YLE teki taas laskelmat: Pörssisähkö on edullisempi kuin 8,8 sentin kiinteähintainen. 😄😁
Vaikka lämmittäisi isoa omakotitaloa pakkasilla, pörssisähkö tuo muhkeaa säästöä. Nykyaikaisessa omakotalossahan automaatio ohjaa sähkön käyttöä ja säästö on vielä valtavampi kuin YLEn laskelmissa.
On se vaan tyhmää maksaa liikaa.
Ja se tuo mielenrauhaa, kun tietää ettei maksa sähköstä liikaa.
Kommentit (294)
YLE varmaan käyttää pörssisähköä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä länkytät vastuullisuudesta ja muiden huomioimisesta? Mikä varajeesus sinä olet? Olet kirkkaimman kruunun kanssa muita paheksumassa, kun he eivät elä ja toimi, kuten sinä käsket.
Kukaan nyt ei elämäänsä säädä sinun käskyjesi mukaan. Valtio on sitten se, joka niitä ohjeita jakelee, tai sähköyhtiöt.
Määräaikaisia sopimuksia myydään, ja niitä voi ihan jokainen hankkia. Se ei ole laitonta.
Minua tuollainen pitkä lässytys, mitä kirjoitat nyt moneen kertaan, lähinnä oksettaa. Hienoa, jos se saa sinut tuntemaan itsesi paremmaksi ihmiseksi, minusta se on lähinnä sinun harhaisuuttasi, kuvittelet itsesi tärkeämmäksi kuin oletkaan ja alentuvasn sävyyn opetat muita.
Kiitoksia näkemyksestäsi. On hämmentävää, miten toistuva toteamukseni, että toivottavasti jokainen saa solmittua omaan elämäänsä parhaiten soveltuvan sähkösopimuksen, jätetään toistuvasti huomiotta. Minä en ole käskemässä yhtään mitään. Totean vain omat näkemykseni siitä, miksi jokaisen - minun mielestäni - vastuullisen ihmisen tulisi seurata ja pyrkiä vähentämään sähkönkulutustaan. Ja miten taloudellinen kannustin on usein paras kannustin.
Mikä ihme on, kun ei saa perustella omia mielipiteitään? Mikä niissä nyt niin provosoi? Liian pitkät perustelut?
Jos kokee, että mielipiteensä kertova ja sitä oman parhaan kykynsä mukaan perustelemaan pyrkivä ihminen "opettaa" (lainausmerkeissä), niin ehkä kannattaa katsoa peiliin.
Olen tuo, jonka teksteistä on provosoiduttu ja jolle on hermostuttu. Olen aiemmin ketjussa kertonut, miksi aihe kiinnostaa minua.
Voisiko joku kiinteän määräaikaisen sopimuksen kannattaja kertoa, minkä vuoksi olisi tarpeen, että kaikilla suomalaisilla olisi kiinteä määräaikainen sähkösopimus?
Eli ei omakohtaista kokemusta, vaan laajempi näkökulma: minkä vuoksi kiinteä määräaikainen sopimus on yhteiskunnalliselta kannalta parempi kuin pörssisähkösopimus?
Vierailija kirjoitti:
Näistä on vähän turha vängätä, kun erot on niin yksilökohtaisia.. Asumismuoto, lämmitysmuoto, asuuko pohjoisessa vai etelässä, onko sähköautoa, onko automatiikkaa, onko iso perhe, mikä on taloudellinen joustokyky. Se on ihan tapauskohtaista, mikä kannattaa. Jos kiinteä on vuodessa muutaman kumpin kalliimpi, se voi silti olla hyvä "vakuutus", jos ei ole taloudellista liikkumavaraa maksaa jotain yksittäistä kallista pörssikuukautta.
Muutaman kympin!?
Meillä määräaikainen olisi vuodessa noin 650€ kalliimpi.
Hinta senkuin laskee vaan huomiselle. Kohta taas maksetan että käyttää sähköä.
Pösällä hohkaa taas vastukset varaajassa ja halavalla...
Vierailija kirjoitti:
Pösällä hohkaa taas vastukset varaajassa ja halavalla...
Pörssisähkö on kaikissa tilanteissa halvin vain siksi että jos tulee poikkeuskallis ajanjakso sähkönhinnalle, osallistuu hallitus sen maksamiseen, kuten pari vuotta sitten.
"Se kesäkuun säästö ei paljoa lämmitä, jos ei pysty maksamaan tammikuun sähkölaskua. "
Miksi ihmeessä sitä ei pystyisi maksamaan? Viime tammikuussa pörssisähkön keskihinta oli noin 13 snt/kWh eli edelleen halvempaa kuin monen hätäpäissään ottama kiinteähintainen.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on kaikissa tilanteissa halvin vain siksi että jos tulee poikkeuskallis ajanjakso sähkönhinnalle, osallistuu hallitus sen maksamiseen, kuten pari vuotta sitten.
Sehän koski vain määräaikaisia kun eivät pystyneet sääliöt maksamaan laskujaan.
Vierailija kirjoitti:
Viime talvena juuri ne pörssisähköä ostavat panikoi isoista sähkölaskuista
Ei panikoinut. Mutta koko vuoden ja vuorokauden ympäri samaa hintaa maksavat tulevat aina hihkumaan kun pörssisähkö hetkeksikin nousee päälle kiinteän hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan koska miksi kukaan myisi kiinteähintaista halvemmalla kuin mitä pörssisähkö maksaa?
Jos kiinteä on halvempi kuin pörssi niin silloin sen kiinteähintaisen myynyt yhtiö on tehnyt pahan hinnoitteluvirheen josta kärsii tappioita.
Pörssistä se kiinteähintainenkin sähkö ostetaan, myyjä vaan vetää välistä aika paljon...
Pörssisähkö on ihanan halpaa, paitsi silloin kun se on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Pörssistä se kiinteähintainenkin sähkö ostetaan, myyjä vaan vetää välistä aika paljon...
Määrikset maksaa ja sähköpomot hieroo käsiään yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on ihanan halpaa, paitsi silloin kun se on kallista.
Onneksi on kallista vain harvoin. Keskiarvo ratkaisee.
Kerro ap vielä, että miten pääsee eroon Carunasta?
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap vielä, että miten pääsee eroon Carunasta?
Muuttamalla kuten me. Nyt on siirto 5.6c/kWh.
Jos ihmisellä on rahasta tiukkaa niin joutuu varautumaan pahimman varalle. Entä jos käy huono tuuri ja pörssisähkön hinta menee taivaisiin? Silloin ei ole varaa maksaa.
Hyvässä rahatilanteessa on helppo luottaa keskimääräisiin laskelmiin, joiden perusteella pörssisähkö tulee halvimmaksi, niin kuin se todennäköisesti tulee. Kun tietää pystyvänsä selviytymään myös pahimmasta mahdollisuudesta.
Miksiköhän tapahtui tuollainen hermostuminen? Kun ainakin itse olen koko ajan näissä kommenteissani todennut, että erilaiset sopimukset ovat hyvä asia ja toivonut, että jokainen pystyy solmimaan juuri omaan käyttöönsä sopivan sopimuksen.
Ylipäätään olet nyt provosoitunut ihan turhaan. Minä kirjoitin: "Ja niin, jos siihen ei pysty, tai jos tuokin kuulostaa liian työläältä, niin onneksi on määräaikaiset sopimukset."
Hallelujaa! On määräaikaiset sopimukset, eikä kukaan eikä mikään voi pakottaa ketään pois omalta määräaikaiselta sopimukseltaan. Minä kommentoin niitä näkemyksiä vastaan - enkä todellakaan ainoana täällä - joiden mukaan sähkön hinnan seuraaminen sovelluksesta ja oman käytön sovittaminen sähkön saatavuuteen on työlästä. Minä sanoin oman mielipiteeni, siis mielipiteeni/näkemykseni - en yleismaailmallista faktaa - että ei se ole työlästä. Ja lisäsin, että jos se tuntuu työläältä, niin ONNEKSI ON MÄÄRÄAIKAISET SOPIMUKSET.
Mikä tuosta kommentistani jäi ymmärtämättä? Sanoinko jotakin epäselvästi?
Lisäksi provosoitumisen ohella mukana on ilmeisesti ihan puhdasta väärää tietoa. Ketään ei olla painostamassa mihinkään, eikä varsinkaan jotta saataisiin "pörssisähköläisille halvempaa sähköä". Lisäksi sanamuotosi "Heille ei nyt tule mieleen, mitä tapahtuu, jos olisi vain pörssisähkö. Hinta voisi olla ihan mitä tahansa." paljastaa sen, ettei sinulla ole hajuakaan siitä, miten asiat ovat. Kaikki sähkö on pörssisähköä, aivan kaikki. Myös se sinun seinäpistokkeestasi tuleva. Aivan riippumatta sopimuksesi muodosta. Sähkön saatavuudet ja sähköpörssin hinnanvaihtelut koskevat ihan jokaista ihmistä - syyllistyitpä sinä henkilökohtaisesti siitä tai et - mutta määräaikaisen kiinteähintaisen sopimuksen tehnyt ihminen on tehnyt sähköyhtiön kanssa sopimuksen nimenomaan siitä, että hän maksaa sähköstään tietyn summan eikä sen yli (muttei myöskään ali; toisenlaisiakin eli hybridisopimuksia nykyään on). Se on eräänlainen vakuutus, siis, ja vakuutuksesta aina maksetaan.
Mikään sähkö ei ole ilmaista kenellekään missään vaiheessa, enkä tottapuhuen enää ymmärrä, mitä tarkoitat tässä yhteydessä markkinataloudella, kun et kertakaikkisesti ymmärrä perusasioita.
Jos ja kun ymmärrys on tuolla tasolla ja asenne se, että sinä et syyllisty koskaan yhtään mistään ja muutenkin minä-minä-minä -meiningillä mennään, niin onnittelen nyt ainakin siitä, että olet tehnyt hyvän valinnan sähkösopimuksesi suhteen. Pörssisähkösopimuksen solmiminen kun pääsääntöisesti edellyttää jonkinasteista ymmärrystä ja valveutuneisuutta.
Valot siis voivat olla päällä määräaikaisen sopimuksen tehneelläkin, mutta se ei välttämättä takaa sitä, että lamppu palaa.