Mikä järki on aiheuttaa kahvihävikkiä?
Lehdessä oli juttu kahvihävikistä. Eli siitä kuinka yleistä on keittää kahvia ja kaataa myöhemmin osa siitä viemäriin. Puoliso tekee sitä ja duunikaverit myös. Itse en koskaan ikinä. Olenko jotenkin autisti kun mielestäni maailman helpoin asia keittää sen verran kuin juo ja sitten juo sen määrän?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Mikrolla lämmittelen päivän vanhaa kahvia ja hyvin soittelee.
yäkk
Keitän kahvit mutteripannulla niin ei mene pisaraakaan hukkaan.
Onko sinulla mitään käsitystä kahvinpurujen säilyvyydestä avatussa paketissa? 🙄
Pavut säilyvät pitkään.
Juu, mun vanhemmat keittävät paljon kahvia, ja sitten kaatavat osan viemäriin. Samaan aikaan valittavat kahvin hinnasta, ja kuinka se on vaan niitten kahvipapujen kasvattajien syytä, kuinka ne eivät saa halpaa kahvia. Minä minä minä ihmisiä ovat mun vanhempani...
kahvi on nautinto, ei pidä keittää liikaa, ei lämittää mikrossa, ei juoda aikuisten nokkamukista!
https://www.arvidnordquist.fi/kahvi/Inspiraatio/Keita-hyvaa-kahvia/
Itse myöskään en käsitä sitä täysien pannujen keittämistä. Töissä on eräs, joka keittää sitä kahvia joka välissä eikä sitä muut juo niin paljoa. Ottaa siis mukillisen maitovaralla ja loput sitten kaadetaan pois. Itse olen hyvin tarkka kahvinkeittäjä. Hukkaan menee varmaan vain pari litraa vuodessa.
Havaintojeni mukaan kahvinkeittimet tekevät optimaalista kahvia silloin kun teet puoli pannua tai enemmän.
Jos teet vain pari kuppia, maku ei ole kohdallaan. Jotenkin maku ei ehdi irrota kun vettä menee purun läpi niin vähän?
Siitä syystä siirryin murukahviin, kun teet kupillisen kerrallaan, tulos on aina hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Olen sumpin ystävä myös. "Pärisee" paremmin mitä tuore kahvi, kofeiini on liuennut paremmin nesteeseen.
Kysy puolisoltasi ja duunikavereilta ja tule kertomaan myös meille.
Yksi syy voi olla se, että kahvinkeittimillä on vähän vaikea keittää yksi tai kaksi kupillista kahvia. Työpaikoilla ja kaikissa kodeissakaan ei aina voi tietää, kuinka moni kahvia juo, ja kuinka paljon.
Ei todellakaan ole helppoa keittää normaalikokoisella keittimellä paria desilitraa hyvää kahvia. Itse tein joskus kahvia kupillisen kerralla kaatamalla suodattimeen keitettyä vettä. Kyllä sekin kahviksi kelpasi.
Vierailija kirjoitti:
Taitaapa peräreikä soitella.
Miellä ei muut juo kahvia kuin minä, mulla on sellainen irtsosuodatin, jonka laitan mukiin ja siihen suodatinpaperin ja kahvia. Tulee parikin kuppia noin 1.5 mitallisesta kahvinpuruja.
Ei oo ollu ikinä ongelmaa keittää vaan yhtä kuppia, merkistä riippumatta. Tällä hetkellä moccamaster ja yleensä keitän vaan yhden kupin kerrallaan.
Meillä juodaan pikakahvia. Koskaan ei mene muruakaan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse myöskään en käsitä sitä täysien pannujen keittämistä. Töissä on eräs, joka keittää sitä kahvia joka välissä eikä sitä muut juo niin paljoa. Ottaa siis mukillisen maitovaralla ja loput sitten kaadetaan pois. Itse olen hyvin tarkka kahvinkeittäjä. Hukkaan menee varmaan vain pari litraa vuodessa.
Kotioloissa on helpompaa arvioida tarvittava määrä oikein.
Kahvia jauhetaan 15g/250g vettä. Ei mene muruakan hukkaan siten.