Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?

Vierailija
11.10.2024 |

Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.

Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.

Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?

Kommentit (408)

Vierailija
41/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun apua alkaa tarvita, on turha vinkua kun omaiset ei pysty auttamaan, kun tarvittavia asioita ei ole tehty valmiiksi.

Paljon helpompaa omaisen auttaan kotona pankkitunnusten kanssa laskun maksamisessa, kuin alkaa roudata muistamatonta vanhudta pankkiin.

Ja jos edunvalvontavaltuutusta ei ole tehty ajoissa, niin sitten on jo myöhäistä kun se muistisairaus iskee. Ja prosessi ilman papereita on muutenkin paljon raskaampi.

Niin. Mutta kun eivät kertakaikkiaan tätä halua, niin minusta tällainen vettuilu ja syyllistäminen on täysin turhaa. Kai vanhat ihmisetkin saavat itse päättää asioistaan? Ap

Tottakai saavat, mutta toivottavasti ymmärtävät mitä siitä voi seurata. Sama koskee ilmeisesti myös sinua. Ja ihan ilman veetuilua.

Vierailija
42/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontaan pitää hakea vanhustaan, jos kokee ettei hän enää pärjää. Se prosessi alkaa siitä, että hankitaan lääkärintodistus, jossa todetaan, että hän ei kykene hoitamaan enää asioitaan.

Sitäkään ei ihan helposti saa, kriteeerit on tiukat.

Edunvalvonta on jokseenkin työläs, koska jokaisesta ostoksesta pitää olla kuitti ja ne pitää viranomaiselle toimittaa kuukausittaan.

Tietysti virkaedunvalvojiakin on.

Höpö höpö. Ei mitään kuitteja toimiteta kuukausittain. Kerran vuodessa tehdään vuositili ja sekin vain jos valtuuttaja on vaatinut sellaisen tehtävän.

Edunvalvonta on eri asia kuin edunvalvontavaltuutus. Edunvalvoja tekee vuositilin vuisittain, kuitit toki pitää kerätä sitä varten. Ei mikään iso homma mielestäni, kun 10 vuotta sitä tein kahdelle. Valtuututus on sitten valtuutus hoitaa asioita, esim. nykyään Kelaan tulee omien tunnusten alle tämä henkilö.  Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

"Näin vanhempianikin oli pankissa neuvottu, ja säännölliset laskut menee heillä kaikki suoraveloituksena. Ap"

Mulla on mennyt suoraveloituksena jo yli 10 vuotta enkä ole vielä edes eläkkeellä. Ihan kätevä systeemi yleensäkin ja erityisesti, jos joutuisi vaikka pidemmäksi aikaa sairaalaan. Mä jouduin aikoinaan yllättäen sairaalaan ja makasin siellä 3 viikkoa. Laskut olisi pitänyt maksaa jo pari viikkoa ennenkuin pääsin sairaalasta. No, eipä siitä seurannut muuta kuin pariin laskuun viivästyskorko, mutta jos olisin joutunut olemaan 3 viikon sijasta 3 kuukautta tai enemmän, niin olisi ollut ikävämpi tilanne. Sairaalasta päästyäni maksoin heti laskut ja pistin ne menemään jatkossa suoraveloituksena. 

Vierailija
44/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankki ei myönnä verkkopankkitunnuksia. Jos henkilö ei itse niitä kykene käyttämään.

Eli se edunvalvonta päätös pitää olla ensin.

Älä höpötä. Vanhus voi todellakin luvuttaa ja valtuuttaa tiliensä käyttöoikeudet esim lapselle, joka sitten hoitaa maksuja. Ihan asioimalla yhdessä siellä pankissa. Toki silloin pitää olla vielä sitä omatoimisuutta. Ei tarvita edunvaltuutusta siihen, että toinen hoitaa pankkiasiat puolesta.

Mutta näin toimien pankki ei edelleenkään myönnä verkkopankkitunnuksia, vaan vanhuksen tili laitetaan näkymään lapsen omassa verkkopankissa. Vaatiin saman pankin jäsenyyden. Ohis.

Meillä tehty juuri näin. Mulla täysi oikeus mutsini tilille, joka näkyy omissa tileissäni myös, mutta ei muuhun toimintaan.

Vierailija
45/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hoitavat nyt pankkiasiansa?

Tai ylipäänsä mitään asioitaan? Lähes kaikki on netissä ja tunnistautua pitää.

Ei kaikki ole todellakaan netissä. Reseptit uusivat apteekin kautta, lääkäristä pyytävät tarvittaessa epikriisin mukaan, ajanvaraukset ym hoituu puhelimitse ja pankkiasiat pankissa. Hyvin ovat pärjänneet näin ja siksi eivät koe tarvetta muuttaa tilannetta. Ap

Ilmeisesti asuvat pienellä paikkakunnalla, jossa pankkiin voi kävellä ilman ajanvarausta?

Vierailija
46/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai vanhuksen ehdoilla mennään, ihan yhtä lailla kuin vauva-aikana vauvankin. Niin kauan kun asioiden hoitaminen onnistuu niin, että heillä on mukavaa, he saavat hoitaa ne omalla tavallaan

Jos vanhus ei ole tehnyt digiloikkaa, se mitä hänen pankkitunnuksillaan vaikkapa joku lapsi tekee, on hänelle täyttä hepreaa. En minäkään ymmärrä yhtään mitään kryptoista, ja pelottaisi jos joku alkisi minuna niiden kanssa sohlaamaan. Ymmärrystä ja empatiaa vanhuksille, he ovat ihmisiä ja eläviä olentoja siinä missä kaikki muutkin

Juuri aioinkin täsmentää aloitusta että tottakai tiedän että mitään virallista PAKKOA ei ole, mutta kun itse ajattelen juuri tavallasi. Minun mielestäni, kun eivät tuollaisia halua tällä hetkellä missään nimessä, niin lapset eivät saa asiassa painostaa. Heidän päätöstään täytyy kunnioittaa.

Tällä hetkellä tämä menee niin että muut sisarukset painostaa vanhempia nuo hankkimaan, ja minä taas sanon joka kerta heille että jos eivät halua, niin ei tarvitse ja piste. Että he päättävät ja sillä hyvä. Ap

Vierailija
47/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun apua alkaa tarvita, on turha vinkua kun omaiset ei pysty auttamaan, kun tarvittavia asioita ei ole tehty valmiiksi.

Paljon helpompaa omaisen auttaan kotona pankkitunnusten kanssa laskun maksamisessa, kuin alkaa roudata muistamatonta vanhudta pankkiin.

Ja jos edunvalvontavaltuutusta ei ole tehty ajoissa, niin sitten on jo myöhäistä kun se muistisairaus iskee. Ja prosessi ilman papereita on muutenkin paljon raskaampi.

Niin. Mutta kun eivät kertakaikkiaan tätä halua, niin minusta tällainen vettuilu ja syyllistäminen on täysin turhaa. Kai vanhat ihmisetkin saavat itse päättää asioistaan? Ap

Muistuta, että on ok ettei halua, mutta kukaan ei sitten pysty auttamaan, vaikka haluaisikin.

Ehkä pankissa voisivat jutella asiasta, jospa siellä saavat perusteltua miten olisi hyvä tehdä.

Vierailija
48/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään pakkoa olemassa. Toisaalta ei pidä myöskään jälkipolville sitten jatkuvasti valittaa, kun ei itse muista, ymmärrä, eikä osaa. Apua on tarjottu, siitä kieltäydytty, ja sillä selvä. Korkeintaan suositella voi, että järkevää olisi hoitaa nämä asiat kuntoon, kun vielä jotain maailmasta ymmärtää.

Joo, mutta on olemassa vahvempia ja erittäin vahvoja suosituksia. Varmasti aiheuttaa närää ja kiukkua vanhemmissa, mutta niin aiheuttaa sekin, jos minkäänlaista vastaantuloa lasten ehdotuksiin ei tapahdu. Älä ap asetu tuossa muita sisaruksia vastaan. Sinä katsot taaksepäin, he eteenpäin. Aika ei silti pysähdy, vaikka sinä kehotat. Vanhempien loppuajat vain muuttuvat paljon vaikeammiksi niin. Hoiva on huonompaa, kun sitä saa pettyneiltä ja vihaisilta lapsilta, joita juoksutetaan vaikeimman kautta. Jokainen ymmärtää tämän puolisonsa suhteen, mutta omia lapsia ei osata ajatella aikuisina ihmisinä, jotka joutuvat jo valmiiksi puun ja kuoren väliin vanhempien loppuvuosina joka tapauksessa. Kaikkensa pitää kunnollisen vanhemman ymmärtää tehdä, ettei tahallaan tee niitä aikoja vielä vaikeammiksi.

Onneksi olin ainoa lapsi, koska jos minulla olisi ollut jarrunainen sisaruksena, olisin nakittanut hänelle koko homman sitten ja muuttanut Australiaan kesyttämään villihevosia. Sekin on vähemmän vaarallista ja raskasta kuin epäluuloisen muistisairaan asioiden hoitaminen ilman valtuutusta. Vanhempani kärsivät huomattavasti pelokkuutensa ja yhteistyökyvyttömyytensä seurauksista viimeisinä vuosinaan, ja tilanne oli yhtä raskas jälkeläiselle. Jopa apteekkiin piti täytellä kolmen vuoden välein uudelleen lupalappu, että kenelle saa luovuttaa lääkkeet. Muistisairas ei enää muistanut, mihin paperiin hän oli suostunut iloisesti allekirjoittamaan koska ymmärsi asian sillä hetkellä, mutta muisti kyllä, että jotain paperia oli allekirjoitettavaksi kannettu, ja arveli joutuvansa mieron tielle sen paperin takia ihan varmasti. Lisäksi he kärsivät köyhyydestä tilanteessa, jossa minulla ei ollut valtuuksia järjestää heidän talouttaan tilanteen mukaiseksi.

Vierailija
49/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan se on ok, kun selviävät itse kaikista asioistaan eivätkä tarvitse minkäänlaista apua. Siinä vaiheessa kun aletaan kyselemään apua yhteen jos toiseenkin hoidettavaan asiaan, ei ole kohtuullista että omaiset kuluttavat aikaansa paperiasioinnilla.

He eivät kuitenkaan osaisi noita asioita netissä itse hoitaa, joten meidän lasten aikaa menisi silti asioiden hoitamiseen. Sellaista se elämä vaan on, kun vanhemmat vanhenevat.

Tällä hetkellä hoitavat itse käytännössä kaikki asiat. Vain harvoihin tarvitsevat apua ja esim. lääkäriin kyyditseminen tai lehtitilauksen muutos ei pankkitunnuksilla ratkea. Ap

Vierailija
50/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankki ei myönnä verkkopankkitunnuksia. Jos henkilö ei itse niitä kykene käyttämään.

Älä höpötä. Vanhus voi todellakin luvuttaa ja valtuuttaa tiliensä käyttöoikeudet esim lapselle, joka sitten hoitaa maksuja. Ihan asioimalla yhdessä siellä pankissa. Toki silloin pitää olla vielä sitä omatoimisuutta. Ei tarvita edunvaltuutusta siihen, että toinen hoitaa pankkiasiat puolesta.

Nämä vanhemmat eivät todellakaan halua, että muut hoitaisivat raha-asioitaan. Ap

Vierailija
51/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma päätös . En anna tätä omille lapsille luultavasti kun olen vanha. Ei kuulu heille.

Olisi mielenkiintoista tietää, mikä saa vanhemman ajattelemaan noin. Pohdin tätä, koska oma äitini on tehnyt edunvalvontavaltuutuksen, jossa minä hänen tyttärenään olen valtuutettu. Olen tälläkin hetkellä tietoinen hänen rahoistaan ja varoistaan. Ei hän näe mitään syytä salata niitä minulta.

Itse taas näen hoitoalalla jatkuvasti väärinkäyttöä lapsen ollessa edunvalvoja. Viimeisimpänä jouduttu tekemään rikosilmoitus kun vienyt yli 30 000 hiljalleen vuosien aikana. Käteusnostot yleisimpiä väärinkäyttöä. Härskein tapaus oli kun poika oli väärentänyt kuitteja äidille hankituista sairaalasängyistä ym. Samalla äiti eli viilillä, K- Menun mansikkahillolla ja sai syödä vain puolikkaan valmisruoan päivässä. Tehtiin ilmoitus, määrättiin yleinen edunvalvoja joka puolestaan huolehti äidin oikeuksista. Ainoa tapaus joka eteni ihan oikeuteen asti. Näitä on valitettavan paljon. 

Vierailija
52/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat ehkä rauhassa törsätä perinnön, mikä jossain tapauksissa on ihan oikein ja hienoa.

Vierailija
53/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä vanhuksen ei pidä antaa omia pankkitunnuksiaan kenellekään. Se on sekä lain että pankin käyttöehtojen vastaista.

Mutta jos nähdään tarpeelliseksi ja vanhus itse haluaa, hän voi antaa luotetulle läheiselleen oikeuden hoitaa tämän läheisen omilla pankkitunnuksilla vanhuksen raha-asioita. Olennainen ero vanhuksen omien pankkitunnusten käyttöön on tässä se, että järjestelmiin jää jälki siitä, että nämä toimenpiteet on tehnyt läheinen eikä vanhus itse.

