Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE teki taas laskelmat: Pörssisähkö on edullisempi kuin 8,8 sentin kiinteähintainen. 😄😁

Vierailija
09.10.2024 |

https://yle.fi/a/74-20116669

Vaikka lämmittäisi isoa omakotitaloa pakkasilla, pörssisähkö tuo muhkeaa säästöä. Nykyaikaisessa omakotalossahan automaatio ohjaa sähkön käyttöä ja säästö on vielä valtavampi kuin YLEn laskelmissa.

On se vaan tyhmää maksaa liikaa.

Ja se tuo mielenrauhaa, kun tietää ettei maksa sähköstä liikaa.

Kommentit (294)

Vierailija
161/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteällä hinnalla ei tarvi menettää hermojaan, haaskata aikaansa hinnantarkkailuun ja kulutuksen pikkutarkkaan säätelyyn tunti tunnilta. Voisi laskea itselleen hinnan ylimääräisestä työstä, mikä kuluu reagointiin sähköhinnan vaihteluihin.

Jotkut ajattelee, että se on laiskuutta, kun ei jaksa kokoajan säätää ja nähdä vaivaa. Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat.

Itse valitsin kiinteän juuri siksi, kun olen aika laiska. Kauhea säätäminen vuositasolla lopulta muutaman kymmenen euron säästön vuoksi.

Jos senkin ajan hakkaa polttopuita, niin on säästänyt paljon enemmän. Saati, että tekisi omaa palkkatyötään.

Mikä säätäminen? Katsoo kerran päivässä kännykän sovellusta ja ajattelee 10 sekunnin ajan, milloin hoitaa mitkäkin sähkölaitetta vaativat kotihommat ja hoitaa ne sitten sopivaan aikaan.

Ja niin, jos siihen ei pysty, tai jos tuokin kuulostaa liian työläältä, niin onneksi on määräaikaiset sopimukset.

Vierailija
162/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä on vähän turha vängätä, kun erot on niin yksilökohtaisia.. Asumismuoto, lämmitysmuoto, asuuko pohjoisessa vai etelässä, onko sähköautoa, onko automatiikkaa, onko iso perhe, mikä on taloudellinen joustokyky. Se on ihan tapauskohtaista, mikä kannattaa. Jos kiinteä on vuodessa muutaman kumpin kalliimpi, se voi silti olla hyvä "vakuutus", jos ei ole taloudellista liikkumavaraa maksaa jotain yksittäistä kallista pörssikuukautta.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkön koko vuoden keskihinta ei minun mielestä kerro koko totuutta. Kesällä kun sähkölämmitystä ei tarvita ja kulutus on muutenkin pientä, pörssisähkö on halpaa. Talvella, kovilla pakkasilla varsinkin, pörssihinta on korkealla, viime talvena todella korkealla. Silloin voi sähkölämmitteisessä asunnossa tulla päivässä kymppien laskuja. Omalla kohdalla laskin että kesällä on se ja sama mikä sopimus on koska kulutus on olematonta, talvella pörssisähkö puolestaan tulee niin kalliiksi kulutuksen noustessa että vaihdoin sopimusta, hinta pyörii noin 7-9c/kwh tasaisesti tulevana talvena. Viime talvena hurjimpina kuukausina tuli 10-30 euron lisäystä vuorokaudessa sähkölaskuun pörssihintojen noustessa älyttömyyksiin, tuosta kun laskeskelee loppulaskua niin koko vuoden mittakaavassa määräaikainen sopimus on halvempi. Arvioin että jo yhden talvikuukauden pörssihinnalla kuittaa noin kolmesta viiteen kuukauden lämpimän vuodenajan laskut. Älytalouksiin voi pörssisähkö sopia kun voi ohjata automatiikalla laitteita lämmittämään, varaamaan lämpöä ja lataamaan halvimpina tunteina mutta noita ilman en nähnyt juurikaan hyötyä. Ehkä myös jos asuu kaukolämpöasunnossa joissa kulutuskin on pientä niin pörssihinta voi sopia. 

Vierailija
164/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituisen paljon muiden ihmisten valinnat joitain kiinnostaa. Toivottavasti jokainen valitsee omaan arkeensa sopivimman vaihtoehdon. Muiden valinnat eivät vaikuta mitenkään minun tekemiseen.

Ne saattavat pidemmällä tähtäimellä kuitenkin vaikuttaa, tai ainakin vaikuttaa sinun olemiseesi. Eri sähkösopimusmuodot kun ovat kuitenkin suhteessa toisiinsa. Koko kuvio muodostaa laajan verkoston ja mahdollisuudet ketjureaktioon.

Kuvitellaan, että kaikilla suomalaisilla olisi määräaikaiset kiinteähintaiset sähkösopimukset, joissa ei tarvitse katsoa ollenkaan omaa sähkönkulutustaan. Ne eivät motivoi säästämään sähköä koskaan, eivät myöskään tammikuun pakkasilla. Sitten jotain ikävää taas tapahtuisi sähköntuotannon saralla, ja tammikuussa olisi aito sähköpula tai sen vaara, mutta kukaan ei vähentäisi sähkönkäyttöään kun "käytän kun huvittaa" ja "ei koske minua". Tällöin sähköyhtiöt joutuvat maksamaan markkinahinnan sähköstä, mutta ne saavat vain sen kiinteän sopimuksen mukaisen korvauksen. Ja jos pakkasia tai muita ongelmia on paljon, ei muun vuoden tulot riitä kattamaan sähköyhtiön tappioita. Tällöin kk-hinnat nousevat. Jos tämä kuvio jatkuu ja jatkuu, silloin todennäköisesti tämä vaikuttaa lähes kaikkien tekemiseen, kun ne määräaikaiset kiinteähintaiset sopimukset vain kallistuvat.

Toinen vaihtoehto em. skenaariossa on sähkökatkot, joiden uhka oli päällä tässä yhtenä talvena. Tällöin muiden valinnat todellakin vaikuttavat toisten tekemisiin, jos liiallisen sähkönkäytön vuoksi sähkö ei riitä. Silloin useampikin täällä olija istuisi kynttilänvalossa. Silloin kyllä voisi sanoa, että muiden valinnat ovat vaikuttaneet myös edellisen kommentoijan tekemiseen aika paljonkin.

On hyvä, että on eri sähkösopimustyyppejä, ja toivottavasti jokainen kotitalous on voinut tai voi hankkia juuri omaan käyttöön parhaiten sopivan sopimuksen. Tämä ei poista sitä asiaa, että jokaisen kotitalouden kannattaisi seurata omaa sähkönkulutustaan sekä pyrkiä vähentämään sitä ja ennen kaikkea vähentämään sitä silloin, kun sähkön saatavuus on heikointa.

On toki todettava, että vaikka täällä netin palstoilla niin kovasti uhotaan ja öykätään siitä, miten "käytän kun minua huvittaa", "ei koske minua", "minä teen juuri niin kuin haluan juuri silloin kun haluan", totuus suomalaisista on kuitenkin toisenlainen: paljon parempi. Viimeksi kun keskitalvella sähköpula uhkasi ja sähkökatkokset olivat todellisena vaarana, suurin osa suomalaisista kuunteli ohjeita ja vähensi radikaalisti sähkönkäyttöään. Näin sähkökatkot vältettiin kokonaan. Toki samaan aikaan jotkut id*ootit kirjoittelivat, etteivät todellakaan vähennä sähkönkäyttöään, kun heillä kerran on määräaikainen kiinteähintainen sopimus ja heillä on oikeus tehdä mitä haluttaa, ja kuvailivat laittavansa uunit, saunat ja kaikki sähkölaitteet päälle. On siis tälläkin saralla monia tapoja ihmisten nolata itsensä.

Pääasia kuitenkin on, että valtaosa suomalaisista kuitenkin ymmärtää, miten tämä nimenomainen yhteiskunnan ja kotitalouden yhteinen asia toimii ja on valmis kantamaan oman pienen osansa yhteisestä vastuuusta. Jopa siinä tapauksessa - herra paratkoon - ettei hänelle ole siitä itselle mitään taloudellista hyötyä ja - herra paratkoon toistamiseen - siitä saattaa olla hänelle jopa hieman epämukavuutta.

Vierailija
165/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pörssisähkön keskihinta on toteutunut 0,2 sentin tarkkuudella, vaikka ei ajasteta tai muutenkaan vahdita sähkön käyttöä ja sen ajankohtaa. :)

Kummasti meilläkin putosi sähkölaskut, kun päästiin pörssisähkölle.

Vierailija
166/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persaukiset senttejä laskee.

Maksan mielelläni kiinteää hintaa siitä, että ei tarvitse olla kyttäämässä, voiko uunin, pesukoneen ja tiskikoneen laittaa päälle sekä imurin töihin.

8,5 snt/ kwh tämän kuun alusta seuraavat kaksi vuotta ja 3,9 €/kk.  Talo on kaukolämmössä. Kesälllä paljon poissa. Todella tyytyväinen sähkösoppariin.

Ei pörssisähkön käyttäminen vaadi sähkön hinnan ja käyttämisen ajankohdan kyttäämistä. Voi elää edelleen ihan normaalisti, mutta nauttia halvemmasta sähköstä!

Vierailija
167/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tutkimus

Vierailija
168/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
169/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteällä hinnalla voi sähkön käytön kohdistaa kalliisiin tunteihin, jolloin säästää paljon enemmän.

Vierailija
170/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti paljon vaikutusta mihin vuodenaikaan tekee määräaikaisen sopimuksen

Vierailija
171/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteällä hinnalla voi sähkön käytön kohdistaa kalliisiin tunteihin, jolloin säästää paljon enemmän.

Laihialaispoika kertoi tohkeissaan isälle juosseensa bussin perässä kotiinsa ja säästäneensä näin bussimatkan hinnan.

Isältä ei kiitosta herunut, vaan neuvoi, että juokse seuraavalla kerralla taksin perässä, niin säästät paljon enemmän.

Vierailija
172/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti paljon vaikutusta mihin vuodenaikaan tekee määräaikaisen sopimuksen

Määräaikaiseen sopimukseen (vuosi tai kaksi vuotta) osuu aina kaikkia vuodenaikoja ja päiviä tasan yhtä monta, alkoipa sopimuskausi milloin tahansa. Jos jostakin saa kuuden kuukauden määräaikaisen talven yli, sen on oltava kalliimpi kuin mitä olisi kesän yli.

Mutta mitä noita miettimään, kun aina on pörssisähkö eikä se sido mihinkään. Pörssisähkö on toistaiseksi voimassa. :)

Vierailija
173/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä se jaksat jankuttaa. Miksi sinua noin kovasti kiinnostaa, mik sähkö muilla on? Eikö sinulla ole omaa elämää? 

Vai oletko kateellinen, kun toiset maksavat mielestäsi liikaa? Eikö sinulla ole rahaa sähköön, ja pitää säästää ja pihistää ja kytätä halvimpia tunteja? 

Sinun varmasti kannattaisi käväistä lääkärissä tuon pakkomielteen kanssa 

Vierailija
174/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo pätee vain silloin, kun voit olla käyttämättä sähköä hintapiikin aikana. Kokeilepa huviksesi elää niin, että käytät sähköä tasaisesti ja huomaat pörssisähkön tulevan kalliiksi. Öisin eläville se sopii sekä niille, jotka ei ole päivällä kotona.

Meillä on suora sähkö, ei tulisijoja. Olen etätöissä. Viime vuoden oma keskihinta päälle 6 senttiä. Toki automaattisesti öisin lämpenee lämminvesivaraaja. En nyt sanoisi kalliiksi. 

Suorasähkössä ei ole varaajia.

T. Lvi-guru, 28 vuotta alalla

Sähköllä se lämminvesivaraajakin toimii. Ei sinänsä muuta varsinaista asiaa miksikään. 

Jos et ymmärrä, mikä vaikutus pörssisähkön keskihintaan on sillä, lämmittääkö taloa sähköpattereilla vai varaajan avulla, kannattaa pysyä siellä Kontulan vuokrayksiössä.

Itse et nyt ymmärtänyt, että lämminvesivaraajalla  tarkoitetaan  käyttövettä lämmittävää varaajaa. Jokainen omakotitaloasuja lämmittää ihan itse käyttövetensä varaajalla, sellainen on jokaisessa taloudessa. Kenellä suurempi, kenellä pienempi. Ja se kuuman käyttöveden lämmitys on yksi suurimpia sähkö kuluttajia, jos itse talon lämmitystä ei lasketa.  Pattereiden vesikierto on asia erikseen. Silloin ei puhuta suorasähkö lämmityksestä, vaan vesikiertoisesta.  

Uskomatonta, ettet tätä ymmärtänyt

Vierailija
175/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elbörsens el kostar genomgående mest under de timmarna då el mest används. De dyraste timmarna är kring morgonen och på eftermiddagen efter arbetsdagen. Yle beaktade inte detta på något sätt i sin missvisande kalkyl. Under de dyraste timmarna värmer majoriteten vattnet i sina hus samt lagar mat och använder andra elapparater. Hur många badar bastu efter klo 24:00 på en vardag eller mellan 13:00 - 16:00?

