Lapsiperheiden siisteys/likaisuus, sokeutuvat omalle käytökselleen ja elämälleen
Vähän provosoiva aloitus, mutta näitä asioita mietin aina kun käyn lapsiperheellä kylässä tai muuten näen heitä.
Lapsiperheen koti ei tietenkään voi olla koskaan putipuhdas. Osaako joku lapsensa jo aikuiseksi kasvattanut sanoa nyt jälkikäteen, että sokeuduitteko sille kotinne likaisuudelle lapsiarjessa?
Usein lasten tulon myötä koti on ollut likainen senkin jälkeen, kun se on heidän sanojensa mukaan vieraita varten jynssätty. En uskalla enää istahtaa huoletta heidän sohvalleen, kun olen muutaman kerran istunut ruoan tähteisiin tai pissaan/ulosteeseen. Tai kun lapsi syö tiputellen ruokaa maahan. Tippuneet muruset jätetään sinne maahan, "pianhan imuroidaan kuitenkin", ja sitten ne muruset kulkeutuvat jalkapohjien mukana ympäri kotia. Kun lapsiperhe tulee kylään, niin he tuovat mukanaan sen likaisuuden vaatteissaan. Ja sitten minä rapsuttelen kuivunutta pilttiä pois matostani, tai pyyhin likaisia kädenjälkiä ikkunoistani.
Enkä ole mikään siisteysfriikki, päinvastoin, kotini on aika siivoton. Erona, että täällä sotkuna on paksu pölykuorrutus sekä vaatteita ja tavaroita siellä täällä, ei räkää sohvassa tai epämääräisiä vesilammikoita maassa.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun kaveri lapsineen kyläilee sun luona, ja lapselle tulee ripulit housuun. Ei muuta kuin suihkuun persettä pesemään. Kiva sotkea mun suihkun lattia, oikein kiva mennä sinne aamulla suihkuun seisomaan.
Olishan tuossa ollut sekin mahdollisuus, että olisit pessyt sen lattian välissä.
Eiköhän se pesu ja desinfiointi olisi ollut sen äiti-ihmisen tehtävä.
Mikään siivoukseen liittyvä ei ole sukupuoleen liittyvä asia. Myöskään mahdolliseen sotkuisiuteen liittyvät tekijät eivät ole sellaisia, joista esimerkiksi perheen äiti lähtee tuntemaan häpeää (tai mitään muutakaan käskettyä tunnetta).
Jaa. No meillä oli ja on aina siistiä. En voi sietää likaa ja sotkuja. Veiraatkin aina ihmetteli et kuis meillä on aina niin siistiä. Ei se kyllä mitään avaruustiedettä ole. 369
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhe tekee asiat omaa itseään varten. Sen tehtävänä ei ole järjestää esityksiä ulkopuolisille.
Ei ole mikään ideaali tai elämän tarkoitus olla steriili vanhapiika. Elämä tapahtuu ainostaan elämällä.
Kuka täällä on sanonut olevansa vanhapiika?
Nämä nimittelemäsi ihmiset voivat olla paljon onnellisempia puhtaassa kodissaan kuin sinä, joka arvostelet toisia sen perusteella, onko heillä lapsia tai puolisoa vaiko ei.
Se varmaan paistaa vanhojenpiikojen kirjoituksista läpi. Lapsiperheiden roolin tärkeys yhteiskunnan perusyksikkönä vielä korostuu sen myötä kun lapsia syntyy vähemmän. Se ärsyttää niitä, joilla ei ole omia lapsia. Sitten otetaan tämä näykkijän rooli, vaikka ollaan jääty lapsiperheistä jälkeen arvohierarkiassa valovuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhe tekee asiat omaa itseään varten. Sen tehtävänä ei ole järjestää esityksiä ulkopuolisille.
Ei ole mikään ideaali tai elämän tarkoitus olla steriili vanhapiika. Elämä tapahtuu ainostaan elämällä.
Nämä nimittelemäsi ihmiset voivat olla paljon onnellisempia puhtaassa kodissaan kuin sinä, joka arvostelet toisia sen perusteella, onko heillä lapsia tai puolisoa vaiko ei.
Se varmaan paistaa vanhojenpiikojen kirjoituksista läpi. Lapsiperheiden roolin tärkeys yhteiskunnan perusyksikkönä vielä korostuu sen myötä kun lapsia syntyy vähemmän. Se ärsyttää niitä, joilla ei ole omia lapsia. Sitten otetaan tämä näykkijän rooli, vaikka ollaan jääty lapsiperheistä jälkeen arvohierarkiassa valovuosia.
Luulisin, että vapaaehtoisesti lapsettomat ovat juuri niitä, jotka elävät niin kuin itse haluavat, sekä antavat toisten elää niin kuin haluavat.
Sinulle tuntuu olevan ongelma, etteivät kaikki elä niin kuin sinä haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhapiika on vanhahtava sana. Taidat itse olla reilusti vanhempaa polvea?
No miksi ei olisi saanut tehdä?Ihan mielenkiintoinen aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä näykkii?
Minun mielestäni puhtauskäsitys ei kyllä muodostu sen perusteella, onko sikinnyt vai ei. Olen aina halunnut että on puhdasta. Kädet, pinnat jne. Pölyä voi tulla viikkosiivouksen välissä ja likapyykkikasa kasvaa, mutta lian keskellä viihtyviä ihmisiä en ymmärrä. Mielestäni heiltä puuttuu jokin aisti, jos eivät häiriinny kökköisistä, rasvaisista pöydistä, jääkaapista tai astioista. Asioissa, joilta syödään, joissa istutaan yms.
Muutoin olen sitä mieltä, että ihmisten täytyy vähän karaista itseään lapsiperheiden ymmärtämiseen ja heidän huomioon ottamiseen, jos haluamme, että meidän kansallisuutemme säilyy ja voi hyvin.
Ja vielä ps. Ei todellakaan ole mikään "trendikäs ja hip-juttu" mainostaa pas kaisuutta "rentoutena" kun eletään lapsiperheaikaa, kun ottaa huomioon tämän päivän ötökkäongelmat siellä täällä. Kyllä se nyt vaan niin on, että jos pas ka osuu tuulettimeen ja tulee epidemioita, niin täytyy voida luottaa siihen, että ihmiset ymmärtävät hoitotoimenpiteiden vakavuuden ja ottavat ne tosissaan, oli lapsiperhe ja harrastukset tai ei. Silloin jätetään treenit väliin ja hoidetaan tilanne. Näin aikuiset toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Eläimen omistavien kodit on vähän sama. Kuolaa ikkunoissa. Karvoja tekstiileissä ja pitkin lattioita. Kuivahtanut oksennus sohvan takana. Hiekkaa siellä täällä.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ihmettelen, että miksi niihin koteihin pitää pakkautua, joissa eläimiä on? Meillä on pitkäkarvaisia kissoja. Aina on perussiistiä eikä oksennuksia löydy lattioilta, mutta joka kerta, kun kissat käy vessassa, hiekkaa tulee lattialle. Enkä todellakaan jaksa tuhlata elämääni siihen, että kuljen perässä luutun kanssa ja siivoan niitä pois päivät pitkät. Yksi ystävä valittaa yökyläillessä, jos kissankarvaa on ollut vaikka lakanoissa. Niitä pestään ja käytetään kuivurissa, mutta on täysin mahdotonta, ettei karvoja olisi jossain.
Omat lapset on jo isoja ja meillä kuurattiin asunnot oikeasti lattiasta kattoon pari kertaa vuodessa. Silti minusta lapsiperheessä saa ja oikeastaan pitääkin olla vähän sotkua. Olen ainakin itse kiitollinen ja onnellinen jälkeen päin siitä, että en lasten lapsuutta käyttänyt siivoamiseen, vaikka aika nipo olinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun menee kaverilla käymään, ei tarvitse ottaa kuin muutama askel niin sukat ovat jo ihan tahmaiset. Siitä melusta puhumattakaan. Kaveri on vaan että ihanaa, kun meidän lapsista lähtee ääntä, ovat niin voimakastahtoisia persoonia! Ja minulla soi korvat koko loppuillan. Ei tee kovin usein siellä mieli vierailla. Luojan kiitos olen lapseton.
Lapset ovat pieniä vain hetken.
Lapsettomuus on loppuiän ratkaisu.
Niin onkin. Siksi olenkin pysynyt lapsettomana.
Niin, jokaisen oma valinta.. Meillä on neljä lasta (olen siis myös ollut lapseton aikanani) ja olihan se kivaa lapsettomana keskittyä vain itseensä. Nyt lapsellisena minusta on ihanaa seurat
Keskítyin siis lapsettomana opiskeluun, oman alani työhön ja siinä kehittymiseen, ihmisuhteisiin, maailman tapahtumiin jms. Ehdin siis hyvin lapsettomana satsata monenmoiseen, lukea yöt ja istua kirjastossa, maalata, kirjoittaa, nimenomaan siis itseeni. Nyt lapsellisena olen löytänyt uusia ulottuvuuksia, uusia näkökantoja, erottamaan tärkeän ja ei-tärkeän. En olisi jaksanut kuusikymppiseksikään asti elämää, joka sananmukaisesti toimi vain omista lähtökohdistani. Kyllä lapset kasvattavat vanhempiaan tavalla, jota lapsettomat eivät voi ymmärtää. Jokainen elää toki parhaaksi katsomallaan tavalla, en minä veloja mitenkään tuomitse tai ylenkatso.
Mutta säälit varmaan, koska he eivät koskaan pääse kehittymään yhtä suvaitsevaiseksi, ymmärtäväksi ja avarakatseiseksi kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole ollut koskaan likaista, sotkut siivotaan samantien. Sekaista kylläkin aika usein. Joka päivä imuroidaan ja vähintää kerran viikossa pestään lattiat ja tampataan matot + pyyhitään pölyt. Käsiä pestään joka välissä, aina on puhtaat vaatteet ja ruoan valmistuksessa ja syödessä ollaan hygieenisiä. Ei se ole sen kummempaa lasten kanssa, kuin ilmankaan.
Pari kertaa olen törmännyt tällaiseen kuvailemaanne saastaisuuteen uusissa tuttavuuksissa, mutta tapaamiset ovatkin jääneet siihen yhteee. Ystäväpiirinsä voi nääs valita itse. Minun ystäväni ovat ihan normaaleja, siistejä ihmisiä, joidenka lapset osaavat käyttäytyä fiksusti.
Ei ole normaalia imuroida joka päivä
Kuka on määritellyt, kuinka usein on normaalia imuroida????
On lapsettomillakin aikamoisia lääviä. Itse annan lapsiperheille anteeksi likaisuuden, kun siinä elämäntilanteessa on muutakin mietittävää kuin siivoaminen. Itse pidän kodin siistinä, mutta jos lapsia tulee niin siisteystaso saattaa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Mutta säälit varmaan, koska he eivät koskaan pääse kehittymään yhtä suvaitsevaiseksi, ymmärtäväksi ja avarakatseiseksi kuin sinä?
En lainkaan sääli. Kerroin omasta kokemuksestani lapsettomana ja lapsellisena. Kerroin minun lasteni opettaneen minulle asioita, joita minä en olisi oppinut ilman heitä. Kerroin vain minun kokemuksestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole ollut koskaan likaista, sotkut siivotaan samantien. Sekaista kylläkin aika usein. Joka päivä imuroidaan ja vähintää kerran viikossa pestään lattiat ja tampataan matot + pyyhitään pölyt. Käsiä pestään joka välissä, aina on puhtaat vaatteet ja ruoan valmistuksessa ja syödessä ollaan hygieenisiä. Ei se ole sen kummempaa lasten kanssa, kuin ilmankaan.
Pari kertaa olen törmännyt tällaiseen kuvailemaanne saastaisuuteen uusissa tuttavuuksissa, mutta tapaamiset ovatkin jääneet siihen yhteee. Ystäväpiirinsä voi nääs valita itse. Minun ystäväni ovat ihan normaaleja, siistejä ihmisiä, joidenka lapset osaavat käyttäytyä fiksusti.
Ei ole normaalia imuroida joka päivä
Kuka on määritellyt, kuinka usein on normaalia imuroida????
Kyllä meilläkin imuroidaan joka päivä. On koira ja kolme lasta. Karvaa ja muuta roskaa kertyy tosi äkkiä.
No, minusta tuo ap:n kuvailema ei ole mitään normaalia elämää. Onneksi en tunne yhtään tuollaista perhettä, vaikka kaveriperheissä on 1-4 lasta. Jokaisessa osataan pitää yllä peruspuhtautta, vaikka vähän sotkuista oliskin