Kirkkoon kastetaan enää alle puolet syntyvistä lapsista
Kehitys menee oikein. Lapsen pakkokasteet ovat tänä vuonna jääneet alle 50% rajan.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
..ja silloin joutaa kristillisenä pyhäpäivänä töihin normaalilla palkalla -eiks niin?
Tulihan se sieltä. Arkipyhäkorvauksia ei makseta uskonnollisen vakaumuksen mukaan, eikä jeesus ole niitä neuvotellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kuitenkin 18 täytettyään ottavat kasteen, joten ei syytä huoleen.
Jos on niin vanhanaikainen, että haluaa leijumaan tylleissä ja pitseissä pitkin kirkon käytävää, niin sitten kyllä. Mutta yhtä äkkiä sieltä pääsee taas pois, kun arki koittaa ja kirkollisvero tulee maksuun. Sillä saa varmasti parit botoxit tai geelikynnet itselleen, kun muuten se raha menisi kirkonmiehille ja -naisille ehtoollisviinien naukkailuun.
Ei kiinnosta botox eikä geelikynnet, haluan tukea kirkon diakoniatyötä. Ehtoollisviinien naukkailuun ei raha mene! Kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia kirkko myös hoitaa.
Eikä hoida, vaan valtiolta tulee niihin rahaa, ihan kaikki suomalaiset osallistuvat niiden maksamiseen. Mutta niin sen pitäisi olla: kaikki kirkon rakennukset pitäisi hoitaa vain ja ainoastaan kirkon jäsenien maksamilla jäsenmaksuilla. Jos ei kaikkiin rahaa riitä, purkuun. Ainoat poikkeukset voisivat olla Helsingin suurkirkko ja Turun tuomiokirkko, sillä ne ovat kansallisia monumentteja Turun linnan ja Olavinlinnan ja muiden samankaltaisten tapaan.
Näin se oikeudenmukaisesti menisi, mutta kuuluisasti "ei oikeutta maassa saa, ken itse sit ei hanki". Hohhoijaa.
Ei tarvitse uskoa yhtään mihinkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ottanut eikä ottanut mun aikuinen lapsi. Eikä ole moni muukaan.
Itken puolestanne ajatellessani, että joudutte pakanoina ikuisiksi ajoiksi helvetin palavaan tuleen.
Ihmisillä hyvä tahto jne.
Ei se ole ihmisen tahto, toisekseen tutustupa mitä se islam tykkää vääräuskoisista? Hyvä tahto on tuntematonta.
Vaikuttaa siltä, että sinä olet sotajalalla yhtä uskontoa vastaan ja toisen puolesta. Useimmat ovat kuitenkin haluavat vain kaikki usko
Miten lapset kuulevat Jeesuksesta, jos Hänestä ei koulussa kerrota? Lapsille kerrottiin ennen, että Jeesus suojelee sinua, ja se on ollut suuri lohtu lapselle. Kuka heitä nyt suojelee? Järki vai? Ei lapsi ajattele rationaalisesti ja heillä on paljon pelkoja, joita tämä maailma heille tuputtaa.
Uskonnonvapaus on ennen kaikkea vapautta uskonnoista. Ihan kaikista niistä.
Tämä on tieteellisen maailmankuvan leviämisen myötä vääjämätön kehityssuunta.
Minä ainakin parkuin koulussa ennen pääsiäistä, kun laulettiin jeesuksesta ja siitä miten sen päähän painettiin orjantappurakruunu niin että veri vaan roiskui. Trauma jäi, koska muistan sen viidenkymmenen vuoden jälkeenkin, olin silloin kolmannella. Joo, kiitti ei noita enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itken puolestanne ajatellessani, että joudutte pakanoina ikuisiksi ajoiksi helvetin palavaan tuleen.
Ei se ole ihmisen tahto, toisekseen tutustupa mitä se islam tykkää vääräuskoisista? Hyvä tahto on tuntematonta.
Vaikuttaa siltä, että sinä olet sotajalalla yhtä uskontoa vastaan ja toisen puolest
Miten lapset kuulevat Jeesuksesta, jos Hänestä ei koulussa kerrota? Lapsille kerrottiin ennen, että Jeesus suojelee sinua, ja se on ollut suuri lohtu lapselle. Kuka heitä nyt suojelee? Järki vai? Ei lapsi ajattele rationaalisesti ja heillä on paljon pelkoja, joita tämä maailma heille tuputtaa.
Vanhemmat kertovat ihan itse lapsilleen jeesuksesta jos sen aiheelliseksi katsovat.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei voi koskaan olla täysin vapaa, hän itsekin jo orjuuttaa itseään monin tavoin. Sanaa vapaus on myös huijausta, kaiken maailman vapausliikkeet ovat vain johdattaneet ihmisiä ansaan.
Vierailija kirjoitti:
järkyttäväksi on mennyt kristillisyyden viha Suomessa, täällä paapotaan islamia ja Hamasta vaikki Suomi on
kristillinen maa täysin
Hamasia ei kukaan paapo!!! Jos kritisoi Israelin kostotoimia, ei se ole mitään Hamasin paapomista!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ei ketään pitäisi pakkoliittää mihinkään uskontoon ennen kuin on itse kykenevä päättämään siitä.
Olet siis sitä mieltä että se on huonoa kehitystä että yhä useampi pikkutyttö Suomessakin on pakotettu käyttämään huivia?
Enpä ole sellaisia suomalaistyttöjen päässä nähnyt.
Ovat nää persut sitten huvittavia. Tulee mieleen ystäväni lukiosta, joka oli/on mormoni ja oli lähetystyössä Irlannissa ja Pohjois-Irlannissa 80-luvulla. Hän kirjoitti sieltä kirjeitä, niin kuin siihen aikaan tehtiin, ja yksi hänen kokemuksensa on jäänyt mieleeni. Hän oli toverinsa kanssa kaupungilla kertomassa uskonnostaan ja paikalle lampsi eräs mies. Kuunteli puheen ja kysyi sitten, olivatko nuoret miehet katolilaisia vai protestantteja. Kun kyseiset
Eipä ole tullut kukaan pakottamaan uskontoa, vaikka Turussa asunkin ja täällä liikkuu milloin minkäkinlaista hampuusia. Minä pelkään paljon enemmän persuja, ne vievät ihmisiltä viimeisetkin rahat eduskunnasta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei voi koskaan olla täysin vapaa, hän itsekin jo orjuuttaa itseään monin tavoin. Sanaa vapaus on myös huijausta, kaiken maailman vapausliikkeet ovat vain johdattaneet ihmisiä ansaan.
Nyt puhuttiin uskonvapaudesta, ei mistään absoluuttisesta vapaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..ja silloin joutaa kristillisenä pyhäpäivänä töihin normaalilla palkalla -eiks niin?
Sopisi mulle. En rahasta pyhäpäivillä.
Kirkolliset vapaapäivät voidaan siis poistaa kirkkoon kuulumattomilta. Eihän ole mitään syytä miksi ette olisi normaalisti töissä arkipyhänä.
Laitetaan EK ja Orpo asialle.
t. Pomo
Ihan hyvin ajateltu.
Miksi EK haluaisi maksaa kirkkoon kuuluville arkipyhäkorvauksia ja muille ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että sinä olet
Ei se voi jäädä sellaisten vanhempien varaan, jotka eivät usko. Huonoista oloista lähteneet lapset esimerkiksi jäisivät vallan vanhempiensa armoille tai tunnekylmien vanhempien lapset? Isien synnit jää lasten kannettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sinä olet tyhmä. Ei muuta enää tähän ketjuun, koska ei täällä voi keskustella. Fundamentalistit vaan hyökkäävät kimppuun, kun niille yrittää puhua järkeä.
Hyvää päivän jatkoa, iniskää keskenänne.
Vierailija kirjoitti:
Lapsikastetta voidaan ehkä perustella Jeesuksen lauseella "antakaa lasten tulla minun tyköni", en tiedä onko perusteltu tällä, mutta itse ajattelisin sen voivan olla niinkin. Ja toisaalta en usko sen sulkevan pois lapsia, joita ei kasteta. Teologit tai uskonnonopettajat eivät oikein ole osanneet perustella lapsikastetta.
Teologit ovat kyllä aikojen saatossa miettineet kysymystä paljonkin, sillä aina on noussut niitä lahkoja, joiden mielestä vain uskovaisia voidaan kastaa, ja pienellä vauvalla ei voi olla oikeanlaista uskoa.
Todellisuudessa tämä nykyinen yksikökeskeinen ajattelutapamme ei 2000 vuotta sitten vielä ollut vallalla, vaan tietenkin lapsilla oli sama uskonto kuin vanhemmilla. Tai mentiin jopa niin pitkälle, että koko valtakuntaan määrättiin sama uskonto. Tietysti sellaisissa oloissa kristityt kastoivat lapsensa.
Aina on kuitenkin noussut lahkoja, jotka ovat väittäneet, että vain uskovia pitäisi kastaa, ja että lapsi ei voi olla uskova. Niinpä teologitkin ovat asiaa miettineet. Luterilaista näkemystä on esitelty luterilaisen kirkon tunnustuskirjoissa. Isossa Katekismuksessa Luther itse perustelee näin:
"Tähdennämme vielä sitä, että emme pane suurinta painoa kastettavan uskoon tai sen mahdolliseen puuttumiseen, sillä ei epäusko tee kastetta vääräksi. Kaikki on näet Jumalan sanan ja käskyn varassa. Edellä sanottu vaikuttaa ehkä jossain määrin kärjistetyltä, mutta se nojaa täysin siihen, mitä olen opettanut. Kaste ei ole muuta kuin vettä ja Jumalan sanaa toisiinsa yhdistettynä. Toisin sanoen, kun veden kanssa on sana, kaste on oikea, vaikka siihen ei usko liittyisikään, sillä minun uskoni ei luo kastetta, vaan ottaa kasteen vastaan. Vaikka siis kastetta ei otettaisi vastaan eikä käytettäisi oikealla tavalla, ei se siitä vääräksi muuttuisi, kastehan ei ole sidottu meidän uskoomme, vaan sanaan."
"Ehtoollisellekaan minä en mene omaan uskooni, vaan Kristuksen sanaan luottaen. Jätän Jumalan ratkaistavaksi, olenko vahva vai heikko, mutta sen minä tiedän, että hän on käskenyt minun mennä syömään ja juomaan ja että hän siinä lahjoittaa minulle ruumiinsa ja verensä. Tämä käsky ei valehtele eikä petä minua. Näin menettelemme myös lapsia kastaessamme. Tuomme lapsen kasteelle ajatellen ja toivoen, että hän uskoisi. Me myös rukoilemme, että Jumala antaisi hänelle uskon. Mutta emme me tähän hänen kastettaan perusta, vaan yksinomaan siihen, että Jumala on käskenyt kastaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se voi jäädä sellaisten vanhempien varaan, jotka eivät usko. Huonoista oloista lähteneet lapset esimerkiksi jäisivät vallan vanhempiensa armoille tai tunnekylmien vanhempien lapset? Isien synnit jää lasten kannettavaksi?
Toki kirkko saa tiedottaa ja mainostaa omilla varoillaan ihan kuten mikä tahansa muukin yhteistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että sinä olet sotajalalla yhtä uskontoa vastaan ja toisen puolest
Kotonahan tuo kuuluu opettaa. Ei koti voi ulkoistaa kaikkea kasvatusvastuuta koululle. Pätee moneen muuhunkin asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhuttiin uskonvapaudesta, ei mistään absoluuttisesta vapaudesta.
No ei onnistu täydellinen uskonnonvapauskaan, ihminen uskoo aina johonkin korkeampaan voimaan. Jollei muuhun niin omaan järkeensä ja älykkyyteensä, ja sitäkin voidaan kutsua uskonnoksi.
Koska se toinen uskonto ei ole, eikä salli mitään "yksityistä". Miten sitä ei tajuta? Ei ole heille uskonnonvapautta tai saman arvoisuutta "vääräuskoisen" kanssa, ei ole vapautta!