Eläkeläisille (yli 65 v) uusi kädenojennus hallitukselta! Pääsevät yksityiselle 28 euron omavastuulla, veronmaksajat kustantaa loput
"HALLITUS aikoo pilotoida muutosta, jonka myötä 65 vuotta täyttäneet pääsisivät yksityiselle yleislääkärille julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun suuruisella omavastuulla. Ensi vuonna maksu on suuruudeltaan noin 28 euroa"
Kommentit (1001)
Ulkomaille muuttaminen on ainut tapa äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Voi hel vetti, mun säännölliset käynnit erikoislääkärillä sairaalassa nousee 66,70 euroon per kerta. Mutta 65 v pääsee oikopolkua 28 eurolla yksityiselle. Tosi reilua.
Pitkäaikaissairas, tulot 595 €/kk
Etkö saa asumis- ja toimeentulotukea?
Onhan tässä se hyvä puoli, että syrjäseuduille kannatta perustaa vaikka pieniä yksityisiäyleislääkärikeskuksia, kun hyvinvointialueet on säästöjä hakiessa on niitä lakkauttanut ja siirtänyt palvelut kauas kasvukeskuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua!
No mitipä dille kun itse olet eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeen saajat? Ei tietenkään meille?
Eiköhän aika monella työkyvyttömyyseläkkeen saajalla ole jo pysyvät hoitokontaktit perusterveydenhuoltoon tai erikoissairaanhoitoon. Ja erikoislääkäripalvelujahan tämä ei edes koskenut.
Toki omalääkärisysteemiä voisi kehittää yksityiselläkin. Mielenkiintoinen kokeilu, toivottavasti edistää hoitoonpääsyä eläkeläisillä.No ei nuo kontaktit auta jos on akuutti vaiva. Jos epäilen vaikka keuhkokuumetta olisi kiva päästä heti yksityiselle, 28 egellä, eikä jonottaa kenties tunteja jossain.
No ehkä jatkossa tuntien jonotukselta vältytään, kun tk-lääkärin aika ei mene esim. eläkeläisten ajolupien rustaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää. Eläkeläiset eivät ole köyhiä, minkä lisäksi heillä on aikaa jonottaa terveysasemallekin. Terveydenhoitoa pitää parantaa työikäisillä, niin olisi vähemmän sairauspoissaolojakin. Panokset täytyisi laittaa nuoriin, joilla on elinvuosia vielä edes. En ymmärrä eläkeläisten hyysäystä.
Tosi hieno uudistus olisi! Isäni on monisairas, sokea ja ikääkin melkein 90 v., rahat todella vähissä, kun jo nuorena joutui sairaseläkkeelle. Ja kuinka monta kertaa häntä onkaan istutettu 5-6 h terveyskeskuksessa.
Kannatan ehdottomasti uudistusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää. Eläkeläiset eivät ole köyhiä, minkä lisäksi heillä on aikaa jonottaa terveysasemallekin. Terveydenhoitoa pitää parantaa työikäisillä, niin olisi vähemmän sairauspoissaolojakin. Panokset täytyisi laittaa nuoriin, joilla on elinvuosia vielä edes. En ymmärrä eläkeläisten hyysäystä.
Siinä vaiheessa ymmärrät, kun olet itse eläkeläinen. Elämä menee tooooosi nopeaan, siihen on vain silmänräpäys kun olet itse eläkkeellä. Vai kuvittelitko olevasi ikuisesti nuori ja terve?
Luuletko että se yksityinen yleislääkäri sun syövän hoitaa? Se laittaa sut erikoissairaanhoidon jonoon julkiselle ja siellä on myös lapset, nuoret ja työikäiset. Priorisointi myös. Eläkeläisiltä turhilla lääkärikäynneillä rahat pois ja julkisen jon
Älä itse. Jos sulta löytyy miljoona taskusta, se onnistuu, ei muuten. Kaikki v+tun kalevit kuvittelee nyt saavansa syöpähoidot yksityisellä.
Työssä käyvät käyttävät työterveyden hoitoa eikä julkisia palveluita. Vellit on sekaisin.
Jaa että siitä taas lisää korotuspainetta eläkeikään nuoremmille sukupolville
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Loppuu se eläkeloisten elättäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua!
No mitipä kun seuraava hallitus poistaa nämä :D
Innostaako tämä kädenojennus sitten ennestään turhia/aiheettomia käyntejä?
Itsekin olen eläkkeellä, mutta lääkäriin menen vasta tosi tarpeessa. Ensin kärvistelen itsekseni pari kuukautta, ja jollei vaiva ala parantua, harkitsen yhteydenottoa OmaOloon.
Mukavasti joka kerta olen saanut akuuttiajan samalle tai seuraavalle päivälle.
Mutta minulla onkin onkin hyvä käsitys siitä, mitä lääkärissäkäynniltä sopii odottaa. En tarvitse lääkäriä pönkittämään perusturvallisuuden puutettani tai tukemaan luulotautejani.
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla ei ole rahaa jonottavat terveysasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi hel vetti, mun säännölliset käynnit erikoislääkärillä sairaalassa nousee 66,70 euroon per kerta. Mutta 65 v pääsee oikopolkua 28 eurolla yksityiselle. Tosi reilua.
Pitkäaikaissairas, tulot 595 €/kk
Olethan hoksannut hakea vammaistukea pitkäaikaissairauksien takia. Ja noilla tuloilla olet oikeutettu tt-tukeen ja asumistukeen, jos omaisuutta ei ole liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elätä sinä nistiloisia vaan rauhassa.
En lukenut koko ketjua, mutta onhan tuota ideaa heitetty ilmoille ennenkin. Ei se tosiasiassa tarkoita, että voisi hoidattaa minkä tahansa vaivan kenellä tahansa yksityisellä lääkärillä. Eikä sitä, että se yksityislääkäri voisi määrätä kaikkia mahdollisia labroja ja muita tutkimuksia, joista potilas itse ei maksaisi mitään. Kyllä siinä olisi rajat, mitä esim selkäkipupotilaalle voi se yksityislääkärikään määrätä, jos kyseessä olisi muu kuin itse tutkimuksensa ja hoitonsa maksava potilas. Loppujen lopuksi ero on vain sillä, ettei sen yksityislääkärin tarvitse tulla terveyskeskuksen tiloihin hoitamaan potilasta vaan potilas menee yksityiselle lääkärtiasemalle saamaan terveyskeskustasoisen hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua!
No mitipä kun seuraava hallitus poistaa nämä :D
Varmaan tykkäät asua kadulla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elätä sinä nistiloisia vaan rauhassa.
Eläkeloiset kuten sinä olette pahempia.
Vierailija kirjoitti:
Tällä tk:n suuruisella maksulla tarkoitetaan yleislääkärikäyntejä ei erikoislääkärikäytejä. Silmälääkäreiden ja esim gynegologian erikoilääkärikäynteihin suunnitteilla 60 - 70 e kelakorvaus.
En ole diabeetikkona päässyt kertaakaan silmälääkärille, eikä täällä Helsingissä toimi hammashuolto laisinkaan. No, lisäksi meikäläisellä ollut sama kierukka jo 10 vuotta, ei ole varaa gynekologille vaikka töissä käynkin. Ystäväni joka asuu n. 40 min ajomatkan päässä pääsee silmälääkärille säännöllisesti, hammashuoltoon usein samana päivänä, kerran vuodessa diabeteshoitajalle (itse en ole päässyt kertaakaan). On hirmuinen ero palveluissa riippuen missä asut.
Tuo kelakorvaus olisi enemmän kuin tervetullut. Pahoin vaan pelkään, että yksityiset vaan nostavat hintoja samassa suhteessa. Minusta ne toimistomaksut on järjettömät.
Kohta 65v eläkeläinen kiittää ja kumartaa. Olisi todella hieno juttu.