Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa miten ilmeni alhainen ferritiini tai raudanpuuteanemia? Mitä oireita oli?

Vierailija
10.10.2024 |

Mitä arvoja oli, mistä saitte avun?

Kommentit (124)

101/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetämätön olo.

Vierailija
102/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä kaikille: ulkomailta saa tilattua erilaisia rautavalmisteita mitä Suomesta saa. Esim. eläinperäistä rautaa ei Suomessa myydä ollenkaan. Olen tilannut parhaat raudat ulkomailta kun suomalaiset aiheuttivat oireita.

Kertoisitko mitä tilasit ja mistä?

Vierailija
104/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sain rautainfuusion, viime viikon labroista soitteli lääkäri ja ilmoitti, että olisi aika. Ferritiineistä ei ole mitään tietoa, hb oli noussut jo lähelle 100.  Olo oli kuitenkin väsynyt, keikkuva, hengästynyt, suupielet rikki, ruoka ei mene alas, suupielet halki.... Kokolailla kaikki tässä ketjussa mainitut oireet löytyy, mutta ne kaikki voi selittää myös parin kuukauden takaisella leikkauksella ja sen jälkeen alkaneilla syöpähoidoilla (olen kuten prinsessa, varmuuden vuoksi tehdään nämä hoidot 😉). Jos nyt edes ruokaongelma ja keikutus helpottaisivat, niin olisin jo voiton puolella. Kontrolliverikokeissa käyn jatkuvasti  julkisella puolella.

Vierailija
105/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa edes luetella, kun väsyttää koko ajan niin paljon. Ferritiini viimeksi 6. Hoitona lisärauta ollut viimeiset vuodet, mutta enää ei mene rauta alas. Eli sinnitellään, kun ei muutakaan voi. 

Vierailija
106/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä kaikille: ulkomailta saa tilattua erilaisia rautavalmisteita mitä Suomesta saa. Esim. eläinperäistä rautaa ei Suomessa myydä ollenkaan. Olen tilannut parhaat raudat ulkomailta kun suomalaiset aiheuttivat oireita.

Syökää /tehkää veriruokia jne. Muuta mistä saa rautaa!

Vierailija
107/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökää /tehkää veriruokia jne. Muuta mistä saa rautaa!

Punajuuria keitettynä, pinaattia ym.

Vierailija
108/124 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa edes luetella, kun väsyttää koko ajan niin paljon. Ferritiini viimeksi 6. Hoitona lisärauta ollut viimeiset vuodet, mutta enää ei mene rauta alas. Eli sinnitellään, kun ei muutakaan voi. 

Sideral Forte ja Folic imeytyy toisin.

Just Women Iron kielen alta ja suusuihke imeytyy suoraan suusta.

Lisäksi on kelatoidut rautavalmisteet kuten Bertil"s ja Solgar, mutta tabletteja olet kokeillut? 

Vierailija
109/124 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin 16h per päivä. Ensin 14h yöunet, myöhemmin päivällä yhdet pitkät torkut. Mikään määrä C-vitamiinia tms. ei auttanut. En jaksanut liikkua juurikaan, tuntui että koko keho oli jotenkin hidas. Vasta kun aloin saamaan paniikkikohtauksen tyylisiä oireita, tajusin yhdistää kaiken raudanpuutteeseen; menetin aikoinaan synnytyksessä hurjasti verta, ja tämän seurauksena sain paniikkimaisia kohtauksia. Juteltuani niistä lääkärin kanssa synnärillä, hän sanoi että raudanpuute aiheuttaa (tietyn prosessin myötä, liittyi kai happeen?) samantyylisiä oireita, ja käski syömään ainakin vuoden verran rautaa. Oireet väistyivätkin sillä. Mutta joo, väsymys oli suurin kertova tekijä tällä toisella kertaa. 

Vierailija
110/124 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita, joiden vatsa ei tunnu kestävän edes rautasuihkeita? Tiedän että kuulostaa uskomattomalta, mutta näin se vaan on itselläni. 

