Vieläkö lasket kaloreita laihdutuksessa vaikka se ei toimi?
Kommentit (162)
"Eli lihastohtori on siis erikoistunut fyysisen harjoituksen vaikutuksiin elimistössä, mutta lääkäri taas tutkii ja hoitaa mm. sitä insuliiniresistenssiä joka on lähes kaikkien metabolisten sairauksien ja myös lihavuuden taustalla."
Paitsi että lääkäri ei tutki, vaan hoitaa. Niiden fysiologien ja muiden tutkijoiden tutkimusten pohjalta luotujen hoitosuositusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä näkyy olevan paljon tätä insuliini/karppaushömppää tarjolla, korostetaan insuliinin merkitystä laihdutuksessa, demonisoidaan hiilareita yms. Tässä on ihan oikean asiantuntijan näkemys asiasta https://lihastohtori.wordpress.com/2016/05/31/homppa-insuliini/
Ihan "oikean" asiantuntijan? :D
Tuossa AP:n laittamassa linkissä on kanadalainen lääkäri, joka on nimenomaan erikoistunut aiheeseen. Heppu on kirjoittanut pari kirjaa aiheesta ja esiintyy jatkuvasti maailmalla seminaareissa kertomassa alan tutkimuksista jne.
Mutta hei, ihan "lihastohtori" :D Mistä yliopistosta sellaiseksi tullaan?
eri
Jyväskylän yliopistosta. Lihastohtori, eli liikuntafysiologian tohtori J
Tämä ns. "lihastohtori" on täysin toisen käden tiedon varassa. Ei näe ensimmäistäkään lihavuudesta kärsivää potilasta eikä muutenkaan tee muuta tutkmustyötä kuin mitä nyt lukee muiden tekemiä kirjoja jne.
Vierailija kirjoitti:
"Eli lihastohtori on siis erikoistunut fyysisen harjoituksen vaikutuksiin elimistössä, mutta lääkäri taas tutkii ja hoitaa mm. sitä insuliiniresistenssiä joka on lähes kaikkien metabolisten sairauksien ja myös lihavuuden taustalla."
Paitsi että lääkäri ei tutki, vaan hoitaa. Niiden fysiologien ja muiden tutkijoiden tutkimusten pohjalta luotujen hoitosuositusten mukaan.
Ei mikäli kyseessä on terveyskeskuslääkäri, mutta lääkäreitä on monenlaisia.
"Eli lihastohtori on siis erikoistunut fyysisen harjoituksen vaikutuksiin elimistössä"
Ei, vaan Hulmi on nimenomaan erikoistunut aineenvaihduntaan, erityisesti rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan josta hänellä on yli 60 julkaisua pubmedissä.
"Tämä ns. "lihastohtori" on täysin toisen käden tiedon varassa. Ei näe ensimmäistäkään lihavuudesta kärsivää potilasta eikä muutenkaan tee muuta tutkmustyötä kuin mitä nyt lukee muiden tekemiä kirjoja jne. "
Mitäs hevonvittua sinä oikein hourit? Oletko oikeasti noin saatanan tyhmä, vai trollaatko vaan ajankuluksi?
Vierailija kirjoitti:
"Niin, kirjallisuustutkimuksia voi aina julkaista ja joidenkin mielestä se on merkki ansioituneisuudesta. Sitten on tietysti se toinen tapa eli tehdä potilastyötä ja konkreettista tutkimusta aiheesta. Mutta hei, kukin uskoo mihin haluaa."
Tieteessä on tosin se hieno puoli, että se ei vaadi minkään sortin uskomista, vaan tulokset ovat ihan jokaisen nähtävillä. Fung ei ole kylläkään tehnyt käytännössä lainkaan tutkimusta, jonka voi senkin jokainen helposti pubmedistä tarkistaa.
Itse asiassa siihen liittyy paljonkin uskomista. Jos on seurannut vaikkapa kanamunien tai viinin terveellisyyteen liittyviä tutkimuksia, niin välillä ne on molemmat mitä suurinta myrkkyä ja välillä ei. Lääketiede ja tutkimukset kehittyvät koko ajan ja moni tälläinen "tulokset ovat ihan jokaisen nähtävillä" oleva totuus on osoittautunut huuhaa jutuksi. Hyvä esimerkki on vaikkapa Puskan Karjala-projekti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atlantin toisella puolen med school on lähinnä lääkärien AMK, sieltä ei valmistu minkäänlaista tutkijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä näkyy olevan paljon tätä insuliini/karppaushömppää tarjolla, korostetaan insuliinin merkitystä laihdutuksessa, demonisoidaan hiilareita yms. Tässä on ihan oikean asiantuntijan näkemys asiasta https://lihastohtori.wordpress.com/2016/05/31/homppa-insuliini/
Tuossa AP:n laittamassa linkissä on kanadalainen lääkäri, joka on nimenomaan erikoistunut aiheeseen. Heppu on kirjoittanut pari kirjaa aiheesta ja esiintyy jatkuvasti maailmalla seminaareissa kertomassa alan tutkimuksista jne.
eri
Se nyt vain on hänen bloginsa nimi. Ihan oikeasti asiantunteva on: "Juha Hulmi on liikuntafysiologian professori Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa ja liikuntafysiologian dosentti Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa".
Lisäksi on huomattava, että hän perustelee tuon kirjoituksen väitteet tutkimusviittein, eikä yritä vain vedota omaan uskottavuuteensa asiantuntijana.
Vierailija kirjoitti:
"Tämä ns. "lihastohtori" on täysin toisen käden tiedon varassa. Ei näe ensimmäistäkään lihavuudesta kärsivää potilasta eikä muutenkaan tee muuta tutkmustyötä kuin mitä nyt lukee muiden tekemiä kirjoja jne. "
Mitäs hevonvittua sinä oikein hourit? Oletko oikeasti noin saatanan tyhmä, vai trollaatko vaan ajankuluksi?
Menikö transmiehellä tunteisiin? Olisit jättänyt keikkaukset tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Se nyt vain on hänen bloginsa nimi. Ihan oikeasti asiantunteva on: "Juha Hulmi on liikuntafysiologian professori Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä
Tuo väitteiden todistaminen on aika olennainen osa uskottavuutta ja se miksi uskon Fangin juttuihin on se, että näissä sen videoissa on lähes poikkeuksetta aina viittauksia aivan viimeaikaisiin uusiin tutkimuksiin. Pari olen jopa ladannut ja lukenutkin.
MITEN ruokamäärät on sitten tarkoitus pitää oikeina, jos ei saa laskea kaloreita?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atlantin toisella puolen med school on lähinnä lääkärien AMK, sieltä ei valmistu minkäänlaista tutkijaa.
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin, kirjallisuustutkimuksia voi aina julkaista ja joidenkin mielestä se on merkki ansioituneisuudesta. Sitten on tietysti se toinen tapa eli tehdä potilastyötä ja konkreettista tutkimusta aiheesta. Mutta hei, kukin uskoo mihin haluaa."
Tieteessä on tosin se hieno puoli, että se ei vaadi minkään sortin uskomista, vaan tulokset ovat ihan jokaisen nähtävillä. Fung ei ole kylläkään tehnyt käytännössä lainkaan tutkimusta, jonka voi senkin jokainen helposti pubmedistä tarkistaa.
Itse asiassa siihen liittyy paljonkin uskomista.
Ei liity, mutta hienoa että kerroit että et ymmärrä tieteestä hevonvittuakaan niin ei tarvitse enää ottaa sinun houreita millään tapaa todesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö transmiehellä tunteisiin? Olisit jättänyt keikkaukset tekemättä.
Kiitos että alleviivaat myös älykkyytesi totaalista puuttumista 👍
Olen kokeillut piiiiiiiitkän elämäni aikana kaikki keksityt dieetit, ja keksinyt itse pari uutta, ja olipa kyse vhh:sta, ketosta tai pätkäpaastosta, niin minun kokemukseni mukaan kalorit määrää.
Jos jättää hiilihydraatit pois, nälkä katoaa, ja tulee syötyä paljon vähemmän. Pätkäpaastolla olen lihonut paljonkin.
Voihan nämä olla naamakohtaisia juttuja, ja kropat toimii eri tavoilla, mutta epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa siihen liittyy paljonkin uskomista.
Ei liity, mutta hienoa että kerroit että et ymmärrä tieteestä hevonvittuakaan niin ei tarvitse enää ottaa sinun houreita millään tapaa todesta.
Älä nyt transfriikki rupea riehumaan siellä. Se, että ymmärrät asiasta yhtä paljon kuin sika täöhtitieteestä ei ole mun vika. Honk honk
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut piiiiiiiitkän elämäni aikana kaikki keksityt dieetit, ja keksinyt itse pari uutta, ja olipa kyse vhh:sta, ketosta tai pätkäpaastosta, niin minun kokemukseni mukaan kalorit määrää.
Jos jättää hiilihydraatit pois, nälkä katoaa, ja tulee syötyä paljon vähemmän. Pätkäpaastolla olen lihonut paljonkin.
Voihan nämä olla naamakohtaisia juttuja, ja kropat toimii eri tavoilla, mutta epäilen.
On ne naamakohtaisia. Minä kun olen taas laihtunut pätkäpaastolla ja paljon ja niin on todella moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaloreiden laskeminen toimii, mutta keskiverto ylipainoinen syö 47% enemmän kaloreita kuin laskee.
Ei toimi, koska kalori ja kalori ei ole välttämättä sama asia. 100kcal suklaata ja kurkkua on aivan eri asia.
Ainakin sikäli, että kurkkua saa vetää kilon, suklaata muutaman rivin.
Keho käsittelee ne aivan eri tavalla. Suklaasta tulee insuliinipiikki ja insuliini on energian varastointihormoni.
Sehän ei silti vielä tarkoita sitä, että se suklaa kertyy heti läskiksi.
Ei mikäli kulutus on riittävää. Mutta, pointti olikin siinä, että 100kcal kurkkua ei saa aikaan in
Useimmissa kalorien laskentaan perustuvissa dieeteissä kyllä ohjeistetaan aika tarkkaankin mistä ne kalorit kannattaa hankkia. Mutta on päiviä ja hetkiä, jolloin vaan haluan sen 100 kcalia mielummin suklaapatukasta kuin kurkusta. Ja se on ok, kunhan ei ole jatkuvaa.
Pahempia ovat ne dieetit, joita noudattaessa yksikin poikkeama saa koko systeemin romahtamaan.
"Tuo väitteiden todistaminen on aika olennainen osa uskottavuutta ja se miksi uskon Fangin juttuihin on se, että näissä sen videoissa on lähes poikkeuksetta aina viittauksia aivan viimeaikaisiin uusiin tutkimuksiin."
No hänen uusin tutkimus on vuodelta 2020, kun taas Hulmin uusin julkaisu sokeriaineenvaihduntaan liittyen on tämän vuoden kesäkuulta, joten en kyllä saa tuollakaan kriteerillä Fungista yhtään sen kovempaa asiantuntijaa.
Laihtuminen tapahtuu vain ja ainoastaan kalorivajeella. Lasket tai et laske. Ei ole mitään muuta laihdutusmenetelmää. Kehosi alkaa varastoimaan energiaa kun sitä tulee liikaa.
Kalorit sisään vs kalorit ulos. Syöt sitten pelkkää lihaa tai suklaapatukoita.