Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos eläkkeelle jäädessä ei ole velatonta asuntoa niin miten on varaa elää?

Vierailija
06.10.2024 |

Asumistukea saa, mutta eläkkeeni on vaivainen 1700e ennen veroja. Pelottaa jo valmiiksi.

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän olisi huolissaan taloyhtiön rempoista jotka räjäyttää vastikkeen kolminkertaiseksi. Näitä mummoja asui aikankin Helsingin luukuissa, isoissa kämpissä ja ei ollut sitten varaa maksella yhtiövastikkeita. Kämpästä sai sitten tulevat remontit miinustettuna eli kondekan yksiö odotti kantahelsingin mummeleita.

Miksi siitä pitää olla huolissaan? Jos ei vuosiin ole tehty remontteja ja vastike on ollut matala, niin silloinhan rahaa on myös jäänyt säästöön ja sijoitettavaksi. 

Helsingin kantakaupungin vanhat kerrostalot olivat sellaisia, että ne kasvatti remonttikulut aivan järkyttävälle tasolle. Ei se tarkoittanut, että vastikkeet olisivat olleet muutenkaan matalia, harvoissa vanhoissa taloyhtiöissä näin on, koska lämmistyskulut ovat vastaavasti korkeat. Yhden sadan neliön asunnon remonttimaksut olivat yhtä suuret, kuin sen hinta siihen aikaan oli eli asunnon arvo oli käytännössä 0 euroa. Ihmettelen kun jotkut luulevat, että kun asunto on maksettu, niin elävät sillä halvemmalla vastikkeella edullisesti. Ei se niin mene. En ole asunut koko elämäni aikana kuin yhdessä asunnossa, jossa maksettiin vain vastiketta. Ja se oli muuten rahoituslaitoksen entinen vuokra-asunto, joka myytiin omistusasunnoiksi. Olivat pitäneet yhtiöstä niin hyvin huolta ammatti-isännöitsijän toimesta.

Vierailija
122/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jokaisen eläkeläisen pitäisi asua yksin ja sitten soitella lapsilleen, kun onnaina yksin ja eivät käy kylässä päivittäin

Olen eläkkeellä ja vasta nyt on ensimmäinen elämänvaihe jolloin asun yksin ja nautin vapaudestani ! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän olisi huolissaan taloyhtiön rempoista jotka räjäyttää vastikkeen kolminkertaiseksi. Näitä mummoja asui aikankin Helsingin luukuissa, isoissa kämpissä ja ei ollut sitten varaa maksella yhtiövastikkeita. Kämpästä sai sitten tulevat remontit miinustettuna eli kondekan yksiö odotti kantahelsingin mummeleita.

Miksi siitä pitää olla huolissaan? Jos ei vuosiin ole tehty remontteja ja vastike on ollut matala, niin silloinhan rahaa on myös jäänyt säästöön ja sijoitettavaksi. 

Helsingin kantakaupungin vanhat kerrostalot olivat sellaisia, että ne kasvatti remonttikulut aivan järkyttävälle tasolle. Ei se tarkoittanut, että vastikkeet olisivat olleet muutenkaan matalia, harvoissa vanhoissa taloyhtiöissä näin on, koska lämmistyskulut ovat vastaavasti korkeat. Yhden sadan neliön asu

Ihan hyviä pointteja ja voihan sen toki noinkin ajatella. Isäni on sähköasentaja, tehnyt paljon remontteja vanhoihin taloihin. Siinä mielessä minusta ne remonttikustannukset eivät minusta ole lähes koskaan yllätys, ja oikeastaan ihmettelen miksi niin moni taloyhtiö odotti viimeiseen mahdolliseen hetkeen remontoimisen kanssa, kun nyt tietenkin useampi taloyhtiö kilpailee samoista remonttiyhtiöistä. Meilläkin kustannukset nousivat vain sen vuoksi, että työn kustannukset ehtivät nousta insinöörin tekemästä arviosta.

Sekin oli suht ennakoitavissa. Muutenkin kerrostaloissa asuminen on tietyssä mielessä huolettomampaa ja ennakoitavampaa. Remontteja tulee kaikissa asumismuodoissa, mutta kerrostalossa niille on useampi maksaja. Täytyisihän se kattoremontti tehdä omakotitalossakin, en ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut kerrostaloasukkaat kokevat ne yllätyksinä. Meilläkin väännettiin eläkeläisten kanssa ikuisuus kattoremontista, vaikka teknisen käyttöiän maksimi oli täyttynyt yli viisi vuotta sitten. Fakta joka jokaisen olisi helppo ottaa huomioon budjetissaan. 

Vierailija
124/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ainakin huomannut että jos on ollut pidempi vapaa töistä niin kulutkin on ollut pienemmät. Polttoainekulut ja ruokakulut on ensimmäinen asia jotka supistuu välittömästi.

Vierailija
125/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsi elättäjä.

Jo pelkästään parisuhteessa asuessa suuri osa menoista puolittuu.

Niin mutta menotkin ovat kerrottu kahdella. Mikä on se suurin osa menoista. Yhteinen lehti tilausko.

Ei me asuta eikä syödä sen halvemmalla kuin yksineläjä. Meillä on 120 neliöö kahdelle hengelle.

Kaksioissa ja kolmioissa usein neliöhinta ja vuokrat halvempia kuin yksiöissä. Samoin sähkö menee kodinkoneisiin esimerkiksi aika lailla sama määrä, harva ostaa sinkkuna pienemmän jääkaapin. Ja mikään pakkohan ei ole muuttaa isompaan kun asuu jonkun kanssa yhdessä. 

Vesimaksussa tekee suuren osan henkilökiohtainen käyttö, riippuu ihan käykö joka päivä suihku

Suomessa on käytännössä pakko asua jossain, kuusen alla harva viihtyy ympäri vuoden. Sen sijaan mitään pakko lisähuoneille tai lisäneliöille ei ole. Ne ovat jokaisen oma valinta ja niitä ei minusta voi suoraan ottaa huomioon nousevissa kustannuksissa. Lisäksi moni sinkku asuu varsinkin pk-seudun ulkopuolella kolmioissa, eikä muuta suurempaan parisuhteessa. 

Mitään suuria jääkaappeja tai pakastimia en ole nähnyt kuin suurperheillä tai innokkailla marjastajilla, joilla se olisi vaikka asuisivat yksin.

Vierailija
126/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ainakin huomannut että jos on ollut pidempi vapaa töistä niin kulutkin on ollut pienemmät. Polttoainekulut ja ruokakulut on ensimmäinen asia jotka supistuu välittömästi.

Joo kyllä etätöissä säästää pitkän pennin. On jotenkin rennompi olokin kun ei tarvitse pakkautua ruuhkaan tai ahtaaseen junaan, jaksaa tehdä parempaa ruokaa jne. 

Vierailija
127/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi muuttaa yksiöön vuokralle jos rahat ei riitä. 1700 brutto riittää kyllä elämiseen, koska itse sain 1760 euroa kuukaudessa, kun tein 40 tuntia töitä viikossa viime vuonna. Ylipäätään eläkkeet ovat aivan liian suuret suhteessa siihen kuinka paljon niitä on itse maksettu. 

Vierailija
128/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin maksavat enään asumistukia kun jään eläkkeelle ja saako edes eläkettä.Siksi omistusasunto.

Kerrostalossa olet vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista.

Yhä edelleen jankkaat paskaa.

Vierailija
129/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin sinulla sitten on, itsellä vähän yli  900 e ja töitä tein  yli 40 v

Ei ole mahdollista että sinulta puuttuu kokonaan työeläke jos olet tehnyt 40 vuotta töitä.

Vierailija
130/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi muuttaa yksiöön vuokralle jos rahat ei riitä. 1700 brutto riittää kyllä elämiseen, koska itse sain 1760 euroa kuukaudessa, kun tein 40 tuntia töitä viikossa viime vuonna. Ylipäätään eläkkeet ovat aivan liian suuret suhteessa siihen kuinka paljon niitä on itse maksettu. 

Sinulla on mielenkiintoinen pointti,tai ajatusmaailma,mutta oletko samaa mieltä myös silloin kun jäät tai olet itse eläkkeellä. Todennäköisesti kun mielipiteinesi olet vielä työelämässä. 

Vierailija
131/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyt asunnon ja toivottavasti arvonousu antaa enemmän mitä olet maksanut, sitten velat pois. Ja elämä hymyilee.

Vierailija
132/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet viattoman näköinen mummo, niin voit toimia muulina hyvää korvausta vastaan.

Vierailija
133/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Vierailija
134/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullahan on ruhtinaallinen eläke. Itse työkyvyttömänä elän koko elämäni takuueläkkeen varassa, eli noin vajaa 1000 euroa / kk.

Vierailija
135/144 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä tuolla eläkkeellä saa minkäänlaista asumistukea! Tarkista vaikka itse kelan laskureista.

Vierailija
136/144 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eläkeläinenkin voi lainaa maksaa, saatiin uuteen asuntoon lainaa, ei ole ongelma.

Vierailija
137/144 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."

Mitä uutta? 

Me olemme huolehtineet appiksista lähes 30v!?

Ensin maksoimme laskut ja asumisen kun menettivät kaiken 90-luvun lamassa ja nyt yritämme selvitä dementiaa sairastavan anopin kanssa joka ei tule ikinä pääsemään hoitokotiin. 

Vasta kun saamme hänelle 5 kotikäyntiä voimme hakea hoitopaikkaa. Ongelma vain se ettei 5 käyntiin ole varaa. Nyt vain 2 x 10 min ja mummo muuten heitteillä. Saimme pienen hoitoavustuksen mutta se nosti niin palkon noiden 2 käynnin hintaa että hyöty oli +/-0!?

Vierailija
138/144 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista tuo kun olet eläkkeellä! Älä sitten itke kun saat sen 1400e bruttona!

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuon jutun ja pisti vähän hymyilyttämään. Saa nimittäin olla aika hyväkuntoinen vanhus, jos vain viitenä päivänä vuodessa omaisen tarvitsee olla pois töistä vanhuksen vuoksi. Ja jos kyse on vaikkapa - kuten artikkelissa mainittiin - vanhuksen viemisestä labraan, niin tulisiko sittenkin halvemmaksi vanhuksen mennä sinne taksilla kuin että omainen ottaa palkattoman vapaapäivän? Invataksin kun voi tilata sellainenkin, jolla ei ole nk invataksikorttia. Sen matkan joutuu sitten vaan maksamaan itse. 

Luonnolliserstikaan ei ole työnantajan vika, jos jonkun isä, äiti, anoppi tai appi on vanha eikä enää pärjää ilman apua. Eikä sekään, että työntekijän iäkäs omainen asuu jossain kaukana, jolloin labrassa käyttämiseen ei riitä vain se, että työntekijä tulee tuntia tai kahta myöhemmin aamulla töihin ja tekee sitten vaikka saman verran pidempään töitä. Hoivakotipaikkojen ja kotihoidon käyntien vähentäminenkään ei ole työnantajan vika, mutta kun vanhus on siinä kunnossa, että noita palveluita tarvitsee, niin se tarve ei ole vain viikonloppuisin (eli kun työssäkäyvällä omaisella on vapaapäivä) ja viitenä muuna päivänä vuodessa. On aika naiivia kuvitella, että tuo riittäisi. Myös saattohoidon kohdallakin saa vain tuon 5 päivää vuodessa ja joillain saattohoito voi kestää viikkoja tai jopa kuukausia. Mun mielestä - jos omaisille koitetaan nakittaa vanhusten hoitaminen - ratkaisun pitäisi olla pikemminkin joku perhevapaan tapainen. Ei yksittäisiä päiviä vaan kuukausia. Maksakoon sitten vaikka Kela vastaavalla tavalla korvauksen kuin mitä saa esim äitiyslomalla eli omaistaan hoitamaan jääneen tulojen mukainen päiväraha. Nykyinen omaishoidontuki ei ole riittävä.

Vierailija
140/144 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki, toimeentulotuki ja näin lapsesta asti perussairaana myös maksukatot.

Töissä olen käynyt sen, mitä tällä työkyvyllä pystyy. Jos loppua ei saa yhteiskunnalta, itsepoistuminen.

Ihan hirveä elämä. Jopa kehitysmaissa löytyy ihmiselle välittävä yhteisö. Me olemme jumalan hylkäämää saastaa.

Monissa kehitysmaissakin on sosiaaliturva suvun/yhteisön lisäksi 

Kaikkien maiden sosiaaliturva:

https://www.issa.int/databases/country-profiles

Kansainvälinen sosiaaliturvaliitto

International Social Security Association ( ISSA ) on kansainvälinen järjestö, joka yhdistää kansallisia sosiaaliturvaviranomaisia ja -virastoja. Vuonna 1927 perustetulla ISSA:lla on yli 330 jäsenjärjestöä 158 maassa. Sen pääkonttori sijaitsee Genevessä, Sveitsissä, Kansainvälisessä työtoimistossa (ILO).

https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Social_Security_Associati…