Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavoilla olet vanhanaikainen?

Vierailija
04.10.2024 |

Itse en ole koskaan tilannut woltista mitään, ostan junalippuni ärrältä ja ikävöin aikaa, kun ratikkalipun pystyi ostamaan tekstarilla.

En pidä nykyisestä sovelluksien maailmasta ja vihaan nykymusiikkia autotuneineen. En ole whatsappissa enkä instagramissa. Lista jatkuisi vaikka kuinka.

Entä te?

Kommentit (338)

Vierailija
161/338 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jatkuu vielä :)

- haluan oppia suvun reseptejä, tekemään karjalanpiirakoita, hapanjuurileipää, simaa, hunajaviiniä, tunnistamaan sieniä

- urheilen lähinnä omavaraisesti, ikivanhalla pyörällä, omin jaloin tai käyn uimassa

- käytän perinteistä, isovanhemmilta saatua pientä kultakelloa 

ja niin, N22

Oi ihana... Tsemppiä sinulle, olet ainutlaatuinen

N63

Vierailija
162/338 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolia on 2 ja kiinalaiset kuuluvat Kiinaan, afrikkalaiset Afrikkaan!

On ihan kauheaa, kun Ensitreffit alttarilla ohjelmassa nyt parittavat Annaa vietnamilaiselle. Täällä kommentit ovat murhaavia, kun Anna parka vierastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/338 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ultramoderni omalla tavallani, vihaan sitä, että jumahdetaan tiettyihin kaavoihin ja toimintamalleihin ja niistä pidetään kynsin, sekä hampain kiinni. Miksi tyytyä johonkin, mikä ei oikeasti toimi ja elää sen mukaan vuosikymmenestä toiseen. Digitalisaatio tuo helpotusta moniin arjen, työn ja yhteiskunnan toimintoihin - Silti aina pitää olla jokin varatoiminto, sekä mahdollisuus paperinpyöritykseen ja kasvokkain tapahtuvaan asiointiin, sellaista ei enää ymmärretä. Ihminen on laumaeläin. Toisten tunteita, ilmeitä, ajatuksia, kokonaisuutta jne. ei pelkästään digimaailmassa toimiminen ole kenellekään hyväksi... tai ihmisenä oleminen ja oma mielenterveys siinä voi kärsiä.

Ajattelen ennen kuin teen, vaikka nykyisin taidetaan toimia toisin. Hyvät käytöstavat ja naapureista välittäminen on etenkin Ruuhka-Suomessa unohtunut. Lapset ja nuoret, sekä koululaitos ovat aivan sekaisin - En yhtään ihmettele, että opettajat ja lastenhoitajat turhautuvat kun meno on todella levotonta. Sellaista se ei ollut omana lapsuus- ja nuoruusaikana, vaikka silloinkin oli omat ongelmansa. Kohta kukaan peruskoulunsa päättänyt ei osaa lukea painettua tekstiä, saati sitten kirjoittaa käsin yhtään mitään, päässälasku tai laskeminen ylipäätään on vielä oma asiansa. Anglismit valtaavat vähitellen koko suomen kielen, vaikka muiden kielten osaaminen on hyväksi, pitää silti omasta äidinkielestään pitää huolta ja kunnioittaa sitä.

Kaupungistumisen seurauksena ei välttämättä voi edes paljan jaloin nurmikentällä kävellä ilman, että se olisi joko kielletty tai nurmikentältä löytyy yhtä jos toista roskaa, mikä ei tunnu mukavalta käpötellessä nurmikolla. Ylipäätään kaikkea tuhotaan ja kaikki yhteisillä varoilla hankittu irtaimisto revitään irti ja kaupataan jossain verkkopalvelussa tai nurkantakana.

