Ehdottakaa rautaa sisältäviä gluteenittomia (eines)ruokia
Jotain helppoa lämmitettävää, jolla saisi rauta-arvoja ylläpidettyä/parannettua
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipää ja päälle kunnon kerros maksamakkaraa. Maistuu tuollaiselle vanhalle äijälle paremmin kuin teidän ehdottamat vege-hömpötykset. Rautaakin sisältää moninkertaisesti enemmän.
Lukutaito?
Älykkyys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei sovi rautakuurit, vatsa menee joko liikaa ummelle tai sitten vesiripulille. Itse kuulun näihin.
Olen koittanut nostaa arvoja maksa-, liha- ja veriruuilla, persiljalla ja rusinoilla. Kivikylän ryynimakkara löytyy gluteenittomanakin, on yksi suosikeistani.
Kaikista parhaaksi olen kokenut perinteisen maksakastikkeen. Pystyisikö joku tekemään tällaista vanhalle herralle annosrasioihin sisältäen perunat? Voi hyvin pakastaa.
Eri rautavalmisteita kannattaa kokeilla. Joku voi sopia vaikka toinen ei.
Ei paljoa huvita ostella isoja pakkauksia kun lopputulos on taattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verituotteet.
No heitäpä pari veri-einestä
Verilätyt, maksamakkara, maksalaatikko
Vierailija kirjoitti:
Käytä vain punaista lihaa esim. kana sisältää niukasti rautaa.
Otappa selvää
Osta pala maksaa ja syö sellaisenaan. Hyvin tulee rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verituotteet.
Mistä lähtien maksamakkarassa tai -laatikossa on ollut verta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vegejä etsii niin kaikki missä papuja, brokkolia, pinaattia, täysjyväviljatuotteita
Näistä useimmissa EI OLE rautaa kovin paljon. Sen lisäksi vielä kasvisperäinen rauta imettyy huonommin.
Brokkolissa esimerkiksi ei ole rautaa juuri sen enempää kuin vaikka sipulissa. Ihan merkityksettömän vähän.
Linsseissä, kidneypavuissa ja muissa pavuissa on tosi paljon rautaa. Ja löytyy einesruokia.
Papujen syönti itsessään haittaa raudan imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat 400g paketin 20% rasvaa sisältävää jauhelihaa ja paistat sen. Hyvää ja terveellistä. Rautaa riippuen painostasi n. päivän tarve. Eläinperäinen rauta kun imeytyy paremmin kuin kasvisperäinen.
Miks noin rasvaista?
Koska rasva on ihmiselle välttämätöntä ja naudan rasva on koostumukseltaan ihmiselle parasta.
Kaurapuuro tai pinaattiletut puolukkasurvoksella oli minulla aikoinaan keinona nostaa rauta-arvoja runsaiden kuukautisten aikaan .
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro tai pinaattiletut puolukkasurvoksella oli minulla aikoinaan keinona nostaa rauta-arvoja runsaiden kuukautisten aikaan .
Eineslätyissä on 0,7mg rautaa per 100g. Eli ei käytännössä lainkaan.
Maksa pasteijaa gluteenittoman leivän päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verituotteet.
Mustamakkara ja veriletut.
Vierailija kirjoitti:
Noissa nyt ei ole imeytyvää rautaa nimeksikään. Syökää lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verituotteet.
Vain veriletuissa on verta.
Teräsvilla. Sisältää paljon rautaa ja on gluteeniton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verituotteet.
Vain veriletuissa on verta.
Minkälaisella prosessilla se veri saadaan eläimen eri elimistä puristettua kokonaan pois? Kaikissa syömäkelpoisissa ruhonosissa on verta hiukan.
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko, en tiedä sisältääkö viljaa.
Maksalaatikossa on riisiä, sekin on viljaa.
Tässä lista ruoista, jotka sisältävät eniten rautaa. Mukana on myös valmisruokia.
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?component=2160&sortByColumn=…
Jauhemaksapihvejä vetele. Lisäksi soijarouhetta ja hampunsiemeniä. Rouheeseen tarvii lisätä vain kiehuva vesi ja kasvisliemikuution osa, niin tulee valmis jauheliha pastalle.
Muun muassa kalsium (esim. maitotuotteista), magnesiumlisä, kahvi ja tee heikentävät raudan imeytymistä, joten niitä kannattaa välttää samalla aterialla rautapitoisten ruokien kanssa tai rautalisän kanssa samanaikaisesti.
Moni, niin moni tekee virheen.
maitokahvin tai minkään maitotuotteen kanssa ei kannata ottaa rautapitoista tankatakseen rautaa!
Juusto leivän päällä estää rautaa imeytymästä.