Eläkeläisille (yli 65 v) uusi kädenojennus hallitukselta! Pääsevät yksityiselle 28 euron omavastuulla, veronmaksajat kustantaa loput
"HALLITUS aikoo pilotoida muutosta, jonka myötä 65 vuotta täyttäneet pääsisivät yksityiselle yleislääkärille julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun suuruisella omavastuulla. Ensi vuonna maksu on suuruudeltaan noin 28 euroa"
Kommentit (1001)
Vierailija kirjoitti:
Entä mahdolliset tutkimukset? ohjaako yksityislääkäri kunnalliselle puolelle ilmaisiin tutkimuksiin?
Tässä tapauksessa - jos tuo toteutuu - todennäköisesti lääkäri kysyy potilaalta, haluaako potilas lähetteen esimerkiksi magneettitutkimukseen julkiselle vai haluaako maksaa itse ja tutkimus tehdään yksityisellä. Jos potilas haluaa maksaa itse, pääsee tutkimukseen nopeammin, mutta jos ei halua maksaa, niin jonottaa aikaa julkiselle kuten muutkin, jotka tutkitaan julkisella.
Olisi aika kuopata soteuudistus ja aluehallinto ja palauttaa aluehallintoon viedyt varata takaisin terveydenhuoltoon. Olen aivan varma, että sotessa hallinnollisesta työstä leikkaamalla ja turhia pomoja pudottamalla saataisiin terveydenhuoltoon uusia resursseja, mutta YT-neuvottelut ovat vasemmistolle kirosana kaikkina muina aikoina paitsi silloin, jos SAK itse joutuu niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitapa linkki, ap! Jos linkkiä ei ole eikä tule, kirjoitat soopaa.
HS, etusivu
Voi v i t t u se ei ole etusivulla kun huomenna joku tämän keskustelun avaa!!!!!! LAITTAKAA SE SAATANANN LINKKIIKKKIIICDJBKCBDKJ
Jotenkin uskoisin, että systeemi toimisi tavallaan kuin hammashuollon palveluseteli. Eli kun käyt siellä yksityisellä potilaana, joka on oikeutettu siihen 28 euroa omavastuu niin Sinulta ei veloiteta erikseen toimistomaksua. Ja jonkinlainen hintakatto tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Loppuu se eläkeloisten elättäminen.
Ai loisten? Monet ovat tehneet töitä n. 30-40v.
Ai ne Espanjassa parhaillaan marisevat kansaneläkkeiden nostelijat? Takuueläkkeen saajat? Ei ole tainnut loisille työt maistua.
Kerropa mitä itse olet tehnyt? Mitä teet nyt? Elät yhteiskunnan tuilla ja haukut heitä jotka teille ne tuet maksavat. Eläkeläisillä kovin verotus. Ei koirakaan ruokkivaa pure, ei se niin tyhmä ole.
Kuulostaa hyvältä minusta, kerrankin hyvä ehdotus :) Kohtuutonta istuttaa vanhuksia tuntikaupalla terkkulassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva kyllä. Eniten tässä kiinnostaa paljonko palvelun tuottaminen kustantaa valtiolle. Eli kuinka paljon kalliimmaksi tulee palvelun ostaminen pörssiyhtiöltä kuin julkiselta sektorilta. Hallituksen pitäisi kuitenkin ensisijaisesti hoitaa valtion taloutta eikä yritysten taloutta.
Niinpä. Kyse ei ole yhtäkkisestä huolesta vanhuksia kohtaan, vaan jokin kabinetissa sovittu juttu. Tulee mieleen, että yksityiset lääkäriasemat ovat tämän jotenkin voidelleet, koska kansantalouden kannalta päätös on järjetön. Sitä ei edes perustella mitenkään. Yli 65-vuotiaat ovat loputtomia rahasampoja kuolemaansa saakka.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010748724.html
Maksukatto, ei saa ottaa toimistomaksua ym.
Kela tekee sopimukset yksityisten kanssa.
Niin paljon kuin tämä minua "rikkaana" eläkeläisenä ilahduttaakin en usko ennenkuin näen. Käsittääkseni palvelusetelillä on nytkin vaikea päästä esim.hammashoitoon, koska yksityiset suhtautuvat nuivasti näiden asiakkaiden hoitoon. Ei itse asiakkaisiin vaan systeemiin.
Tässä saattaa käydä samoin. Eihän liiketoiminan harjoittajaa voi pakottaa.
Silmälääkäri ja gynekologi , kyllä kiitos ! Glaukoomapotilas.
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää. Eläkeläiset eivät ole köyhiä, minkä lisäksi heillä on aikaa jonottaa terveysasemallekin. Terveydenhoitoa pitää parantaa työikäisillä, niin olisi vähemmän sairauspoissaolojakin. Panokset täytyisi laittaa nuoriin, joilla on elinvuosia vielä edes. En ymmärrä eläkeläisten hyysäystä.
Työterveyslääkärit on ihan perseestä, kun niiden käyttö on niin rajattua. Että turha vedota tähän, hallitus!
Hitto mikä rahasampo, nämä pörriäiset pääsee kirjoittelemaan erikoislääkärilähetteitä itselleen.
Ei varmasti hoidoissa säästellä. :D
Nauttikaa köyhät persut ja kokkarit
Vierailija kirjoitti:
Järkevntä olisi priorisoida hoitotoimet tuottavan väestön hoitamiseen. Siis sen jolta tulee myös verorahat suurelta osin.
Ei siksi että maksavat veroja vaan siksi koska ovat yhteiskunnalle se hyödyllisin väki jota tulee vaalia että pysyy kunnossa koska työtä tekeviä on muutenkin liian vähän.
On virhe ajatella että eläkeläinen ei tuottaisi yhteiskunnalle. Moni eläkeläinen esimerkiksi hoitaa lapsenlapsiaan, jotta vahemmat voi käydä töissä, tai vaikka käydä rentoutumassa (ja näin jaksaa työelämässä paremmin), moni eläkeläinen käyttää paljon palveluja (esim. omat vanhempani alkoivat eläkeiässä ostaa palveluja, jopa pihan kolauksen talvella, polttopuiden hankinnat, hierojat, alkoivat käydä kylpylöissä, syömässä ravintolassa, siivouspalvelut jne).
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010748724.html
Maksukatto, ei saa ottaa toimistomaksua ym.
Kela tekee sopimukset yksityisten kanssa.
Niin paljon kuin tämä minua "rikkaana" eläkeläisenä ilahduttaakin en usko ennenkuin näen. Käsittääkseni palvelusetelillä on nytkin vaikea päästä esim.hammashoitoon, koska yksityiset suhtautuvat nuivasti näiden asiakkaiden hoitoon. Ei itse asiakkaisiin vaan systeemiin.
Tässä saattaa käydä samoin. Eihän liiketoiminan harjoittajaa voi pakottaa.
Silmälääkäri ja gynekologi , kyllä kiitos ! Glaukoomapotilas.
Kävin hammashoidossa palvelusetelillä, ja nyt on hoidettu yksinkertaista juttua useampi kerta julkisella, koska yksityisellä raha kyllä kelpaa, mutta hoitaminen ei oikein kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Loppuu se eläkeloisten elättäminen.
Ai loisten? Monet ovat tehneet töitä n. 30-40v.
Ai ne Espanjassa parhaillaan marisevat kansaneläkkeiden nostelijat? Takuueläkkeen saajat? Ei ole tainnut loisille työt maistua.
Kerropa mitä itse olet tehnyt? Mitä teet nyt? Elät yhteiskunnan tuilla ja haukut heitä jotka teille ne tuet maksavat. Eläkeläisillä kovin verotus. Ei koirakaan ruokkivaa pure, ei se niin tyhmä ole.
32 vuotta olen tehnyt töitä ja olen parhaillaan töissä. Makaatko itse pieremässä sohvalla jo neljättäkymmenettä vuotta toisten piikkiin samalla maristen joka asiasta? Eläkeläisillä ei ole verotusta lainkaan, se on vain rahan siirtämistä taskusta toiseen. Miksi sitten purette ruokkivaa kättä? Mieti nyt saatana vähän aivoillasi idiootti!
Siis asiakasmaksu olisi 28 eunoa, mutta eiköhän nuo kustannukset jakaannu aivan samalla tavalla kuin julkisella eli artisti maksaa.Sillähän saataisiin näitä ohjattua pois terveyskeskuksista ja mammmmuleille olisi sitten enemmän tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva kyllä. Eniten tässä kiinnostaa paljonko palvelun tuottaminen kustantaa valtiolle. Eli kuinka paljon kalliimmaksi tulee palvelun ostaminen pörssiyhtiöltä kuin julkiselta sektorilta. Hallituksen pitäisi kuitenkin ensisijaisesti hoitaa valtion taloutta eikä yritysten taloutta.
Niinpä. Kyse ei ole yhtäkkisestä huolesta vanhuksia kohtaan, vaan jokin kabinetissa sovittu juttu. Tulee mieleen, että yksityiset lääkäriasemat ovat tämän jotenkin voidelleet, koska kansantalouden kannalta päätös on järjetön. Sitä ei edes perustella mitenkään. Yli 65-vuotiaat ovat loputtomia rahasampoja kuolemaansa saakka.
Ne rahat on niille luvattu. Koska ihmiset ei mene sinne vaikka kela korvausta nostettiin niiin nyt pakotetaan.
Terveyskeskusmaksu 70 euroon ja yksityiselle 28 eurolla+ miljoonat verokassasta. Joko menette vai keksitäänkö vielä järeämmät keinot.
Työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi tuossa vaiheessa kun ikä siihen riittää. Että samalla viivalla he ovat.
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää. Eläkeläiset eivät ole köyhiä, minkä lisäksi heillä on aikaa jonottaa terveysasemallekin. Terveydenhoitoa pitää parantaa työikäisillä, niin olisi vähemmän sairauspoissaolojakin. Panokset täytyisi laittaa nuoriin, joilla on elinvuosia vielä edes. En ymmärrä eläkeläisten hyysäystä.
Hei,,,, ilmeisesti on kuitenkin tarkoitus edelleen, että ensisijaisesti tk. Toki, meillähän on hoitopaikan suhteen valinnan vapaus, eli jos tuo toteutuu, saa valita. Se hoito tuskin yhtään parempaa. Ja edelleen erikoisairaanhoitoon lähetteet joista valitaan hoitoon ne joilla kriteerit täyttyvät.
Lisäksi.. tässähän suunnitelmassa oli mainittu hintakatto, mitä se sitten tarkoittaakaan. Ja kun kyse on yksityisestä yritystoiminnasta, ei valtio eli hallitus taida voida ihan tuosta vaan määrätä että nyt alatte siellä ottaa vanhuksia tähän hintaan vastaanotolle. Vai voiko määrätä?
Yks puolen vastaanotoilla pitäisi sitten kaikessa noudattaa tk:n taloustavoitteita, olettaisin.
Kuinka pitkälle valtio voi puuttua yks yrityksen toimintaan ja asiakaskantaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa ymmärrät, kun olet itse eläkeläinen. Elämä menee tooooosi nopeaan, siihen on vain silmänräpäys kun olet itse eläkkeellä. Vai kuvittelitko olevasi ikuisesti nuori ja terve?
Kiitos teidän maksamme työstämme ison loven teidän eläkkeisiinne mutta emme tule itse koskaan pääsemään eläkkeelle. En kuvittele olevani nuori ja terve ikuisesti, siksi sapettaakin kun suuret ikäluokat ryövää kaiken
Kyllä minäkin hakisin sen päivystyslähetteen mielelläni yksityiseltä samaan hintaan. Mitään hoitoa en ole enää vuosiin saanut terveyskeskuksesta vaan tehdään lähete päivystykseen. Päivystyksessä lääkäri ihmetteli, kun ei ollut edes tulehdusarvoa viitsitty ottaa ennen kuin lähettivät sinne istumaan.