Politiikka on rikki ja tottakai myös yhteiskuntamme. Aivan päätöntä menoa, eikä mitään todellista asiaa saada hoidettua tai ratkaistua enää. Keskitytään vain erään palkokasvin upottamisesta sieraimiinsa kun asiat pitää saada ratkaistuksi, jotta Suomessa ei tarvitse viimeisen asukkaan ryhtyä sammuttamaan valoja ja lyömään laudat ristiin ulko-ovien eteen. Naisista tulee nykyään vanhetessaan arvoiltaan liberaaleja ja miehistä konservatiiveja. En siitä huolimatta äänestä vaaleissa mitään populistijoukkiota, mutta en kyllä suloisen Suomemme myyjiäkään - Äänestää kuitenkin kannattaa, vaikka se ei mitään muuttaisikaan. Pieni purnaaminen kuuluu asiaan, mutta ei mikään rettelöinti toreilla - Sellainen ei ole suomalaista käyttäytymistä.

Huolestuttavanhyvällä tavalla olen kääntymässä vähintään arvokonservatiiviksi.

M44

Vierailija
164/338 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän todella vähän puhelinta soittamisen ja Whatsappin käytön lisäksi, en esimerkiksi halua käyttää mobiilipankkisovelluksia vaan hoidan verkkopankkiasiat tietokoneella. 

Kaikenlainen muunsukupuolisuus, sukupuolettomuus ym. on minulle täysin huuhaata.

Et soita puhelimella = olet nykyaikainen

Vierailija
165/338 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetän postikortteja.

Luen mielelläni paperilehtiä.

Vierailija
166/338 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Treella en käytä ratikkaa. En pysty tekemään neitsytmatkaa sillä. Aion pidätellä sillä matkustamattomuutta niin kauan kuin mahdollista.

-Ei ole mikroa. Haluan tavallisen hellan. Ei ole muitakaan vipstaakeja. En katso televisiota.

-Ristikkolehtiä on varalla kotona. 

-En ole somessa kuten Insta, tiktok, pikaviestimet, fb yms. Yritän keksiä kuville alustaa muualta. Pidän mielelläni puhelinta kaapissa tai jopa kiinni.

-Olen tullut osittain luontohulluksi. 

-Villa kiinnostaa, se lämmittää.

Muuten kannatan, paitsi että mikro on enkä ole luontohullu. Tykkään luonnosta mutta en kannata vihreitä missään nimessä.

Mikro kuluttaa paljon vähemmän energiaa kuin hella.

Vierailija
167/338 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Treella en käytä ratikkaa. En pysty tekemään neitsytmatkaa sillä. Aion pidätellä sillä matkustamattomuutta niin kauan kuin mahdollista.

-Ei ole mikroa. Haluan tavallisen hellan. Ei ole muitakaan vipstaakeja. En katso televisiota.

-Ristikkolehtiä on varalla kotona. 

-En ole somessa kuten Insta, tiktok, pikaviestimet, fb yms. Yritän keksiä kuville alustaa muualta. Pidän mielelläni puhelinta kaapissa tai jopa kiinni.

-Olen tullut osittain luontohulluksi. 

-Villa kiinnostaa, se lämmittää.

Tampereen ratikka kyl ikkasee. Sillon niiku hyvin herkät tunteet. Mää tielän sen oikeesti, kummä menin sinne Espoosta vasiten ja tein si yhen eestakasen ratikkamatkan. Ja sitku haikeesti erottiin, se sano, et tervetuloo takasi.

Vierailija
168/338 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mankeli ja lakanat ovat aina mankeloituja. 

Vierailija
169/338 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta aikuisten leikkikaluja vaan hoidan homman itse

Vierailija
170/338 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan lähes kaikkia tulonsiirtoja. Ihmisten pitäisi ottaa suurempi taloudellinen vastuu itsestään.

En ole käyttänyt käteistä (Suomessa) vuoden 2017 jälkeen, mutta en ole vielä omaksunut mobiilimaksamista pääasialliseksi maksutavaksi. Käytän edelleen korttia ja tunnen olevani ajastani jäljessä.

En käytä suoratoistopalveluita.

n44

Vierailija
171/338 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään perinteisestä keittiöstä, jossa on tiskiallas seinää vasten, astiankuivauskaappi, sivulle aukeava roskiksen ovi, hellassa rautalevyt, hellan yläpuolella maustekaappi, laatikoston ylimpänä ulosvedettävä leikkuulauta jne. Eli juuri sellainen tyypillinen 80-90-luvun tapaus. Muutama vuosi sitten tein kämpässäni remonttia ja keittiössä säilytin kaiken tuon.

Vierailija
172/338 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti

Sen sijaan toivotan tervetulleeksi mm. elämäähelpottavat sovellukset ja mobiilipalvelut, moninaisuuden seksuaalisessa suuntautumisessa ja sukupuoli-identiteetissä (ihanaa kun ihmiset saa olla mitä ovat, eikä tarvi kyyristellä kaapissa), uskonnollisuuden ja kirkon aseman heikkenemisen, tasa-arvon etenemisen.

N48

Luettelit tuossa nyt nimen omaan asioita jotka eivät ole vanhanaikaisia. Etkö ymmärtänyt ap:n kysymystä?

Vierailija
173/338 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisellä puhelimella käytin mm. mobiilitankkausta abc:llä, mutta kun ne puhelimen keinotekoisen vanhentamisen vuoksi lakkasivat toimimasta, en ole niin väliaikaisia ja epävarmoja maksutapoja halunnut enää asentaa uuteen puhelimeen, vaan olen jatkanut korttimaksamista ja käteistäkin vielä joskus käyttänyt.

Muutenkin puhelin, pankkisovellusta lukuunottamatta on jäänyt pelkäksi puhelimeksi ja liikkeellä ollessa sähköpostitse tavoitettavuuden vuoksi, mulla ei ole whatsappiakaan, ei linkediniä, ei feispuukkia, enkä muuallakaan somessa ole. Juutubea katselen kyllä, mutta instagram tilinkin lopetin.

Lisäksi minua vtuttaa tämä kaikenmaailman turvakoodipelleily, nythän on niin että rikolliset ilmeisesti johtavat tätät maailmaa kun tavallista kansaa juoksutetaan heidän konnuuksiensa perässä kaikenmaailman turvakoodeilla jne. vaikeuksilla, mitkä heti kohta vanhenee ja taas keksitään uutta lisävaikeutta kirjautua järjestelmiin. Kohta ne on niin turvallisia että tavallinen kansalainen ei enää pysty tai osaa niihin kirjautua, vain hakkerit hanskaa ne. Tämäkin on kuin lukot, ne on vain rehellisiä varten...

Analogisessa maailmassa rikollisille kiristäjille ei annettu milloinkaan periksi, eikä he saaneet vaatimuksiaan läpi tai pystyneetn vaikeuttamaan tavallisten ihmisten elämää mitenkään. Poliisi hoiteli rikolliset ja tavan kansa sai elää rauhassa. Nyt on ihan päinvastoin.

Esim. juuri eilen tai toissapäivänä Google Play vaati keksimään taas uuden salasanan, tai biometrisen tunnisteen entisten lisäksi mahdollisen Google Play ostoksen varmistamiseksi. En edes koskaan osta Googlen kaupasta mitään, mutta sovellus ei päästänyt eteenpäin, esim. näkemään päivityksiä, ennenkuin salasana oli keksitty. Minä en ainakaan mitään biometrisiä tunnisteita rupea tekemään!

Vierailija
174/338 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan 5-henkiselle perheelle nykyajan nuudelien, tacojen, wrappien ja wokkien lisäksi tai jopa sijaan tavallisia, vanhanaikaisia kotiruokia, joita söin omassa lapsuudessa 1980-luvulla: kaalilaatikkoa, uunikalaa, lohikeittoa, riisipuuroa, karjalanpaistia.

Vierailija
175/338 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan 5-henkiselle perheelle nykyajan nuudelien, tacojen, wrappien ja wokkien lisäksi tai jopa sijaan tavallisia, vanhanaikaisia kotiruokia, joita söin omassa lapsuudessa 1980-luvulla: kaalilaatikkoa, uunikalaa, lohikeittoa, riisipuuroa, karjalanpaistia.

Nehän on ihan hyviä ruokia, en tiedä voiko ruoka ollakaan edes "vanhanaikaista" kun ihminen sisuskaluineen ei ole kuitenkaan muuttunut ainakaan tuhansiin vuosiin millään tavalla. Varmasti sama nuotiolla käristetty riista-annos kävisi tarpeeksi nälkäisenä yhtä hyvin tänä päivänä kuin tuhansia vuosia sittenkin.

Vierailija
176/338 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65 v nainen. En tykkää katsella kännykästä valokuvia, joten teetän aina kännykästä valokuvausliikkeessä paperiset kuvat että saan albumiin. En myöskään kuuntele äänikirjoja vaan luen ihan oikeita kirjoja.

En omista mikroa, astianpesukonetta enkä induktioliettä, inhoan niitä kaikkia. Tykkään tiskata astiat käsin, ruokaa laitan mielelläni mutta mikroa en tarvitse mihinkään enkä myöskään käytä woltteja ym.

Haluan myös tavata ihmiset mieluummin kasvotusten kuin puhelimessa, watsapilla tms.

Vierailija
177/338 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän perinteistä herätyskelloa.

Paras leivonnainen on pulla.

Paperiset kirjat on parasta.

Pidän pitsiliinoista ja koriste-esineistä. 

Perinteinen rannekello on käytössä. 

Ikä 39 v.

Vierailija
178/338 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tatuointeja eikä lävistyksiä, ei edes korviksia varten. Pidän epänormaalina kaikkea muuta kun perinteistä seksiä. Olen kastamaton pakana ja ateisti, tupakoin. 

N 65

Vierailija
179/338 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään perinteisestä keittiöstä, jossa on tiskiallas seinää vasten, astiankuivauskaappi, sivulle aukeava roskiksen ovi, hellassa rautalevyt, hellan yläpuolella maustekaappi, laatikoston ylimpänä ulosvedettävä leikkuulauta jne. Eli juuri sellainen tyypillinen 80-90-luvun tapaus. Muutama vuosi sitten tein kämpässäni remonttia ja keittiössä säilytin kaiken tuon.

Minulla on sen leikkuulauta jutun tilalla laatikko, jossa säilytän leikkuu lautoja. Hellassa ei ole rautalevyjä, kun on kaasuhella sähkö uunilla muuten kuulostaa samalta kuin minun muutaman vuoden vanha keittiöni. Keittiössä kaksi tiskiallasta ei tiskinoketta.

Vierailija
180/338 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole puhelinta, pankkikorttia, pölynimuria, tiskikonetta, sähkösaunaa. Viimeksi junalla matkustaessani olen ostanut lipun rautatieasemalta. Lippu on ollut voimassa kuukauden ko. välillä ja käynyt kumpaankin suuntaan. En ole ikinä kulkenut raitiotievaunulla, lentokoneella, helikopterilla, moottoriveneellä, sähköautolla, sähköpotkulaudalla, sähkömopolla enkä sähkömoottoripyörällä. En myöskään sähköveturin vetämässä junassa. Ainoa sähköinen kulkuneuvo, jota olen käyttänyt, on ollut Tampereen rollikka eli johdinauto. Käytän vedettävää rannekelloa, vekkaria ja seinäkelloja. Ruoan valmistan puuhellillä.

Ainoa "nykyhömpötys" minulla on tietokone ja valokuitu. Ensimmäisen tietokoneeni tein (sic!) jo 1976. Ennen Internetiä käytin töissä jo Decnetiä ja Bitnetiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan