Lapsiperheiden siisteys/likaisuus, sokeutuvat omalle käytökselleen ja elämälleen
Vähän provosoiva aloitus, mutta näitä asioita mietin aina kun käyn lapsiperheellä kylässä tai muuten näen heitä.
Lapsiperheen koti ei tietenkään voi olla koskaan putipuhdas. Osaako joku lapsensa jo aikuiseksi kasvattanut sanoa nyt jälkikäteen, että sokeuduitteko sille kotinne likaisuudelle lapsiarjessa?
Usein lasten tulon myötä koti on ollut likainen senkin jälkeen, kun se on heidän sanojensa mukaan vieraita varten jynssätty. En uskalla enää istahtaa huoletta heidän sohvalleen, kun olen muutaman kerran istunut ruoan tähteisiin tai pissaan/ulosteeseen. Tai kun lapsi syö tiputellen ruokaa maahan. Tippuneet muruset jätetään sinne maahan, "pianhan imuroidaan kuitenkin", ja sitten ne muruset kulkeutuvat jalkapohjien mukana ympäri kotia. Kun lapsiperhe tulee kylään, niin he tuovat mukanaan sen likaisuuden vaatteissaan. Ja sitten minä rapsuttelen kuivunutta pilttiä pois matostani, tai pyyhin likaisia kädenjälkiä ikkunoistani.
Enkä ole mikään siisteysfriikki, päinvastoin, kotini on aika siivoton. Erona, että täällä sotkuna on paksu pölykuorrutus sekä vaatteita ja tavaroita siellä täällä, ei räkää sohvassa tai epämääräisiä vesilammikoita maassa.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Osaan, mutta pointti oli se, ettei kauheasti innosta siivota toisten jätöksiä oman kylpyhuoneen lattialta. Enää en ole kyseistä perhettä kutsunutkaan vaan ollaan ystävän kanssa nähty muualla".
Tietääkö "ystäväsi", että inhoat hänen lapsiaan. Aika kummallinen ystävyys.
Sinulla on mennyt nyt tunteisiin. Inhoan sotkua enkä todellakaan halua siistiin kylpyhuoneeseeni ripuliroiskeita seinille ja pitkin lattioita.
Etenkin kun äidin suhtautuminen on se tyypillinen äitien suhtautuminen, eli voi kappas, meidän emmanennalla tuli ripulit housuun, käydäämpä pesemässä suihkussa pois!
Ja koko paikan siivous jää minulle.
No miten siihen olisi pitänyt sinun mielestäsi reagoida?
Olen vieraillut monissa lapsiperheissä, enkä ole kyllä koskaan törmännyt siihen että olisi ulostetta tai virtsaa pitkin poikin?!!!
Sekaista toki, mutta niin oli sitten meilläkin lasten hankinnan jälkeen. Kaksi kertaa muistan, että unohdin pissa vaipan lattialle. Keittiön pidin kuitenkin aina siistinä.
Usein sitten tehtiin muiden äiti ystävien kanssa niin, että kun mentiin kyläilemään puolin ja toisin viikattiin pyykkiä, tai muuta pientä arjen askaretta yhdessä. En olisi lähtenyt arvostelemaan ketään, ellei se sotkuisuus ja lika selkeästi johtunut jostain välinpitämöttömyydestä yms.
Tuttu asui espoolaisessa rivitalossa, jossa poikansa kävi aina kusella rivarin pihalla. Teki mieli paljastaa seuraaville asukkaille, että nuo ruusupuskat on uitettu kusessa parin vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Osaan, mutta pointti oli se, ettei kauheasti innosta siivota toisten jätöksiä oman kylpyhuoneen lattialta. Enää en ole kyseistä perhettä kutsunutkaan vaan ollaan ystävän kanssa nähty muualla".
Sinulla on mennyt nyt tunteisiin. Inhoan sotkua enkä todellakaan halua siistiin kylpyhuoneeseeni ripuliroiskeita seinille ja pitkin lattioita.
En usko, että kukaan ensinnäkään tulee kylään ripulisena ja oudolta tuntuu, että kukaan jättää sellaisia roiskeita seiniin ei kotona eikä varsinkaan kylässä. Liioittelet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin kun äidin suhtautuminen on se tyypillinen äitien suhtautuminen, eli voi kappas, meidän emmanennalla tuli ripulit housuun, käydäämpä pesemässä suihkussa pois!
No miten siihen olisi pitänyt sinun mielestäsi reagoida?
Siivota itse jälkensä. Tai hoitaa asia ilman suihkua/sotkemista,
Minulla on yksi lapsi, jo teini-ikäinen. Tulin äidiksi 37-vuotiaana. Meillä ei ollut koskaan likaista eikä epäsiistiä, lapseni ei kulkenut likaisissa vaatteissa. Meillä siivottiin ja siivotaan yhä joka viikko. En ymmärrä ihmisiä, jotka elävät sikolätissä. Kun itse olin lapsi, meillä siivottiin joka viikko, tämä on periytynyt. Jos koti on epäsiisti lapsiperheessä, vika on laiskuudessa tai aika menee muuhun, esimerkiksi puhelimen lääppimiseen. Parisuhteessa ollessani myös kumppanit ovat siivonneet. Ilmeisesti nykyajan ihmiset tykkäävät elää likaisessa ja tahraisessa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu asui espoolaisessa rivitalossa, jossa poikansa kävi aina kusella rivarin pihalla. Teki mieli paljastaa seuraaville asukkaille, että nuo ruusupuskat on uitettu kusessa parin vuoden ajan.
Mä tuon tallilta isot määrät hevosen paskaa kasveille lannoitteeksi. Ajattelepa sitä. (Kusihan on muuten tosi hyvä lannoite.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tuon tallilta isot määrät hevosen paskaa kasveille lannoitteeksi. Ajattelepa sitä. (Kusihan on muuten tosi hyvä lannoite.)
Vessanpöntöt on sitä varten, että sinne tehdään tarpeet. Vai olisiko sen lapsen pitänyt paskatakin pihalle?
"Siivota itse jälkensä. Tai hoitaa asia ilman suihkua/sotkemista,"
Jos lapsella on ripulit housussa, miten se hoidetaan ilman suihkua? Jos sulla menisi ripuli housuun, miten itse toimisit? Et varmasti kävisi suihkussa?
Mikset sanonut hänelle, että annapas minä katson tuon sinun lapsen perään, niin sinä voit sillä aikaa pestä sen suihkun? Olisit antanut samalla ohjeet välineistä ym.
Vierailija kirjoitti:
Entäs se, kun lapsen vaippoja on ympäri olohuonetta. Kuuluvat kai sisustukseen. Ja vaipanvaihdon välissä lapsesta on niin ihanaa juosta ilman housuja ja möyriä sohvalla ja tuoleilla.
Tosi hygieenistä.
Olen usein ihmetellyt niitä käytettyjä vaippoja ympäri kämppää. Miksi niitä ei voi heittää roskikseen samantien? Miksi pitää möyriä alasti sohvalla? Ihan normaalia hygieniaa voi noudattaa myös pikkulapsiperheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun menee kaverilla käymään, ei tarvitse ottaa kuin muutama askel niin sukat ovat jo ihan tahmaiset. Siitä melusta puhumattakaan. Kaveri on vaan että ihanaa, kun meidän lapsista lähtee ääntä, ovat niin voimakastahtoisia persoonia! Ja minulla soi korvat koko loppuillan. Ei tee kovin usein siellä mieli vierailla. Luojan kiitos olen lapseton.
Lapset ovat pieniä vain hetken.
Lapsettomuus on loppuiän ratkaisu.
Eiväthän omat lapset lakkaa olemasta lapsia, vaikka ne olisivat 50-vuotiaita. Lapsettomat eivät halua olla minkään ikäisen lapsen vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessanpöntöt on sitä varten, että sinne tehdään tarpeet. Vai olisiko sen lapsen pitänyt paskatakin pihalle?
Tulkitsenko tämän nyt niin, että hevosepaska on ok lannoite kasveille, mutta ihmisen virtsa ei? Onko kyseessä joku moraalinen ajatus vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkitsenko tämän nyt niin, että hevosepaska on ok lannoite kasveille, mutta ihmisen virtsa ei? Onko kyseessä joku moraalinen ajatus vai mikä?
No jos sinusta on ok, että kaikki, myös aikuiset, alkavat tästä lähtien kusta pihalle, myös vieraat aikuiset sinun pihallesi, niin siitä vaan.
Itse en tuota haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun kaveri lapsineen kyläilee sun luona, ja lapselle tulee ripulit housuun. Ei muuta kuin suihkuun persettä pesemään. Kiva sotkea mun suihkun lattia, oikein kiva mennä sinne aamulla suihkuun seisomaan.
Olishan tuossa ollut sekin mahdollisuus, että olisit pessyt sen lattian välissä.
Ihanaa, ensin tulee joku sotkuinen ja meluisa lapsiperhe kylään ja sen jälkeen saat viettää illan pesemässä kylpyhuonetta ripulista.
Vähän liioittelun makua sanon ma. Siellä viemärissähän ne ripulit on eikä lattialla. Sen lattian saa putsattua, kun suihkuttaa siihen lattialle jotain desinfioivaa pesuainetta ja antaa hetken vaikuttaa ennenkuin huuhtoo pois. Varmaan 5 min menee tohonkin hommaan, ai kauheeta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin keksitty juttu. Kateellisena keksit noita juttuja, kun olet jäänyt kaiken ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinusta on ok, että kaikki, myös aikuiset, alkavat tästä lähtien kusta pihalle, myös vi
Kyllä meidän pihalle saa kusta, tärkeintä vain se, että ei kuse jatkuvasti samaan paikkaan. Mutta siis yritin nyt vain saada sinut miettimään tuota asiaa, että halusit paljastaa seuraaville asukkaille, että puskiin on kustu (mitä väliä sillä oikeasti heille on?), vaikka oikeasti kusella ja paskalla lannoittaminen on ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin keksitty juttu. Kateellisena keksit noita juttuja, kun olet
Ei ole keksitty. Ihmettelen, miksi sinulla on niin suuri tarve kuvitella, että vapaaehtoisesti lapsettomat olisivat jotenkin kateellisia lapsiperheille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun kaveri lapsineen kyläilee sun luona, ja lapselle tulee ripulit housuun. Ei muuta kuin suihkuun persettä pesemään. Kiva sotkea mun suihkun lattia, oikein kiva mennä sinne aamulla suihkuun seisomaan.
Olishan tuossa ollut sekin mahdollisuus, että olisit pessyt sen lattian välissä.
Ihanaa, ensin tulee joku sotkuinen ja meluisa lapsiperhe kylään ja sen jälkeen saat viettää illan pesemässä kylpyhuonetta ripulista.
Vähän liioittelun makua sanon ma. Siellä viemärissähän ne ripulit on eikä lattialla. Sen lattian saa putsattua, kun suihkuttaa siihen lattialle jotain desinfioivaa pesuainetta ja antaa hetken vaikuttaa ennenkuin huuhtoo pois. Varmaan 5 min menee tohonkin hommaan, ai kauheeta!
Ripulit eivät kuulu lattiakaivoon, vaan vessanpönttöön.
En haluaisi ketään ihmistä kusemaan pihalleni, oli kusi hyvä lannoite tai ei.
Kaikella rakkaudella yhden tuttavan koti on välillä ihan hirveän likainen. Ja kun siivoavat, muuten on siistiä, mutta ne tekstiilit ja sohvat...huhhuh. En tiedä, onko sohvissa irrotettavat päälliset mutta ulkonäön perusteella niitä ei ole koskaan pesty. Ihan selkeitä paskaviiruja ja kuivuneita tahroja. Sama matoissa ja vilteissä yms.
En ole sen tarkemmin jäänyt analysoimaan, ovatko lasten vai kissojen eritteitä. Varmaan molempia, sillä kesäaikaan lapsilla on siellä maalla tapana olla pihalla alasti ja pissata noin vain ja kusi noruu pitkin kinttuja. Siitä sitten sisälle ja sohvalle istumaan - edelleen alasti. Kissat taas kävelevät pitkin lantalaa, siis hevosen ja lehmän paskassa ja sitten sinne sohvalle. En heillä käydessäni koskaan istu, hörppään kahvit seisten ja vetoan että selkä kipeä, parempi seistä.
Sukat vaihdan heti kotiin päästyäni.