Eläkeläisille (yli 65 v) uusi kädenojennus hallitukselta! Pääsevät yksityiselle 28 euron omavastuulla, veronmaksajat kustantaa loput
"HALLITUS aikoo pilotoida muutosta, jonka myötä 65 vuotta täyttäneet pääsisivät yksityiselle yleislääkärille julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun suuruisella omavastuulla. Ensi vuonna maksu on suuruudeltaan noin 28 euroa"
Kommentit (1001)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kiukun kohde muuttuu kun itse olette 65 ja pienellä eläkkeellä. Muistakaahan silloin kuinka epistä se onkaan jos jostakin saa jonkun lantin alennusta.
Eivät milleniaalit kuvittelekaan enää saavansa mitään kohtuullista eläkettä. Eivät ainakaan sellaista, joka korreloisi sitä kuinka paljon eläkemaksuja pitää maksaa.
Kaikki edellisten sukupolvien ponnistelujen tulokset on otettu itsestäänselvyytenä vastaan. Jos nämä kaikkea vaativat, kaikesta valittavat, uhriutujat ja turvallista tilaa vaativat lähetettäisiin menneisyyteen maata rakentamaan, miltähän tämä maa näyttäisi?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas toteutuessaan yksi ryöstö kokoomukselta veronmaksajien rahoja omaan taskuun. Tämäjän niiltä onnistuu, sensijaan että laittasivat nekin rahat sinne minne ne on tarkoitettu.
Punikkimallin Soten seurauksena eniten rikastuivat keikkalääkärit ja rikastuivatkin aivan helvetisti.
Onneksi heilläkin on käytössä sosialidemokraattinen veronkierto malli, joka on nyt ihan virallisesti todettu sekä lailliseksi että hyväksytyksi, ellei jopa suositeltavaksi tavaksi kiertää veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivostuttavaa. Miksi niitä julkisen maksuja pitää sitten nostaa, kun on ilmiselvää että niitä nostetaan juuri ikääntymisen kustannusten vuoksi? Tämähän tarkoittaa sitä, että nämäkin kulut valuvat nyt niille työssäkäyville
Kenelle muulle ne voisivat mennä?
Yritykset osaavat yleensä hallita verotustaan verosuunnittelun avulla. Ei tällä paljon muita maksajia ole kuin työssä käyvät. Konkurssien myötä he kuitenkin vähenevät koko ajan.
Esimerkiksi sellaisille eläkeläisille, joilla on varaa ne maksaa. Ymmärtäisin palvelusetelin kädenojennuksena pienituloisille, en kategorisesti tietylle ikäluokalle, joka on jo muutenkin varakkaampi kuin lapsensa ja lapsenlapsensa. Turha ihmetellä tässä maassa lisääntyvää katkeruutta tämän päätöksen jälkeen.
Tällä kalastellaan ääniä eläkeläisiltä seuraaviin vaaleihin, koska pienemmät ikäluokat eli kaiken maksajat palkansaajat on jo suututettu työelämän heikennyksillä ja turvaverkkojen viemisellä. Palkansaajat ei äänestä kokoomusta tai hallituspuolueita.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ne eläkeläiset on pois kuormittamasta julkista terveydenhuoltoa.
Tämä nyt minulle myös tuli ensimmäisenä mieleen. Käsittääkseni eläkeläisten käynnit on se joka ruuhkauttaa pitkälti terveysasemia.
Työikäisillä, isolla osalla on kuitenkin jonkinlainen työterveyshuolto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne muut kädenojennukset olivatkaan?
Vaipparahaa, täysin ilmaiset peräruiskeet ja ikioma kuulolaite.
Silmälasit vahvuuksilla kerran kolmessa vuodessa,
kehykset saa valita Cucci, YSL en nyt muista suunnittelijoiden merkkejä, mut paljon niitä oli.
Silmälasirahan vahvuuksilla saavat yrityksissä toimihenkilöt
Kyllä eläkeläiset ostavat silmälasit ja -lääkärit itse. Joku voi saada nk toimeentulotukimallistoa jos saa ttt.
Kuulolaitteen olen saanut, kyynärsauvat ja rollaattorin. Ne on palautettava kuoltuani
Tenat ostan itse koska en ole kotihoidon asiakas enkä niin sairas.
Yhteys terveyskeskukseen on ollut jerran vuodessa, yleensä hoitajan kanssa. Nyt seuraavan kerran saan varata ajan kahden vuoden päästä kun olen niin hyvinvoiva 80 v.
Siis työttömät täällä valittaa, työssäkäyvillä on työterveys. Toimihenkilöpuolella ylernsä kyllä kattava, silmälaseja myöten, pienyrityksissä niin ja näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua!
Ei ole. Työikäisille on työterveydenhoito, joten he pääsevät yksityiselle terveysasemalla milloin vain aivan ilmaiseksi. Kun julkista terveydenhoitoa ei enää maassamme ole, ei ainakaan pääkaupunkiseudulla, niin jotain on pakko tehdä jotta eläkeläisetkin saisivat edelleen hoitoa ja vältytään kalliimmilta seurannaissairauksilta.
Niin mikäli työnantaja maksaa muun kuin lakisääteisen. Nyt kun haetaan säästöjä, niin työterveyshuolto on se mistä säästetään. Työterveyden ydinosaamisaluetta on pääsääntöisesti saikkulappujen kirjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen terveydenhuolto on niin kuormittunutta, että tällä keinolla yritetään purkaa hoitojonoja. Sopiva ryhmä laittaa yksityiselle, niin jää terveyskeskukseen aikoja sitten nuoremmille. Terveyskeskuksiin ei muutenkaan saada lääkäreitä. Monet lähtee sieltä heti, kun ovat suorittaneet sen 9 kk pakollisen tk-työskentelyn. Näin saadaan lääkärit riittämään perusterveydenhuoltoon.
Juu ja jokuhan aikaisemmassa ketjussa halusi erilliset terveyskeskukset alle ja yli 70-vuotiaille, ja kuulemma sinne nuorempien puolelle henkilökuntaa olisi saatavissa paljon helpommin. Nythän tämä toteutuu, joten mitä valitatte :-)
Hahah, erikoissairaanhoitoon jonotatte julkiselle edelleen ja siellä laitetaan työikäiset kuntoon ensin. Ole hyvä :)
Tällä tk:n suuruisella maksulla tarkoitetaan yleislääkärikäyntejä ei erikoislääkärikäytejä. Silmälääkäreiden ja esim gynegologian erikoilääkärikäynteihin suunnitteilla 60 - 70 e kelakorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Siis työttömät täällä valittaa, työssäkäyvillä on työterveys. Toimihenkilöpuolella ylernsä kyllä kattava, silmälaseja myöten, pienyrityksissä niin ja näin
Nyt olen maksanut 44 euroa jos olen käynyt lääkärillä, 44 euroa hoitajan tapaamisesta terveyskeskuksessa.
Tietysti 28 euroa on minulle halvempi mutta veronmaksajille ihan sama, täkäläisen terveyskeskus mehiläisen ylläpitämänä on sekin veronmaksajille kallis
Helsingissä on terveyskeskus kaikille maksuton, lähteekö siellä vanhukset yksityiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää. Eläkeläiset eivät ole köyhiä, minkä lisäksi heillä on aikaa jonottaa terveysasemallekin. Terveydenhoitoa pitää parantaa työikäisillä, niin olisi vähemmän sairauspoissaolojakin. Panokset täytyisi laittaa nuoriin, joilla on elinvuosia vielä edes. En ymmärrä eläkeläisten hyysäystä.
Siinä vaiheessa ymmärrät, kun olet itse eläkeläinen. Elämä menee tooooosi nopeaan, siihen on vain silmänräpäys kun olet itse eläkkeellä. Vai kuvittelitko olevasi ikuisesti nuori ja terve?
Luuletko että se yksityinen yleislääkäri sun syövän hoitaa? Se laittaa sut erikoissairaanhoidon jonoon julkiselle ja siellä on myös lapset, nuoret ja työikäiset. Priorisointi myös. Eläkeläisiltä turhilla lääkärikäynneillä rahat pois ja julkisen jonoon. Nautin tästä.
Jep, pääsen ensi vuonna eläkkeelle ja täytän 65 v. Niin siirryn yksityiselle tarvittaessa.Jotain sentään saa, kun eläkeikääkin nostettu jo minun ikäluokassa kahteen kertaan.
Osa eläkeläisistä (mm. omat vanhempani) lappaa jo nyt terveyskeskuksessa ihan pikkujutuista. Jatkossa varmaan siis vieläkin ahkerammin... Mutta vapauttaako kaistaa sitten julkiselta oikeata hoitoa tarvitseville - tuskin...?
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen ensimmäinen hyvä uudistus, vaikkei itseä koskekkaan vielä 30 vuoteen.
Luuletko ettei tätä poisteta boomereiden kuolemien jälkeen! Samalla tavalla poistetaan kuin leskeneläke, eläkeputki, aikuiskoulutuki jne. Tämä koskee vain kermaperseitä sen ajan kuin henki pihisee.
Vierailija kirjoitti:
Tällä tk:n suuruisella maksulla tarkoitetaan yleislääkärikäyntejä ei erikoislääkärikäytejä. Silmälääkäreiden ja esim gynegologian erikoilääkärikäynteihin suunnitteilla 60 - 70 e kelakorvaus.
Julkinen tulee hukkumaan lähetteisiin, jotka sitten hylkäävät, kun yksityisellä kirjoitetaan kyllä lähete ESH:on, jos pyytää.
Voi harmi, kun meillä oli kyllä tarkoitus sote-uudistuksella varmistaa, ettei kukaan pääsisi hoitoon ja poistamalla yksityisten kela-korvaus estettäisiin etenkin iäkkäiden ja pienituloisten mahdollisuus mennä yksityiselle hakemaan hoitoa.
- Marinin hallitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää. Eläkeläiset eivät ole köyhiä, minkä lisäksi heillä on aikaa jonottaa terveysasemallekin. Terveydenhoitoa pitää parantaa työikäisillä, niin olisi vähemmän sairauspoissaolojakin. Panokset täytyisi laittaa nuoriin, joilla on elinvuosia vielä edes. En ymmärrä eläkeläisten hyysäystä.
Eläkeläisissä on todella köyhiäkin. On jääty aikoinaan kotiin hoitamaan lapsia tai oltu pienipalkkaisissa töissä. Akateemiset tutkinnot eivät olleet kaikkien otettavissa. On monenlaista tasoa.
Todella sairas ja kivulias ei pysty jonottelemaan tuntikausia missään. On paljon kannattavampaa hoitaa ihmiset kotonaolokykyisiksi, kuin alkaa rakentaa laitoksia ja etsiä niihin 24/7 -hoitajat palkattaviksi.
Nykyään kun sadan vuoden ikä ei enää ole mikään hurja saavutus.
Nuoret näpyttelee älykännyköitään, eikä mikään työ mais
Milla tavalla köyhiä? Pienin eläke on 970 netto ja muut tuet päälle. Pienin työttömyyskorvaus 595 netto, ei välttämättä muita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa ymmärrät, kun olet itse eläkeläinen. Elämä menee tooooosi nopeaan, siihen on vain silmänräpäys kun olet itse eläkkeellä. Vai kuvittelitko olevasi ikuisesti nuori ja terve?
Luuletko että se yksityinen yleislääkäri sun syövän hoitaa? Se laittaa sut erikoissairaanhoidon jonoon julkiselle ja siellä on myös lapset, nuoret ja työikäiset. Priorisointi myös. Eläkeläisiltä turhilla lääkärikäynneillä rahat pois ja julkisen jonoon. Nautin tästä.
Myös syöpää hoidetaan yksityisellä ja tehokkaammin kuin julkisella. Älä levitä disinformaatiota.
Vierailija kirjoitti:
No oisko tuloraja ollut sitten hyvä? Nyt suurituloiset eläkeläiset saa saman edun vaikka eivät sitä todellakaan tarvitsisi.
Se työmarkkinatuella elävä, 595 €/kk.
Joko saat lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea tai Sinulla on puoliso, jonka kanssa jaat kulut.
Ehdotuksissa on että koskisi jatkossa myös erikoislääkäreistä.
Ei siinä kyllä ole.