Listataan lasten kasvatuksen kummallisuuksia
Aloitan:
kun lapsi on pieni, vanhemmat valittaa, että lapsi ei nuku. Kun lapsi on teini, urputetaan siitä, että lapsi nukkuu aamuisin pitkään.
Kommentit (303)
Tuo on mielenkiintoista, että lapsia ei saa Suomessa rangaista koska sitä pidetään tehottomana ja traumaattisena keinona. Mutta vanhempia kyllä saa ja tulee rangaista jos he ovat rangaisseet lastaan. Kaksinaismoralismia?
Kyllä lapsia saa rangaista, mutta ei ruumiillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku, joka kirjoitti autokyydistä harrastuksiin. Minä olin YH:n lapsi ja ajoin pyörällä futis-treeneihin. Välillä harjoitukset olivat 12 km päässä. Kun pääsin paikalle, olin valmiiksi väsynyt. Kun kaverit tulivat autosta tuorein jaloin kentälle vetämään alkulämpöjä, niin minä hädin tuskin jaksoin juosta. Olinko silloin laiska ja välinpitämätön lapsi, kun en jaksanut muiden mukana. Oma poikani saa kyydin treeneihin aina.
Veikkaan, että oli kovakuntoisin koko porukasta. Kyllä pätevä valmentaja on tiennyt, että tulet pyörällä ja on osannut katsoa pelaamisesi tason sen pohjalta. Luulen, että on jopa arvostanut sinua kun poljet pyörällä harjoituksiin. Näin ainakin nuoruuteni valmentajat tekivät.
Olisipa ollut näin. Kyllä mä suurimman osan ajasta istuin vaihtopenkillä. Ei se kunto vielä auta, kun treeneissä pitäisi jaksaa treenata sitä itse lajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se kummallista, että vaikka olen modernin ajan tyttölapsi (-89), olen saanut vielä 10v+ vuotiaana ruumiillista kuritusta nahkavyöllä "kasvatusmielessä", vaikka vanhemmat olivat muuten normaaleja ja moderneja?
Juuri katsoin yhden ei niin kovin vanhan usa:laisen elokuva, jossa oli ns. hyvä keskiluokkalainen perhe. Lapsi oli karannut johonkin ilmoittamatta ja isä vaan totesi, että saa sitten piiskaa, kun tulee kotiin.
Piiskaaminen on Amerikkalaissa keskiluokkaisissa perheissä varsin yleinen kasvatusmetodi. Se oli sitä myös 90-luvun Suomessa eli ei sikäli mitenkään outoa.
USA on kyllä kummallinen maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se kummallista, että vaikka olen modernin ajan tyttölapsi (-89), olen saanut vielä 10v+ vuotiaana ruumiillista kuritusta nahkavyöllä "kasvatusmielessä", vaikka vanhemmat olivat muuten normaaleja ja moderneja?
Juuri katsoin yhden ei niin kovin vanhan usa:laisen elokuva, jossa oli ns. hyvä keskiluokkalainen perhe. Lapsi oli karannut johonkin ilmoittamatta ja isä vaan totesi, että saa sitten piiskaa, kun tulee kotiin.
Piiskaaminen on Amerikkalaissa keskiluokkaisissa perheissä varsin yleinen kasvatusmetodi. Se oli sitä myös 90-luvun Suomessa eli ei sikäli mitenkään outoa.
USA on kyllä kummallinen maa.
Lähes kaikissa maissa piiskaaminen on yleinen käytäntö. Suomi jossa lapsia kasvatetaan sanoittamalla on poikkeus. Suurin osa maailman ihmisistä ei pidä sitä hyvänä vaihtoehtona, että tottelemisesta tehdään lapsille vapaaehtoista ja että lapset kaappaavat vallan kodeissa ja kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Oliko kuritus tällaisissa hyvissä perheissä ennemminkin symbolista, eli vyöllä vähän hipaistiin, vai oliko siinä oikeasti tarkoitus, että lasta sattuu ihan järjettömästi ja vyöllä todellakin piiskattiin voimalla? Vaikea käsittää tuollaista kasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mielenkiintoista, että lapsia ei saa Suomessa rangaista koska sitä pidetään tehottomana ja traumaattisena keinona. Mutta vanhempia kyllä saa ja tulee rangaista jos he ovat rangaisseet lastaan. Kaksinaismoralismia?
Ei saa rankaista. Saa vain sanoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Oliko kuritus tällaisissa hyvissä perheissä ennemminkin symbolista, eli vyöllä vähän hipaistiin, vai oliko siinä oikeasti tarkoitus, että lasta sattuu ihan järjettömästi ja vyöllä todellakin piiskattiin voimalla? Vaikea käsittää tuollaista kasvatusta.
luulisin, että pienillä lapsilla joku risu tms oli nimenomaan symbolinen juttu, jolla ei niinkään tarkoitettu kipua aiheutta, mutta isommilla lapsilla ikävä kyllä vyön idea oli se, että se sattuu ja asia tulisi ikään kuin kerralla selväksi
Sain "selkääni" = piiskaa lapsena ysärillä. Nykyään se olisi kai joku pahoinpitely jo? 😅
Vierailija kirjoitti:
Sain "selkääni" = piiskaa lapsena ysärillä. Nykyään se olisi kai joku pahoinpitely jo? 😅
No taatusti olisi.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako selkään tai piiskan saaminen samaa kuin vyöllä takapuolelle lyöminen vain muuta?
Ensin voivotellaan, kuinka kamalaa se on, jos joku lapsi on aloittanut päiväkodin omaa lasta nuorempana. Mutta auta armias, miten päiväkodista tulee jo yhden päivän jälkeen niin tärkeä, ettei lasta voi missään nimessä enää ottaa takaisin kotiin nuoremman sisaren synnyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako selkään tai piiskan saaminen samaa kuin vyöllä takapuolelle lyöminen vain muuta?
Juurikin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, kun äiti kysyy kaupassa taaperolta, mitä ruokaa tänään tehdään.
Saahan sitä kysyä. Tuskin se taapero määrää elämää. Ainakin minä olen aina keskustellut lasten kanssa. Ja saavat päättää mitä ruokaa tehdään , jos vaikka yhdessä tehdään. Tai ainakin saavat aina silloin tällöin päättää, kun on aikaa tehdä mitä vain. Meillä ne yleensä haluaa torttilloja. lapset osallistuvat, vaikka eivät pyöritä koko perhettä ja elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nimenomaan Mannerheimin lastensuojeluliiton tms. jossain kasvatusoppaassa luki, ettei lasta saisi rangaista. Pelkkää sanoitusta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nimenomaan Mannerheimin lastensuojeluliiton tms. jossain kasvatusoppaassa luki, ettei lasta saisi rangaista. Pelkkää sanoitusta vaan.
Samaa sanovat neuvola, perheneuvola ja lastensuojelu.
Myös ammattikasvattajia vahditaan, etteivät rankaise lapsia vaan tyytyvät "parantamaan lapsen tunnetaitoja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luulisin, että pienillä lapsilla joku risu tms oli nimenomaan symbolinen juttu, jolla ei niinkään tarkoitettu kipua aiheutta, mutta isommilla lapsilla ikävä kyllä vyön idea oli se, että se sattuu ja asia tulisi ikään kuin kerralla selväksi
Joissain tapauksissa vanhempi purkaa ahdistustaan ja turhautumistaan lapseen, kun on ollut huolissaan esim lapsen katoamisesta. Siis lyö lasta sen takia, että tämä aiheutti vanhemmalle hätää ja huolta, ja rankaisee siitä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen tyyli nykyään:
- Esim. kauppareissulla lapselle sanotaan, että älä juokse ja sanomisen jälkeen lapsi juoksee ja sitten vanhempi ei enää sano tai tee mitään.
Todella usein kuulen ja näen, että lasta kielletään ja kun hän ei tottele, vanhempi antaa asian olla. Ei siis viitsitä kasvattaa lasta.
Jos lapsi ei tottele niin sitten se ei tottele. Vaikea tuollaiseen asiaan on ainakaan julkisella paikalla puuttua ilman, että saa julman vanhemman maineen ja ottaa riskin siitä että joku tekee lasun.
Jos lapsi juoksentelee, riehuu, kirkuu kaupassa, lapsi otetaan syliin ja viedään ulos kaupasta häiritsemästä. Jos lapsi rauhoittuu, voidaan mennä takaisin kauppaan, muuten mennään kotiin opettelemaan käytöstapoja.
Näin vielä 10 vuotta sitten ihan yleisesti.
Leikkipuistot ovat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, kun äiti kysyy kaupassa taaperolta, mitä ruokaa tänään tehdään.
Saahan sitä kysyä. Tuskin se taapero määrää elämää. Ainakin minä olen aina keskustellut lasten kanssa. Ja saavat päättää mitä ruokaa tehdään , jos vaikka yhdessä tehdään. Tai ainakin saavat aina silloin tällöin päättää, kun on aikaa tehdä mitä vain. Meillä ne yleensä haluaa torttilloja. lapset osallistuvat, vaikka eivät pyöritä koko perhettä ja elämistä.
Ei pidä sälyttää taaperolle vastuita mitä hän ei hallitse. Taaperolta voi kysyä ottaako hän ketsuppia ja muuta yksinkertaista kyllä/ei -akselilla.
Lapsi myös herkästi luulee oikeasti olevansa vastuussa epävarman vanhemman kanssa ja kehittää persoonallisuushäiriön. Näitä näkee paljon. Ollaan teininä kuin euroopan omistajia, vaikka ollaan ihan räkänokka-tissiposkia.
Eräs Isä ei vaihtanut talvirenkaita autoon, koska 5v poika ei antanut. Halusi "sladittaa" autolla joka aamu. Isä lopulta salaa vaihtoi renkaat ja väitti lapselle, että edelleen on kesärenkaat alla. Sladitteli päiväkodit kääntöpaikalla, jotta lapsi uskoi.
-päiväkotitäti