Kuinka edetä johtotehtäviin?
Minulla alkaa palaset loksahdella paikalleen että tietty uskottavuus ja kunnioitus muiden ihmisten silmissä alkaa olla saavutettu. Myös ulkoisesti näytän juuri sellaiselta tyypiltä jonka ihmisten mielikuvat ohjaavat johtajuuteen. Sen huomaa ihan lukuisissa asiakaspalvelutilanteissa kuinka palvelu pelaa ja ehkä alitajuntaisesti uskovat minulla olevan valtaa tai statusta.
Yksi tuttava toimii yrityksessään osakkaana ja hän pakkomielteisesti kertoo minulla olevan poikkeuksellisia lahjoja ihmisten johtamiseen ja kannustaa etenemään.
Nykyinen työ on ihan vastuullista ja johtamista sekin, mutta mikään organisaation johtajapesti tämä ei ole eikä palkkakaan sen mukainen. Meillä johto selvästi tunnistaa minun erityisyyden, mutta heillä ei välttämättä ole tarjota muuta tällä hetkellä ellei joku ota yllätyslopareita.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Sähkötyöntekijäksi. Paljon on johtoja.
Pääsee sanomaan, että ylin johto ei pukahdakaan kun on itse paikalla. Ei pukahda muutenkaan, kun eihän sähköjohdot puhu, mutta mitä suotta sitä tarkentamaan xD
Perseennuolemisella,oikealla puoluekirjalla,"lipilipi"-tyylillä,ja naiset tietenkin,kun käyttävät niitä luonnon suomia avuja..
Johtajan pestissä ei ole kyse ominaisuuksista, vaan osaamisesta.
On hallittava taloudelliset tunnusluvut, tunnettava toimiala, lainsäädäntö soveltuvilta osin, kilpailijoiden ja asiakkaiden tilanne, ... Asiat on osattava niin hyvin, että tiedät mitä tietoja tarvitset päätöksenteon tueksi ja pystyt vakuuttamaan muun johtoryhmän näkemyksistäsi.
Kannattaa hankkia koulutusta alallesi. Ilman koulutusta ei nykyisin pääse etenemään. Sitten kun olet valmistunut, tarvitaan onnea hyvän paikan saamiseen.
Onnnea matkaan!
miten edetä johtotehtäviin? tyyppi pyörii palstalla. i rest my case.
Tuon uskottavuuden/luottamuksen saa tiedolla - jakaa sitä tietoa muille, niin sen saa.
Intissä vm-alik. sanoi illalla: aamulla marssi, älkää peskö jalkoja/jalkateriä saippualla, koska saippua liuottaa ihon luontaisia rasvoja, tulee rakkoja.
Sitten hänet ylennettiin kessuksi; kaveri tuumasi röökipaikalla: tuonkin ylensivät, miten me nyt pärjätään? Vastasin hänelle jotenkin, että hyvin, sinä joudut nyt johtamaan. (juu, hakusessa se johtaminen hänelläkin oli, aluksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkötyöntekijäksi. Paljon on johtoja.
Pääsee sanomaan, että ylin johto ei pukahdakaan kun on itse paikalla. Ei pukahda muutenkaan, kun eihän sähköjohdot puhu, mutta mitä suotta sitä tarkentamaan xD
Noissa hommissa valitettavasti se, joka tekee eniten duunia, saa kuulla omaavansa pisimmät piuhat :D
Et sinä kuulosta hyvältä, etkä varsinkaan luontaiselta johtajalta.
Se, että sinua palvellaan asiakaspalvelutilanteissa kertoo vain niiden muiden ammattitaidosta, ei sinun "vallasta ja statuksesta".
Vierailija kirjoitti:
Tuon uskottavuuden/luottamuksen saa tiedolla - jakaa sitä tietoa muille, niin sen saa.
Intissä vm-alik. sanoi illalla: aamulla marssi, älkää peskö jalkoja/jalkateriä saippualla, koska saippua liuottaa ihon luontaisia rasvoja, tulee rakkoja.
Sitten hänet ylennettiin kessuksi; kaveri tuumasi röökipaikalla: tuonkin ylensivät, miten me nyt pärjätään? Vastasin hänelle jotenkin, että hyvin, sinä joudut nyt johtamaan. (juu, hakusessa se johtaminen hänelläkin oli, aluksi).
Tämähän se.
Tiivistäen, mitä paremmin muistaa omat ja muiden mokat, ja estää alaisiaan tekemästä samoja mokia uudelleen, sitä enemmän niitä alaisia saa...
