Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa miten ilmeni alhainen ferritiini tai raudanpuuteanemia? Mitä oireita oli?

Vierailija
10.10.2024 |

Mitä arvoja oli, mistä saitte avun?

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita, jotka ovat lentäneet facen raudanpuuteryhmästä ihan yhtäkkiä?

En edes kommentoinut siellä juuri mitään, jotain omista oireistani. Mutta yhtenä päivänä huomasin, etten enää ole ryhmässä

Vierailija
82/124 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muita, jotka ovat lentäneet facen raudanpuuteryhmästä ihan yhtäkkiä?

En edes kommentoinut siellä juuri mitään, jotain omista oireistani. Mutta yhtenä päivänä huomasin, etten enää ole ryhmässä

Nyt jätät jotain kertomatta. Mitä olet tehnyt ryhmässä jotta sinut potkittiin sieltä ulos? Ei syyttömiä potkita noin vain

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys, kilpparivajis, nielemisvaikeus, tukehtumisen tunne. Turvonnut kieli. Hengästyminen, hiustenlähtö. Sydän hakkaa. Infektioherkkyys. Näköhäiriöt, jalat raskaat ja kipeät. Kipukynnyksen lasku. Suupielten halkeilu, märkärupi toiseen, psyykkisesti kurja, negatiivinen olo. Enkä ole ollut masentunut. Trombosyytit koholla, kilpirauhasen vajaatoiminta pahentunut.

Kaiken maailman tutkimukset, esim kurkkuun nenän kautta, silmälääkäri. Sydäntutkimuksia. 

Lääkäreiden mielestä minulla ei ole raudanpuutetta. N. 30 ferritiinit, aina tulehduksen aikana mitattu. 

Vierailija
84/124 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hirveästi oireita, niihin tottuu. Väsymystä oli, mutta kenelläpä ei olisi. Labrakokeet otettiin muusta syystä ja niissä oli Hb 100. Jälkeenpäin kyllä huomasi, että esimerkiksi kynnet olivat silloin kuin paperista. Aika heikot kynnet minulla on edelleen ja liuskottuvat, mutta nyt ne ovat kovat. 😁 Minulla oli joskus aiemmin myös mystisiä ajoittaisia kipuja sormien ja varpaiden pehmytosissa, jotka saattoivat toki olla virusinfektion jälkitila tai sitten raudanpuutteen oire.

Sittemmin olen opetellut havainnoimaan kroppaani jkv paremmin. Mutta yleisimmin kai raudanpuuteanemia tulee nimenomaan pikkuhiljaa ja siihen tottuu. Eri asia jos anemia tulee kerralla vaikkapa verenvuodon seurauksena. Rautalisät nyt varsinaisesti eivät sovi kenellekään, mutta pitää löytää sellainen jota itse sietää parhaiten. 

Aivan järjetöntä että Suomessa pidetään ihmisiä 

Minä olen allekirjoittanut kansalaisaloitteen vai oliko adressi joka liittyy raudanpuutteeseen. 

Vierailija
85/124 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys, pyörrytys, tasapaino- ja näköhäiriöt, nielemisvaikeudet, unettomuus, hengästyminen, sydämen tykytys, suupielten halkeamat, kuiva iho, kalpeus, muistihäiriöt ja keskittymiskyvyn puute...onhan näitä. Oireet kehittyi pitkän ajan kuluessa ja sitä myötä niihin tavallaan tottui. Vasta kun reilu 15 vuotta kärsittyäni kuulin kärsiväni raudanpuutteesta (ferritiini oli 0) ja sain siihen rautatabletit, alkoi toipuminen. Siihenkin meni 5 vuotta ja lopulta sain myös kohdunpoiston. Vasta jälkeenpäin sitä tajuaa että miten hirveästä olosta tuli kärsittyä kun nyt vihdoin olo on normaali. Että "kiitokset" vaan suomen terveydenhuollolle, ei siinä diagnoosissa kauaa mennytkään ja monta vuotta meni omasta elämästä puolikuntoisena hukkaan.

Vierailija
86/124 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hirveästi oireita, niihin tottuu. Väsymystä oli, mutta kenelläpä ei olisi. Labrakokeet otettiin muusta syystä ja niissä oli Hb 100. Jälkeenpäin kyllä huomasi, että esimerkiksi kynnet olivat silloin kuin paperista. Aika heikot kynnet minulla on edelleen ja liuskottuvat, mutta nyt ne ovat kovat. 😁 Minulla oli joskus aiemmin myös mystisiä ajoittaisia kipuja sormien ja varpaiden pehmytosissa, jotka saattoivat toki olla virusinfektion jälkitila tai sitten raudanpuutteen oire.

