Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen asiakas: Mihin rahasi menee?

Vierailija
11.10.2024 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen mihin teillä menee se 580e mikä pitäisi jäädä toimeentulotuessa esimerkiksi vuokran, sähkön, veden ja muiden palkollisten menojen jälkeen?

Tää on varmaan ehkä enemmän suunnattu yksinasuville, mutta mielelläni kuulen myös esim. perheellisiltä tai parisuhteessa olevilta, jotka ovat kummatkin toimeentulotuella.

Ja kaikki trollaajat jotka tulee vastailemaan "tekoripsiin, -kynsiin ja kaljaan" niin aion ignoorata täysin.

Kommentit (386)

Vierailija
361/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta. Moni ei kuitenkaan tykännyt siitä kun kirjoitin että syyt kohtuullistamisen taustalla löytyy 8/10 ihan omasta menettelystä ja siinä kohtaa astuu päätösten lukeminen tai lukemattomuus kehiin sekä mahdolliset yllätykset.

---

Niin, aika vaikea on tykätä siitä, että ihminen, joka ei tiedä vttuakaan toisten elämästä tulee länkyttämään paskaa ja syyttelemään muita asioista, joista et ymmärrä hevon helvettiäkään. Tuliko yllätyksenä, että provoilulla saat aikaan vastareaktion? 

Tunnen etuusohjeen. Se riittää tässä kohtaa.

Aika säälittävää, että sinulle riittää jonkun yleisluontoisen ohjeen tunteminen etkä ymmärrrä, että tt-tukipäätöksissä käytetä

Harvemmin sitä tarvitsee, kun ei ole mitään harkittavaakaan.

Vierailija
362/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyy: Mihin käytät toimeentulotuen`?

Mammat vastaa: *helvetinmoinen tappelu etuusohjeesta ja kilpailu siitä, kun nokittaa toista nopeimmin*

Hyvin vedetty! 

Tuohan alunperin lähti liikkeelle siitä, kun tuo yksi henkilö yritti lähteä tappelemaan aiheesta minun kanssa, vaikka olin jo moneen otteeseen keskustelussa kirjoittanut, että ymmärrän, että jotkut joutuvat maksamaan sen ylimenevän osan liian suuresta vuokrasta perusosalla. Mutta tämä ei riittänyt. Ja se sama tyyppi taitaa täällä vieläkin jankata ja haukkuu jokaisen, joka ei heti hänen kanssaan ole samaa mieltä. ap

Muita syyttelemälläkö meinaat saada asiallisia vastauksia kysymykseesi? 

Jokainen voi lukea koko ketjun uudelleen ja

Miksi sitten et keskustele toimeentulotukesta, vaan syyttelet muita siitä, että vauvapalsta ei toimi sinun tahtosi mukaan? Sinä ketjun aloittajana, voit ohjata keskustelua haluamaasi suuntaan esittämällä lisäkysymyksiä ja tekemällä muita rakentavia toimia keskustelun edistämiseksi. Se, että hyökkää muiden kimppuun ja yrittää määräillä heitä, ei ole rakentavaa ja johtaa juurikin tällaiseen tuntikausien jankutukseen, koska provot rakastavat sitä, että heitä ruokitaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluan keskustella toimeentulotuesta, mutta omat viestini ovat pelkkää ulinaa siitä, että joku kirjoittaja ei tee niin kuin minä haluan".

Hyvin vedetty ap!

Vierailija
364/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä mun menot on suurimmaksi osaksi kuntoutuvalla opiskelijana:
Lemmikki n. 80e
Linkki n. 45e
Puhelinliittymä+netti koneelle n. 40e
Sali 35e
Äänikirjat 15e
Temutilaus n. 40e kuussa
Muut menee sitten ruokaan, vaatteisiin, perustarvikkeisiin.
Lemmikistä vois luopua, mutta on niin vanhasta koirasta kyse, ettei haluaisi enää luovuttaa uuteen kotiin kun sillä on ehkä vuosi kaksi jäljellä.

Vierailija
365/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tällä hetkellä mun menot on suurimmaksi osaksi kuntoutuvalla opiskelijana:
Lemmikki n. 80e
Linkki n. 45e
Puhelinliittymä+netti koneelle n. 40e
Sali 35e
Äänikirjat 15e
Temutilaus n. 40e kuussa
Muut menee sitten ruokaan, vaatteisiin, perustarvikkeisiin.
Lemmikistä vois luopua, mutta on niin vanhasta koirasta kyse, ettei haluaisi enää luovuttaa uuteen kotiin kun sillä on ehkä vuosi kaksi jäljellä.

Kiitos tästä! Just tämänkaltaisia vastauksia hainkin täältä. Ja ei missään nimessä kannata luopua rakkaasta lemmikistä, se varmasti auttaa jaksamaan päivästä toiseen kuntoutuksen vierellä.

ap

Vierailija
366/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

595e jaettuna neljällä, viikko budjetti on 148,75, niin mietihän vähän mitä sillä saa nykyhinnoilla.