Vierailija kirjoitti:
No jos oikeasti haluat vinkin, niin itse olen päätynyt johtotehtäviin tekemällä jumalattoman määrän töitä, tekemällä ne työt nöyrästi ja laadukkaasti, kuuntelemalla ihmisiä ja ymmärtämällä että ensisijainen tehtäväni johtajana on varmistaa että tiimillä on hyvä olla ja heillä on työkalut ja motivaatio antaa paras mahdollinen työpanos firman hyväksi.
Ymmärrän myös sen, että minä olen lopulta se, joka on vastuussa tiimin tuloksesta ja jos tulosta ei saavuteta, syytä lähdetään ensisijaisesti etsimään peilistä.
Firma on ilmeisesti pitänyt toimintatavasta, koska minut on reilussa 10 vuodessa ylennetty viidesti ja olen nyt kansainvälisen suuryrityksen ylimmässä johdossa. En pidä itseäni jumalaisena johtajapersoonana, enkä mitenkään erityisen lahjakkaana, vaan ahkerana ja reiluna työntekijänä, jota aidosti kiinnostaa firman tulevaisuus ja sen kasvattaminen. Ihailua en kaipaa keneltäkään. Olen mieluummin yksi
Paljon johtajia rekrytoineena, itsekin johtajana, vahvistan tämän. Sen oivaltaminen, että maailma ei ole minulle velkaa yhtään mitään, auttoi valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinua palvellaan asiakaspalvelutilanteissa kertoo vain niiden muiden ammattitaidosta, ei sinun "vallasta ja statuksesta".
Ihan käsittämätön kommentti. Ymmärrätkö että yrityksen johdon käytös ja ulkoinen olemus on firman käyntikortti ja sen mukaan kv-pörssiyhtiöiden johtajat omaavat oikeuden tehdä päätelmiä tehdäänkö yhteistyötä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koulutustasoltasi pätevä johtotehtäviin? Johtaja tai edes päällikkötason tehtäviin johtajan alaisuuteen täytyy olla vähintään AMK koulutus tai mielellään ainakin suorittamassa ylempää AMK tutkintoa. Jos et, hanki ensin tutkinnollinen pätevyys ja kokemusta useista yrityksiltä omalla osaamisalallasi.
Ei johtajaksi pääse pelkällä ulkoisilla omilla tai jonkun työkaverin "mielikuvilla" sinusta. Hyvä itsetunto ja usko kykyihinsä auttaa, kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse.
Nykypäivänä johtajan parhaina ominaisuuksina ei kyllä pidetä narsistista ajattelutapaa, ns "kova luu" tyyppiä joka on itseään täynnä, vaan pikemminkin henkilöä jolla on kyky laaja-alaiseen ajatteluun, isojen kokonaisuksen hallintaan, hyvät sosiaaliset ja asiantuntijoiden johtamistaidot, pitkä pinna ja erinomainen paineensietokyky sekä kyky toimia järkevästi ja harkitusti kovassakin stressitilanteessa. Täytyy pystyä sietämä
Se tämän keskustelun pointti vähän oli että olen noita ja haluaisin päästä hyödyntämään tätä lahjakkuutta. Tiedän varsin hyvin mikä ero on tekevällä ihmisellä ja ihmisellä joka luulee olevansa ja hallitsevansa. Minä en siis nojaa arvioissa itsestäni mihinkään työkavereihin, vaan ihan tuttavat jotka toimivat merkittävissä vakansseissa ovat ilmaisseet halunsa palkata minut niin korkealle kuin mahdollista - esteenä vain ollut sellaiset toimialat joihin vaaditaan spesifi alan tuntemus.
Ja minulla on johtajaopintoja käytynä tuolla AMKissa minkä näet miniminä. Vaan mielestäni varsinaisen johtamisosaamisen olen kyllä hankkinut olemalla kiinnostunut elämästä ja ihmisistä kuten myös aktiivisesti kehittänyt sosiaalisia taitojani.
Muuten oma isäni kun oli saman ikäinen kuin minä nyt, niin ilmoitti työnantajalleen että jos häntä ei nyt ylennetä toimitusjohtajaksi niin hän ottaa loparit. Ja sitten sai sen toimarin pestin eikä sen jälkeen enää muissa tehtävissä työskennellytkään. Tapahtumasta oli kirjoitettu ihan Kauppalehteen tai vastaavaan julkaisuun ja olen nähnyt tuon artikkelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö kiristämään työnantajaasi toisen palvelukseen siirtymisellä? Siinä se olis kaikessa kauneudessaan.
Toimii yhden kerran ja senkin jälkeen olet ns merkitty mies. Eikä todennäköisesti toimi AP:n kohdalla, koska kirjoitustyylistä päätellen omat luulot kirkkaasti ylittävät työnantajan käsityksen.
Tämä on totta, joillekin kerta riittää, itse en lottoaisi. Samaa mieltä tekstistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätön kommentti. Ymmärrätkö että yrityksen johdon käytös ja ulkoinen olemus on firman käyntikortti ja sen mukaan kv-pörssiyhtiöiden johtajat omaavat oikeuden tehdä päätelmiä tehdäänkö yhteistyötä vai ei.
Kyllä se yhteistyö perustuu ihan raakaan numeeriseen dataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koulutustasoltasi pätevä johtotehtäviin? Johtaja tai edes päällikkötason tehtäviin johtajan alaisuuteen täytyy olla vähintään AMK koulutus tai mielellään ainakin suorittamassa ylempää AMK tutkintoa. Jos et, hanki ensin tutkinnollinen pätevyys ja kokemusta useista yrityksiltä omalla osaamisalallasi.
Ei johtajaksi pääse pelkällä ulkoisilla omilla tai jonkun työkaverin "mielikuvilla" sinusta. Hyvä itsetunto ja usko kykyihinsä auttaa, kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse.
Nykypäivänä johtajan parhaina ominaisuuksina ei kyllä pidetä narsistista ajattelutapaa, ns "kova luu" tyyppiä joka on itseään täynnä, vaan pikemminkin henkilöä jolla on kyky laaja-alaiseen ajatteluun, isojen kokonaisuksen hallintaan, hyvät sosiaaliset ja asiantuntijoiden johtamistaidot, pitkä pinna ja erinomainen paineensietokyky sekä kyky toimia järkevästi ja harkitusti kova
Miksei ne sun korkeavakanssiset kaverit palkkaa sua? Tai iskän tutut?
:Nykyisessä tehtävässäni voisin sanoa luoneeni hyvät kontaktit kaikkiin sidosryhmiin ja ihmisiin keihin mahdollista. Ihmiset voivat luottaa siihen, että minulta tulee aina ja nopeasti punnittuja ja harkittuja mielipiteitä jotka myös esitän asiallisesti."
Jos haluat olla johtaja, ihmisten pitää voida luottaa sinuun, ei siihen että olet kommenttiautomaatti
Nöyryys, kuunteleminen, aktiivisuus ja vastuunkanto. Laaja osaaminen yrityksen toiminta-alasta.
Johtaminen ei ole sellaista kuin yleensä ajatellaan. Se on hyvin pitkälle vain aitoa kuuntelemista.
Mulla oikein hyvinpalkattu myynnin johtotehtävä jo viidettä vuotta kansainvälisessä firmassa, olen juuri siellä mihin valmistuttua haaveilin joskus pääseväni!
Mulla nämä edesauttaneet etenemistä; DI-tutkinto (tuta), ensimmäinen sopiva harjoittelu- ja työpaikka alalta mihin halusin, vastuun ottaminen aina kun sitä on ollut tarjolla (usein ei ole ketään joka tarttuisi kovin hanakasti), raaka työnteko ja sellainen tulosorientoitunut asenne koko ajan. Tärkein kuitenkin sosiaalinen luonne ja sellainen luontainen sosiaalinen pelisilmä, olen saanut kuulla olevani empaattinen ja mukava, kannustava pomo. Olen saanut helposti uusia ystäviä työelämässä ja aina joku on vinkannut jonkun uuden tehtävän jota olen hakenut. Itsensä korostamiseen sijaan olen keskittynyt tekemään sitä minulle uskottua hommaa parhaalla mahdollisella tavalla ja pitänyt tarkkaan huolen että en polje tai kyykytä siinä samalla edes vahingossa toisia.
Itselläni vaikea nähdä että mikään näistä yksin olisi tuonut menestystä. Jos yksi asia pitäisi nimetä niin sanoisin ihmissuhdetaidot!
N44
Kommentit kertovat millaisen johtajan ihmiset haluavat, eivät sitä millaiset ihmiset pääsevät johtajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kommentit kertovat millaisen johtajan ihmiset haluavat, eivät sitä millaiset ihmiset pääsevät johtajiksi.
Toki negatiivisillakin menetelmillä osa nousee johtoasemiin, mutta useimmat tapaamani johtajat noudattavat ennemminkin noita positiivisia toimintatapoja.
Toimii yhden kerran ja senkin jälkeen olet ns merkitty mies. Eikä todennäköisesti toimi AP:n kohdalla, koska kirjoitustyylistä päätellen omat luulot kirkkaasti ylittävät työnantajan käsityksen.