Sittemmin olen opetellut havainnoimaan kroppaani jkv paremmin. Mutta yleisimmin kai raudanpuuteanemia tulee nimenomaan pikkuhiljaa ja siihen tottuu. Eri asia jos anemia tulee kerralla vaikkapa verenvuodon seurauksena. Rautalisät nyt varsinaisesti eivät sovi kenellekään, mutta pitää löytää sellainen jota itse sietää parhaiten. 

Oliko oikein kolme allekirjoitusta?

Vierailija
87/124 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys, pyörrytys, tasapaino- ja näköhäiriöt, nielemisvaikeudet, unettomuus, hengästyminen, sydämen tykytys, suupielten halkeamat, kuiva iho, kalpeus, muistihäiriöt ja keskittymiskyvyn puute...onhan näitä. Oireet kehittyi pitkän ajan kuluessa ja sitä myötä niihin tavallaan tottui. Vasta kun reilu 15 vuotta kärsittyäni kuulin kärsiväni raudanpuutteesta (ferritiini oli 0) ja sain siihen rautatabletit, alkoi toipuminen. Siihenkin meni 5 vuotta ja lopulta sain myös kohdunpoiston. Vasta jälkeenpäin sitä tajuaa että miten hirveästä olosta tuli kärsittyä kun nyt vihdoin olo on normaali. Että "kiitokset" vaan suomen terveydenhuollolle, ei siinä diagnoosissa kauaa mennytkään ja monta vuotta meni omasta elämästä puolikuntoisena hukkaan.

Tarjottiinko sinulle 0 ferritiinillä rautainfuusiota? Kiinnostaisi. Kun kerrot syöneesi rautatabletteja.

Hattu päästä, että kestit tuon kaiken. 

Vierailija
88/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 jatkaa

Herra meitä varjelkoon näiltä ferritiinikeuhkoajilta, jotka tietävät paremmin kuin länsimainen lääketiede miten asiat ovat ja aina kaikki tietysti johtuu yhdestä asiasta kuten ferritiinistä, D-vitamiini ja kilpirauhasarvot onkin jo niin vanhanaikaisia.

Ap, me ei voida täällä tietää mikä sulla on. Jos sulla on normaali hemoglobiini, niin tuskin oireesi johtuvat matalasta ferritiinistä. Voisko sulla olla vaikka joku ruuansulatuskanavan verenvuoto joka tihkuttaa, jos MCHC on laskenut? Korkea verenpaine ei johdu anemiasta eikä raudanpuutteesta. Kuinka korkeat paineet? Oletko varma, ettei sulla ole vaikka keuhkoveritulppa jos tuntuu ettet saa happea? Lääkitys verenpaineeseen voi myös parantaa elämänlaatua.

Jos ferritiini on alle 30, on rautavarastot tyhjät. Tämä on kiistatonta

Ei ole

Vierailija
89/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää lihaa.

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. 

Lihansyöjät syövät myös kasviksia. Ottakaa oppia lihansyöjistä naiset. 

Ottakaa naiset oppia miehistä ja lopettakaa se vuotaminen joka kuukausi. Eiks niin.

Uskokaa nyt jo, raudanpuute johtuu todella harvoin ruokavaliosta. Useimmiten naisilla kyse on kuukautisista. Jos ei siitä niin sitten jostain muusta verenvuodosta.

t. raudanpuutteinen lihansyöjä

Vierailija
90/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautainfuusion jälkeen en huomannut mitään ihmeellisempää muutosta entiseen. Ehkä hieman kirkkaammin kulki ajatus. 

Vierailija
91/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukset lähti repimällä päästä. Aloin syömään rautaa satunnaisesti niin hiustenlähtö loppui.

Mitä rautaa aloit syömään?

Sideral fortella lähti kuntoon https://www.vitamiini.org/sideral-forte-kokemuksia/ netistä löytyy lisätietoja

Aivan ylihintainen tuote!

Vitabalansin kotimainen extra vahva rauta 100mg jossa myös c vitamiini ja matkaa suolistossa 6 tuntia imeytyen. Alle 10€ purkki esim prismasta ja toimii minun anemiaan.

Vierailija
92/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on siis ferritiini ollut keväällä 24 ja nyt se on 5kk raudan syönnillä noussut 33. Mutta samaan aikaan e-mchc on tippunut reilusti alle viiterajojen. Olen aivan loppu, tukka lähtee päästä, mulla on verenpaine koholla, rytmihäiriöitä yms. Kun yritän tehdä jotain, joudun haukkomaan happea. Lääkäri katsoi puhelinajan aikana arvot ja sanoi, että nää on kunnossa. 

Käyt eri lääkäreillä niin pitkään kun löydät järkevän joka tietää jotain jostain. Facen raudanpuuteryhmistä saat tietoa ja tietoa myös eri alueiden hyvistä lääkäreistä.

Sinänsä hyvä neuvo, mutta sitä voimaa ja jaksamista ei just ole tuollaiseen lääkäriltä lääkärille kiertämiseen ja niiden kanssa tappeluun kun rauta-arvot on liian alhaalla. Eihän sitä saakeli tunnu jaksavan edes normaalia arkeakaan vaikka siitäkin jo pistäisi tauolle kaiken ei niin välttämättömän ja pakollisen. Se olo on oikeasti kuin olisi puolikuollut ja osin alkaa jo toivoa, että olisi ihan kokonaan.

Vierailija
93/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripulina ilmeni

Vierailija
94/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön väsymys . Olin ennen liikkuvainen ja energinen. Menin lääkäriin ja ferritiini 7. Töiden jälkeen päiväunille, levottomat jalat, surkea fiilis. Jouduin jättämään treenejä väliin. Lääkärin suosituksesta ei nestemäistä rautalisää vaan tabletti yöksi, ei maitotuotteita illalla. Olen myös pyrkinyt muuttamaan ruokavaliota, vähemmän rahkaa ja muita maitotuotteita. Vähemmän kahvia. Enemmän kaikkea missä on pienikin määrä rautaa, persiljaa, pihviä, sitrushedelmiä salaatissa, linssejä, pähkinöitä ja palkokasveja. Pikkuhiljaa olotila paranee.

Vierailija
95/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosia syvää ja lamaannuttavaa väsymystä, aivosumua ja hiusket tippui päästä. ADHD tyyppisiä oireita ja keskittymisvaikeuksi. Mun ferritiini oli <12. Olen syönyt nyt puolvuotta gluteenittomasti ja ottanut rautalisää ja nyt kävin 1,5viikkoa sitten rautainfuusisossa. Kampaajan mukaan päähän kasvaa kokonaan uusi tukka. Olo on vähän parempi eli nyt ns. jaksaa elää, mutta ei vieläkään täysin normaali. 

Vierailija
96/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys, hiukset lähti päästä ja ohenivat todella paljon, lihaksien palautumisongelmat joihin ei auttanut lihashuolto tai hieronta, kiinnostus asioihin väheni kuten masennuksessa, yleinen voimattomuus. Rautainfuusioiden jälkeen hiukset kasvoivat uudestaan paksuiksi ja tuuheiksi ja olo koheni muutenkin. Minulla siis rautainfuusiot, kun en pysty syömään rautaa sellaisenaan. Ferritiini oli olematon.

Vierailija
97/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengästyninen kävellessä ja yöllä kolme yöpukua päällekkäin ja silti kylmä. Sitten mitattu ferritiini joka oli 20.

Vierailija
98/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni syö rautaa ainoastaan kuureina, vaikka on alhainen ferritiini. Monilla kestää jopa vuosia nostaa ferritiiniä joten lyhyet kuurit eivät välttämättä korjaa tilannetta.

Vierailija
99/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä kaikille: ulkomailta saa tilattua erilaisia rautavalmisteita mitä Suomesta saa. Esim. eläinperäistä rautaa ei Suomessa myydä ollenkaan. Olen tilannut parhaat raudat ulkomailta kun suomalaiset aiheuttivat oireita.

Vierailija
100/124 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini 16 enkä huomaa mitään oireita. Treenaan melkein päivittäin, hiukset ja kynnet hyvät. Ei oo aivosumua tms. Lääkäri sanoi, että yksilöllisiä juttuja nämä on eikä ollut erityisen huolestunut. Kehotti syömään rautaa pari kuukautta ja katsomaan huomaanko olossa mitään muutosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä