Jos pidät lapsellesi synttärit,kutsukaa luokan kaikki saman sukupuolen oppilaat -muu on kiusaamista
Otsikossa tulikin se tärkein mitä haluan sanoa. Älkää ikinä jättäkö kutsumatta yhtä tai kahtakaan tyyppiä, jos kaikki muut on kutsuttu.Miettikää te vanhempana mille teistä olisi lapsena tai myöskin aikuisena tuntunut jos olisitte ainut jota ei kutsuta juhlaan.Älkää aiheuttako sitä kokemusta ainakaan kenellekään lapselle.
Jättäkää mieluummin koko juhlat viettämättä, jos ette pysty niitä reilulla meiningillä viettämään.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Se sääntö menee näin:
-älä jätä vain 1 tai 2 lasta kutsumatta, jos ne eivät ole luokan/ryhmän vahvat kiusaajat.
Eli jos on vaikka 10 tyttöä, niin esim.5 tytön kutsuminen/kutsumatta jättäminen on ok.
Juuri näin. Tuntuu, että osa kommentoijista ei edes lukenut kunnolla aloitusta. Mutta niinhän se yleensä aina on tällä palstalla. Myös osa vanhemmista on jo lapsuudessaan omaksunut syrjimisen osaksi jokapäiväistä käyttäytymistään, ovat ehkä itsekin niitä työpaikkakiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmasti kutsuu kaikki työkaverinsa myös omiin juhliin, vaikkei halua. Minä sanon lapselle monta saa kutsua ja lapsi itse päättää ketkä kutsuu. Olkoot sitten yksi luokkakaveri,pari serkkua ja naapuri, ihan miten vaan lapsi haluaa. Ihan sama,jos minä en omiin juhliin halua vaikka kitisevää sisartani, niin en kutsu.
Minä olen aina ihmetellyt sitä, miksi on oikein 'reiluuden nimissä' vaatia lapselta jotain mistä aikuiset sujuvasti luistaa itse.
Kenenkään ei ole pakko olla tekemisissä k"sipään kiusankappaleen kanssa, oli hän sitten 7v tai 47v.Mitä opetetaan lapselle jos hänet pakotetaan olemaan kunnioittamatta omia rajojaan. MIKSI lapsen pitää olla aikuista jalompi ja kutsua myös ne omat 'inhokkinsa' ?? Oli ne sitten kiusaajia tai muuten vaan tyyppejä joiden kanssa ei vaan tule juttuun???
Kunnioittakaa nyt myös vähän oman lapsenne oikeuksia!
Ei kukaan vaadikaan tässä ketjussa kutsumaan selkeitä kiusaajia - he varmasti arvaavat, miksi jäävät ilman kutsua.
Uskon, että ap tarkoittaa sitä, että jos porukan reunamilla on pari yksinäistä tai sosiaalisesti kömpelöä, että heidätkin kutsuttaisiin.
Uskokaa pois, he ovat iloisia kutsusta, vaikka samaan aikaan heitä pelottaisikin mennä mukaan "sisäpiirin" juhliin. Ja jokainen ohjeistakoon omaa muksuaan myös huomioimaan juhlissa ne 2.
Opettakaa lapsillenne empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmasti kutsuu kaikki työkaverinsa myös omiin juhliin, vaikkei halua. Minä sanon lapselle monta saa kutsua ja lapsi itse päättää ketkä kutsuu. Olkoot sitten yksi luokkakaveri,pari serkkua ja naapuri, ihan miten vaan lapsi haluaa. Ihan sama,jos minä en omiin juhliin halua vaikka kitisevää sisartani, niin en kutsu.
Olisi se minusta erikoista kutsua lähes kaikki muut työkaverit, ja jättää sitten pari kutsumatta. Erikoista, outoa ja passiivis-aggressiivista. Eri asia jos kutsuu vain pari työkaveria ja jättää valtaosan kutsumatta.
Ei kaikkien kanssa tarvii tulla toimeen. Riittää että työt pystyy hoitamaan vaikka ei vapaalla ollakaan yhdessä. Jos olisi tilanne, että kutsuisin työkavereita kotiini, en vaan kuiten halua kotiini sellaista,jonka kanssa mulla sukset aina ristissä töissä. Tulkoot sille v
No, en vain pysty samaistumaan siihen että olisi aina sukset ristissä jonkun kanssa. Ei ole ollut sitten ekojen kesätyöpaikkojen kenenkään kanssa niin huonot välit, että haluaisin alleviivata sitä kutsumalla kaikki muut. Mieluummin sitten rajaisin vieraslistaa enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei, me kutsumme lapsen ystävät ja toivomat vieraat. Emme todella kutsu yhtäkään häirikköä, kiusaajaa tai muuten lapsesta ikävää tyyppiä hänen tärkeää päivää pilaamaan. Riittää, että koulussa täytyy hiljaa sietää kaikkia.
Kun kutsut ne ei niin mukavat tyypit saat myös tosi nopeasti opettajalta sellaisen 'ymmärtävän lapsen' leiman - ja sen seurauksena hän helposti aina parittaa ainut ryhmätöihin juuri näiden lasten kanssa, joiden kanssa on 'hankalampi työskennellä' - näin siis kävi meillä. Eli sen lisäksi että 'rasite' aiheutti tiettyjä ongelmia juhlissa niin lapsi tuli useamman kerran naama nurinpäin ja jopa itkien kotiin kun hån AINA joutui sen rasitteen pariksi koulussa. Minun oli pakko puuttua asiaan ja olla yhteydessä opettajaan, että oman lapsen koulutyö kärsii tästä 'vakiparituksesta'...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi se minusta erikoista kutsua lähes kaikki muut työkaverit, ja jättää sitten pari kutsumatta. Erikoista, outoa ja passiivis-aggressiivista. Eri asia jos kutsuu vain pari työkaveria ja jättää valtaosan kutsumatta.
Ei kaikkien kanssa tarvii tulla toimeen. Riittää että työt pystyy hoitamaan vaikka ei vapaalla ollakaan yhdessä. Jos olisi tilanne, että kutsuisin työkavereita kotiini, en vaan kuiten halua kotiini sellaista,jonka kanssa m
Sepä. Ei se sukset ristissä-olija jollain synttäreillä öykkäröisi, tai olis hankala. Ja se kutsuminen usein aikuisiällä lähentää välejä hankaliinkin työkavereihin: "olipas mukavat juhlat meillä lauantaina!"
Ja tosiaan mieluummin niin, että rajaa vaikka puoleen kutsuttavien määrää, mutta ei työpaikallakaan jätetä 1 ihmistä kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ne kiusaajat pitäisi kutsua pilaamaan lapsen juhla? Kutsutko itse työpaikkakiusaaja -työkaverisi kotiisi juhlimaan?
Jos tiedät että lastasi kiusataan, ja keitä kiusaajat ovat, miksi annat asian vain olla?
Vierailija kirjoitti:
Kutsumisissa unohtuu pari asiaa:
-ikä. Päiväkoti-ikäisillä ja alakoululaisilla kutsuisin koko luokan samansukupuoliset, tai jos on pieni koti, niin vaikka suhteessa 60/40 % ryhmästä.Mutta yläkoululaiset hengaavat usein 4-5 parhaan kaverinsa kanssa synttäreillä
- Parempi kutsua yksinäisiäkin, koska heillähän on myös valta päättää, tulevatko synttäreille. Ei kannata tulkita yksinäisen puolesta että "toi ei varmaan halua tulla kun ei puhu paljoa, enpä kutsu", vaan testata se asia, eli kutsua.
Ja kas, usein käykin niin, että se yksinäinen on mielissään synttärikutsusta.
Mitä väliä sukupuolella ? Oman lapsenlapsen synttäreillä oli parhaat kaverit koulusta, ippestä, eskarista ja pihapiiristä: 12tyttöä, 8poikaa (20pli paikan max raja) - minusta on hienoa, että lapset osaa olla nykyään ystäviä 'tyyppien' ei sukupuolen perusteella kanssa !
Kaverini ei kutsunut minua syntymäpäiväjuhlilleen. Eipä ollut tosin hänkään minun juhlissani. En minä siitä nokkiini ottanut, kun ei juhliin määräänsä enempää mahdu, hänellä pieni talo ja koko lätkäjoukkue siellä kaikkien muiden kavereiden lisäksi. Kaikesta huolimatta olimme hyviä koulukavereita, vielä vuosikymmenten jälkeenkin morjestellaan jos nähdään ja vaihdetaan kuulumiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ihmetellyt sitä, miksi on oikein 'reiluuden nimissä' vaatia lapselta jotain mistä aikuiset sujuvasti luistaa itse.
Kenenkään ei ole pakko olla tekemisissä k"sipään kiusankappaleen kanssa, oli hän sitten 7v tai 47v.Mitä opetetaan lapselle jos hänet pakotetaan olemaan kunnioittamatta omia rajojaan. MIKSI lapsen pitää olla aikuista jalompi ja kutsua myös ne omat 'inhokkinsa' ?? Oli ne sitten kiusaajia tai muuten vaan tyyppejä joiden kanssa ei vaan tule juttuun???
Kunnioit
Aloittaja vaati.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ne kiusaajat pitäisi kutsua pilaamaan lapsen juhla? Kutsutko itse työpaikkakiusaaja -työkaverisi kotiisi juhlimaan?
Jos tiedät että lastasi kiusataan, ja keitä kiusaajat ovat, miksi annat asian vain olla?
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Eihän me aikuisetkaan kutsuta kaikkia työkavereita juhliimme. Koska osa työkavereista voi olla kavereita myös vapaa-ajalla. Pahin olin kun työpaikallani koulussa rehtori järjesti naisopettajille jonkun teemapäivän työajalla. Meitä oli kaksi jotka saimme tietää asiasta kanslliasta, kun ihmettelein missä muut opettajat on. Kerran kiusattu, aina kiusattu.
Jos olisin kutsumassa työkavereita juhliini, en todellakaan tekisi niin että kutsun kahdeksan tai yhdeksän kymmenestä, ja jätän yhden tai kaksi kutsumatta koska mystisesti en muka tulisi heidän kanssaan toimeen. Ihan käsittämättömän epäkypsää käytöstä, jota en todellakaan haluaisi lapselleni opettaa. Muutenkin uskon siihen että konfliktit selvitetään, tuollainen hautominen heikentää työilmapiiriä kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsumisissa unohtuu pari asiaa:
-ikä. Päiväkoti-ikäisillä ja alakoululaisilla kutsuisin koko luokan samansukupuoliset, tai jos on pieni koti, niin vaikka suhteessa 60/40 % ryhmästä.Mutta yläkoululaiset hengaavat usein 4-5 parhaan kaverinsa kanssa synttäreillä
- Parempi kutsua yksinäisiäkin, koska heillähän on myös valta päättää, tulevatko synttäreille. Ei kannata tulkita yksinäisen puolesta että "toi ei varmaan halua tulla kun ei puhu paljoa, enpä kutsu", vaan testata se asia, eli kutsua.
Ja kas, usein käykin niin, että se yksinäinen on mielissään synttärikutsusta.
Mitä väliä sukupuolella ? Oman lapsenlapsen synttäreillä oli parhaat kaverit koulusta, ippestä, eskarista ja pihapiiristä: 12tyttöä, 8poikaa (20pli paikan max raja) - minusta on hienoa, että lapset osaa olla nykyään ystäviä 'tyyppien' ei sukupuolen perusteella kanssa !
Miten niin nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on selvästi kaksi koulukuntaa. Ne, joiden mielestä koko "ryhmän ulkopuolelle jättäminen" -ilmiötä ei ole olemassakaan ja ne, joilla on omakohtaisia kokemuksia. Joko itsensä tai oman lapsen kautta.
Minulla on kolme lasta, kaksi tyttöä ja yksi poika. Tyttöjen synttäreille kutsutaan aina koko luokan tytöt. Pojan synttäreille kutsutaan luokan pojat. Alakouluikäisten yksittäinen kiusaamistapaus on hoidettu keskustelemalla vanhempien kanssa, ja vanhempansa hankkivat lapselle ajoissa psykiatrista apua. Kokemusta on siitäkin että kun kiusaajakin kutsuttiin, niin hän ei ollut sitten enää kiusaaja vaan hänkin on nykyään osa ryhmää. Toisaalta ymmärrän niitä vanhempia, joiden lasten luokalla on oikeita ongelmatapauksia, joita eivät halua kotiinsa. Meillä on rauhallinen omakotialue ja keskiluokkaisten perheitten tavallisia kilttejä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on selvästi kaksi koulukuntaa. Ne, joiden mielestä koko "ryhmän ulkopuolelle jättäminen" -ilmiötä ei ole olemassakaan ja ne, joilla on omakohtaisia kokemuksia. Joko itsensä tai oman lapsen kautta.
Minulla on kolme lasta, kaksi tyttöä ja yksi poika. Tyttöjen synttäreille kutsutaan aina koko luokan tytöt. Pojan synttäreille kutsutaan luokan pojat. Alakouluikäisten yksittäinen kiusaamistapaus on hoidettu keskustelemalla vanhempien kanssa, ja vanhempansa hankkivat lapselle ajoissa psykiatrista apua. Kokemusta on siitäkin että kun kiusaajakin kutsuttiin, niin hän ei ollut sitten enää kiusaaja vaan hänkin on nykyään osa ryhmää. Toisaalta ymmärrän niitä vanhempia, joiden lasten luokalla on oikeita ongelmatapauksia, joita eivät halua kotiinsa. Meillä on rauhallinen omakotialue ja keskiluokkaisten perheitten tavallisia kilttejä lapsia.
Niinhän sitä luulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän niitä vanhempia, joiden lasten luokalla on oikeita ongelmatapauksia, joita eivät halua kotiinsa. Meillä on rauhallinen omakotialue ja keskiluokkaisten perheitten tavallisia kilttejä lapsia.
wow. Toivottavasti tämä oli provo.
En ainakaan itse olisi muiden koululaisten kanssa halunnut viettää sekuntiakaan ylimääräistä aikaa pakollisten tuntien lisäksi.
Miksi jotakin koulukiusaajia pitäisi kutsua vielä KOTIINSA omiin hauskoiksi tarkoitettuihin juhliinsa? Aikuisetko kutsuisivat omille tasavuosisynttäreilleen työpaikkakiusaajansa, ettei sille kiusaajalle tulisi sellainen syrjitty olo?
Ja tuo, että jos ei ole "suosittu" tai haluta seuraan koulussa tjsp ja siksi pitäisi kutsua, miten kuvittelette että siitä epäsuositusta siellä synttäreillä tulisi sen halutumpaa seuraa ja suositumpi? Vai ajattelitteko, että kouluikäiselle vanhemmat sanoo, että kyllä sinä veikkoinkeri nyt olet kaveri purjopetterin kanssa kun me käsketään? Miksi aikuiset saavat valita ystävänsä ja esim. puolisonsa, menee vaan naimisiinkin sen kanssa, joka ei muille kelpaa, ei sen kanssa jonka seura kiinnostaa, tuolla logiikalla.
No se on varmasti kurjaa, jos vain yksi luokasta jää kutsumatta. Mutta kyllä lapseni saavat kutsua vain kaverinsa juhliinsa. Kavereita on harrastuksista, koulusta, vanhoja päiväkotikavereita, jotka ovat menneet eri kouluun jne. Aikamoisen salin saisi vuokrata juhlia varten, jos pitäisi kutsua koko luokka ja koko harrastusryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotakin koulukiusaajia pitäisi kutsua vielä KOTIINSA omiin hauskoiksi tarkoitettuihin juhliinsa? Aikuisetko kutsuisivat omille tasavuosisynttäreilleen työpaikkakiusaajansa, ettei sille kiusaajalle tulisi sellainen syrjitty olo?
Ja tuo, että jos ei ole "suosittu" tai haluta seuraan koulussa tjsp ja siksi pitäisi kutsua, miten kuvittelette että siitä epäsuositusta siellä synttäreillä tulisi sen halutumpaa seuraa ja suositumpi? Vai ajattelitteko, että kouluikäiselle vanhemmat sanoo, että kyllä sinä veikkoinkeri nyt olet kaveri purjopetterin kanssa kun me käsketään? Miksi aikuiset saavat valita ystävänsä ja esim. puolisonsa, menee vaan naimisiinkin sen kanssa, joka ei muille kelpaa, ei sen kanssa jonka seura kiinnostaa, tuolla logiikalla.
Mikä teillä palstalaisilla on, kun sinunkin mielestäsi hyvä tapa puuttua kiusaamiseen on jättää kiusaaja kutsumatta? Miten se auttaa? Eikö sille kiusaamiselle kannattaisi tehdä jotain?
Samaa mieltä olen minäkin tuosta, ettei ole reilua jättää vain yhtä kutsumatta.