Vanhus voi myös halutessaan antaa läheiselleen suomi.fi-valtuutuksen hoitaa erilaisia viranomaisasioitaan (esim. Kanta, Kela ja vero) läheisen tunnuksilla netissä.

Mutta niin kauan kuin vanhuksella järki ja muisti pelaa, niin kyllä tässä on ehdottomasti noudatettava vanhuksen omaa tahtoa. Kyllä hänen pitää saada päättää itse, miten paljon lapset saavat nähdä hänen asioitaan.

Vierailija
54/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä vanhemmat eivät todellakaan halua, että muut hoitaisivat raha-asioitaan. Ap

Jos homma on noin, eivätkä ole edunvalvonnan alaisia, ei asialle voi yhtään mitään. Sen enempää sisarukset kuin sinäkään. Sekä pakottaminen että manipulointi on rikos.

Vierailija
55/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saavat, mutta toivottavasti ymmärtävät mitä siitä voi seurata. Sama koskee ilmeisesti myös sinua. Ja ihan ilman veetuilua.

Heillä tosiaan on se keskinäinen valtuutus. Toinen hoitaa asiat, jos toinen ei enää kykene. Eihän se silloin auta jos molemmat ovat yhtäkkiä huonossa hapessa, MUTTA sitten se vaan on niin. Minä myös ymmärrän miksi nuo asiat olisi ihan hyvä hoitaa kuntoon, mutta siitä ei ole nyt kyse. Vaan siitä että kaikesta huolimatta, he eivät halua. Silloin mielestäni sitä vaan on kunnioitettava. Ap

Vierailija
56/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hoitavat nyt pankkiasiansa?

Tai ylipäänsä mitään asioitaan? Lähes kaikki on netissä ja tunnistautua pitää.

Ei kaikki ole todellakaan netissä. Reseptit uusivat apteekin kautta, lääkäristä pyytävät tarvittaessa epikriisin mukaan, ajanvaraukset ym hoituu puhelimitse ja pankkiasiat pankissa. Hyvin ovat pärjänneet näin ja siksi eivät koe tarvetta muuttaa tilannetta. Ap

Ilmeisesti asuvat pienellä paikkakunnalla, jossa pankkiin voi kävellä ilman ajanvarausta?

Osaavat he ajankin tarvittaessa varata. Ap

Vierailija
57/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat sitten hoitavat omat asiansa vaikka tulisi muistisairaus. Oma valinta.

Edunvalvojan saavat kyllä. Ei vohki vanhempien rahoja. Mun sisko vei äidin kaikki rahat. Sellaista se on kun kaikki omaiset ei ole rehellisiä.

Vierailija
58/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistuta, että on ok ettei halua, mutta kukaan ei sitten pysty auttamaan, vaikka haluaisikin.

Ehkä pankissa voisivat jutella asiasta, jospa siellä saavat perusteltua miten olisi hyvä tehdä.<

Näin olen myös heitä neuvonut, että varaisivat ajan vaikka pankin lakimiehelle tms ja keskustelisivat asioista puolueettoman ihmisen kanssa. Ap

Vierailija
59/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kannattaa todellakin tehdä sellainen sopimus missä EI VAADITA tuota vuosittaista tarkastusta, siinä on aivan jumalaton homma. En tiennyt asiasta kun olin edesmenneen faijani edunvalvoja, tuo vuosittainen tarkastus oli horroria. Tarkastaja kiukutteli kun toimitin kaiken sähköisesti enkä tulostettuna, vaikka heidän ohjeissaan tämä oli täysin ok. En suostu enää mutsini edunvalvojaksi jos tuota tarkastusta ei ole poissuljettu.

Olen toiminut yli 10 vuotta lähiomaiseni edunvalvojana. Tuo "jumalaton homma" eli vuositilin tekeminen vie minulta aikaa kerran vuodessa yhteensä noin viisi tuntia. Asiaa nopeuttaa huomattavasti se, että haen vuoden aikana olleet tilitapahtumat nettipankista Excel-taulukkoon, jossa erityyppiset tulot ja menot on helppo järjestää ja laskea yhteen.

Vierailija
60/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap usko noita. Eivät ole määräiltävissä. Hae edunvalvojaa sitten kun on aika. Monet omaiset varastaa vanhempien varoja. Aina täällä kirjoitetaan paskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän