Kertokaa miten ilmeni alhainen ferritiini tai raudanpuuteanemia? Mitä oireita oli?
Kommentit (124)
Hiustenlähtö, huimaus, kylmät väreet selkäpiissä, paineen tunne ylävatsalla ja sydämen kohdalla, päänsäryt. Ferritiini 15, hemoglobiini 90. Nopeasti alkoi arvot nousta ja olo parantua, kun aloitin syömään lisärautaa ja maksaa sisältäviä ruokia.
Miksi ferritiini, eli varastorauta olisi joku trendiasia? Miksi se muualla maailmassa ymmärretään oikeaksi asiaksi, mutta Suomessa se onkin vain trendi? Hb vaihtelee eri syistä, ja monilla se ei ole sillä omalla luontaisella tasolla kuin vasta sitten kun rautavarasto on täynnä. Miksi ihmeessä naisella, joka menettää rautaa joka kk, ja monesta syystä voi sitä muutenkin kuluttaa enemmän kuin mies, pitäisi hb olla alhaisempi kuin miehillä? Se vaan hyväksytään että naisella saa olla huonommin toimiva elimistö.
Missähän se muu maailma mahtaa sijaita? Kyllä siitä on ihan tieteellinen konsensus, että ferritiiniä olisi hyvä tutkia lisää mutta ei todellakaan ole syytä käyttää ferritiinin mittausta ensisijaisena tutkimuksena muuten kuin liiallisen varastoraudan määrittämiseen. Miehillä ja naisilla on erilaiset viitearvot kaikkiin labratutkimuksiin, mutta kai sulla on joku meriselitys sillekin miksi ne ovat vain seksistisiä kuten sekin että miehet kasvavat pitemmiksi?
Ja ihan aina on joku trendisairaus, jota tietty persoonallisuustyyppi löytää itsestään. ADHD, autismi, raudanpuute ilman anemiaa, kilpirauhasen vajaatoiminta ilman että se näkyy laboratoriokokeissa, moninaiset eriskummalliset kipuoireyhtymät ja hajusteallergia. Vuosikymmen sitten ihan täpöllä podettiin vielä sähköallergiaa ja amalgaamisairautta. Nykyään niitä ei enää ole vaan kaikki niitä poteneet ovat siirtyneet näihin nykyaikaisempiin tauteihin.
Joo, jotain ap:llä on vialla, ja nämä trendisairaat tukkivat terveydenhuoltoa ja edesauttavat sitä, ettei ap:ta oteta tosissaan.
Mulla oli alimmillaan ferritiini 7, syynä myooma josta megarunsaat kuukautiset. Joku puhui että ferritiini on joku trendi. Sanonko nätisti vai vähemmän nätisti mihin sen trendin voi työntää?
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäisellä tyttärellä ferritiini 5, hemoglobiini jotain 100.
Oireena ettei jaksanut liikkua kunnolla ja naama aivan vitivalkoinen.
Erittäin runsaat kuukautiset 4 viikon välein, kestävät viikon kerrallaan.
Nyt tankataan rautaa, muttei maha kestä sitä mitä lääkäri määräsi eli 200 mg joka toinen päivä.
Jaa se rauta pienempiin eriin joka aterialla 20 mg. Ei tarvitse ottaa kerralla 200 mg.
Joskus rautatabletit kannattaa ottaa yötä vasten, nukkuessa vatsavaivat ei niin haittaa. 🥴 Jotkut lääkärit suosittelivat rautatablettien ottamista joka toinen päivä. Kertoo vähän, että nämä raudanpuutokset ovat vähän veteen piirretty viiva.
Oireet voivat vaihdella tosi paljon eri yksilöillä. Ei kannata ilkkua toisen vointia. Voimia.
Lopettakaa jo toi ferritiini hypetys. Uusimmat tutkimukset osoittaa, ettei sillä ferritiinillä ole väliä, ainoastaan hemoglobiini ja muut veriarvot.
Vierailija kirjoitti:
Joskus rautatabletit kannattaa ottaa yötä vasten, nukkuessa vatsavaivat ei niin haittaa. 🥴 Jotkut lääkärit suosittelivat rautatablettien ottamista joka toinen päivä. Kertoo vähän, että nämä raudanpuutokset ovat vähän veteen piirretty viiva.
Miten niin kertoo? Lääkärit yleensä neuvovat ottamaan tupla-annostuksen joka toinen päivä siksi, että rauta varastoituu elimistöön. Esim. C-vitamiini taas on sellainen, josta ylimääräiset tulevat pois elimistöstä. Siksi sanotaan myös, ettei pitäisi huvikseen syödä rautalisää, koska liikakaan ei ole hyväksi.
Jatkuvasti kaikenlaisia oireita: hiukset lähtee päästä, lihakset särkee, sisäinen värinä, rytmihäiriöitä, pää ja vatsa särkee ja jatkuvasti väsyttää. En edes muista kaikkea. Ferritiini oli viime mittauksessa >12. Rautaa olen syönyt tabletteina jo monta vuotta. Ei vaan nosta ferritiiniä, kun samaan aikaan on erittäin runsaat kuukautiset. Runsaita kuukautisia yritettiin hoitaa hormonikierukalla, mutta ei toiminut vaan runsastuivat entisestään.
Olo on jo aika turhautunut.
Diagnosoitiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta, johon sain heti lääkityksen. Epäilen, että matala varastorauta on osittain syyllinen tuohonkin, vaikka labrakokeilla onkin todettu kilpirauhasen vasta-aineet hurjan korkeiksi.
Ei ollut oikein mitään oireita, tai ehkä olen tottunut. Viimeksi ferritiini-arvo oli < 3. Lääkäri määräsi kolonoskopiaan, kuvitteli että suolisto vuotaa. Ei ollut verenvuotoa. Komensi syömään 2 retaferia per päivä ekan kuukauden, sitten yksi per päivä. Mutta ne piti lopettaa ajoissa ennen kolonoskopiaa. Sen jälkeen otettiin vain hemoglobiini, joka oli 120, ferritiiniä ei enää mitattu. Eli söin vaan sen yhden retafer-paketin, ei ollut puhuttu muuta. Voi olla, ettei ferritiini ole juuri noussut, en tiedä.
Ferritiini 2, hemoglobiini 55
Erittäin trendikästä
Väsytti ihan sikana, lähinnä nukuin ja jos jotain tein, kävelin esim talon ympäri, piti levätä välillä kun tuntui ettei henki kulje. Ennen olin aktiivinen ja urheilun kovalla tasolla.
Syke tuntui korvissa koko ajan.
Olin todella kalpea. Siis todella.
Yritin hengittää syvään mutta tuntui etten saa happea tarpeeksi.
Kun loppujen lopuksi lääkäritkin tajusi että tämän kuukautiset ovatkin runsaat oikeasti ja sain apua, tosin teho-osaston kautta, niin siihen loppui tämä trendi-hömpötys minun kohdalla.
Useiden rautainfuusioiden jälkeen veriarvot kaikki kunnossa ja väsymykselle menetyt vuodet ikävä muisto enää.
Ei tee enää mieli osallistua tällaisiin trendijuttuihin.
Mulla hemoglobiini jotain 110, ferritiini viimeksi 7. Lisärautaa käyttänyt vuosia, saattaa hetkeksi nostaa arvoja. Oireena väsymys. Lääkärin ohjeistus lisärauta.
Väsymystä, ajoittain huimausta ja juostessa tuntui kuin raajat olisivat lyijyä. Aina ennen vahvat kynnet alkoivat liuskottua ja lohkeilla jatkuvasti. Työpäivän jälkeen ei jaksanut juuri muuta kuin istua ja yrittää pysytellä hereillä. Ferritiini oli tuolloin niin matala, että sitä ei edes saatu labrakokeissa mitattua.
Olin jo vuosia aiemmin yrittänyt saada rauta-arvot selvitettyä, mutta sitä ei pidetty tärkeänä, sillä hemoglobiini oli viitearvojen alarajoilla. Jaksaminen on nyt hieman parantunut, kun ferritiini on alkanut Sideral Fortella nousta, mutta kyllä tämä aikaa vielä vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsymys, hengästyminen, hiustenlähtö, levottomat jalat. Olo aivan hirveä silloin kun ferritiini oli 8. Avuksi rautatabletit ja runsaisiin kuukautisiin puuttuminen. Vatsa ei tahdo sietää rautaa, joten tankkasin hyvin hyvin hitaasti. 10 vuotta myöhemmin ferritiini 30, oireita vielä on, mutta ovat lieviä. Nykyään otan silloin tällöin yksittäisiä tabletteja rautaa.
Mitä ihmettä? 30 on raja, että varasto on täysin tyhjä. Elimistö käyttää 200 eri asiaan rautaa, ja sulla ei varmasti tule päivässä ruuasta tarvittavaa rautaa, että sun elimistö toimisi hyvin tyhjällä varastolla. Ferritiini pitää olla ainakin yli sata, joillakin ei pysy oireet pois alle 150. Urheilijanaisilla ferritiini pidetään 250 paikkeilla. Miksi ihmeessä tyydyt siihen että sulla on tyhjä varasto, ja sun elimistö kärsii koko ajan? Mitä luulet että se vaikuttaa pidemmän päälle?
Tiedän, että 30 on tyhjän rautavaraston raja. Itselläni 30 on se raja, jonka ylitettyä oireet helpottavat jo huomattavasti. Minulla on hyvä, osaava lääkäri, joka katsoo rautatilanteeni vuosittain, ferritiinin ja muut rauta-arvot. Olen ihan itse tehnyt sen päätöksen, että otan rautaa vain sen verran mitä vatsa kestää. Infuusiota en ole halunnut.
Minulla on todennäköisesti ollut tyhjät rautavarastot jo teini-iässä. Oireet alkoivat jo silloin, mutta vain hemoglobiinia seurattiin. Se on aina ollut normaali. Vasta 10 vuotta sitten katsottiin ensimmäistä kertaa muut rauta-arvot, joiden perusteella oli selvä raudanpuute. Nykyään ei enää ole selvä raudanpuute ja pärjään vähäisten oireiden kanssa, joten miksi pitäisi tehdä muuta kuin seurata tilannetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukset lähti repimällä päästä. Aloin syömään rautaa satunnaisesti niin hiustenlähtö loppui.
Mitä rautaa aloit syömään?
Sideral fortella lähti kuntoon https://www.vitamiini.org/sideral-forte-kokemuksia/ netistä löytyy lisätietoja
kiitos
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini 2, hemoglobiini 55
Erittäin trendikästä
Väsytti ihan sikana, lähinnä nukuin ja jos jotain tein, kävelin esim talon ympäri, piti levätä välillä kun tuntui ettei henki kulje. Ennen olin aktiivinen ja urheilun kovalla tasolla.
Syke tuntui korvissa koko ajan.
Olin todella kalpea. Siis todella.
Yritin hengittää syvään mutta tuntui etten saa happea tarpeeksi.
Kun loppujen lopuksi lääkäritkin tajusi että tämän kuukautiset ovatkin runsaat oikeasti ja sain apua, tosin teho-osaston kautta, niin siihen loppui tämä trendi-hömpötys minun kohdalla.
Useiden rautainfuusioiden jälkeen veriarvot kaikki kunnossa ja väsymykselle menetyt vuodet ikävä muisto enää.
Ei tee enää mieli osallistua tällaisiin trendijuttuihin.
Hyvä että matala hemoglobiilisi hoidettiin.
Vierailija kirjoitti:
10 jatkaa
Herra meitä varjelkoon näiltä ferritiinikeuhkoajilta, jotka tietävät paremmin kuin länsimainen lääketiede miten asiat ovat ja aina kaikki tietysti johtuu yhdestä asiasta kuten ferritiinistä, D-vitamiini ja kilpirauhasarvot onkin jo niin vanhanaikaisia.
Ap, me ei voida täällä tietää mikä sulla on. Jos sulla on normaali hemoglobiini, niin tuskin oireesi johtuvat matalasta ferritiinistä. Voisko sulla olla vaikka joku ruuansulatuskanavan verenvuoto joka tihkuttaa, jos MCHC on laskenut? Korkea verenpaine ei johdu anemiasta eikä raudanpuutteesta. Kuinka korkeat paineet? Oletko varma, ettei sulla ole vaikka keuhkoveritulppa jos tuntuu ettet saa happea? Lääkitys verenpaineeseen voi myös parantaa elämänlaatua.
Anteeks nyt vaan, mutta vaikka hb olisi normaalin rajoilla, niin rautavarastot voi olla tyhjät ja aiheuttaa pahojakin oireita. Tiedän, koska itse kärsinyt tästä, ja näin lääkäri minulle myös sanoi. Eikä ole löydetty syytä, miksi mun kroppa toimii näin. Tutkittu on. Rautalisää voin käyttää pari kertaa vuodessa, koska liika rauta nostaa hemoglobiinin mulla nopeasti liian korkealle.
Luulin että mulla oli alhainen ferritiini mutta olikin paksusuolen syöpä. Olkaa siis tarkkana ja käykää välillä oikealla lääkärillä.
Kyllä, mutta mikä on liikaa? Kyllä pitää olla optimaalinen määrä sitä rautaa, ei niin että varasto on tyhjä ettei nyt vaan ole liikaa.
Kun ferritiini on 30, se on sama kuin autossa palaisi bensavalo, ja kun ferritiiniä nostetaan johonkin 30-70, se on sama kuin tankkaisi bensaa autoon vain sen verran että edelleen bensavalo palaa, ja sitten kuvittelisi että voi ajaa 500km ilman että bensa loppuu. Jos halutaan autolla ajaa mahdollisimman kauas, tankataan bensaa tankki täyteen, mutta ei tietenkään tankata kun tankki on täynnä ja valuu jo yli.