lapseton.
Lapset ovat pieniä vain hetken.
Lapsettomuus on loppuiän ratkaisu.
Niin onkin. Siksi olenkin pysynyt lapsettomana.
Niin, jokaisen oma valinta.. Meillä on neljä lasta (olen siis myös ollut lapseton aikanani) ja olihan se kivaa lapsettomana keskittyä vain itseensä. Nyt lapsellisena minusta on ihanaa seurata lasten kasvua ja kehitystä; olen kehittynyt ihmisenä huikeasti lastemme myötä; olen sallivampi ja ymmärtäväisempi etc. Pyyteetön rakkaus on hyvä asia. (minun mielestäni).
Vierailija kirjoitti:
"No nyt tuli lopulta tämäkin 😁 Tuntevat itsensä yksinäisiksi jne.
Lapsia hankimattomat ihmiset eivät välttämättä ole yksinäisiä ja vailla läheisiä.
Lapsia hankkineet voivat olla yksinäisiä eikä heillä välttämättä ole läheiset välit lapsiinsa."
Toki näin on, mutta on myös totta, mitä tuo kirjoittaja sanoi. Perheenjäsenet Suomessa ovat yleensä ne, jotka huolehtivat. Toki monella on läheisiä sukulaisiakin (esim. mulla on lapseton täti, josta sukulaiset pitävät huolta). Sinä reagoit nyt tuolla hymiöllä, mutta kannattaa ihan oikeasti katsella vähän ympärilleenkin ja miettiä, miten nämä asiat _yleensä_ menevät.
Tässä kiteytyy hyvin empatiakyvyttömän ja minäminä kapeakatseisen ihmisen asenne. Samat sitten lällättelee ja nauraa yksinäisille. Eivät näe eri tilanteita ympärillä. Ja mitä tulee tuohon kapeakatseiseen ajatteluun että sukulaiset huolehtivat yms. Entä jos elänyt koko lapsuuden traumoissa? Eli elänyt väkivaltaisten ja narsististen vanhempien vallan alla? Onko lapsi aikuisena muka velvollinen huolehtimaan väkivaltaisista vanhemmista sitten kun ne on vanhoja? Kaikilla ei siis ole läheisiä sukulaisia tuo on sitä omaa kapea ja mustavalkoista ajattelua jossa eletään samalla pilvilinnoissa ja koetaan paremmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun menee kaverilla käymään, ei tarvitse ottaa kuin muutama askel niin sukat ovat jo ihan tahmaiset. Siitä melusta puhumattakaan. Kaveri on vaan että ihanaa, kun meidän lapsista lähtee ääntä, ovat niin voimakastahtoisia persoonia! Ja minulla soi korvat koko loppuillan. Ei tee kovin usein siellä mieli vierailla. Luojan kiitos olen lapseton.
Niin, jokaisen oma valinta.. Meillä on neljä lasta (olen siis myös ollut lapseton aikanani) ja olihan se kivaa lapsettomana keskittyä vain itseensä. Nyt lapsellisena minusta on ihanaa seurata lasten kasvua ja kehitystä; olen kehittynyt ihmis
Sä oot se sama trolli Joka tuota lapsi propagandaa julistaa mees takasin Venäjälle daadaa
Vierailija kirjoitti:
Tunnut olevan kateellinen lapsettomia kun parjaat niitä päivästä toiseen klo 7-23 joka ikinen päivä niitä täällä vauva palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap halusit tehdä tämän "vähän provosoivan" aloituksen?
Ihmetteletkö asiaa aivan tosissasi?
Olet aikatavalla elämästä vieraantunut, jos tosissasi kyselet tuollaista.
Tottakai huusholli on normaalisti siistimmässä kunnossa aikuistaloudessa kuin pikkulapsiperheessä.
Vaikka ei se aina näinkään ole. Olen työni puolesta vieraillut aikuistalouksissa, missä on todella likaista ja sotkusta, sängyt petaamattomina ja tiskipöytä täynnä astioita ja roskat haisevat nurkissa.
Itselläni ei koskaan ole ollut niin siivotonta, vaikka minullakin oli aikoinaan kolme pientä lasta ja lasten ikäerot olivat pienet. Lapsista tulee ääntä, sotkua ja epäjärjestystä, mutta ko aika menee nopeasti ohi.
Onko aloituksesi taustalla kuitenkin epävarmuus tästä "lapsettomuusvalinnastasi"?
Etkö kui
Hei kuukauden vanhan vauvan äiti. Nauti vauvasta! Turhaan otat paineita siitä, onko joskus kamat sekaisin.....Olen ihan samassa tilanteessa kanssasi. Iloitaan pienistämme!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu asui espoolaisessa rivitalossa, jossa poikansa kävi aina kusella rivarin pihalla. Teki mieli paljastaa seuraaville asukkaille, että nuo ruusupuskat on uitettu kusessa parin vuoden ajan.
Mä tuon tallilta isot määrät hevosen paskaa kasveille lannoitteeksi. Ajattelepa sitä. (Kusihan on muuten tosi hyvä lannoite.)
Vessanpöntöt on sitä varten, että sinne tehdään tarpeet. Vai olisiko sen lapsen pitänyt paskatakin pihalle?
Tulkitsenko tämän nyt niin, että hevosepaska on ok lannoite kasveille, mutta ihmisen virtsa ei? Onko kyseessä joku moraalinen ajatus vai mikä?
No jos sinusta on ok, että kaikki, myös aikuiset, alkavat tästä lähtien kusta pihalle, myös vi
Ei vastaamassasi viestissä puhuttu sanaakaan, että "tervetuloa koko kylä/kaupunki kuselle meidän pihalle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun kaveri lapsineen kyläilee sun luona, ja lapselle tulee ripulit housuun. Ei muuta kuin suihkuun persettä pesemään. Kiva sotkea mun suihkun lattia, oikein kiva mennä sinne aamulla suihkuun seisomaan.
Olishan tuossa ollut sekin mahdollisuus, että olisit pessyt sen lattian välissä.
Ihanaa, ensin tulee joku sotkuinen ja meluisa lapsiperhe kylään ja sen jälkeen saat viettää illan pesemässä kylpyhuonetta ripulista.
Vähän liioittelun makua sanon ma. Siellä viemärissähän ne ripulit on eikä lattialla. Sen lattian saa putsattua, kun suihkuttaa siihen lattialle jotain desinfioivaa pesuainetta ja anta
Ymmärräthän, että lattiakaivossa on se vesilukko ja lattiakaivon päällä vielä se ritilä. Eivät ne vedä ulostetta samalla tavoin kuin WC pytty.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Tuttu asui espoolaisessa rivitalossa, jossa poikansa kävi aina kusella rivarin pihalla. Teki mieli paljastaa seuraaville asukkaille, että nuo ruusupuskat on uitettu kusessa parin vuoden ajan.
Käyhän siellä ruusupuskissa monet muutkin otukset pissalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä häiritsee eniten se lasten osallistuminen ruuanlaittoon ja leipomiseen ja niitä sitten tarjoillaan vieraille, "yksi lipaisu vaan, eihä se nyt ketään haittaa". Juu ei kiitos en haluaisi kenenkään kuolaa leivonnaisiin..tai että siihen leivontaan on käytetty kapustoja ja kulhoja jotka pyörineet lattioilla lasten tahmakäsissä ja lattian muruissa, yök.
Sisko teki kakkua lapsensa syntymäpäiville ja lapsi oli mukana auttamassa. Alaston lapsi otti kasan koristeeksi tarkoitettuja lakunyörejä ja piti niitä käsissään ja vähän hinkkasi niitä pyllyn kohdalla ja sisko otti sitten lapsen kädestä niitä lakuja ja laittoi kakun koristeeksi. Niitä olisi ollut lisää pussissa, olisi voinut ottaa sieltä lakuja jotka ei ole ollut tahmatassuissa ja hinkattu alastomaan lapseen, mutta ei. Sisko ei ollut ennen lapsiakaan mikään siivoushullu, m
"No hyi saatana! Ei voi olla totta! Ei tuollaista ole missään lapsiperheessä, sun siskos on sairas!"
Valitettavasti tämä on totta, sisko on juuri niitä vanhempia ketkä antavat lasten öykkäröidä ja mellastaa miten vain ja missä vain. Hänen lapset on juuri niitä rajattomia tapauksia mitä kaikki vihaa. Siskolle on vaikea sanoa asiasta mitään ja minun sanomista lapset ei usko. Tiedän kyllä että tuo ei ole mitenkään normaalia tai yleistä, mutta tälläisiä tapauksia kyllä löytyy oikeasti, kyllä minäkin pienenä nakuilin, mutta ei äiti antanut meidän ihan missä vain nakuilla niinkuin sisko tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnut olevan kateellinen lapsettomia kun parjaat niitä päivästä toiseen klo 7-23 joka ikinen päivä niitä täällä vauva palstalla.
Minä en aloittanut tätä ketjua, kerroin vain oman näkemykseni lapsiperheiden versus lapsettomien perheiden siisteydestä. Ja se nyt on aika selvä, lapsiperheessä on vähemmän aikaa siivoamiseen kuin kahden aikuisen taloudessa. Ja pikkulapsiaika on tietysti vielä erityinen, kun lapsi vasta opettelee monia asioita. Tämä on se fakta.
Enemmän ihmettelen sitä vihamielisyyttä (lasten haukkumista rumilla sanoilla), mikä lapsettomien teksteistä on huokunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Osaan, mutta pointti oli se, ettei kauheasti innosta siivota toisten jätöksiä oman kylpyhuoneen lattialta. Enää en ole kyseistä perhettä kutsunutkaan vaan ollaan ystävän kanssa nähty muualla".
Tietääkö "ystäväsi", että inhoat hänen lapsiaan. Aika kummallinen ystävyys.
Sinulla on mennyt nyt tunteisiin. Inhoan sotkua enkä todellakaan halua siistiin kylpyhuoneeseeni ripuliroiskeita seinille ja pitkin lattioita.
Etenkin kun äidin suhtautuminen on se tyypillinen äitien suhtautuminen, eli voi kappas, meidän emmanennalla tuli ripulit housuun, käydäämpä pesemässä suihkussa pois!
Ja koko paikan siivous jää minulle.
Velat ovat tyypillisesti kovaäänisimpiä lastenvihaajia. Ja viisikymppinen vela se vallan katkera on kaikelle.
Täysin keksitt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuka sanoo, ettei lapsettomalla voi olla perhettä?"
Noh, toki lapsettomalla on isä ja äiti, mahdollisia sisaruksia ja puoliso. Kun puhutaan vanhenevasta ihmisestä, on toki etunsa sillä, että on olemassa niitä nuorempia ihmisiä, usein omia lapsia, jotka ovat tukena ja apuna. Jos kaikki läheiset ovat suunnilleen ikätovereita tai vanhempia, avun antaminen voi olla hankalampaa.
Kun ne lapset eivät välttämättä ole tukena ja apuna.
Mikseivät läheiset voisi olla muita kuin ikätovereita tai vanhempia?
Tottakai voi olla, mutta väittäisin kuitenkin, että useimmiten se on se sukulaisten lähipiiri, joka huolehtii siitä ikääntyvästä omaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jokaisen oma valinta.. Meillä on neljä lasta (olen siis myös ollut lapseton aikanani) ja olihan se kivaa lapsettomana keskittyä vain itseensä. Nyt lapsellisena minusta on ihanaa seurat
Mistä Venäjän trollista oikein puhut?? Oletko ihan pihalla?
Ööööö, se vessanpöntöstä lähtevä viemäriputki on sama mihin menee myös sieltä suihkusta se vesi... Luuletko että sun talossa on useampi viemäriputki eri vesipisteille?