Köyhyys pakottaa syömään ihmeellisiä sörsseleitä
Eilisen elin itse tehdyillä sämpylöillä ja maustevoilla ja söin kaverilta saadut viimeiset omenat. Tänään keitin makaronia ja sekoitin sen LämminKuppi-jauheeseen, kun ei mitään muita ollut. Illaksi on pari kananmunaa ja niitä sämpylöitä. Huomenna varmaan niitä sämpylöitä taas. Vettä juomaksi. Kaurahiutaleita on, mutta jauhot loppuivat eilen.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Mä valmistin tänään kasvissosekeittoa, ei maksa juuri mitään. Tykkään siitä, kun sekaan laittaa creme fraichea. Pari voileipää kaveriksi, nin on hyvää. Jälkiruoaksi mulla on omena.
Olisit jättänyt soseuttamatta, jolloin olisit saanut purtavaa eli olisit voinut jättää leivät pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tuhlannut rahasi ylihintaiseen LämminKuppi moskaan...
Ne ovat hyviä lisämausteita vaikka mihin. Itse laitan usein mm lihapullataikinaan, ei tarvitse laittaa korppujauhoja ja mausteseoksia. Niitä on myös mm Pirkkana, joka on sentään vähän halvempaa.
Voi luoja. Tuollaisella moskalla pilaat hyvän jauhelihan. Lihapullataikina ei tarvitse korppujauhoja. Ainoastaan mausteita. Aitoja oikeita mausteita eikä mitään Lämmin kuppi kuraa.
Arvaapas miksi minä laitan aina mureketaikinaan korppujauhoja tai soijarouhetta? Koska ne ovat halvempia kuin liha ja pyöryköistä tulee näin ollen halvempia. Syökööt luksuspyöryköitä varakkaammat.
Suosittelen pankojauhoja korppujauhojen sijaan, parempi kuohkeampi lopputulos.
Mureketaikinaa voi jatkaa myös keitetyllä riisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin lauantaina savustaa kirjolohifileen, lisäksi tulee voipottuja ja fetasalaatti.
meillä suunitelmissä savustaa lähiaikoina talven lohet pakkaseen. 6 filettä mahtuu kerralla ja 2 kertaa on tarkoitus savustaa. Riittää sitten alkukesään ja voi syödä leivän päällä, tehdä kiusauksia ym, miten kulloinkin mieli tekee.
Rasvaisen kalan säilyvyys pakkasessa on 3 kk, mutta ehkä ette vaan välitä tai savustus peittää härskiintymisen?
Soijarouheesta tekee ruokaa ainakin 10 kertaa, siihen sipulia ja mausteet. Porkkanaa, punajuurta, kaalia. On terveellistä halpaa ja hyvää myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat hyviä lisämausteita vaikka mihin. Itse laitan usein mm lihapullataikinaan, ei tarvitse laittaa korppujauhoja ja mausteseoksia. Niitä on myös mm Pirkkana, joka on sentään vähän halvempaa.
Voi luoja. Tuollaisella moskalla pilaat hyvän jauhelihan. Lihapullataikina ei tarvitse korppujauhoja. Ainoastaan mausteita. Aitoja oikeita mausteita eikä mitään Lämmin kuppi kuraa.
Nuo ovat tapahtuneet mun työkämpällä, ei kotona. Jos olisin hommannut kunnon maustearsenaalin, ne olisivat menneet piloille harvatahtisen käytön takia. Joskus kannattaa käyttää järkeään myös maustamisessa. Maustamattomilla tai härskiintyneillä mausteilla maustetuilla lihapullilla ei tee mitään muuta kuin täyttää biojätepussia.
Vierailija kirjoitti:
Sienimettälle meno maksaa. Osta herneitä matkarahoilla. Saat parikiloa ja maistuu paremmalle kuin sienet ja täyttä proteiinia
Herneetkö maistuisivat paremmalle kuin sienet? Väärä mielipide.
Anoppi teki uusista perunoista töllinkiä : keitettyjä perunoita muutaman kerran painettiin lyttyyn, sekaan raakaa sipulia ja loraus kermaa tai nokare voita. Voi tuon nytkin perunoista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat tapahtuneet mun työkämpällä, ei kotona. Jos olisin hommannut kunnon maustearsenaalin, ne olisivat menneet piloille harvatahtisen käytön takia. Joskus kannattaa käyttää järkeään myös maustamisessa. Maustamattomilla tai härskiintyneillä mausteilla maustetuilla lihapullilla ei tee mitään muuta
Kuivissa mausteissa on pitkät päiväykset ja säilyvät vielä pitkään päiväyksen mentyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oot köyhä. Oma valinta.
Mitä oot tyhmä. On todnäk niin oma valinta, että lisäopiskelukaan ei auta, tyhmänä pysyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sienimettälle meno maksaa. Osta herneitä matkarahoilla. Saat parikiloa ja maistuu paremmalle kuin sienet ja täyttä proteiinia
Mä en voi sietää sieniä. Oksettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin lauantaina savustaa kirjolohifileen, lisäksi tulee voipottuja ja fetasalaatti.
meillä suunitelmissä savustaa lähiaikoina talven lohet pakkaseen. 6 filettä mahtuu kerralla ja 2 kertaa on tarkoitus savustaa. Riittää sitten alkukesään ja voi syödä leivän päällä, tehdä kiusauksia ym, miten kulloinkin mieli tekee.
Eihän ne pysy hyvinä pakastettuina edes savustettuina koko talvea. Jos väität niiden pysyvän hyvinä, sulla ei ole makuaistia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi sietää sieniä. Oksettavia.
Kynsisienistä voi jauhaa terveellistä jauhetta, joka haisee kuin juusto. Myös jalkasienestä voi raastimella raaputtaa jalkapohjasta hyvää sienirihmastoa.
Kun purut keittää teevedessä, niin saa juuston makuista teetä. Se sisältää itseasiassa paljon antioksidantteja ja kehon vastustuskykyä edistäviä ainesosia. Myös K-vitamiinia ja calsiumia on runsaasti. Laskee verenpainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaapas miksi minä laitan aina mureketaikinaan korppujauhoja tai soijarouhetta? Koska ne ovat halvempia kuin liha ja pyöryköistä tulee näin ollen halvempia. Syökööt luksuspyöryköitä varakkaammat.
Suosittelen pankojauhoja korppuj
Vaan on kalliimpaa korppujauhoihin verrattuna. Korppujauhoja voi myös tehdä itse kuivuneesta leivästä.
Mitä jos nöyrtyisitte ja kävisitte pyytämässä ruoka-avustusta sossusta tai jostain seurakunnasta?
Vierailija kirjoitti:
Joko söit kaikki kesällä kerätyt marjat ja syksyllä kerätyt sienet? Sienistäkin jos olisi tehnyt kermaisen keiton ja olisi lämmin kuppijauheet jättänyt kauppaan, ei olisi kattilallinen sienikeittoa paljoa maksanut ja varmasti maistuisi tuoreiden sämpylöiden kanssa.
Miten niitä marjoja ja sieniä säilyttää, kun ei omista sellaista kallista kunnon pakastinta?
Jääkaappi oli sen verran kylmällä, että puolikas purkki turkkilaista jugurttia oli jäätynyt, ja myös rasia puolukoita kohmeessa. Kaapissa oli kaurahiutaleita, joita paahdoin pannulla. Jugurtti lastuiksi kuppiin, sekaan puolukat ja kaurahiutaleet. Tuli hämmästyttävän hyvää. Saatan tuosta kehitellä ruokalajin sellaisellekin ajalle jolloin on enemmän rahaa. Itse en kaipaa enemmän makeutta, mutta joku lämmin hunaja tai suklaa kastikkeeksi saattaisi toimia, jos vieraille jälkkärinä tarjoaisi.
On ehkä jopa terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Joko söit kaikki kesällä kerätyt marjat ja syksyllä kerätyt sienet? Sienistäkin jos olisi tehnyt kermaisen keiton ja olisi lämmin kuppijauheet jättänyt kauppaan, ei olisi kattilallinen sienikeittoa paljoa maksanut ja varmasti maistuisi tuoreiden sämpylöiden kanssa.
Kerro ensin, että millä sinne metsään pääsee, kun ei omista autoa eikä polkupyörää?
Mausteilla saa ihmeitä aikaan. Kuten esim kasvisliemijauhe antaa makua tuntuvasti. Hyvän ruoan salaisuus on sen yksinkertaisuus jossa myös raaka-aineiden maut pääsevät loistamaan olemuksellaan. Hyvästä ruoasta pitää osata nauttia, ei tule syödä liikaa vaan kohtuudella. Kun valmistaa itse ja maistelee valmistamisen yhteydessä saa juurikin sen makuista ruokaa kun oli suunnitellut. Kannattaa perehtyä ruoanlaiton ihmeelliseen maailmaan ja tehdä ruoanlaitosta itselleen mahdollisimman vaivatonta. Kerätä alkuun tarvittavat raaka-aineet, tietää missä järjestyksessä kannattaa lähteä kypsentämään, kattilat ja paistinpannut ja lastat kannattaisi säilyttää hollilla että ne on helposti ja nopeasti saatavilla. Täytyy olla systemaattinen. Kasviksia pilkkoessa pohtia miten suoriutua tehtävästä kädenkäänteessä.
Mä en mitään soijarouhesontaa laita pilaamaan ruokaani. En ole varakas, mutta en silti ole käyttänyt korppujauhoja moneen vuoteen. Sen sijaan voi laittaa sekaan vaikka porkkaraastetta tai tehdä lindströmin pihvejä. Tai laitan sekä porkkanaa että punajuurta.