Kirkkoon kastetaan enää alle puolet syntyvistä lapsista
Kehitys menee oikein. Lapsen pakkokasteet ovat tänä vuonna jääneet alle 50% rajan.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
"Alkaa kiinnostamaan kun aletaan leikakkaamaan kauloja."
Ei ala. Paitsi niitä ketkä saavat 5,56 mm reiän otsaansa jos yrittävät leikata jonkun kauloja.
Ette te niille pärjää. Kadullakin saatte vaan turpaanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..ja silloin joutaa kristillisenä pyhäpäivänä töihin normaalilla palkalla -eiks niin?
Sopisi mulle. En rahasta pyhäpäivillä.
Aika moni noista kristillisistä juhlapyhistä on pakanallista alkuperää. Ne voitaisiin muuttaa alkuperäiseen muotoonsa ja pitää ns juhlapyhinä. Nehän perustuvat suurelta osin erilaisiin vuodenvaihteiden tapahtumiin. Talvipäivänseisaus yms.
Jep mutta mikä ero on sitten pakanallisella ja uskonnollisella juhlapäivällä? Haloo.
Mietippä sitä.
Ei siis mitään itse päivissä. Pakanalliseksi sanottu on ok, kirkolliseksi sanottu ei ole ok. Näin ateistien mielestä .
Erosin kirkosta pari vuotta sitten. Sen jälkeen alkoi alamäki. Kaikki asiat menneet päin mäntyä. Jälkikäteen olen miettinyt, että menetin suojeluksen ja kymmenysten maksamatta jäämisestä sain rangaistuksen. Kuljen kädet ristissä ja toivon muutosta parempaan. Mitään rukousvastauksia ei ole tullut sllti. Tuntuu kuin vastuu kaikesta olisi nyt itsellä eikä paluuta ole..
Vierailija kirjoitti:
Taitaa samaan tahtiin moraali rappeutua ja kaduilla kulkeminen muuttua turvattomammaksi. Kristinuskolla on ollut kuitenkin rauhoittava vaikutus kansalaisiin kun on opetettu pienestä pitäen erottamaan hyvä ja paha toisistaan sekä kunnioittamaan lähimmäistään kuin itseään.
Yksi ihmiskunnan verisimmistä ja pisimmästä sodista johtui täysin kristityistä. Tappelivat keskenään Euroopassa siitä, kenen lahko on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
järkyttäväksi on mennyt kristillisyyden viha Suomessa, täällä paapotaan islamia ja Hamasta vaikki Suomi on
kristillinen maa täysin
Missä kohtaa perustuslaissa mainitaan Suomen olevan kristillinen maa?
Perustuslaki ja kristilinen kulttuuriperinne ovat eri asioita jos et tuotakaan tajua. Sellainenkin mahdollisuus on, että jos tämä kulttuuri häviää, se vain muuttuu toiseksi alkukantaisemmaksi, kun ihmisillä ei ole mitään käsitystä entisestä eikä vaihtoehtoa uudelle, tunkeutuvalle kulttuurille. Vie aikaa, mutta näin on tapahtunut eri puolilla maailmaa jonne tuo kulttuuri on tunkeutunut.
Eli toisin sanoen Suomi ei ole kr
Rockefellerit muuten loivat yleisen oppivelvollisuuden, keitä he oikeastaan ovat? Ja opetetaanko koulussa Raamattua tai onko koskaan opetettu, edes uskontotunneilla? Sen sijaan pakkoluetutetaan Aldoux Huxleyn Uusi Uljas Maailma (veljensä oli euge niikan kannattaja), Kärpästen Herra ja Orwellin 1984. Ahdistavia tulevaisuuden dystopioita, miksi niitä tuputetaan lapsille? Eipä ihme, että kärsivät mielenterveydenhäiriöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kuitenkin 18 täytettyään ottavat kasteen, joten ei syytä huoleen.
Jos on niin vanhanaikainen, että haluaa leijumaan tylleissä ja pitseissä pitkin kirkon käytävää, niin sitten kyllä. Mutta yhtä äkkiä sieltä pääsee taas pois, kun arki koittaa ja kirkollisvero tulee maksuun. Sillä saa varmasti parit botoxit tai geelikynnet itselleen, kun muuten se raha menisi kirkonmiehille ja -naisille ehtoollisviinien naukkailuun.
Ei kiinnosta botox eikä geelikynnet, haluan tukea kirkon diakoniatyötä. Ehtoollisviinien naukkailuun ei raha mene! Kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia kirkko myös hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Alkaa kiinnostamaan kun aletaan leikakkaamaan kauloja."
Ei ala. Paitsi niitä ketkä saavat 5,56 mm reiän otsaansa jos yrittävät leikata jonkun kauloja.
Ette te niille pärjää. Kadullakin saatte vaan turpaanne.
🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..ja silloin joutaa kristillisenä pyhäpäivänä töihin normaalilla palkalla -eiks niin?
Aika moni noista kristillisistä juhlapyhistä on pakanallista alkuperää. Ne voitaisiin muuttaa alkuperäiseen muotoonsa ja pitää ns juhlapyhinä. Nehän perustuvat suurelta osin erilaisiin vuodenvaihteiden tapahtumiin. Talvipäivänseisaus yms.
Jep mutta mikä ero on sitten pakanallisella ja uskonnollisella juhlapäivällä? Haloo.
Toisissa palvotaan mielikuvitusolentoja toisissa juhlitaan päivä pidentymistä ja talven väistymistä. Sadonkorjuuta jne. Huomaatko eron?
Sulta on jäänyt huomaamatta se että pakanoilla oli kosolti mielikuvitusolentoja, vaikka vuodenaikojen muutos oli tärkeitä, silloin oli mielikuvitusolennotkin tärkeitä. Ei nyt pelkästään vuodenaikaa juhlittu.
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta pari vuotta sitten. Sen jälkeen alkoi alamäki. Kaikki asiat menneet päin mäntyä. Jälkikäteen olen miettinyt, että menetin suojeluksen ja kymmenysten maksamatta jäämisestä sain rangaistuksen. Kuljen kädet ristissä ja toivon muutosta parempaan. Mitään rukousvastauksia ei ole tullut sllti. Tuntuu kuin vastuu kaikesta olisi nyt itsellä eikä paluuta ole..
Ei se siitä johdu, uskonnot ovat oikeasti faaraoiden perua (pharaotic), niissä ei uskota Raamatun Jumalaan tai Kristukseen, vaikka niin esittävät. Paradoksaalisesti Jumala saattaa jopa näillä vastoinkäymisillä kertoa sinulle jotain, ohjata sinua, ja silloin Jumala on sinun lähelläsi.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenykset on aika paljon isompi raha kuin kirkollisvero :)
Missä päin asut? Suosittelen: https://www.lhpk.fi/seurakunnat/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ei ketään pitäisi pakkoliittää mihinkään uskontoon ennen kuin on itse kykenevä päättämään siitä.
Olet siis sitä mieltä että se on huonoa kehitystä että yhä useampi pikkutyttö Suomessakin on pakotettu käyttämään huivia?
Enpä ole sellaisia suomalaistyttöjen päässä nähnyt.
Ovat nää persut sitten huvittavia. Tulee mieleen ystäväni lukiosta, joka oli/on mormoni ja oli lähetystyössä Irlannissa ja Pohjois-Irlannissa 80-luvulla. Hän kirjoitti sieltä kirjeitä, niin kuin siihen aikaan tehtiin, ja yksi hänen kokemuksensa on jäänyt mieleeni. Hän oli toverinsa kanssa kaupungilla kertomassa uskonnostaan ja paikalle lampsi eräs mies. Kuunteli puheen ja kysyi sitten, olivatko nuoret miehet katolilaisia vai protestantteja. Kun kyseiset miehet vastasivat, etteivät kumpaakaan vaan olivat Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkosta, niin paikallinen vain intti: niin niin, mutta kumpaa te nyt sitten olette, katolilaisia vai protestantteja?
Tämän lainaamani persun päässä on samanlainen switchi: hänelle on pakkomielle, että ihmiset ovat joko ev.luteja tai muslimeja, muunlaisia ei ole. Voi kuule, kyllä on. On ihmisiä, jotka tietävät, ettei minkään sortin jumalia ole olemassa, niin kuin nyt minäkin. Ja voi tulla aivan hyvin toimeen muulla tavalla uskovien kanssa, niin kuin nyt minäkin. Kunhan eivät vaan tuputa minulle uskontoaan uskottavaksi, sillä minä tiedän heidän olevan väärässä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa samaan tahtiin moraali rappeutua ja kaduilla kulkeminen muuttua turvattomammaksi. Kristinuskolla on ollut kuitenkin rauhoittava vaikutus kansalaisiin kun on opetettu pienestä pitäen erottamaan hyvä ja paha toisistaan sekä kunnioittamaan lähimmäistään kuin itseään.
Yksi ihmiskunnan verisimmistä ja pisimmästä sodista johtui täysin kristityistä. Tappelivat keskenään Euroopassa siitä, kenen lahko on parempi.
Ei mitenkään huomattavin kuitenkaan. Väestökin oli siihen liian pieni. Huomattavimmat ovat ja on islamilaisen suunnan taisteluissa. Ja tietenkin myöhemmin poliittiset ideologiat söi väkeä, mutta väestöhän oli jo kasvanut mittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisissa palvotaan mielikuvitusolentoja toisissa juhlitaan päivä pidentymistä ja talven väistymistä.
Mutta katos kun tonttuihin uskominen on sitä parempaa uskomista ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kuitenkin 18 täytettyään ottavat kasteen, joten ei syytä huoleen.
Minä en ottanut eikä ottanut mun aikuinen lapsi. Eikä ole moni muukaan.
Itken puolestanne ajatellessani, että joudutte pakanoina ikuisiksi ajoiksi helvetin palavaan tuleen.
Ihmisillä hyvä tahto jne.
Ei se ole ihmisen tahto, toisekseen tutustupa mitä se islam tykkää vääräuskoisista? Hyvä tahto on tuntematonta.
Vaikuttaa siltä, että sinä olet sotajalalla yhtä uskontoa vastaan ja toisen puolesta. Useimmat ovat kuitenkin haluavat vain kaikki uskonnot pois julkisista laitoksista. Muuten kukin saa uskoa yksityisesti mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisissa palvotaan mielikuvitusolentoja toisissa juhlitaan päivä pidentymistä ja talven väistymistä.
Tottakai niillä oli. Olivat yhtä tietämättömiä maailmasta kuin alkujuutalaiset, kristityt sun muut hihhulit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0% olisi oikea taso. ketään ei saisi automaattisesti sitoa mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, eikä varsinkaan jos siitä tulee juridisia seuraamuksia kuten nyt tulee jos lapsi kastetaan.
Miten se ratkaisevasti eroaa kaikesta muusta siitä, mitä lapselle tehdään häneltä kysymättä?
Esimerkiksi sidotaan kansalaisuuteen, siitä vasta juridisia seuraamuksia tuleekin. Eikö lapsen pitäisi saada vasta aikuistuttuaan päättää, minkä maan kansalainen haluaa olla?
Tai ruokavalio, senkin päättävät vanhemmat, vaikka se olisi vastoin sitä uskontoa, jonka lapsi myöhemmin itselleen valitsee.
Ja ainakin minulle avattiin pankkitili, ennen kuin sain päättää, minkä pankin asiakas haluan olla. Pakotettiin kouluun
Ei, mutta valtio kerää ev.lut. kirkolle veroa, toisin kuin muille uskonnollisille yhteisöille ja avustaa kirkkoa muutenkin. Ev.lut. kirkolle siis samat säännöt, eli itse laskuttavat jäsenmaksunsa ihmisiltä ja tuottojen mukaan järjestävät toimintansa. Valtioltakin säästyisi paljon byrokratiaa, kun kirkko joutuisi itse hallinnoimaan varainkeruunsa.
Tuosta voin olla samaa mieltä, mutta miksi sekoittaa kasteasiaa tähän? Ei ne kasteet sen myötä lopu, jos verotusoikeus menee.
Ev.-lut. kirkko voisi kyllä ihan hyvin luopua esim. kirkkorakennusten ylläpidosta ja pitää kokouksensa vähän edullisemmissa tiloissa. Ehkä niitä voisi koristeellisemmasta päästä myydä firmoille, jotka järkkäävät prinsessahäitä. En myökään ymmärrä urkumusiikin tukemista. Voihan olla, että valtiokin haluaisi ostaa niistä muutaman, joita pitää jotenkin erityisen arvokkaina, mutta useimmat on kyllä ihan turhia. Hautaustoimi sopisi paremmin vaikka kunnan järjestettäväksi, tai ehkä ne voisivat ulkoistaa sen yksityiselle firmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ei ketään pitäisi pakkoliittää mihinkään uskontoon ennen kuin on itse kykenevä päättämään siitä.
Olet siis sitä mieltä että se on huonoa kehitystä että yhä useampi pikkutyttö Suomessakin on pakotettu käyttämään huivia?
Enpä ole sellaisia suomalaistyttöjen päässä nähnyt.
Ovat nää persut sitten huvittavia. Tulee mieleen ystäväni lukiosta, joka oli/on mormoni ja oli lähetystyössä Irlannissa ja Pohjois-Irlannissa 80-luvulla. Hän kirjoitti sieltä kirjeitä, niin kuin siihen aikaan tehtiin, ja yksi hänen kokemuksensa on jäänyt mieleeni. Hän oli toverinsa kanssa kaupungilla kertomassa uskonnostaan ja paikalle lampsi eräs mies. Kuunteli puheen ja kysyi sitten, olivatko nuoret miehet katolilaisia vai protestantteja. Kun kyseiset miehet vastasivat, etteivät kumpaakaan vaan olivat
Joo, mutta et osaa soveltaa näkemystäsi vastakkain jonkun pakottavamman uskonnon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään huomattavin kuitenkaan. Väestökin oli siihen liian pieni. Huomattavimmat ovat ja on islamilaisen suunnan taisteluissa. Ja tietenkin myöhemmin poliittiset ideologiat söi väkeä, mutta väestöhän oli jo kasvanut mittavaksi.
Kyllä 30-vuotisella sodalla oli suuri merkitys Euroopalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
järkyttäväksi on mennyt kristillisyyden viha Suomessa, täällä paapotaan islamia ja Hamasta vaikki Suomi on
kristillinen maa täysin
Missä kohtaa perustuslaissa mainitaan Suomen olevan kristillinen maa?
Perustuslaki ja kristilinen kulttuuriperinne ovat eri asioita jos et tuotakaan tajua. Sellainenkin mahdollisuus on, että jos tämä kulttuuri häviää, se vain muuttuu toiseksi alkukantaisemmaksi, kun ihmisillä ei ole mitään käsitystä entisestä eikä vaihtoehtoa uudelle, tunkeutuvalle kulttuurille. Vie aikaa, mutta näin on tapahtunut eri puolilla maailmaa jonne tuo kulttuuri on tunkeutunut.
<
Lapsikastetta voidaan ehkä perustella Jeesuksen lauseella "antakaa lasten tulla minun tyköni", en tiedä onko perusteltu tällä, mutta itse ajattelisin sen voivan olla niinkin. Ja toisaalta en usko sen sulkevan pois lapsia, joita ei kasteta. Teologit tai uskonnonopettajat eivät oikein ole osanneet perustella lapsikastetta.
Ei, mutta valtio kerää ev.lut. kirkolle veroa, toisin kuin muille uskonnollisille yhteisöille ja avustaa kirkkoa muutenkin. Ev.lut. kirkolle siis samat säännöt, eli itse laskuttavat jäsenmaksunsa ihmisiltä ja tuottojen mukaan järjestävät toimintansa. Valtioltakin säästyisi paljon byrokratiaa, kun kirkko joutuisi itse hallinnoimaan varainkeruunsa.