Då elen säljs per timme, bör även kalkylen vara per timme och inte enligt snittpriser. Ingen konsumerar enligt snittpriset.

No, voihan noita laskelmia kritisoida, ja toivottavasti tehdään uusia tuntikohtaisiakin laskelmia.

Monissa urheilukeskuksissa ja uimahalleissa on halvemmat hinnat päiväaikaan. Miksi ihmeessä sama ei saisi päteä sähköön? Jos pörssisähkö kannustaa yökyöpeleitä käymään saunassa

Miksi vastaat suomenkieliseen kommenttiin ruotsiksi?

Vierailija
176/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok-talossa kannattaa olla kaksikin ilmalämpöpumppua. Jos on tiedossa kylmempiä ilmoja, kannattaa jo etukäteen nostaa sisälämpötilaa vaikka +26 asteeseen, niin ei tarvi heti olla sillä kalleimmalla sähköllä lämmittämässä, kun pakkaset kiristyy. Yläpohjan eristystä kannattaa lisätä. Se on kustannustehokkain tapa parantaa energiatehokkuutta. Ylöspäin se lämpö nousee. Tulisijalle kannattaa vetää iv-kanava suoraan ulkoa, eikä imeä lämmitettyä sisäilmaa tulisijan tuhlattavaksi, koska se repii sitten pakkasilmaa tupaan, ja sitten on taas kylmä.

Mitä kautta se ulkoilma takalle tulisi? 

Meillä ainakin takalle tulee pihalta oma iv-kanava jonka voi avata takkaa polttaessa.

Hulluahan se olisi käyttää talon lämmintä ilmaa takan polttamiseen ja sitten korvausilmana tulisi kylm

Onpa jännä, kun en omassa talossa ole moista kylmän ilman tuloa huomannut. Tottakai korvausilmaa tulee aina jostain, ja tällaisessa talossa, missä on vain painovoimainen ilmanvaihto, ei iv-konetta, se korvausilma tulee hormista ja ikkunoiden päällä olevista räppänöistä, jotka on talvisin kiinni, eli talviasennossa. 

Mulla on olkkarissa sohva ikkunan alla, ja senkin ikkunan yläosassa se venttiili on. Lämmitän takkaa joka ilta, enkä koskaan ole huomannut mitään vetoa tai kylmän ilman tuloa mistään. 

Ei ihan nyt täsmää tuo sun laskelma, tuolla logiikalla ei mikään lämmittäminen lämmittäisi taloa lainkaan. Ja kuten tiedämme, se lämpö kyllä lähtee leviämään heti, kun tulet laittaa ja takan rakenne lämpenee. Käytännössä mulla riittää yksi pesällinen.  "Takka" on tässä tapauksessa pönttöuuni.

Vierailija
177/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3c/kWh päivän kallein hinta - se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa ja määristä veetuttaa.

Hassua. Kukaan määräaikainen ei kyllä veetuunnu yhtään. Jos veetuttaisi, hehän olisivat jo pörssisähkössä. Mutta eivät ole. Sinua sen sijaan tuntuu toisten määräaikaiset sopimukset veetuttavan kovastikin. Miksi? Eikö ole rahaa maksaa sähköstä? Oletko sähköyhtiön lobbari? Asutko itärajan toisella puolen? Vai onko vain vakavia mielenterveysongelmia ja käytät elämäsi palstalla provoillen. 

Miten sinun on vaikea ymmärtää, että aikuiset ihmiset kyllä osaavat valita itselleen mieluiten sähkösopimuksen. Se asia ei sitäpaitsi kuulu sinulle yhtään. 

Vierailija
178/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on, on aina ollut ja tulee jatkossakin olemaan, halvin.

Näinhän se on. Sähköä käytetään ympäri vuoden läpi elämän eikä siinä mitkään pörssisähkön hintapiikit dominoi.

Mekin lopetimme pörssisähkön hintaseurannan, kun huomasimme että pörssisähköllä sähkölaskut ovat pieniä vaikka sähkön käyttöä ei ajastaisikaan. Joulukuulta ja marraskuulta tulee lasku, mutta kun ne muut 10 kuukautta sähköä on lähes ilmaista tai ilmaista... :D

Mistä ne sähköyhtiöiden voitot mielestäsi tulevat?  Miksi yhtiöiden kannattaisi myydä ilmaista sähköä? Ihan en nyt näe sitä logiikkaa tässä. 

Ja aina,kun on ollut ilmaista sähköä, on tullut voimalaan "vika". Merkillistä. 

Vierailija
179/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteällä hinnalla ei tarvi menettää hermojaan, haaskata aikaansa hinnantarkkailuun ja kulutuksen pikkutarkkaan säätelyyn tunti tunnilta. Voisi laskea itselleen hinnan ylimääräisestä työstä, mikä kuluu reagointiin sähköhinnan vaihteluihin.

Jotkut ajattelee, että se on laiskuutta, kun ei jaksa kokoajan säätää ja nähdä vaivaa. Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat.

Itse valitsin kiinteän juuri siksi, kun olen aika laiska. Kauhea säätäminen vuositasolla lopulta muutaman kymmenen euron säästön vuoksi.

Jos senkin ajan hakkaa polttopuita, niin on säästänyt paljon enemmän. Saati, että tekisi omaa palkkatyötään.

Mikä säätäminen? Katsoo kerran päivässä kännykän sovellusta ja ajattelee 10 sekunnin ajan, milloin hoitaa mitkäkin sähkölaitetta vaativat kot

No minä ainakin olen päivät töissä, usein sen 12 tuntia.  Pitäisikö minun sammuttaa lämmitys ja jättää lapset istumaan kylmään ja pimeään? Vai kokata yötä myöten, kun nyt jo herään aamulla kello 3. 

Minä todellakin teen ruokani silloin kun olen kotona ja nälkäinen. En ala suunnittelemaan mitään, kun ei sellaiseen ole mahdollisuutta. Sähkö on olemassa minua varten, enkä minä sähköä varten. 

Ei minua myöskään kiinnosta pätkääkään syyllistäminen sähköpulasta, siinä nyt vain koitetaan painostaa kaikki säätämään pörssisähköläisille halvempaa sähköä. 

Heille ei nyt tule mieleen, mitä tapahtuu, jos olisi vain pörssisähkö. Hinta voisi olla ihan mitä tahansa. Tuollainen "ilmainen sähkö" ei vain markkinataloudessa ole realistista. 

Vierailija
180/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituisen paljon muiden ihmisten valinnat joitain kiinnostaa. Toivottavasti jokainen valitsee omaan arkeensa sopivimman vaihtoehdon. Muiden valinnat eivät vaikuta mitenkään minun tekemiseen.

Ne saattavat pidemmällä tähtäimellä kuitenkin vaikuttaa, tai ainakin vaikuttaa sinun olemiseesi. Eri sähkösopimusmuodot kun ovat kuitenkin suhteessa toisiinsa. Koko kuvio muodostaa laajan verkoston ja mahdollisuudet ketjureaktioon.

Kuvitellaan, että kaikilla suomalaisilla olisi määräaikaiset kiinteähintaiset sähkösopimukset, joissa ei tarvitse katsoa ollenkaan omaa sähkönkulutustaan. Ne eivät motivoi säästämään sähköä koskaan, eivät myöskään tammikuun pakkasilla. Sitten jotain ikävää taas tapahtuisi sähköntuotannon saralla, ja tammikuussa olisi aito sähköpula tai sen vaara, mutta kukaan ei vähentäisi sähkönkäyttöään kun "käytän kun huvittaa" ja "ei koske minua".

Sinä tässä jeesustellessasi nolaat itsesi, ei kukaan muu. 

No, aloittaja myös, typerällä jankuttamisellaan. 

Mitä ihmettä sinä länkytät vastuullisuudesta ja muiden huomioimisesta? Mikä varajeesus sinä olet? Olet kirkkaimman kruunun kanssa muita paheksumassa, kun he eivät elä ja toimi, kuten sinä käsket. 

Kukaan nyt ei elämäänsä säädä sinun käskyjesi mukaan. Valtio on sitten se, joka niitä ohjeita jakelee, tai sähköyhtiöt. 

Määräaikaisia sopimuksia myydään, ja niitä voi ihan jokainen hankkia. Se ei ole laitonta. 

Minua tuollainen pitkä lässytys, mitä kirjoitat nyt moneen kertaan, lähinnä oksettaa. Hienoa, jos se saa sinut tuntemaan itsesi paremmaksi ihmiseksi, minusta se on lähinnä sinun harhaisuuttasi, kuvittelet itsesi tärkeämmäksi kuin oletkaan ja alentuvasn sävyyn opetat muita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi