Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen asiakas: Mihin rahasi menee?

Vierailija
11.10.2024 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen mihin teillä menee se 580e mikä pitäisi jäädä toimeentulotuessa esimerkiksi vuokran, sähkön, veden ja muiden palkollisten menojen jälkeen?

Tää on varmaan ehkä enemmän suunnattu yksinasuville, mutta mielelläni kuulen myös esim. perheellisiltä tai parisuhteessa olevilta, jotka ovat kummatkin toimeentulotuella.

Ja kaikki trollaajat jotka tulee vastailemaan "tekoripsiin, -kynsiin ja kaljaan" niin aion ignoorata täysin.

Kommentit (386)

Vierailija
161/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei jää mutta suurimmalle osalle jää. Kohtuullistetut asumismenotkin on 8/10 suora seuraus omasta perseilystä ja laiminlyönneistä.

Ei se asuntohakemusten voimassapito ja kelaan toimitus niin vaikeaa ole.

---

Mitä sä hourailet? Ei kenenkään vuokra sillä alennu, että toimittaa jotain asumishakemuksia Kelaan. Ei Kela edes vastaanota asuntohakemuksia :D 

Puhun ilmeisesti asiasta, josta et ymmärrä yhtään mitään. Jos vaikka lukisit ne etuuspäätökset ennen kuin asumismenosi kohtuullistettiin, niin ymmärrät. Jos kykenet.

Minä olen eri, mutta ainakin omalta kohdaltani en nää mitenkään järkevänä asiana pitää asuntohakemuksia voimassa yhtään missään. Kun tarkoittaahan se kumminkin sitä, että joku ne käsittelee jossain vaiheessa. Minä en täältä fyysisesti pysty muuttamaan mihinkään tän sairauden takia. En ainakaan ilman massiivista siivousapua, kantoapua ja muutenkin muuttoapua, mitä kaikkea se nyt pitää sisällään.

Vierailija
162/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Vaikka kuinka tuo yksi täällä jankuttaa, niin kyllä asia on niin että Kela sen ylimenevän maksaa kunhan henkilö ei ole alunperin muuttanut liian kalliiseen asuntoon ja hän aktiivisesti etsii edullisempaa asuntoa koko asuinalueelta. Jos on kieltäytynyt muuttamasta edullisempaan niin silloin ylimenevää ei enää makseta, tai jos esimerkiksi ei ole aktiivinen asunnon hakemisen kanssa.

Miten voi muuttaa tiedostamattaan? 

Lyhyt oppimäärä: Mikä on kohtuullisen vuokran määrä Helsingissä, kun asunnossa asuu 7 ihmistä? Ai et tiedä?

Silloin voit muuttaa tiedostamatta asian vaikutuksia tt-tukeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä harkintaa tarvitaan kun ohjeistus oli aiemmin ja on edelleen hyväksyä menot kokonaan. Jos tuen hakija etsii kohtuuhintaista asuntoa ohjeiden mukaan. Luetteko te edes niitä päätöksiänne?

---

Ei ole ollut tuolla tavalla aikapäiviin. Olen saanut toimeentulotukea pari vuotta ja koko sinä aikana Kela ei ole maksanut ylimenevää osaa erikseen, vaan olen maksanut sen itse perusosasta. Ei auta, vaikka miten hakisi halvempia asuntoja, kun niitä ei ole saatavilla. 

Näin tapahtuu vain, jos olet tietoisesti muuttanut liian kalliiseen asuntoon tai et ole alunperinkään suostunut hakemaan halevampaa asuntoa, tai että olet hakenut halvempaa asuntoa vain muutamasta kohteesta ja kieltäytynyt näin laajentamaan aluetta, josta asuntoa haet.

Katsos täällä lienee joku toinenkin etuusohjeen parissa

Epäilen että työskentelette yhtään missään. 

Minulle tuo "kohtuullistaminen" tehtiin jo viime vuoden keväällä.  Olin asunut samassa asunnossa silloin 9 vuotta. Asuntoa oli aiemmin pitänyt kohtuuhintaisena niin kaupunki kuin Kelakin. Muutin tähän juuri tuon kohtuullistamisvaatimuksen takia 10 vuotta sitten.

Vuokra ei ollut noussut kuin muutaman prosentin koko aikana. 

No laitoin hakemuksia niin kaupungille kuin isoille vuokranantajillekin, Kelan vaatimuksesta. Ei kuitenkaan auttanut yhtään mitään. 

Nythät tässä käy niin, että köyhä joutuu jatkuvasti näiden "muuta halvempaan" -kehoitusten kohteeksi, kun vuokrat nousee ja tuet laskee, eikä normeja tarkasteta.  

Ikäänkuin muuttaminen olisi jotenkin helppoa ja halpaa lystiä, ja asunnon saanti vaivatonta. Etenkin pienituloiselle.

Vierailija
164/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokaan ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin: aika moni "liian kalliissa" asuva asuu jo valmiiksi kaupungin vuokra-asunnossa. Toiseksi: kaupungin vuokra-asuntojenkaan vuokrat eivät sillä muutu, että hakija tekee hakemuksen ja pitää sen voimassa. Kolmanneksi: Kela ei mitään hakemuskoosteita pyytele. Neljänneksi: asuntoja vuokraa muutkin tahot kuin Heka tms.  

Taidat ihan tahallasi ymmärtää nyt väärin, kun kukaan ei ole väittänyt sitä, että vuokrat alentuisivat vaan on sanottu, että kun päivittää aktiivisesti sitä kaupungin vuokraasuntojen hakemusta ja toimittaa sen Kelaan, sillä todistaa että aktiivisesti asuntoa hakee.

Vierailija
165/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asut esimerkiksi Helsingissä, teet asuntohakemuksen Hekalle ja lähtetät hakemuksen koosteen sitten Kelaan.

En asu Helsingissä. Ei ne asuntojen vuokrat sillä alennu, että minä teen asuntohakemuksen :D VALOJA PÄÄLLE!

Ei kukaan noin ole edes väittänyt. Vaan on kerrottu, että tuolla sinä todistat sen, että haet edullisempaa asuntoa.

Eli jos nykyinen vuokrani on vaikkapa 550€ ja Hekalla halvin asunto on 570€, sinun mielestäsi todistan hakevani halvempaa, kun teen hakemuksen Hekalle? Upea logiikka :D

Vierailija
166/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Vaikka kuinka tuo yksi täällä jankuttaa, niin kyllä asia on niin että Kela sen ylimenevän maksaa kunhan henkilö ei ole alunperin muuttanut liian kalliiseen asuntoon ja hän aktiivisesti etsii edullisempaa asuntoa koko asuinalueelta. Jos on kieltäytynyt muuttamasta edullisempaan niin silloin ylimenevää ei enää makseta, tai jos esimerkiksi ei ole aktiivinen asunnon hakemisen kanssa.

Lyhyt oppimäärä: Mikä on kohtuullisen vuokran määrä Helsingissä, kun asunnossa asuu 7 ihmistä? Ai et tiedä?

Tämä voi nyt järkyttää mieltäsi, mutta kerron silti: Kaikki ihmiset eivät asu Helsingissä. 

Vierailija
167/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei jää mutta suurimmalle osalle jää. Kohtuullistetut asumismenotkin on 8/10 suora seuraus omasta perseilystä ja laiminlyönneistä.

---

Mitä sä hourailet? Ei kenenkään vuokra sillä alennu, että toimittaa jotain asumishakemuksia Kelaan. Ei Kela edes vastaanota asuntohakemuksia :D 

Puhun ilmeisesti asiasta, josta et ymmärrä yhtään mitään. Jos vaikka lukisit ne etuuspäätökset ennen kuin asumismenosi kohtuullistettiin, niin ymmärrät. Jos kykenet.

Minä olen eri, mutta ainakin omalta kohdaltani en nää mitenkään järkevänä asiana pitää asuntohakemuksia voimassa yhtään missään. Kun tarkoittaahan se kumminkin sitä, että joku ne käsittelee jossain vaiheessa. Minä en täältä fyysisesti p

Sinun järkeilyllä ei ole mitään merkitystä. Etuusohjeen tarkoitus on olla sama kaikille. Plus kaikki varsinaiseen muuttoon liittyvät esteet eivät kelpaa selitykseksi, koska kelalla on mahdollisuus myöntää muuttopalveluun tukea. Jos terveydentila sun muut estää itse muuttamasta ja muutolle on muutoin hyväksyttävät perusteet esim. Muutto 300e ylikalliista asunnosta muutto kohtuuhintaiseen.

Vierailija
168/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokaan ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin: aika moni "liian kalliissa" asuva asuu jo valmiiksi kaupungin vuokra-asunnossa. Toiseksi: kaupungin vuokra-asuntojenkaan vuokrat eivät sillä muutu, että hakija tekee hakemuksen ja pitää sen voimassa. Kolmanneksi: Kela ei mitään hakemuskoosteita pyytele. Neljänneksi: asuntoja vuokraa muutkin tahot kuin Heka tms.  

Taidat ihan tahallasi ymmärtää nyt väärin, kun kukaan ei ole väittänyt sitä, että vuokrat alentuisivat vaan on sanottu, että kun päivittää aktiivisesti sitä kaupungin vuokraasuntojen hakemusta ja toimittaa sen Kelaan, sillä todistaa että aktiivisesti asuntoa hakee.

Ihan vain yritetään sinulle vääntää rautalangasta, että olet väärässä. Mikään hakemusten spämmääminen kaupungille ei muuta sitä faktaa, että kohtuullistamisten takia ennen Kelalle ok vuokra ei enää ole Kelalle ok eikä sitä makseta kokonaisuudessaan, vaikka lähettäisi asuntohakemuksia kerran minuttissa Kelaan. Kannattaa päivittää omat tiedot niin ei tule puhuneeksi potaskaa. 

Vierailija
169/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asut esimerkiksi Helsingissä, teet asuntohakemuksen Hekalle ja lähtetät hakemuksen koosteen sitten Kelaan.

En asu Helsingissä. Ei ne asuntojen vuokrat sillä alennu, että minä teen asuntohakemuksen :D VALOJA PÄÄLLE!

Ei kukaan noin ole edes väittänyt. Vaan on kerrottu, että tuolla sinä todistat sen, että haet edullisempaa asuntoa.

Eli jos nykyinen vuokrani on vaikkapa 550€ ja Hekalla halvin asunto on 570€, sinun mielestäsi todistan hakevani halvempaa, kun teen hakemuksen Hekalle? Upea logiikka :D

Mutta Hekalla halvin asunto ei kuitenkaan ole 570e, joten todella huono vertaus mielestäni. Hekalla on asuntoja myös alle 500e, mutta eivät välttämättä ole juuri nyt vapaana.

Vierailija
170/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kun eivät maksa. Laki ja käytäntö muuttui virallisesti keväällä.  3 kk aikaa, sitten "kohtuullistetaan". 

Ne poikkeukset ovat harvassa. 

Aiemminkin "kohtuullistettiin", mutta silloin kyse oli lähinnä arpajaisista, ja käsittelijän vattumaisuudesta.

Vierailija
171/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä harkintaa tarvitaan kun ohjeistus oli aiemmin ja on edelleen hyväksyä menot kokonaan. Jos tuen hakija etsii kohtuuhintaista asuntoa ohjeiden mukaan. Luetteko te edes niitä päätöksiänne?

---

Ei ole ollut tuolla tavalla aikapäiviin. Olen saanut toimeentulotukea pari vuotta ja koko sinä aikana Kela ei ole maksanut ylimenevää osaa erikseen, vaan olen maksanut sen itse perusosasta. Ei auta, vaikka miten hakisi halvempia asuntoja, kun niitä ei ole saatavilla. 

Näin tapahtuu vain, jos olet tietoisesti muuttanut liian kalliiseen asuntoon tai et ole alunperinkään suostunut hakemaan halevampaa asuntoa, tai että olet hakenut halvempaa asuntoa vain muutamasta kohteesta ja kieltäytynyt näin laajentamaan aluetta, josta asuntoa haet.

Katsos

Tehdystä kohtuullistamisesta luovutaan vain erityisen painavin perustein. Perseile kerran ja armoa ei tule. Vaikka korjaat menettelyn jälkikäteen. Ei se sen ihmeempää ole.

Vierailija
172/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Minä olen eri, mutta ainakin omalta kohdaltani en nää mitenkään järkevänä asiana pitää asuntohakemuksia voimassa yhtään missään. Kun tarkoittaahan se kumminkin sitä, että joku ne käsittele

Miksi et viitsi perhehtyä siihen ohjelmaan, vaan hoet asioita, jotka eivät pidä paikkaansa? Etkä ilmeisesti tajua sitäkään, että Kela ei myönnä muuttokustannuksiin korvausta ihan tuosta vaan. Eikä se korvaus kata läheskään kaikkia muuttokuluja, vaikka sellaisen saisikin. 

Vierailija
173/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan pelkän työmarkkinatuen. Puoliso joutuu maksamaan asumisen. Maksan siitä kaiken ja välttelen esim lääkärikäyntejä, ei vain ole varaa. Voisihan sitä toki muuttaa kalliimpaan jotta minä saisin asumistukea.

Sama meillä. Puoliso maksaa kaikki asumiskulut. 595e pitää maksaa silmälasien osamaksulaskut, lääkärikäynnit ja lääkkeet, hygieenia, vaatteet, kengät yms. ruoka ja perustarpeet. Laskut aina maksetaan ensin ja sitten puolisoni jelppaa jos menee budjetin yli. Pakkohan se on jos mun rahani eivät riitä kun Kela laskee koko ruokakunnan rahat yhteen.

Jos puoliso ei suostu yhtään tasaamaan varallisuuseroja vaan vatii 50/50 elinkustannusten jakoa niin silloin on muutettava erilleen. Tulisin yksin asuessa yhteiskunnalle tuplaten kalliimmaksi ja enemmänkin niin ihmettelen miksi parisuhteessa työtön ei saa mitään asumiskuluihin, lääkkeisiin ja terveyskuluihin kun yksineläjille ne maksetaan kokonaisuudessaan. On se vaan väärin pienituloisen tai eläkeläisen kustantaa työttömän puolison asumiskulut ja kaikki kun elatusvelvollisuus pitäisi koskea vain alaikäistä lasta eikä aikuista puolisoa. 

Vierailija
174/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta Hekalla halvin asunto ei kuitenkaan ole 570e, joten todella huono vertaus mielestäni. Hekalla on asuntoja myös alle 500e, mutta eivät välttämättä ole juuri nyt vapaana.

Tampio ei tajunnut pointtia. No eipä yllätä. Mutta kiva, jos sulla on kivaa kun saat jankuttaa "tietoja", jotka eivät ole totuuden kanssa missään tekemisissä. 

Vierailija
175/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi nyt järkyttää mieltäsi, mutta kerron silti: Kaikki ihmiset eivät asu Helsingissä. 

Tarvitsetko sanakirjan sille, että ymmärrät. Mitä tarkoittaa esimerkki? 

Vierailija
176/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampio ei tajunnut pointtia. No eipä yllätä. Mutta kiva, jos sulla on kivaa kun saat jankuttaa "tietoja", jotka eivät ole totuuden kanssa missään tekemisissä.

Se olet kyllä sinä, joka täällä jatkuvasti jakaa väärää tietoa ja uhriutuu.

Vierailija
177/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tämä "etuuskäsittelijä" joka mouhoaa vanhoilla tiedoilla eikä suostu ymmärtämään, että keväällä tuli muutos tähän asumismenoasiaan. 

Vierailija
178/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

595e jaettuna neljällä, viikko budjetti on 148,75, niin mietihän vähän mitä sillä saa nykyhinnoilla.

Tarviiko alkaa edes luettelemaan kun paljoa ei sillä saa. Ei kaikkia perustarpeitakaan.

En voita tajuta tämmöisiä kyselyjä mihinkä alle köyhyysrajoilla elävien rahat menee.

Asun yksin ja itsellä jää asumiskulujen jälkeen palkasta alle 400€, koska maksan asuntolainaa. En siis saa mitään tukia. Kyllä tuo raha on ihan hyvin riittänyt.usein satanen jää kuussa säästöönkin.

Vierailija
179/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska tämä "etuuskäsittelijä" joka mouhoaa vanhoilla tiedoilla eikä suostu ymmärtämään, että keväällä tuli muutos tähän asumismenoasiaan. 

Nuo heidän jakamat tiedot ovat kylläkin ihan uutta tietoa.

Vierailija
180/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Miten haetaan halvempaa asuntoa, jos sellaista EI OLE? Kerr

Kuulehan, aina voi kyllä muuttaa kehä 3:sen ulkopuolelle. Pohjois-Karjalassa kyllä halvat vuokrat sekä muuallakin korvessa ja itärajan tuntumassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi