Vieläkö lasket kaloreita laihdutuksessa vaikka se ei toimi?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuo väitteiden todistaminen on aika olennainen osa uskottavuutta ja se miksi uskon Fangin juttuihin on se, että näissä sen videoissa on lähes poikkeuksetta aina viittauksia aivan viimeaikaisiin uusiin tutkimuksiin."
No hänen uusin tutkimus on vuodelta 2020, kun taas Hulmin uusin julkaisu sokeriaineenvaihduntaan liittyen on tämän vuoden kesäkuulta, joten en kyllä saa tuollakaan kriteerillä Fungista yhtään sen kovempaa asiantuntijaa.
Niin, toinen tekee myös potilastyötä ja toinen vaan lukee muiden tutkimuksia.
Sattuuko se kun on noin tyhmä kuin sinä?
Jos haet vertaistukea, niin kysy joltain muulta. Mä en ole erikoistunut
Juujuu mennyvittuun jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuo väitteiden todistaminen on aika olennainen osa uskottavuutta ja se miksi uskon Fangin juttuihin on se, että näissä sen videoissa on lähes poikkeuksetta aina viittauksia aivan viimeaikaisiin uusiin tutkimuksiin."
No hänen uusin tutkimus on vuodelta 2020, kun taas Hulmin uusin julkaisu sokeriaineenvaihduntaan liittyen on tämän vuoden kesäkuulta, joten en kyllä saa tuollakaan kriteerillä Fungista yhtään sen kovempaa asiantuntijaa.
Sattuuko se kun on noin tyhmä kuin sinä?
Jos haet vertaistuke
Nope :) Pekka vai vieläkö olet Pirkko
Vierailija kirjoitti:
Lasken. Ja paino tippuu. Minulla on taustalla syömishäiriöitä ja merkittävä ylipaino. En punnitse ruokia, mutta arvioin ja lisään sen mukaan sovellukseen. Koska napostelin ennen paljon, halusin nähdä, että minkä verran kaloreita kertyy. Siitä olen samaa mieltä, että sillä on valtava merkitys mitä suuhun laittaa. Jos syön ns. huonosti, mutta silti kaloreiden suhteen kevyesti, jumahtaa painokin.
Lisään vielä sen, en kituuta. Vaan opettelen nimenomaan sellaista ruokavaliota, joka ei ole dieetti vaan elämänmittainen muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasken. Ja paino tippuu. Minulla on taustalla syömishäiriöitä ja merkittävä ylipaino. En punnitse ruokia, mutta arvioin ja lisään sen mukaan sovellukseen. Koska napostelin ennen paljon, halusin nähdä, että minkä verran kaloreita kertyy. Siitä olen samaa mieltä, että sillä on valtava merkitys mitä suuhun laittaa. Jos syön ns. huonosti, mutta silti kaloreiden suhteen kevyesti, jumahtaa painokin.
Lisään vielä sen, en kituuta. Vaan opettelen nimenomaan sellaista ruokavaliota, joka ei ole dieetti vaan elämänmittainen muutos.
Dieetti tarkoittaa ruokavaliota noin yleensä eikä suinkaan pelkkää laidutusajan menua,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Hulmi tekee kokeellista tutkimustyötä, ja Fung lukee toisten tutkimuksia. Olet ihan oikeassa.
"Eli lihastohtori on siis erikoistunut fyysisen harjoituksen vaikutuksiin elimistössä, mutta lääkäri taas tutkii ja hoitaa mm. sitä insuliiniresistenssiä joka on lähes kaikkien metabolisten sairauksien ja myös lihavuuden taustalla."
Insuliiniresistenssi johtuu ylipainosta ja ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Hulmi tekee kokeellista tutkimustyötä, ja Fung lukee toisten tutkimuksia. Olet ihan oikeassa.
Niin Hulmi tekee, MUTTA liikuntafysiologian puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut, että se viittaa omiin tutkimuksiin. Katso niitä videoita, niin ymmärrät mitä tarkoitan.
Niin? Eli laihtuaaksesi sinun pitää syödä vähemmin kuin kulutat, tai kuluttaa enemmän kuin syöt, koska "kehon rasvapitoisuus" = "kalorit sisään" - "kalorit ulos".
Vierailija kirjoitti:
"Eli lihastohtori on siis erikoistunut fyysisen harjoituksen vaikutuksiin elimistössä, mutta lääkäri taas tutkii ja hoitaa mm. sitä insuliiniresistenssiä joka on lähes kaikkien metabolisten sairauksien ja myös lihavuuden taustalla."
Niin johtuu. Todella moni kärsii siitä.
Lääkärit antaa ohjeita laihdutukseen päivittäin, mutta ei ne vinkit sitten loppujen lopuksi toimi juuri kellään. Hulmin ohjeista on jotain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin Hulmi tekee, MUTTA liikuntafysiologian puolella.
Erikoistuen nimenomaan rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan. Hän on ollut myös tutkimassa mm. juuri pätkäpaastoa ja sen vaikutusta laihtumiseen ja urheilusuorituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta insuliiniresistenssi aiheuttaa myös muita sairauksia eikä useinkaan pelkkä painonhallinta enää riitä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit antaa ohjeita laihdutukseen päivittäin, mutta ei ne vinkit sitten loppujen lopuksi toimi juuri kellään. Hulmin ohjeista on jotain hyötyä.
Aika harva lääkäri on opiskellut ravintotieteitä yhtään opintopistettä. Se kun ei kuulu pakollisiin opintoihin tai ei ainakaan kuulunut vielä muutama vuosi sitten.
Onhan niillä kaloreiden laadulla merkitystä. Jos syö nopeita hiilareita, niin verensokeri heittelee ja saa syömään entistä enemmän. Jos nyt verrataan vaikka sitä kurkkua ja suklaata. Kumpikaan yksistään ei ole hyvä, koska niissä ei ole ravintoarvoja juurikaan. Mieluummin pari palaa suklaata ja loput kurkkua jos on pakko valita.
Itse en laske yhtään kaloreita ihan periaatteen vuoksi, koska ikäni olen seurannut sivusta äitini epäonnistuneita laihdutusyrityksiä. Tiedän kaiken miksi se ja se kuuri ei onnistu. Vika on hänen päässään ja siinä miten suureksi möröksi kilot ovat kehittyneet. Se on ollut ahdistavaa ja surullista. Hän on päätynyt normaalipainoisesta naisesta ylipainoiseksi ahmijaksi. Toden totta normaalipainoisen ei koskaan kannata alkaa laihdutuskuureille, koska siitä se lihominen sitten lähtee liikkeelle. Tulee syömishäiriöitä, ahmimista ja vinoutunutta suhdetta ruokaan.
Itse syön mahdollisimman terveellisesti, monipuolisesti ja säännöllisesti. En syö sokeria, koska voin tosi huonosti sen jälkeen. Hitaita hiilareita syön kyllä, koska ne ei heitä verensokeria pepulleen. Olen kärsinyt lapsena pahasti hypoglykemiasta ja vasta aikuisena osasin yhdistää että sen syynä on sokerit. Nimenomaan nopeat ja lisätyt, mutta ei ravinnossa luontaisesti olevat tai hitaat hiilarit. Pätkäpaastoan, koska se tekee elimistölle tosi hyvää. Jos joitakin kiloja on tullut, pidän puhdistuskuurin eli vesi- tai mehupaaston. En kiellä, enkä ole koskaan kieltänyt itseltäni mitään, mutta luontaisesti vältän kaikkea tosi 'väärää' ja epäterveellisen tuntoista ruokaa, esim liian prosessoituja ja ravintoköyhiä juttuja. Ehkä tämäkin on jokin syömishäiriön muoto, mutta olen normaalipainoinen ja mulla on tosi hyvä olla tällaisena kuin olen.
Mielenkiinnolla seuraan näitä keskusteluja ja on jännää nähdä millaiseksi kansakunta on muokkaantunut esim 10- 20 vuoden päästä, kun nyt on painonhallintaan tullut tehokkaita lääkkeitä. Ikävä kyllä äidilleni ei näistäkään ollut mitään apua.
Tsemppiä kaikille kilojen kanssa painijoille. Yksi pieni pyyntö kaikille, jotka ovat lasten vanhempia: älkää haukkuko itseänne lasten kuullen tai arvostelko ääneen muita ihmisiä heidän painon mukaan. Lapsi imee kaiken ja on neuvoton. Se voi vaikuttaa pitkälle lapsen elämään miten itseenne ja muihin suhtaudutte.
Joku viittasi ketjussa surullisen kuuluisaan Karjala-projektiin. Ohessa hauska video, jossa Puskan väittämät osoitetaan vääriksi yksi toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaloreiden laskeminen toimii, mutta keskiverto ylipainoinen syö 47% enemmän kaloreita kuin laskee.
Ei toimi, koska kalori ja kalori ei ole välttämättä sama asia. 100kcal suklaata ja kurkkua on aivan eri asia.
Ainakin sikäli, että kurkkua saa vetää kilon, suklaata muutaman rivin.
Keho käsittelee ne aivan eri tavalla. Suklaasta tulee insuliinipiikki ja insuliini on energian varastointihormoni.
Sehän ei silti vielä tarkoita sitä, että se suklaa kertyy heti läskiksi.
Se on kyllä totta, että pelkästään jättämällä suklaat ja herkut pois ruokavaliosta oman kokemukseni mukaan laihtuu, vaikka kalorimäärä ei juuri laskisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla toimi. Kyse ei ole pelkistä kaloreista tietenkään, ruuasta pitää saada riittävästi ravintoaineita. Mulla 1200 kalorin dieetti, johon sain ohjeet ravitsemusterapeutilta. Paino putosi puolessa vuodessa lähes 30 kiloa. Dieetin lisäksi kävin lyhyehköillä kävelylenkeillä ja jumppasin kotona.
Miekin kokeilin tuollaista. Arvaa toimiko?
Joko tai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kokeilin kaikenlaisia dieettejä huonoin tuloksin. Sitten muutin ruokavaliota siten, että jätin pastat, leivät, karkit, pitsat yms. pois kuukaudeksi ja olin pätkäpaastolla 16 tuntia päivässä. Paino tippui 10kg ja olo parani silmissä. Käsittämätön ero ja hyvin nopeassa ajassa. En ikinä enää lähde mihinkään kalorilaskentaan etenkään jos itse ruokavalioon ei puututa millään tavalla. Kun jättää hiilihydraattimössöt pois saa syödä riittävästi ilman mitään turhia makrojen laskuja.
Niin eli käytännössä leikkasit kaloreista.
Mahdotonta sellainen että ihmiskeho voisi uhmata fysiikan lakeja. Saisitte monet hävetä kirjoituksianne ja "ajattelun" tasoanne.
Kirjoittaja sanoi, että: "Sitten muutin ruokavaliota siten, että jätin pastat, leivät, karkit, pitsat yms."
Ihan yhtä hyvin toimii oman kokemukseni mukaan dieetti jossa jätetään pois sokeri ja valkoinen vehnä, mutta ei muita hiilihydraatteja.
Ikävää tuollainen kielenkäyttö. Mä en oikeasti pysty auttamaan sua. Auttaisin toki jos voisin, mutta sun pitää kääntyä ammattilaisten puoleen.