Jos eläkkeelle jäädessä ei ole velatonta asuntoa niin miten on varaa elää?
Asumistukea saa, mutta eläkkeeni on vaivainen 1700e ennen veroja. Pelottaa jo valmiiksi.
Kommentit (144)
"AS0: kokeilin mutta tuomittiin varakkaaksi. 0nneksi en päässytkään. Vaikutti olevan petosta. - ASO: on ilmoitettu lopetettavaksi."
Olet sitten sen verran nuori ettei asia ole todennäköisesti kovinkaan ajankohtainen. 55v tjsp poistuvat nuo varallisuusrajat.
Saa nähdä miten olemassaolevien aso-kämppien ajan kanssa käy, uusia ei ilmeisesti enää aleta rakentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin sinulla sitten on, itsellä vähän yli 900 e ja töitä tein yli 40 v
Niin ja asumistukea en saisi
900€??? Sinulle kuuluu kansaneläke, jos asut Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä voi hyvin muuttaa jonnekkin pienelle tappio paikkakunnalle, asua halvassa kämpässä ja pyöritellä peukaloita.
Ja asua vuokralla.
Minä saan tällä hetkellä työttömänä 900 € kuukaudessa. Kansaneläke ja asumistuki olisi enemmän.
Ap:lla on ollut hyvä palkka jos eläke noin hyvä . Minä maksoin pienestä siivoojan palkastani asuntolainan kokonaan yksin, ja nyt maksan pelkät vastikkeet loppu elämän . Remontit kaikki teetin töissä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluun vaan, niihinhän opiskelijatkin joutuu nyt.
Sitä ollaan niin kateellisia eläkeläisillekkin. Mene itse vaikka apinatarhaan asumaan.
Eläkeläisille pitäisi saada matalampi veroprosentti. Ei ole tasa-arvoista, että eläkeläiset maksavat korkeampaa veroa kuin työssä käyvät ja työttömät. Silti eläkeläisiä haukutaan ja kadehditaan, vaikka elättävät näitä suunsoittajia.
Kansalaisaloitteen paikka tämäkin.
Saan takuueläkkeen, 976 euroa ja sen lisäksi eläkkeensaajan asumistukea 505 €. Olen laskenut, että jos muuttaisin yksiöön, niin mulle jäisi vain viisikymppiä enemmän rahaa käyttöön kuukaudessa, joten ei kannata muuttaa. Jos muuttaisin miesystävän luokse, niin en saisi enää asumistukea ja maksaisin silti puolet juoksevista kuluista, jolloin vaikutus käyttörahaan olisi +-0. Mun ei kannata siis tehdä mitään, vaan jatkaa asumista liian suuressa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluun vaan, niihinhän opiskelijatkin joutuu nyt.
Sitä ollaan niin kateellisia eläkeläisillekkin. Mene itse vaikka apinatarhaan asumaan.Eläkeläisille pitäisi saada matalampi veroprosentti. Ei ole tasa-arvoista, että eläkeläiset maksavat korkeampaa veroa kuin työssä käyvät ja työttömät. Silti eläkeläisiä haukutaan ja kadehditaan, vaikka elättävät näitä suunsoittajia.
Kansalaisaloitteen paikka tämäkin.
Miten sen nyt ottaa. Jos nykyiset eläkeläiset olisivat pysyneet työelämässä pidempään, meillä olisi kenties varaa laskea heidän verotustaan. Valitsivat kuitenkin toistuvasti näin, eivätkä vaatineet eläkeiän nostoa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä eläke ap. minulla 1200e. En maksa asunnostakaan kovin paljon. Jos ei asuinpaikalla ole väliä, suomesta saa edullisia asuntoja taajamien ulkopuolelta. Itsekin aion ostaa mummon mökin kun löytyy sopiva.
Kannattaa tosiaan muuttaa eläkeläisenä jonnekin pöpelikköön, kauas palveluista. Tarvitset auton, ja siihen menee rahaa.
Ihmiskunta on elänyt vuosituhansia ilman ensimmäistäkään autoa. Ihan kuten nykyisinkin valtaosa maailman ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Ilman omistusasuntoa loogisesti on jäänyt saman verran rahaa säästettäväksi muualle. Kyllä puolen miljoonan euron osakesalkku sen verran tuottaa, että sillä rahalla yksi eläkeläinen pärjää.
Sinun logiikkasi ontuu nyt pahasti. Ilman omistusasuntoa joutuu maksamaan vuokraa, paitsi jos asuu sillan alla tai loisii tuttujen nurkissa.
Ainakin minulla vastike+lainankorot & -kulut on huomattavasti vähemmän mitä vuokra vastaavasta asunnosta tällä alueella on. Sijainti on sellainen,että asunnot tuskin muuttuu arvottomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä voi hyvin muuttaa jonnekkin pienelle tappio paikkakunnalle, asua halvassa kämpässä ja pyöritellä peukaloita.
Kyllä pikkupaikkakunnilla on monenlaista toimintaa,jos on halua tai kykyä osallistua,kovin synkän kuvan annat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä eläke ap. minulla 1200e. En maksa asunnostakaan kovin paljon. Jos ei asuinpaikalla ole väliä, suomesta saa edullisia asuntoja taajamien ulkopuolelta. Itsekin aion ostaa mummon mökin kun löytyy sopiva.
Kannattaa tosiaan muuttaa eläkeläisenä jonnekin pöpelikköön, kauas palveluista. Tarvitset auton, ja siihen menee rahaa.
Ihmiskunta on elänyt vuosituhansia ilman ensimmäistäkään autoa. Ihan kuten nykyisinkin valtaosa maailman ihmisistä.
Ennen oli melkein joka kylässä kauppa, ei tarvinnut autoa, nykyään on isot kauppakeskukset kaukana maaseudulta, millä kuljet sinne ilman autoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole omaa asuntoa. Luulen pärjääväni, koska en ole koskaan kuluttanut paljon rahaa. Ruokaan 100 e kuussa jne. Vaatteita on niin paljon, ettei enää paljon tarvitse ostaa. Puhelimen uusinta muutaman vuoden välein. Toivottavasti terveys säilyy mahdollisimman pitkään.
Jaa että muka n.3e päivässä ruokaan. Minkälainen on päivän ruokalista sillä summalla.
Kiinnostaa minuakin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen on järkevää yrittää myydä asuntonsa siinä kohtaa, kun eläkkeelle pääsee. Nettotulot tippuu selvästi, mutta asunnon korjaustarpeet eivät katoa mihinkään. Hyvällä tuurilla jos asunto sijaitsee hyvällä paikalla, voi vielä saada ihan mukavan pesämunan loppuelämäksi.
Tietysti vuokraa pitää sen jälkeen maksaa, mutta on vapaa asuntoon tai osakeyhtiöön tulevista kaikista remonteista. Usein myös erilaisia vaivoja on kropassa eläkeikäisillä, joten voi sitten matkustaa talvisin pidemmäksi aikaa jonnekin lämpimään, missä kolotukset ei vaivaa.
Taidat olla nuori tai sitten sinulla on oudot kuvitelmat eläkeläisenä elämisestä. Ei tule kuuloonkaan myydä nimenomaan eläkkeelle jäämisen vuoksi omaa ok-taloa. Ei tule kuuloonkaan matkustella talvisin mihinkään muka lämpimään, kotona on eläkeläisenä oikein mukavaa ja leppoisaa. Ystävät, tuttavat ja sukulaiset ovat mukavaa seuraa ja puhuvat samaa kieltä kuin itse. Saattaa olla lapsenlapsiakin ja omiin aikuisiin lapsiin hyvät suhteet. Omalta kohdaltani voin sanoa, että nettotuloni nousivat eläkkeelle päästyäni koska olin säästänyt itselleni yksityisen eläkkeen ja sitä tulee nyt yli tonni työeläkkeen lisäksi. Kerrostalossa en ole asunut koskaan, täyttä petkutusta sellainen asuminen kun saa maksaa joka kk korkeita vastikkeita ja on muka omistaja mutta saa maksella vaikka minkälaisia remppoja vuodesta toiseen. Eli ehdotuksesi tai kuvitelmasi ei sovi suurimmalle osalle eläkeläisiä ollenkaan. Tee sinä sitten itse niin kun olet eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Rollaattorilla "lähi"kauppaan 10 km huonosti auratussa lumessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen on järkevää yrittää myydä asuntonsa siinä kohtaa, kun eläkkeelle pääsee. Nettotulot tippuu selvästi, mutta asunnon korjaustarpeet eivät katoa mihinkään. Hyvällä tuurilla jos asunto sijaitsee hyvällä paikalla, voi vielä saada ihan mukavan pesämunan loppuelämäksi.
Tietysti vuokraa pitää sen jälkeen maksaa, mutta on vapaa asuntoon tai osakeyhtiöön tulevista kaikista remonteista. Usein myös erilaisia vaivoja on kropassa eläkeikäisillä, joten voi sitten matkustaa talvisin pidemmäksi aikaa jonnekin lämpimään, missä kolotukset ei vaivaa.
Taidat olla nuori tai sitten sinulla on oudot kuvitelmat eläkeläisenä elämisestä. Ei tule kuuloonkaan myydä nimenomaan eläkkeelle jäämisen vuoksi omaa ok-taloa. Ei tule kuuloonkaan matkustella talvisin mihinkään muka lämpimään, kotona on eläkeläisenä oikein mukavaa ja leppoisaa. Ystävät, tut
Omakotitaloako ei tarvi koskaan rempata? Eikä asumisesta tule mitään kuluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla nuori tai sitten sinulla on oudot kuvitelmat eläkeläisenä elämisestä. Ei tule kuuloonkaan myydä nimenomaan eläkkeelle jäämisen vuoksi omaa ok-taloa. Ei tule kuuloonkaan matkustella talvisin mihinkään muka lämpimään, kotona on eläkel
En kirjoittanut ettei tule mitään kuluja. Kyllä ok-talossa maksaa sähkö, lämmitys ja vakuutukset, mutteivat ne ole satasia kuukaudessa. Itse remppautin ok-taloni ennen eläkkeelle jäämistä viimeisen päälle. Sähköt, putket ja kylpyhuoneet (2) rempattiin hyvin ja uuden keittiönkin teetin mittatilauksena omien toiveitteni mukaan. Katto uusittiin myös. Mitä kuluja nyt sitten mahtaa mielestäsi tulla? Sähkölämmitystä ei ole eikä tule tähän taloon. Puilla lämmitän ja se on edullista jos mikä. Puut tilaan halkoina ja klapeina ja tuoja pinoaa ne varastoon. Ei maksa edes tonnia koko lämmityskausi. Vesimaksu on 20 e ja sähkölasku on 40 e kuukaudessa. Eläke on nettona kolme tonnia mutta en tykkää sitä haaskata vastikkeiden maksuun ja ties minkälaisiin kerrostaloremppoihin jotka ovat kaikki ylikalliita. Osaan laskea edelleen hyvin vaikka olen eläkkeellä ollut jo 15 vuotta, eikä ok-talossa ole koko aikana ilmaantunut mitään isoa remppaa. Rännit putsaa naapurin poika ja nuohooja käy joka vuosi. Mitä vielä sun mielestä?
Katsokaapa vaikka asuntoja esim Pieksämäen kaupungissa. Halvallakin voi asua ihan viihtyisässä ympäristössä palvelujen keskellä.
Ei se velaton asunto mikään tae halvasta elämästä ole, vastike on monella jotain 300-600e ja jokainen remontti voi nostaa rahoitusvastiketta muutamalla satasella, ellei ole heti varaa maksaa vaikka 90e yhdistetystä putki+parvekeremontista.
Nuo voivat nostaa vastiketta vaikka 600e ja sitten sitä kuukausimaksettavaa onkin jo 600e+600e ja tuohon normaalit muut kulut päälle aina parkkipaikoista saunavuoroihin jne.