Tarviiko alkaa edes luettelemaan kun paljoa ei sillä saa. Ei kaikkia perustarpeitakaan.

En voita tajuta tämmöisiä kyselyjä mihinkä alle köyhyysrajoilla elävien rahat menee.

Onhan se mukava tietää miten ihmiset ovat rahansa budjetoineet.

Kävin itse juuri kaupassa ja ostin ainekset chiliin eli jauhelihapapukeitto kahdelle, ainekset vihanneskeittoon kahdelle, chili-bataattikeiton ainekset ja kinkkuperunalaatikko kahdelle ja ostin jopa herkkuja eli paketin jäätelöä ja tortillachipsejä kaksi isoa pussia ja guacamolea kaksi purkkia - ei mitään coopin versioita mistään. Hammastikkuja ostin myös paketin, sen hinta oli lähes viisi euroa ja nuo herkut olivat siinä 15€. Rahaa meni yhteensä pari euroa alle 50€. Leipää ja leivänpäällisiä löytyy ennestään ja pakkasessa on omenapiirakkaa viikoksi. Nuo ruoat riittävät KAHDELLE viikoksi. Ihmettelen ainaista kitinää toimeentulotuen riittämättömyydestä. Netti maksaa kuukaudessa noin 9€ ja puhelin 15€.

Tuo herkkujen ostokin oli poikkeuksellista, kun niitä en osaa kaivata. Tänään syömme eilisen vihanneslaatikon loput ja illalla elokuvaa katsellessa on mukava vähän ottaa noita herkkuja.

Vierailija
367/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten monilla AP:n lisäksi on käsitys, että kaikille jää satoja euroja asumiskulujen jälkeen? Minä saan asumistukea, toimeentulotukea ja sairauspäivärahaa yht. 1100-1200e/kk. Siitä yksiön vuokra 710, vesi 20, sähkö n.30, vakuutus 15 = asumismenot 775e. Jää 325e/kk  ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan, matkoihin, harrastuksiin ym. 

---

Helvetin kallis yksiö sulla.

t. Helsingissä kaksiosta 690€/kk maksava

Sullahan on erittäin halpa kämppä, varmaan jossain itäisessä Helsingissä?  Minä unohdin ed. tiliarviosta puhelin+netti n.40 /kk.. 

Vierailija
368/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko? Jos elää 4 hengen toimeentulotukiperhettä pienemmillä rahoilla, koska puoliso on vielä kotona nuoremman kanssa.

Ruokakauppaan menee 700-800e/kk, autoon reilu 400e/kk puhelimet+netti 60e/kk, koira n. 50e/kk. Harrastukset 300e/kk.

Vierailija
369/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä eurojen jakautuminen, olkaa hyvä. Sähkö 25, puhelin 37, matkat 40, ruoka 210,

hygenia pesuain. yms 30, lääkäri ja lääkkeet 40, vakuutukset 15, pankin palvelumaksu 7, suoratoistop. 8, harrastus 25, vaatteet 35,

kotiin 25, lahjat 15, loput eurot kaikkeen muuhun, kuten kampaaja kyläily virkistys yms. 

Hyvin raskasta laskea koko ajan jokaista euroa. Jos pienellä rahalla joutuu pidempään sinnittelemään, niin aivan järkkyä on. 

Lemmikkiä ei ole, ei myöskään autoa eikä polkupyörää (pyörät varastetaan meillä päin).

Olen oppinut kaupassa käydessäni laskemaan ostoksien hinnan päässäni, tietää mitä voi ostaa.

Vierailija
370/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30€ tietokoneen osamaksuun joka oli opiskelijana pakko ostaa

116€ opintolainan lyhennykseen, joka mennyt jo pitkittyneiden opintojen takia maksuun

45€ bussikorttiin että kouluun pääsee

Joskus luottokortin lyhennys jos olen sitä käyttänyt.

Muuten loppu 400€ menee ruokaan ja perus elämisen tarvikkeisiin. Jotakin vaatteita kirppareilta joskus ostan. 

Onneksi ei ole mitään isoja muita kuluja, tai esimerkiksi sairauksia että menisi lääkkeisiin tuosta vielä. Kyllähän tuolla elää mutta eipä sillä mitään ylimääräistä tehdä. Ruokabudjetin ja suunnitelman tälläinen elämä kyllä tarvii :D

Vierailija
371/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ihmettelen ainaista kitinää toimeentulotuen riittämättömyydestä. Netti maksaa kuukaudessa noin 9€ ja puhelin 15€."

Kyllä sinäkin sikamaisia hintoja makselet. Minulla netti 0 euroa (kuuluu vuokraan eli menee asumistuen piikkiin) ja puhelin (Telia Dot) 8 euroa kuussa.

Vierailija
372/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Ihmettelen ainaista kitinää toimeentulotuen riittämättömyydestä. Netti maksaa kuukaudessa noin 9€ ja puhelin 15€."

Kyllä sinäkin sikamaisia hintoja makselet. Minulla netti 0 euroa (kuuluu vuokraan eli menee asumistuen piikkiin) ja puhelin (Telia Dot) 8 euroa kuussa.