Useita (myös tuo Sideral ym. hyvin siedetyt) tabletteja kokeiltu, mikään ei sovi. Suihkeista käytössä Apteekin mansikanmakuinen rautasuihke, jota siedin ensin ihan ok, mutta nyt kun ostin toisen purkin pienen tauon jälkeen, tästäkin tulee vatsa kipeäksi! Otin kahtena tai kolmena päivänä tuota rautaa normaalisti, ja sitten illalla juoksinkin vessaan. Olen kyllä ns. erityisherkkä, mutta jotain rautaa olisi pakko saada alas. Kokeilen nyt puolittaa annokset, ehkä se auttaa.

Vierailija
111/124 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kun oli ferritiini 3, kävelin jotenkin horjuen ja meinasin koko ajan kaatua. Lääkärin mielestä ei ollut mitään suurta hätää. 

Vierailija
112/124 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
113/124 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut lapsesta asti alhainen hemoglobiini ja anemianin jossain vaiheessa. Siihen aikaan siihen ei puututtu. Söin todella yksipuolisesti. Ferritiinistä ei puhuttukkaan.

Kun sain ekan lapseni, hemoglobiini laski jälleen anemian puolelle. Käskettiin vain aloittaa rautakuuri.

Olen niin tottunut kurjaan oloon, etten edes osaa sanoa mitkä kaikki oireet ovat tähän viitanneet. Hiukset ohentunut lapsuudesta ainakin puolella. Jatkuvasti kylmä. Väsynyt ja voimaton olo. Urheilemisesta ei tule mitään kun hengästyttää heti ja maistuu veri suussa. 

Vierailija
114/124 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut lapsesta asti alhainen hemoglobiini ja anemianin jossain vaiheessa. Siihen aikaan siihen ei puututtu. Söin todella yksipuolisesti. Ferritiinistä ei puhuttukkaan.

Kun sain ekan lapseni, hemoglobiini laski jälleen anemian puolelle. Käskettiin vain aloittaa rautakuuri.

Olen niin tottunut kurjaan oloon, etten edes osaa sanoa mitkä kaikki oireet ovat tähän viitanneet. Hiukset ohentunut lapsuudesta ainakin puolella. Jatkuvasti kylmä. Väsynyt ja voimaton olo. Urheilemisesta ei tule mitään kun hengästyttää heti ja maistuu veri suussa. 

Lisään vielä että rautalisää olen syönyt nyt 3v joka kolmas kuukausi. Työterveydestä sain kinuttua ekaa kertaa ferritiinimittaukset. No, tämän 3v rautakuurin jälkeen ferritiini oli 13. Lääkäri tuumasi että sehän oli hyvä.

Vierailija
115/124 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen

Vierailija
116/124 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukset lähti repimällä päästä. Aloin syömään rautaa satunnaisesti niin hiustenlähtö loppui.

Mitä rautaa aloit syömään?

Sideral fortella lähti kuntoon https://www.vitamiini.org/sideral-forte-kokemuksia/ netistä löytyy lisätietoja

Kiitos avustasi

Vierailija
117/124 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut oireita

Vierailija
118/124 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo että olen kalpea. Kohmeat, kylmät kädet. Sydän alkaa tykyttää herkästi esim siivotessa. Ferritiini ollut mulla 6. Kärsin endometrioosistä. En tiedä paljon on nyt.

Vierailija
119/124 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni sanoo että olen kalpea. Kohmeat, kylmät kädet. Sydän alkaa tykyttää herkästi esim siivotessa. Ferritiini ollut mulla 6. Kärsin endometrioosistä. En tiedä paljon on nyt.

Aika paha jos ferritiini 6. Paha puutostila

Vierailija
120/124 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paha jos ferritiini 6. Paha puutostila

Minullakin oli viimeisessä mittauksessa 6. Yksi lääkäri kommentoi, että mun pitää vaatia rautainfuusiota, koska tämän korjautuminen kestää vuosia. Oma lääkäri kehotti syömään lisärautaa. Että tässä kurjuudessa mennään, lisärauta ei mene enää alas. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän