Listataan lasten kasvatuksen kummallisuuksia
Aloitan:
kun lapsi on pieni, vanhemmat valittaa, että lapsi ei nuku. Kun lapsi on teini, urputetaan siitä, että lapsi nukkuu aamuisin pitkään.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekisi kansalaisaloitteen kurinpito-oikeuden palautttamisesta?
Jospa ensi selittäisit mitä hyötyä siitä vyöllä hakkaamisesta on?
Se on tehokas ja helposti toteutettava rangaistus. Sen avulla lapsi voidaan saada tottelemaan silloinkin, kun lapsi ei itse haluaisi totella. Arki perheissä ja kouluissa helpottuu todella paljon jos vyötä voidaan käyttää.
Niin että jossain yksittäisessä tilanteessa saadaan lapsi väkisin tottelemaan ja sen hintana on elinikäiset traumat? Ou jee. Olet ehdottomasti vuoden kasvattaja -ainesta.
Ei vain yksittäisissä asioissa, vaan sen avulla voidaan luoda perustottelevaisuus.
Mitään elinikäisiä traumoja ei ole olemassa.
Mielestäni piiskaaminen pitäisi sallia myös vauvapalstalla. Rasistinen kommentti, tyhmä kommentti, ei linkitä uutista jota kommentoi - modet tulee antamaan piiskaa.
Hammaslääkärin mukaan vanhemman tulee tuijottaa aamuin illoin lapsensa hampaiden harjaus kunnes lapsi on seitsemännellä luokalla.
Pahalta kuulostaa kun vanhempi toteaa esim. kaupassa lapselle , jos et nyt tottele niin jätän sut tänne. Jossain maissa lapsia oikeesti viedään jos ei valvota. Mieti mitä sanot
Outoa että haluaa satuttaa sitä joka on rakkain🤔 vähän niin kuin perheväkivalta.
Tämä. Meidän perheen bruttotulot ovat 11.000 eur/kk. Ei olla ikinä käyty Thaimaassa eikä Lapissa lomilla. Arvostan tasaista arkea, viedään lapsia vaikka metsäretkille ja uimahalliin. Mutta olen kyllä syyllistynyt ja mietin, pitäisikö lasten päästä vaikka Australiaan tai Kaliforniaan lomilla, kun kaikki muutkin pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Outoa että haluaa satuttaa sitä joka on rakkain🤔 vähän niin kuin perheväkivalta.
Se että ei pidä kuria on karhunpalvelus lapselle. Rakkaus ei tarkoita sitä, että 100% ajasta lapsella pitäisi olla kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mutta mutta.. Miksi sitten ruumiillinen kuritus jatkui vielä 90 luvun puolellekin? Siksi ettei laista välitetty, koska tavat ovat tiukassa. Samoin pyöräilykypärän käytössä. Kypärät tulevat enemmistölle käyttöön kunhan ilman kypärää ajavien sukupolvi on tullut niin vanhoiksi ettei pyöräily enää onnistu.
Luulenpa, että siitä ei heti edes alettu antamaan rangaistuksia.
Tää nyt on ihan mutua, mutta voisiko olla niin, että saman perheen lapsille pidettiin samat säännöt, mikä tarkoittaisi sitä, että 90-luvun iltatähti sai vielä sisarustensa tapaan remmistä? Mutta 90-luvun ekat lapset eivät enää niinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, kun äiti kysyy kaupassa taaperolta, mitä ruokaa tänään tehdään.
En ymmärrä, mitä tässä on kummallista. Mä kysyn tämän tästä, mitä lapset haluaisivat ruuaksi. En siis välttämättä sitä ruokaa tee, mutta toiveita ja ehdotuksia saa esittää. Mulla myös lyö monesti tyhjää, eli niistä ehdotuksista on aidosti hyötyä. Ja muutenkin, tottahan lapset nyt saavat toivoa ruokia.
Joo, kyllä itsekin saatan kysellä lapsilta kaupassa, että mitä syötäisiin, mitä pitäisi ostaa ym. Ei se kuitenkaan tarkoita, että lapset päättäisi mitä syödään tai olisi vastuussa ostoslistasta. Se on vain sellaista jutustelua, kun yhdessä ollaan kaupassa ja itse miettii sillä tavalla, että mitä pitikään ostaa.
Jos te käytte jokun kanssa yhdessä kaupassa, niin oletteko koko kauppareissun ihan hiljaa, ette puhu mitään toisillenne? Lapsikin käyttäytyy paremmin, kun saa olla osallisena kaupassakäyntiin.
Mummo TV-sarjasta muistan, kun Annan piti kertoa joku Mummoon liittyvä asia ja isä sanoi, että kerrotko nyt vai otetaanko remmi esiin. Olin järkyttynyt.
On hyvä jos kunnon fyysinen kurittaminen on jäänyt pois kasvatuksesta nykyään.
Ehkä silti pienen tukistuksen edelleen sallisin. Sellaisen mikä ei tee lapselle liian kipeää, mutta on pehmeä, fyysinen napsautus. Toisaalta osaako aikuinen voimankäytön sitten oikein? Voiko pieneksi tarkoitettu mennä vahingossa liiallisuuksiin ja aikuisen mittapuulla pieni läpsy onkin lapsen pienessä fyysisessä olemuksessa ihan kunnon lyöntiin verrattavissa vaikka aikuinen ei sitä näin ole tarkoittanut?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se kummallista, että vaikka olen modernin ajan tyttölapsi (-89), olen saanut vielä 10v+ vuotiaana ruumiillista kuritusta nahkavyöllä "kasvatusmielessä", vaikka vanhemmat olivat muuten normaaleja ja moderneja?
Olen saman ikäinen ja kokenut saman. En ymmärrä tätä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mummo TV-sarjasta muistan, kun Annan piti kertoa joku Mummoon liittyvä asia ja isä sanoi, että kerrotko nyt vai otetaanko remmi esiin. Olin järkyttynyt.
Osa vanhemmista järkyttyy jopa siitä jos lasta uhataan jäähypenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se kummallista, että vaikka olen modernin ajan tyttölapsi (-89), olen saanut vielä 10v+ vuotiaana ruumiillista kuritusta nahkavyöllä "kasvatusmielessä", vaikka vanhemmat olivat muuten normaaleja ja moderneja?
Olen saman ikäinen ja kokenut saman. En ymmärrä tätä ollenkaan.
Et ole kysynyt vanhemmilta? Tai tuo edellinen kirjoittaja? Jos ovat normaaleja, kai niillä jokin perustelu kovalle kurille oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mutta mutta.. Miksi sitten ruumiillinen kuritus jatkui vielä 90 luvun puolellekin? Siksi ettei laista välitetty, koska tavat ovat tiukassa. Samoin pyöräilykypärän käytössä. Kypärät tulevat enemmistölle käyttöön kunhan ilman kypärää ajavien sukupolvi on tullut niin vanhoiksi ettei pyöräily enää onnistu.
Luulenpa, että siitä ei heti edes alettu antamaan rangaistuksia.
Tää nyt on ihan mutua, mutta voisiko olla niin, että saman perheen lapsille pidettiin samat säännöt, mikä tarkoittaisi sitä, että 90-luvun iltatähti sai vielä sisarustensa tapaan remmistä? Mutta 90-luvun ekat lapset eivät enää niinkään?
En tunne ketään, joka olisi saanut remmistä lähipiirissäni. 70-luvun lapsia oltiin.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä jos kunnon fyysinen kurittaminen on jäänyt pois kasvatuksesta nykyään.
Ehkä silti pienen tukistuksen edelleen sallisin. Sellaisen mikä ei tee lapselle liian kipeää, mutta on pehmeä, fyysinen napsautus. Toisaalta osaako aikuinen voimankäytön sitten oikein? Voiko pieneksi tarkoitettu mennä vahingossa liiallisuuksiin ja aikuisen mittapuulla pieni läpsy onkin lapsen pienessä fyysisessä olemuksessa ihan kunnon lyöntiin verrattavissa vaikka aikuinen ei sitä näin ole tarkoittanut?
Rangaistus ei saa missään nimessä tuntua missään.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti olit. Ja sitten tulit vielä kirjoittamaan sen tänne.
Omasta lapsuudesta on mieleen jäänyt kunnon tukkapöllyt jossa on joskus hiuksia irronnut ja päänahka kipeänä. Tai luunapit joista on tullut kuhmu pahimmillaan.
Edelleen käsivarressa kannan yli 30 vuoden jälkeen pientä, mutta vahvaa arpea. Tämä tuli siitä kun äitini otti nipistämällä kynsiensä väliin käsivarteni ja puristi kynsillä nahkaa niin että huusin kivusta alle kouluikäisenä. Kun päästi irti valui veri kädestä jonka itse menin paperilla pyyhkimään kyyneleet silmissä pois. Arpi on pieni, mutta jos joku näkee käsivarren lähempää niin saan aina kysymyksen mikä siihen on sattunut ja aina valehtelevan etten muista. Äitini ei muuten koskaan tuota anteeksi pyytänyt ja ei tapahtuneen jälkeen katsonut jälkeä tahi puhdistanut sitä tai laastaroinut.
Toisena mieleen on jäänyt äidin henkinenväkivalta. Kun haukkui rumaksi kasvoilta ja olin aina liian lihava hänen mielestään ja puhutteli sen vuoksi lehmänä minua ja vertasi aina itseensä kuinka hän on ollut teini-ikäisenä hoikka, muodokas ja kaunis.
Toivon todella ettei tämmöistä nykyään ole kenellekään lapsella tai nuorella kotona.
Vierailija kirjoitti:
Omasta lapsuudesta on mieleen jäänyt kunnon tukkapöllyt jossa on joskus hiuksia irronnut ja päänahka kipeänä. Tai luunapit joista on tullut kuhmu pahimmillaan.
Edelleen käsivarressa kannan yli 30 vuoden jälkeen pientä, mutta vahvaa arpea. Tämä tuli siitä kun äitini otti nipistämällä kynsiensä väliin käsivarteni ja puristi kynsillä nahkaa niin että huusin kivusta alle kouluikäisenä. Kun päästi irti valui veri kädestä jonka itse menin paperilla pyyhkimään kyyneleet silmissä pois. Arpi on pieni, mutta jos joku näkee käsivarren lähempää niin saan aina kysymyksen mikä siihen on sattunut ja aina valehtelevan etten muista. Äitini ei muuten koskaan tuota anteeksi pyytänyt ja ei tapahtuneen jälkeen katsonut jälkeä tahi puhdistanut sitä tai laastaroinut.
Toisena mieleen on jäänyt äidin henkinenväkivalta. Kun haukkui rumaksi kasvoilta ja olin aina liian lihava hänen mielestään ja puhutteli sen vuoksi lehmänä minua ja verta
Sinun äitisi on ollut pahasti mieleltään sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen tyyli nykyään:
- Esim. kauppareissulla lapselle sanotaan, että älä juokse ja sanomisen jälkeen lapsi juoksee ja sitten vanhempi ei enää sano tai tee mitään.
Todella usein kuulen ja näen, että lasta kielletään ja kun hän ei tottele, vanhempi antaa asian olla. Ei siis viitsitä kasvattaa lasta.
Jos lapsi ei tottele niin sitten se ei tottele. Vaikea tuollaiseen asiaan on ainakaan julkisella paikalla puuttua ilman, että saa julman vanhemman maineen ja ottaa riskin siitä että joku tekee lasun.
Täältä tuli se oikea vastaus.Syynä on aina mikkihiiri vanhempi joka ei julkisella uskalla edes omiaan kaitsemaan. Lapsetkin tietävät tämän.