Asun omassa talossa, joten ei ole muita maksamassa nettiliittymiä ja tuo puhelin on ihan ok rajattomasta liittymästä.

Vierailija
373/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vedentasauslaskun kohdalla kohtuullistavat sen, jos ei ole erityisiä perusteita suuremmalle vedenkulutukselle kuin mitä Kela hyväksyy, esim. sairaus. Itselläkin vesilasku erilliskäsittelyssä koska selvittävät sen kohtuullistamista. Kiinnitän kyllä huomiota veden kulutukseen ja asuntoni on tutkittu vuotojen varalta 2 x ja mittari tarkistettu minun nähden. Ei auta, tasauslasku vaan aina tulee. 

Vierailija
374/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30€ tietokoneen osamaksuun joka oli opiskelijana pakko ostaa

116€ opintolainan lyhennykseen, joka mennyt jo pitkittyneiden opintojen takia maksuun

45€ bussikorttiin että kouluun pääsee

Joskus luottokortin lyhennys jos olen sitä käyttänyt.

Muuten loppu 400€ menee ruokaan ja perus elämisen tarvikkeisiin. Jotakin vaatteita kirppareilta joskus ostan. 

Onneksi ei ole mitään isoja muita kuluja, tai esimerkiksi sairauksia että menisi lääkkeisiin tuosta vielä. Kyllähän tuolla elää mutta eipä sillä mitään ylimääräistä tehdä. Ruokabudjetin ja suunnitelman tälläinen elämä kyllä tarvii :D

Kiitos tosi paljon! Tuohon loppuun varmaan kuuluu esimerkiksi puhelin- ja nettiliittymät?

Ja tosi hienoa on, että olet pystynyt sillä tavalla budjetoimaan nuo menot, vaikka tuota opintolainaa maksat takaisin. Tiukka varmasti tekee. ap

Vierailija
375/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoraha ja asumistuki voivat yhteensä olla noin 468668 euroa kuukaudessa ilman opintolainaa. Ja noin opiskelijat pärjäävät ja elävät. Itse myös opiskelijana oli pärjättävä tuolla.

Tajuatteko yhtään kuinka järkyttävän suurelta määrältä tuo yli 500 euroa vielä asumistuen lisäksi tuntuu?

Vierailija
376/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sille tehdään että ihminen etsii halvemman asunnon ja parissa vuodessa korotukset tekevät siitäkin liian kalliin?

Opetetaan se ihminen lukemaan vuokrasta korotusehto ja varmistetaan, että on sidottu indeksiin.

Vierailija
377/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintoraha ja asumistuki voivat yhteensä olla noin 468668 euroa kuukaudessa ilman opintolainaa. Ja noin opiskelijat pärjäävät ja elävät. Itse myös opiskelijana oli pärjättävä tuolla.

Tajuatteko yhtään kuinka järkyttävän suurelta määrältä tuo yli 500 euroa vielä asumistuen lisäksi tuntuu?

Korotetaan se opintoraha sitten saman tien 759 432 euroon kuukaudessa. Ei sillä vielä uutta Ferraria kuukausittain osta, mutta tarviiko opiskelija tosiaan kuukausittain uuden Ferrarin? Täytyyhän sitä jotain työelämääkin varten jättää.

Vierailija
378/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokakuussa vuokran ja ruoan lisäksi rahat ovat menneet sähkölaskuun, puhelin- ja nettiliittymään, koiranruokaan, hammaslääkäriin ja reseptilääkkeeseen.

Toimeentulotukiasiakkaalle Kela maksaa sähkölaskun (jos on kohtuullinen), hammashoidon julkisella sekä reseptilääkkeet. 

ihan kaikkia reseptilääkkeitä ei edelleenkään makseta. Siitä on ihan EOA:n päätös. Tai ei makseta enää, aikaisemmin maksettiin eläinperäinen kilpirauhaslääke.

Vierailija
379/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten monilla AP:n lisäksi on käsitys, että kaikille jää satoja euroja asumiskulujen jälkeen? Minä saan asumistukea, toimeentulotukea ja sairauspäivärahaa yht. 1100-1200e/kk. Siitä yksiön vuokra 710, vesi 20, sähkö n.30, vakuutus 15 = asumismenot 775e. Jää 325e/kk  ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan, matkoihin, harrastuksiin ym. 

---

Helvetin kallis yksiö sulla.

t. Helsingissä kaksiosta 690€/kk maksava

---

Todellakin.

y. Vantaalla yksiöstä 640e/kk maksava työssäkävijä, joka ei näitä tukia saa, vaan jonka selkänahasta tuollaisten porvariyksiöasukkien vuokrat revitään. Toivottavasti saadaan ensi vaalikaudella kunnon leikkauksia tekevä oikeistohallitus.

Vierailija
380/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

410 euroa vuokraan ja 170 euroa ruokaan, hygieniaan ja kaikkiin muihin elinkustannuksiin, pl. sähkö, vakuutus ja lääkkeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan